A Török úton a Bükk déli kapujához
Túránkkal a felsőtárkányi Kő-köz sziklás szurdoka által elzárt területet látogatjuk meg. Az elzárt, vizenyős völgy feletti gerincen a Török út összeköttetést teremtett a belső Bükk-vidékkel és a fennsíkon túl a Sajó völgyével. A középkori forgalom erre vezetett Egerből. Ennek megfelelően várakat is találunk: egyet a Felsőtárkánytól délre eső Vár-hegyen, illetve a Hór-völgy feletti Ódorvárat és a Füzér-kő várát. Sőt a 2010-es évek elején még a Kő-köz déli oldalán is sáncokat fedeztek fel, így a környéket számos erődítés védhette az Árpád-korban.
Napjainkra már csak sejteni lehet az egykori erősségeket, így az Ódorvár is csak stratégiai pozíciójával, a Hór-völgy fölé emelkedő sziklás magaslattal enged következtetni eredeti funkciójára, alig maradt meg néhol a falak alapja - pedig a 14. században még jegyzett várőrség állomásozott a félreeső várban. Erzsébet királyné rendeletben tiltotta a várkapitánynak Cserépfalu és Bogács népének zaklatását. A husziták is ide vették be magukat, innen portyáztak a dél-bükki falvakba, amíg Mátyás király fekete serege elűzte a cseh rablólovagokat, és lakhatatlanná tette a várat.
Az elzárt Barát-völgyben ennek fonákjaként évszázadokon át éltek szerzetesek a Lök- és az Oldal-völgy találkozásánál. Csak az 1930-as években fedezték fel a régen elfeledett romokat az Eger és Miskolc közötti országút építésekor. Először 1332-ben az egri püspök telepített ide karthauzi szerzeteseket az akkor Segedelem-völgynek nevezett, félreeső vidékre. A „néma barátokként” ismert szerzetesek a világ nyüzsgésétől távol, szigorúan elzárkózva, némasági fogadalomban szentelték életüket az egyházi szövegek másolásának. Bő két évszázadon keresztül folytatták ebbéli tevékenységüket, amíg a török seregek sikertelen egri ostroma után 1552-ben a pogányok feldúlták és elpusztították a püspöki uradalmat, így a kolostor is elnéptelenedett.
A hódoltságban lakatlanná vált vidéket Barkóczy Ferenc püspök élesztette újjá a 18. század közepén, kolostort építtetett a nazarénusok számára. Ám ez rövid éltű vállalkozásnak bizonyult, mivel a pápa nem ismerte el a rendet, így a szerzetesek elhagyták a később lepusztuló épületet. Mára már csak egy kereszt és csekély falmaradványok utalnak a szent helyre.
Ami viszont számunkra megmaradt ebből az időből, az az évszázadokon át használt út, mely Budát és Egert kötötte össze a Felvidékkel. A gerinc vonalának lankásan emelkedő szintjén haladt keresztül, s a fennsíkot is átszelte a ma Török útként ismert középkori szekérút, melyet napjainkban az erdészet és a turisták használnak. A patak- és folyóvölgyek ugyanis vizes, mocsaras területeikkel nehezen járhatóak voltak a vizek folyásának szabályozása előtt, így a tárkányi lakosság és a szerzetesek által használt utat a Kő-közben és a Barát-völgyben a 20. századi ipar tette járhatóvá a forgalom számára. A sziklák között először a világháború utáni faéhség ütött rést a vasút számára, az 1920-as években: a Dél-Bükk faanyagát szállították itt a felnémeti MÁV állomásra. Keskenynyomtávú vasutak hálózták be a völgyeket, és egy fővonal kapaszkodott fel az Oldal-völgyön is, hogy a Hór-völgyig terjessze ki érdekeltségét. Ezen a nyomvonalon tesszük meg túránk első és utolsó kilométereit, párhuzamosan a Török utat követő szakasszal, melyen összekötjük a szerzetesek és rablólovagok emlékét a Barát-erdő békés tölgyesein keresztül.
A szerző tippje
- Tömegközlekedéssel (vasárnap kivételével) egyébként is módosítani kell a túra kezdőpontját, de akkor már visszafele érdemes a P jelzésen továbbmenni a Török úton a Várkúti turistaház és Eger felé. Várkúton meg is szállhatunk, míg a P jelzésről rövidke letérővel a P▲ jelzésen elérhetjük az Eged-hegyet is. Ezzel a módosítással három látványos, eltérő hangulatú kilátópontot is érintünk: az Ódor-vár központi Bükkre tekintő sziklataréját, a Kövesdi-kilátó tölgyerdőben guggoló köveiről a Dél-Bükköt látjuk be. Az Eged-hegy füves, sziklás letöréséről az Eger-patak völgye, a Mátra vidéke és Palócföld jelentős része belátható.
- A Völgyfő-ház alatt, az erdőgazdasági út kanyarjában találjuk az Erzsébet-forrást, amihez a P● jelzés vezet le. A mindig bő vizű vízfakadásnál felfrissülhetünk, lemosakodhatunk; érdemes vizet is venni foglalásból. A továbbvezető út a forrás feletti kanyarból ágazik le egy kis ösvényen, ami meredeken kaptat keresztül a Tábor-hegyen, azonban ha a murvás dózerúton indulunk el a kanyar leágazásából, akkor egyenletes emelkedéssel, megspórolva a Tábor-hegyi kaptatót, bár nagyobb távolság megtételével érkezünk az Ódorvárhoz.
Úttípusok
Biztonsági előírások
- Az Ódor-vár sziklakiszögellésénél óvatosan közlekedjünk, különsen csúszós, esős, havas időben. A sziklaperem alatti bokrok között komoly leszakadás tátong, ahol lecsúszva komoly sérüléseket szerezhetünk.
- Az Ódor-vár alatti barlangszájat csak a korlátig közelítsük meg! A barlang kürtőjébe bemászni egyébként is tilos, de rendkívül veszélyes is a közel függőleges hasadék miatt.
Kezdőpont
Végpont
Útleírás
Itiner:
- A P+ jelzésen indulunk az Oldal-völgyben és a Káposztás-lápán keresztül a Völgyfő-házig.
- A Völgyfő-háztól pár kilométeres kitérőt teszünk az Ódorvárra a PL jelzésen.
- Visszafelé a Völgyfő-háztól a P jelzést követjük a gerincen a Ménes-oldalig.
- A Ménes-oldaltól északra leágazunk a S+ jelzésen, ami levezet a Barát-völgybe.
- A Barát-völgyben a S jelzésen északkeletnek fordulva visszaérkezünk kiindulópontunkhoz, az Oldal-völgyi elágazáshoz.
Útleírás:
Kapaszkodás az Oldal-völgy és a Káposztás-lápa bevágásában
Az Oldal-völgy torkolatától indulunk a P+ jelzésen a rétekkel szegélyezett Tárkányi-patak mélyre vágódott völgyéből. A hegyek közé vezető utat elhagyjuk keleti irányba egy murvás leágazáson, ami az Oldalvölgyi-halastó mögött, a régi haltenyésztő medencék mellett érkezik a völgyben felvezető aszfaltúthoz. Ezen a közforgalom elől lezárt úton tesszük meg az Oldal-völgyön felvezető első bő kilométeres szakaszt. Az utat komoly földmunkával vágták bele a hegyoldalba, ami köves, sziklás letöréssel harap a meredek tölgyesbe. A 20. század elején a fakitermelés hatékonyságának növelése miatt alakították ki ezt az útbevágást a keskenynyomtávú erdészeti vasút számára. A völgyfőből siklópálya kötötte össze a Hór-völggyel, így egészen a Déli-Bükk belsejéből, a Répáshuta körüli erdőkből szállították ki erre a faanyagot. A vasutat kevés kivétellel az egész hegységben elsöpörte a modernizáció szele, mely faszállító teherautók képében robog végig ma is a völgyekben.
Az északi bükkös és a déli fekvésű tölgyes oldal közé szorult aszfaltsávot egy enyhe ívű balkanyarban hagyjuk el a patakhoz leereszkedve egy gázlón át. Az egykori vasút széles nyiladéka után a völgytalpon vezető ösvény öreg erdő lombkoronájával zárt, árnyas vidéken vezet. A patakok és a hozzájuk tartozó völgyek a sűrű erdőbe vágódva egyesülnek a Káposztás-lápán. A Bükkben a lápák vizenyős területet jelentenek, bár itt az út a száraz hegyoldalban vezet egyre növekvő meredekséggel, amíg a Makkos-orom nyergébe nem érkezik. Innen már kényelmesen oldalazunk a világosabbá váló tölgyesben a Völgyfő-házhoz, ahol a lent követett út folytatásaként a Bükkzsércre átvezető hágóba érkezünk.
Kitérő az Ódorvárhoz
A völgyfő-ház régi erdészháza már a vadászok kedvtelésére fenntartott menedék, de a csűr, a fáskamra és a tisztást övező gyümölcsfák a falutól messze élő erdész történetét regélik. Itt egy rövid szakaszon követjük a Bükkzsércre vezető aszfaltos utat a PL jelzéssel, amit az első meredek jobbkanyarnál el is hagyunk balkézre a Tábor-nyereghez felvezető ösvényen. A kanyar íve által közrefogva fakad a Szent-Erzsébet forrás, mely jelentős hozamával biztos frissítőpontként használható a legnagyobb melegben is mosakodni, inni a tiszta karsztvízből. A kanyarban egy másik elágazás is található. Ha kényelmes emelkedéssel, bár dupla távon, de mindenképp kilátásokkal gazdagabb úton kívánjuk megtenni az Ódorvárhoz felvezető utat, akkor itt a Z kerékpáros jelzésen, a széles dózerúton érdemes folytatni a kapaszkodást.
Az eredeti útvonal a Tábor-hegy nyugati letörésén vezet az erdészet és az időjárás által megtépázott vörösfenyvesben a nyeregbe, ahonnan egy évszaktól függően erősen benőtt ösvény vág át a fiatalos bokorerdőn a hegy keleti oldalában. Szerencsére hamar szélesebb erdészeti úthoz csatlakozunk, amin leereszkedünk az Ódor-nyereghez, a Z kerékpáros jelzés által követett dózerút kanyarulatához. Itt kényelmes táborhely fogadja a vándorokat tűzrakó hellyel, padokkal és asztalokkal, valamint éjszakázásra is alkalmas fedett padlástér növeli a puritán nomád kényelmet a pihenőhelyen. A táborhely túloldalán meredeken kapaszkodik fel a kőgörgeteges erdőben az ösvény a sziklás mellékcsúcsra, ahol egykor a rablóvár állott.
Ma már csak a vidéket ellenőrzés alatt tartó sziklakiszögellés sejteti a régmúlt időket. A kilátás remek a Hór-völgyre, a dél-bükki hegyekre és a fennsík déli peremére. Akár bástyák a várfal szélén, úgy meredeznek felettünk a fennsík peremi látókövek, a Három-kő, a Tar-kő és a Pes-kő, sejtetve egy elzárt világot, ami a legnagyobb átlagmagasságú magyarországi vidékkel trónol a hegyekkel övezett táj felett. Alattunk a Hór-völgy még egy utolsó kanyonszerű bevágással töri át magát a hegyek között, hogy jóval enyhébb, lankás erdőkkel körülvéve vesszen el az Alföld végtelenjében.
A sziklaszirt alatt, a PL jelzés mellett találunk egy sötét mélységbe nyúló barlangot is, ahonnan a vár a nevét kapta, az ódor ugyanis odvat, üreget jelent. A hegytömböt tekintélyes barlangok lyuggatják át; a déli oldalban nyílik a cseppkövekben gazdag Hajnóczy-barlang, ami tekintélyes négy kilométert meghaladó járataival és barlangi képződményekkel teli termeivel a hegység egyik ékessége. A várból nyíló kürtőt egy fémkorlát védi a behatolástól, azaz a kirándulókat a mélybe zuhanástól, ugyanis a kürtő közel függőleges hasadékkal szakad le a sötét mélységbe.
Vissza a Török úton, a Tárkányi-patak völgyében
Az idefelé vezető utat a völgyfő-házig vissza ugyanott, a PL jelzésen követjük, aminek végeztével a gerincen folytatjuk nyugati irányban a P jelzéssel kísért Török út mentén. A történelmi útvonal a hegység északi területeit kötötte össze a hódoltság alatt az egri központtal, ami az Oszmán birodalom északi határvidékét jelentette. Ezen a történelmi folyosóként szolgáló gerincen, széles erdőgazdasági úton haladunk 3,5 kilométeren keresztül. Az út végig hangulatos tölgyeseket keresztez; csekély kilátással kecsegtet néhány ritkásabb, fiatalos erdőrészlet. A monotonon hullámzó gerinc és a sűrű erdő már meditatív vándorlásba ringat a dél-bükki lankák hátán, azonban legyünk figyelmesek, mert az egyik irtás szélén egy dózerút vezet le a Tárkányi-patak völgyébe, kiindulópontunkhoz.
Mielőtt lekanyarodunk a mellékgerincre, érdemes még bő száz métert megtenni a Török úton a főgerincen, mivel a leágazás utáni hegytetőről az útvonal egyik legszebb panorámája nyílik. A dózerút alatt ugyanis fiatalos erdőrészlet, felette pedig ritkás öreg tölgyes erdő enged kilátást észak felé. Érdemes kicsit fel is kapaszkodni az öreg tölgyerdőbe, hogy nagyobb szeletét lássuk a Bükk-vidéknek. A fennsík peremének nagy része látható innen, ahogy a Répáshuta feletti hegyektől kapaszkodik a ferde plató egészen a Bél-kő csonka csúcsáig, ahol az emberi mohóság áldozataként fehér kőhalmokkal megtörve végül ereszkedésbe kezd nyugati irányba. Alattunk a Lök-völgy és számos testvére sűrű erdőkkel borítva ereszkedik alá a Felsőtárkányi-medencébe.
Az elágazáshoz visszatérünk, ahol a S+ jelzést követve két kilométert ereszkedünk a Tárkányi-patakhoz, szerencsére kényelmesen lejtő, kanyargó dózerúton. A gerinc alatt érintjük a Sáfár-kutat, ami egy szerény paddal és foglalással ellátott csekély vízfakadás az árnyas erdőszélen. Az ereszkedésre legalkalmasabb oldalak között kacskaringózva érkezünk a mellékgerincen a Barát-völgybe, melynek lapos alján legelők sorakoznak végig Felsőtárkány és az Oldal-völgy között. Ezeknek a legelőknek a szélén haladt egykor a vasúti pálya, ahol mi is a legkényelmesebb vonalvezetést követve oldalazunk a rétek szélén, betérve alkalomadtán az erdőszél fái közé. Még egy közel egy kilométeres szakasz vezet vissza kiindulópontunkhoz a S jelzésen a Barát-rét végében álló Oldalvölgyi-halastóhoz, ahol bezárul körtúránk.
Tömegközlekedéssel
- Busszal csak vasárnap tudunk közvetlenül a kiindulóponthoz, a Barát-völgyi elágazáshoz eljutni az Egerből Felsőtárkányon át Miskolcra közlekedő busszal, amiről a Felsőtárkány, barátvölgyi rom megállóhelynél kell leszállnunk. Ahova rendszeresen jár busz Egerből legközelebb a kiindulóponthoz, az Felsőtárkány keleti vége, a Felsőtárkányi-tó melletti Felsőtárkány, Csárda megállóhely, ahonnan még bő két kilométert kell gyalogolni a Tárkányi-patak mellett keleti irányba a K tanösvény jelzésen, a Kő-köz sziklaszorosán és gyönyörű völgytalpi kaszálókon keresztül.
Megközelítés
- A Felsőtárkány, barátvölgyi rom megállóhelytől indul a túra, a megállótól 50 méterrel dél felé, az Oldal-völgybe induló dózerút elágazásától.
- Amennyiben a Felsőtárkány, Csárda megállóhelyre érkezünk (az egyedüli vasárnapi Bükköt átszelő busz kivételével mindig), akkor a K tanösvény jelzés mentén a Tárkányi-patak mentén jutunk a kiindulópontra egy 2,5 kilométeres kiegészítő túrával a Kő-közön és a patak menti réteken keresztül.
Parkolás
- Parkolni a túra kiindulópontja előtt, az Oldal-völgybe leágazó aszfaltos út szélén tudunk, amit érint is a túra nyomvonala.
Koordináták
A szerző által javasolt térképek:
Felszerelés
- Az időjárásnak megfelelő öltözet, túracipő, enni- és innivaló, navigáláshoz TERMÉSZETJÁRÓ App.
Statisztika
- 2 Útpontok
- 2 Útpontok
Kérdések és válaszok
Kérdeznél a szerzőtől?
Értékelések
A közösség fényképei