Mátravasút (Gyöngyös-Mátrafüred)
A gyöngyösi Mátravasút (Gyöngyösi Állami Erdei Vasút) rövidebb, de ismertebb és forgalmasabb vonala Gyöngyös központjából a környék fő turistaútjainak csomópontjában fekvő Mátrafüredre vezet.
Figyelem! A menetrend szerinti forgalom 2022-ben a teljes szakaszon szünetel!
Gyöngyös történelmi városát talán nem túlzás a Mátra outdoor fővárosának nevezni, ahonnan elindulva a 24-es főúton a hegység legtöbb népszerű kirándulóhelye könnyen elérhető. A gumikeréken gurulásnál viszont jóval izgalmasabb és kíméletesebb eszközzel is eljuthatunk a természetbe: a Mátravasút kisvasúti járatai két vonalon is szállítják az utasokat a gyöngyösi Orczy-kastély parkjának szélétől a népszerű Mátrafüred és a vadregényes Szalajkaház felé.
A vasút két vonala az első kilométeren még közös pályán halad, az elágazás után pedig mindkét, meredeken emelkedő sínpáron gyorsan magunk mögött hagyhatjuk a város zaját. A végállomásokon leszállva pedig akár perceken belül a természet ismert, vagy ritkábban járt vidékén találhatjuk magunkat.
Mátrafüredre kora tavasztól késő őszig, valamint a téli szünet idején indulnak vonatok.
Állomások:
A szerző tippje
- A vasúton nyitott és zárt, fűthető kocsik egyaránt dolgoznak, tavasszal és ősszel pedig gyakoriak a vegyes összeállítású szerelvények. Éredemes melegen öltözve a nyitott kocsis utazásra készülni, hiszen a "kabrió" változatból csodálható meg igazán a táj.
- Az aktuális árakért és menetrendért érdemes a kisvasút oldalát felkeresni.
Úttípusok
Szintprofil megjelenítéseBiztonsági előírások
- A vasúti sínek közt sétálva nem szabad elfelejteni, hogy különvonat vagy pályafenntartó járat bármikor érkezhet, a kanyarok körül növő erdő pedig meglepően jó hangszigetelő. Mindig tarts kellő távolságot: a legnagyobb járművek szélessége elérheti a 2,5 métert, tehát mindkét oldalt 70-70 cm-re ér a sínszáltól, amihez még hozzáadódhat egy esetleg túllógó rakomány vagy nyitva felejtett ajtó is.
- Ne sétálj sínek közt a váltókon és tíz méteres körzetükben: ezek környéke általában olajos, itt a talpfák is csúszósak, ráadásul a váltók sok botlásveszélyes alkatrészt tartalmaznak, amik különösen éjszaka vagy hó alatt rejtve maradnak.
- Sose állíts át váltót: a súlykörte a lábadra eshet, az elmozduló csúcssín más kezét-lábát is becsípheti, a helytelen állású váltóra érkező vonat pedig balesetet szenvedhet még egészen kis sebességnél is.
- Tarts néhány méter távolságot az álló jármű előtt vagy mögött, ha a síneket keresztezed: a vonat vagy annak mozdonya külön jelzés nélkül is bármikor elindulhat.
- A sínek felülete nedves időben még vékony rozsdával borított állapotában is csúszós.
Hasznos linkek és ötletek
Bár alapesetben a Mátravasút is téli álmot alszik, Mikulás, karácsony vagy újév idején rendszeresen indulnak alkalmi különjáratok. Ezekről a vasút Facebook oldalán találhatók friss hírek.
Kezdőpont
Végpont
Útleírás
Gyöngyös történelmi városközpontjának szélén, a 350 éves Berze Nagy János Gimnázium és a Mátra Múzeumnak otthont adó Orczy-kastély mellett, öreg gesztenyefák tövében áll a Mátravasút végállomása. Az ívben fekvő vágányok mellett álló egyedi állomásépületben kis váróterem és pénztár kapott helyet; innen irányítják a nagy pályaudvarokat idéző hangosbemondót is, ami a vonat indulására figyelmeztet.
Közvetlenül indulás után a szerelvény a vasút járműtelepe mellett halad el. Itt a napi forgalomban részt vevő szerelvények pihenőjén kívül megfigyelhetünk sok más különleges kocsit is: a szürke UBA sorozatú kőszállító kocsikat, amelyek képesek saját maguk alá teríteni zúzottkő rakományukat, a pályafenntartó csapat műhelykocsiját és a továbbítására használatos, kis C50 dízelmozdonyt, valamint csilléket, de akár a pályamester régi hajtányát is.
Közben az út túloldalán a Dobó István utcai lakótelep katonásan elrendezett négyemeletes házai sorakoznak, amelyek lazán csoportosulnak a három kilencemeletes toronyház köré. A klasszikus lakótelepnek tűnő városrész a valóságban Gyöngyös legjobb társasházi lakásait rejti, amelyek nagy részéből egész évben a Sár-hegy és a Mátra panorámája hívogatja egy-egy közeli kirándulásra a lakókat.
A kockaházak aztán lassan elmaradnak, és az egyetem után a vasút végre kiér a Sár-hegyi szőlők tövébe. Egykor az egész hegyet szőlőültetvények borították, de a 19. század végi filoxéra-járvány után csak a városhoz közelebbi dűlőkön indult újra a munka. A hegy magasabb területein már csak az egykori kertek határait jelölő, félig ledőlt kőfalak maradtak: távolról nézve különös, alaktalan labirintus a hegytetőn, ami ökológiai folyosóként működve segített az őshonos, cserjés és sziklagyepes életközösségeknek visszatalálni a magukra hagyott földekre.
A vasút sokáig a hegyre panorámás területen halad, követve a túloldalán futó 24-es főút kanyarjait. Aki többet szeretne látni ebből a környékből, a közeledő Farkasmály-borpincék megállóban szállhat le. A megálló neve nem okoz majd csalódást, rövid sétával valóban elérhetők a környék gazdáinak borkóstolói.
A vasúton továbbhaladva egyre közelebb kerülnek a Mátra fő gerincének még mindig kéklő csúcsai: Kékestető, Galyatető és a valamivel közelebbi Sástó névtelen fennsíkjának szélén álló hatalmas citromsárga kilátó, egykori olajfúró torony.
Az itteni összekötő szakasz volt a 20. század első felében hazánk egyik legforgalmasabb kisvasúti pályaszakasza, amin számos mellékvonalról érkezett Gyöngyös felé a fa és érc, illetve gurultak fölfelé is áruval megrakott teher- és személyvonatok. Amikor a harmincas évekre úgy tűnt, hogy a pálya elérte kapacitásának határát, elkészültek a második vágány és a villamosítás tervei is, ezek viszont a közelgő háború, majd a közúti szállítás elterjedése miatt már nem valósulhattak meg (hazánkban így is számos kétvágányú, villamosított kisvasúti fővonal épült, többnyire a bányák tárnáiban és környékükön).
Néhány perc után a vonat beér az erdőbe; a párhuzamos főút látványát a közeli fák váltják fel. A hosszú egyenesben haladó pálya emelkedése egyre meredekebb: itt már közel 150 méterrel járunk Gyöngyös fölött. Az erdő végén kis megállóhely és útátjáró, ahonnan már a mátrafüredi Pálosvörösmarti út hosszú egyenesén nézhetünk végig egy pillanatra. Innen pedig csak egy perc a mátrafüredi vasútállomás pompás fasorokkal díszített parkja, ahol a mozdony egészen az utolsó méterekig keményen dolgozik a már-már leküzdhetetlennek tűnő emelkedővel. Fékezésre semmi szükség: a gáz elvétele után pillanatok alatt meg is áll a szerelvény.
Tipp
Tömegközlekedéssel
Tömegközlekedéssel elérhető
Gyöngyös, vasútállomás megközelítése:
- Vonattal Gyöngyös, nagyvasúti állomáson szálljunk le.
- Távolsági és helyközi busszal Gyöngyös autóbuszállomás megállóig utazzunk.
Mátraháza, végállomás megközelítése:
- Távolsági és helyközi busszal érkezve, az állomás közvetlenül a "Mátrafüred, autóbusz-váróterem" megállóhely mellett található.
Megközelítés
- A vonatállomástól a Vasút utcán indulunk el, majd a Kossuth Lajos utcára kanyarodunk jobbra, és nemsokára meglátjuk a kisvasút állomását (300 m).
- Gyöngyös autóbuszállomástól a Kármán József utcán keresztül jutunk a kisvasútig (350 m).
Parkolás
- Gyöngyös és Mátrafüred végállomások mellett egyaránt ingyenes közterületi parkolóhelyek találhatók. Forgalmas időszakban előfordulhat, hogy csak az állomásoktól távolabb találunk szabad helyeket.
Koordináták
A szerző által ajánlott kiadványok:
A szerző által javasolt térképek:
Felszerelés
Meleg nyári napokon is jó, ha van a táskában esőkabát arra az esetre, ha egy hirtelen zivatar kapná el útközben a nyitott kocsikkal közlekedő szerelvényt.Statisztika
- 8 Útpontok
- 8 Útpontok
Kérdések és válaszok
Kérdeznél a szerzőtől?
Értékelések
Legyél te az első hozzászóló!
A közösség fényképei