Magyar Természetjáró Szövetség weboldalai MTSZ MTSZ térképportál Turista Magazin TuristaShop TEKA-kártya Kéktúra Gerecse50 A kéktúrázás napja
nyelv kiválasztása

Magyar Természetjáró Szövetség igazolt partner  A felfedezők választása
    A Bükki Csillagda épülete
    Fénykép: Farkas Péter, Magyar Természetjáró Szövetség

A fényszennyezésmentes terület nem véletlenül érdemelte ki 2017-ben a csillagoségbolt-park címet a Zselic és a Hortobágy után: a Bükk ezen pontján tiszta éjszakákon szabad szemmel akár háromezer csillagot is összeszámlálhatunk. A csillagda modern technológiája felejthetetlen élménnyé varázsolja e különös, távoli világ felfedezését.

A tárlat

Már az ókor embere tudományos szemmel fürkészte az égboltot. A jelenlegi ismereteinket mutatja be az interaktív kiállítás, amelyet még élményszerűbbé tesz, ha az elején a QR kóddal letöltjük az applikációt, így a kiterjesztett valóság-alapú (AR) tartalmak segítségével a bolygókat kutató űrszondák és űrállomások kulisszatitkaiba is bepillanthatunk.

A látványos kiállítóteremben először egészen távolról tekintünk rá galaxisunkra, a Tejútrendszerre és annak születésére, majd egyre közelebbről vizsgáljuk saját Naprendszerünket és központi csillagát, a Napot – valamint a belőle érkező energia bolygónkat éltető erejét. Megismerkedünk egy csillag életének fázisaival, és képet kapunk arról, hogyan „működik” a Nap, és hogy ennek mi köze van a GPS vagy a mikrohullámú sütőhöz. Egy infravörös kamera segítségével nemcsak saját testünk hőtérképét figyelhetjük meg, hanem játékos felfedezéseket is tehetünk a leírás alapján. A Napból érkező fény színe és energiája kapcsán rácsodálkozunk, a saját érzékszerveinkkel milyen szűk tartományt érzékelni – az analóg, komplementer, triadikus és tetradikus és egyéb színlátásunk pontosságát pedig egy érintőképernyőn tesztelhetjük.

Megismerjük a természetes és mesterséges fény jótékony hatását az élővilágra, valamint a cirkadián ritmus és a fény összefüggéseit. Magyarázatot kapunk rá, hogy miért érdemes teljesen elsötétített szobában aludnunk, és a lefekvés előtti órákban miért mellőzzük a mesterséges fényforrások használatát, ha megfelelően ki szeretnénk pihenni magunkat. Kiderül, hogy az éjszaka a szobánkba szűrődő fény akár az immunrendszerünkben is súlyos kárt tehet. Bepillantunk a modern, környezetbarát napelemes rendszerek működésébe. Számos meglepő érdekesség is a felszínre kerül, például az, hogy bolygónkat másfél óra alatt annyi napfény éri, amennyi az egész emberiség egy évnyi energiafogyasztását fedezni tudná.

A kiállítás bemutatja a bolygók mozgásához kapcsolható időszámítás kialakulását is. A meteoritkillítás pedig hazánk legnagyobb ilyen gyűjteménye, ahol nemcsak nagyítóval vizsgálhatjuk ezeket az űrből származó tárgyakat, hanem akár meg is tapogathatjuk őket. A csillagda épületben büfét és mosdót, a bejárat mellett pedig tematikus játszóteret és kerékpártárolót is találunk.

A kupola és a terasz

Az épület délkeleti sarkát a sorozatban gyártott kupolák legnagyobbja fedi, átmérője 6,7 méter. Az Ausztráliából származó, forgatható tetőszerkezet hajóval érkezett Európába, a csillagda udvarán szerelték össze, majd daruval emelték a helyére. Nyitható ablak segítségével tekinthetünk fel belőle az égboltra a 100 kg-nál is nehezebb távcsővel, amely alá stabil alátámasztás került betonhengerekből és acélcsövekből. Ez nincs bepítve az épületbe, így annak mozgásai nem befolyásolják a megfigyelést.

A kupola többféle távcsövet is véd; az egyik ezek közül a Nap megfigyelésére alkalmas. Nemcsak a napkorongot, hanem a napfoltokat (1500-2000 fokkal alacsonyabb területek) és napkitöréseket (a napkorong szélén látható, felhőszerű jelenségeket) is szemügyre vehetjük. A napkitöréseket Földünk mágneses tere eltéríti, viszont a sarkok közelében bejutnak a légkörbe – ez az Aurora Borealis illetve Australis, vagyis sarki fény.

Az éjszakai égboltot vizsgáló, 61 cm-es tükrös távcsőbe csak az előre meghirdetett, 3 órás éjszakai programok egyikének keretében nézhetünk bele, de tervben van, hogy a képe az interneten keresztül távolról is elérhető lesz, így akár a saját otthonunk kényelméből is kémlelhetjük majd az égitesteket. A távcsövek egy precíz óramű segítségével követik a Föld forgását.

Egy másik lépcsősoron feljuthatunk a teraszra, ahonnan pazar kilátást kapunk a környező hegyekre és a völgyben húzódó Répáshuta háztetőire. Itt találjuk a horizontális napórát is, ahol mi magunk lehetünk az óramutatók. Az aktuális hónapra állva a saját árnyékunk vetül a számlapra, kirajzolva a pontos időt. Nyári időszámítás esetén egy órát hozzá kell adni a leolvasott értékhez.

Planetárium

Az 50 férőhelyes teremben döntött fotelek kényelméből tekinthetünk fel a 8 méternyi átmérőjű, kupola alakú felületre, ahol profi kép- és hangminőség gondoskodik arról, hogy páratlan élményben legyen részünk, akár a csillagos égboltot, akár a teljes kupolát betöltő „fulldome” filmet nézzük, amely akár 3D-ben, speciális szemüvegben is elérhető. A gyerekeknek és a felnőtteknek külön műsorokat készítettek magyar és angol nyelven. Itt tartják a világegyetemet és a Naprendszert bemutató, látványos előadásokat is.

A kupola formájú felületen bármikor éjszakai égboltot varázsolhatnak a fejünk fölé a modern digitális technológiának és a lézerprojektoroknak köszönhetően. Szakképzett csillagászok segítenek, hogy felismerjünk az északi irányt, az északi égbolton mindig látható "cirkumpoláris" csillagképeket, valamint a mögöttük rejlő szimbólumrendszert. A csillagok közé zoomolva megfigyelhetünk mélyégobjektumokat, például planetáris ködöt, gömbhalmazt, nyílt halmazt és galaxisokat, tanúi lehetünk csillagok születésének és halálának – sőt még az arany keletkezésébe is bepillantást nyerhetünk.

Virtuális űrséták

Egy speciális 3D-s VR-szemüveg és egy velünk együtt mozgó platform segítségével űrsétát tehetünk a Holdon, végigrepülhetünk a Mars egy kanyonján, vagy akár különféle küldetéseket is teljesíthetünk a világűrben. A valósághű élményt egy sárkányrepülés kapcsán is átélhetjük a Bükk-fennsík felett.

Egyéb programok

A helyszínről indul a Bolygótúra tanösvény. A kb. 4 km-es útvonal nemcsak a bolygók Naptól való távolságát érzékelteti, hanem a környék növény-és állatvilágát, a terület földtani-geológiai adottságait és kultúrtörténeti értékeit is bemutatja. A kalandos útvonalnak este is bátran nekivághatunk a világító T jelzéseknek köszönhetően, de akár szakvezetést is kérhetünk a csillagdában.

A Bükki Csillagdában részt vehetünk esti csillagászati programokon, vagy megismerkedhetünk a környék éjszakai élővilágával – ha jól időzítünk, akár egy szentjánosbogár-rajzásnak is szemtanúi lehetünk itt. Májustól októberig heti rendszerességgel szerveznek a Bükk különféle területeire tematikus gyalogtúrákat és szakvezetett E-bike kerékpártúrákat is.

Nyitvatartás

• Virtuális valóság (VR) játékok: 1500 Ft/fő
  • Szakvezetés a kiállításon: 3000 Ft/csoport
  • Túravezetés a Bolygótúra tanösvényen: 12000 Ft/csoport

Az adatok csak tájékoztató jellegűek, és a 2022 júniusi állapotot tükrözik. Érkezés előtt mindig tájékozódj a szolgáltató honlapján, és ha eltérést találsz, írd meg nekünk!

Szabó Eszter profilképe
Szerző
Szabó Eszter
frissítve: 2022-06-08

Tömegközlekedéssel

• A Miskolcról induló buszról a Répáshuta, Bükki Csillagda megállóban érdemes leszállni.

Ritkán közlekednek ide járatok, ezért ha tömegközlekedéssel érkezünk, érdemes előre eltervezni az utazást!

Megközelítés

• A buszfordulóból már látszik az épület, amelyet 150 méternyi sétával érünk el.

Parkolás

• Az épület előtti tágas parkolóban tudjuk letenni az autót.

Koordináták

Időtartam 3:40 óra
Szintemelkedés 425 m
Szintcsökkenés 425 m

Répáshuta környéki túránk során hagyományos erdei mesterségek emlékeivel találkozunk, és érintjük két egykori bükki üveghuta helyszínét.

ajánlott túra Nehézség közepes nyitva
Hossz 14,3 km
Időtartam 4:30 óra
Szintemelkedés 645 m
Szintcsökkenés 645 m

A Déli-Bükk és a fennsík határvidékére kalauzol túránk Répáshuta kezdő- és végponttal. A nyomvonal barlangokat, kilátópontokat, geológiai ...

ajánlott túra Nehézség közepes nyitva
Hossz 12,9 km
Időtartam 4:15 óra
Szintemelkedés 722 m
Szintcsökkenés 722 m

A Bükk nagy klasszikusa ez a Három-kőn át Tar-kőre, a hegység legmagasabb természetes kilátópontjára vezető túra. Egész évben sok kiránduló keresi ...

Szerző: Német-Bucsi Attila,   Magyar Természetjáró Szövetség
Gyalogtúra · Bükkvidék
Átkelés a Bükk-fennsíkon
Hossz 16,9 km
Időtartam 5:03 óra
Szintemelkedés 310 m
Szintcsökkenés 650 m

A Bükk-fennsík minden jellegzetességét felvonultató, könnyed túra. Sűrű, természetes erdők, széles kilátás a hegység belsejére, borókás töbröktől ...

Szerző: Magyar Természetjáró Szövetség,   Magyar Természetjáró Szövetség
Hossz 5,8 km
Időtartam 1:55 óra
Szintemelkedés 688 m
Szintcsökkenés 688 m

Rövid körtúra a fennsík tövében, mely a Bükk legszebb időszakos forrását, az elapadt állapotában is mutatós Imót veszi célba. De felkeressük a ...

Szerző: Dömsödi Áron,   Magyar Természetjáró Szövetség
ajánlott túra Nehézség közepes
Hossz 10,9 km
Időtartam 1:10 óra
Szintemelkedés 385 m
Szintcsökkenés 385 m

Különleges, érintetlen erdők és rétek között vezető kalandos útvonal. Jávorkút  és a Kis-Mező fennsíkja, a Kecskeláb-rét töbrei garantáltan ...

Szerző: Németh Csaba,   Magyar Természetjáró Szövetség
Hossz 16,5 km
Időtartam 4:40 óra
Szintemelkedés 499 m
Szintcsökkenés 499 m

Kiadós körtúra a Bükk-fennsík lábától Jávorkút panziójához, majd vissza. Útközben terjedelmes bükkösök és jellegzetesen hullámos felszínű ...

Szerző: Dömsödi Áron,   Magyar Természetjáró Szövetség
Gyalogtúra · Bükk-hegység
A Hór-völgyön át a Bükkaljára
Hossz 16,5 km
Időtartam 4:15 óra
Szintemelkedés 167 m
Szintcsökkenés 501 m

Könnyű túránkon a Bükk leghosszabb völgyében Hollóstetőről a Bükkalja lankáihoz tartunk, átszelve a Déli-Bükk erdőtáját. A Hór-völgy a hegység ...

Mutass mindent

Kérdések és válaszok

Tedd fel az első kérdést!

Kérdeznél a szerzőtől?

Értékelések

Írd meg az első hozzászólást!

Legyél te az első hozzászóló!

A közösség fényképei

Tulajdonságok

Ajánlott látnivaló
  • Tartalmak
  • mutasd a képeket képek elrejtése