Mátravasút (Gyöngyös-Mátrafüred)
A gyöngyösi Mátravasút (Gyöngyösi Állami Erdei Vasút) rövidebb, de ismertebb és forgalmasabb vonala Gyöngyös központjából a környék fő turistaútjainak csomópontjában fekvő Mátrafüredre vezet.
Figyelem! A menetrend szerinti forgalom 2022-ben a teljes szakaszon szünetel!
Gyöngyös történelmi városát talán nem túlzás a Mátra outdoor fővárosának nevezni, ahonnan elindulva a 24-es főúton a hegység legtöbb népszerű kirándulóhelye könnyen elérhető. A gumikeréken gurulásnál viszont jóval izgalmasabb és kíméletesebb eszközzel is eljuthatunk a természetbe: a Mátravasút kisvasúti járatai két vonalon is szállítják az utasokat a gyöngyösi Orczy-kastély parkjának szélétől a népszerű Mátrafüred és a vadregényes Szalajkaház felé.
A vasút két vonala az első kilométeren még közös pályán halad, az elágazás után pedig mindkét, meredeken emelkedő sínpáron gyorsan magunk mögött hagyhatjuk a város zaját. A végállomásokon leszállva pedig akár perceken belül a természet ismert, vagy ritkábban járt vidékén találhatjuk magunkat.
Mátrafüredre kora tavasztól késő őszig, valamint a téli szünet idején indulnak vonatok.
Állomások:
Author’s recommendation
- A vasúton nyitott és zárt, fűthető kocsik egyaránt dolgoznak, tavasszal és ősszel pedig gyakoriak a vegyes összeállítású szerelvények. Éredemes melegen öltözve a nyitott kocsis utazásra készülni, hiszen a "kabrió" változatból csodálható meg igazán a táj.
- Az aktuális árakért és menetrendért érdemes a kisvasút oldalát felkeresni.
Track types
Show elevation profileSafety information
- A vasúti sínek közt sétálva nem szabad elfelejteni, hogy különvonat vagy pályafenntartó járat bármikor érkezhet, a kanyarok körül növő erdő pedig meglepően jó hangszigetelő. Mindig tarts kellő távolságot: a legnagyobb járművek szélessége elérheti a 2,5 métert, tehát mindkét oldalt 70-70 cm-re ér a sínszáltól, amihez még hozzáadódhat egy esetleg túllógó rakomány vagy nyitva felejtett ajtó is.
- Ne sétálj sínek közt a váltókon és tíz méteres körzetükben: ezek környéke általában olajos, itt a talpfák is csúszósak, ráadásul a váltók sok botlásveszélyes alkatrészt tartalmaznak, amik különösen éjszaka vagy hó alatt rejtve maradnak.
- Sose állíts át váltót: a súlykörte a lábadra eshet, az elmozduló csúcssín más kezét-lábát is becsípheti, a helytelen állású váltóra érkező vonat pedig balesetet szenvedhet még egészen kis sebességnél is.
- Tarts néhány méter távolságot az álló jármű előtt vagy mögött, ha a síneket keresztezed: a vonat vagy annak mozdonya külön jelzés nélkül is bármikor elindulhat.
- A sínek felülete nedves időben még vékony rozsdával borított állapotában is csúszós.
Tips and hints
Bár alapesetben a Mátravasút is téli álmot alszik, Mikulás, karácsony vagy újév idején rendszeresen indulnak alkalmi különjáratok. Ezekről a vasút Facebook oldalán találhatók friss hírek.
Start
Destination
Turn-by-turn directions
Gyöngyös történelmi városközpontjának szélén, a 350 éves Berze Nagy János Gimnázium és a Mátra Múzeumnak otthont adó Orczy-kastély mellett, öreg gesztenyefák tövében áll a Mátravasút végállomása. Az ívben fekvő vágányok mellett álló egyedi állomásépületben kis váróterem és pénztár kapott helyet; innen irányítják a nagy pályaudvarokat idéző hangosbemondót is, ami a vonat indulására figyelmeztet.
Közvetlenül indulás után a szerelvény a vasút járműtelepe mellett halad el. Itt a napi forgalomban részt vevő szerelvények pihenőjén kívül megfigyelhetünk sok más különleges kocsit is: a szürke UBA sorozatú kőszállító kocsikat, amelyek képesek saját maguk alá teríteni zúzottkő rakományukat, a pályafenntartó csapat műhelykocsiját és a továbbítására használatos, kis C50 dízelmozdonyt, valamint csilléket, de akár a pályamester régi hajtányát is.
Közben az út túloldalán a Dobó István utcai lakótelep katonásan elrendezett négyemeletes házai sorakoznak, amelyek lazán csoportosulnak a három kilencemeletes toronyház köré. A klasszikus lakótelepnek tűnő városrész a valóságban Gyöngyös legjobb társasházi lakásait rejti, amelyek nagy részéből egész évben a Sár-hegy és a Mátra panorámája hívogatja egy-egy közeli kirándulásra a lakókat.
A kockaházak aztán lassan elmaradnak, és az egyetem után a vasút végre kiér a Sár-hegyi szőlők tövébe. Egykor az egész hegyet szőlőültetvények borították, de a 19. század végi filoxéra-járvány után csak a városhoz közelebbi dűlőkön indult újra a munka. A hegy magasabb területein már csak az egykori kertek határait jelölő, félig ledőlt kőfalak maradtak: távolról nézve különös, alaktalan labirintus a hegytetőn, ami ökológiai folyosóként működve segített az őshonos, cserjés és sziklagyepes életközösségeknek visszatalálni a magukra hagyott földekre.
A vasút sokáig a hegyre panorámás területen halad, követve a túloldalán futó 24-es főút kanyarjait. Aki többet szeretne látni ebből a környékből, a közeledő Farkasmály-borpincék megállóban szállhat le. A megálló neve nem okoz majd csalódást, rövid sétával valóban elérhetők a környék gazdáinak borkóstolói.
A vasúton továbbhaladva egyre közelebb kerülnek a Mátra fő gerincének még mindig kéklő csúcsai: Kékestető, Galyatető és a valamivel közelebbi Sástó névtelen fennsíkjának szélén álló hatalmas citromsárga kilátó, egykori olajfúró torony.
Az itteni összekötő szakasz volt a 20. század első felében hazánk egyik legforgalmasabb kisvasúti pályaszakasza, amin számos mellékvonalról érkezett Gyöngyös felé a fa és érc, illetve gurultak fölfelé is áruval megrakott teher- és személyvonatok. Amikor a harmincas évekre úgy tűnt, hogy a pálya elérte kapacitásának határát, elkészültek a második vágány és a villamosítás tervei is, ezek viszont a közelgő háború, majd a közúti szállítás elterjedése miatt már nem valósulhattak meg (hazánkban így is számos kétvágányú, villamosított kisvasúti fővonal épült, többnyire a bányák tárnáiban és környékükön).
Néhány perc után a vonat beér az erdőbe; a párhuzamos főút látványát a közeli fák váltják fel. A hosszú egyenesben haladó pálya emelkedése egyre meredekebb: itt már közel 150 méterrel járunk Gyöngyös fölött. Az erdő végén kis megállóhely és útátjáró, ahonnan már a mátrafüredi Pálosvörösmarti út hosszú egyenesén nézhetünk végig egy pillanatra. Innen pedig csak egy perc a mátrafüredi vasútállomás pompás fasorokkal díszített parkja, ahol a mozdony egészen az utolsó méterekig keményen dolgozik a már-már leküzdhetetlennek tűnő emelkedővel. Fékezésre semmi szükség: a gáz elvétele után pillanatok alatt meg is áll a szerelvény.
Note
Public transport
Public-transport-friendly
Gyöngyös, vasútállomás megközelítése:
- Vonattal Gyöngyös, nagyvasúti állomáson szálljunk le.
- Távolsági és helyközi busszal Gyöngyös autóbuszállomás megállóig utazzunk.
Mátraháza, végállomás megközelítése:
- Távolsági és helyközi busszal érkezve, az állomás közvetlenül a "Mátrafüred, autóbusz-váróterem" megállóhely mellett található.
Getting there
- A vonatállomástól a Vasút utcán indulunk el, majd a Kossuth Lajos utcára kanyarodunk jobbra, és nemsokára meglátjuk a kisvasút állomását (300 m).
- Gyöngyös autóbuszállomástól a Kármán József utcán keresztül jutunk a kisvasútig (350 m).
Parking
- Gyöngyös és Mátrafüred végállomások mellett egyaránt ingyenes közterületi parkolóhelyek találhatók. Forgalmas időszakban előfordulhat, hogy csak az állomásoktól távolabb találunk szabad helyeket.
Coordinates
Book recommendation by the author
Author’s map recommendations
Equipment
Meleg nyári napokon is jó, ha van a táskában esőkabát arra az esetre, ha egy hirtelen zivatar kapná el útközben a nyitott kocsikkal közlekedő szerelvényt.Statistics
- 8 Waypoints
- 8 Waypoints
Questions and answers
Would you like to the ask the author a question?
Rating
Help others by being the first to add a review.
Photos from others