Megosztás
Megjelölés
Nyomtatás
GPX
KML
Tervezz túrát ide!
Beágyazás
Fitnesz
Kisvasutak

Mátravasút (Gyöngyös-Mátrafüred)

Kisvasutak • Déli-Mátra
  • /
    Fénykép: Attila Gulyás, Magyar Természetjáró Szövetség
  • /
    Fénykép: Attila Gulyás, Magyar Természetjáró Szövetség
  • /
    Fénykép: Attila Gulyás, Magyar Természetjáró Szövetség
  • Az utolsó méterek Mátrafüreden
    / Az utolsó méterek Mátrafüreden
    Fénykép: Attila Gulyás, Magyar Természetjáró Szövetség
  • /
    Fénykép: Attila Gulyás, Magyar Természetjáró Szövetség
Térkép / Mátravasút (Gyöngyös-Mátrafüred)
0 150 300 450 600 m km 1 2 3 4 5 6
Időjárás

A gyöngyösi Mátravasút rövidebb, de ismertebb és forgalmasabb vonala Gyöngyös központjából a környék fő turistaútjainak csomópontjában fekvő Mátrafüredre vezet.

nyitva
könnyű
6,3 km
0:25 óra
177 m
2 m

Gyöngyös történelmi városát talán nem túlzás a Mátra outdoor fővárosának nevezni, ahonnan elindulva a 24-es főúton a hegység legtöbb népszerű kirándulóhelye könnyen elérhető. A gumikeréken gurulásnál viszont jóval izgalmasabb és kíméletesebb eszközzel is eljuthatunk a természetbe: a Mátravasút kisvasúti járatai két vonalon is szállítják az utasokat a gyöngyösi Orczy-kastély parkjának szélétől, a népszerű Mátrafüred és a vadregényes Szalajkaház felé. A vasút két vonala az első kilométeren még közös pályán halad, az elágazás után pedig mindkét meredeken emelkedő sínpáron gyorsan magunk mögött hagyhatjuk a város zaját. A végállomásokon leszállva pedig akár perceken belül a természet ismert, vagy ritkábban járt vidékén találhatjuk magunkat.

Mátrafüredre kora tavasztól késő őszig, valamint a téli szünet idején indulnak vonatok.

A szerző tippje

A vasúton nyitott és zárt, fűthető kocsik egyaránt dolgoznak, tavasszal és ősszel pedig gyakoriak a vegyes összeállítású szerelvények. Éredemes melegen öltözve a nyitott kocsis utazásra készülni, hiszen a "kabrió" változatból csodálható meg igazán a táj.

outdooractive.com User
Szerző
Attila Gulyás
Frissítés: 2017-10-27

Nehézség
könnyű
Technika
Állóképesség
Élmény
Táj
Magasság
349 m
172 m
Ajánlott időszak
jan.
febr.
márc.
ápr.
máj.
jún.
júl.
aug.
szept.
okt.
nov.
dec.

Biztonsági előírások

A vasúti sínek közt sétálva nem szabad elfelejteni, hogy különvonat vagy pályafenntartó járat bármikor érkezhet, a kanyarok körül növő erdő pedig meglepően jó hangszigetelő. Mindig tarts kellő távolságot: a legnagyobb járművek szélessége elérheti a 2,5 métert, tehát mindkét oldalt 70-70 cm-re ér a sínszáltól, amihez még hozzáadódhat egy esetleg túllógó rakomány vagy nyitva felejtett ajtó is. 

Ne sétálj sínek közt a váltókon és tíz méteres körzetükben: ezek környéke általában olajos, itt a talpfák is csúszósak, ráadásul a váltók sok botlásveszélyes alkatrészt tartalmaznak, amik különösen éjszaka vagy hó alatt rejtve maradnak.

Sose állíts át váltót: a súlykörte a lábadra eshet, az elmozduló csúcssín más kezét-lábát is becsípheti, a helytelen állású váltóra érkező vonat pedig balesetet szenvedhet még egészen kis sebességnél is.

Tarts néhány méter távolságot az álló jármű előtt vagy mögött, ha a síneket keresztezed: a vonat vagy annak mozdonya külön jelzés nélkül is bármikor elindulhat.

A sínek felülete nedves időben még vékony rozsdával borított állapotában is csúszós.

Felszerelés

Meleg nyári napokon is jó, ha van a táskában esőkabát arra az esetre, ha egy hirtelen zivatar kapná el út közben a nyitott kocsikkal közlekedő szerelvényt.

Javaslatok és linkek

Bár alapesetben a Mátravasút is téli álmot alszik, Mikulás, karácsony vagy újév idején rendszeresen indulnak alkalmi különjáratok. Ezekről a vasút Facebook oldalán találhatók friss hírek.

Kezdőpont

Gyöngyös, erdei vasútállomás (174 m)
Koordináták:
Geographic
47.784305 N 19.932791 E
UTM
34T 420060 5292878

Végpont

Mátrafüred, erdei vasút végállomás

Útleírás

Gyöngyös történelmi városközpontjának szélén, a 350 éves Berze Nagy János Gimnázium, és a Mátra Múzeumnak otthont adó Orczy kastély mellett, öreg gesztenyefák tövében áll a Mátravasút végállomása. Az ívben fekvő vágányok mellett álló egyedi állomásépületben kis váróterem és pénztár kapott helyet; innen irányítják a nagy pályaudvarokat idéző hangosbemondót is, ami a vonat indulására figyelmeztet. 

Közvetlenül indulás után a szerelvény a vasút járműtelepe mellett halad el. Itt a napi forgalomban részt vevő szerelvények pihenőjén kívül megfigyelhetünk sok más különleges kocsit is: a szürke UBA sorozatú kőszállító kocsikat, amelyek képesek saját maguk alá teríteni zúzottkő rakományukat, a pályafenntartó csapat műhelykocsiját, és a továbbítására használatos, kis C50 dízelmozdonyt, valamint csilléket, de akár a pályamester régi hajtányát is.
Közben az út túloldalán a Dobó István utcai lakótelep katonásan elrendezett négyemeletes házai sorakoznak, amelyek lazán csoportosulnak a három kilencemeletes toronyház köré. A klasszikus lakótelepnek tűnő városrész a valóságban Gyöngyös legjobb társasházi lakásait rejti, amelyek nagy részéből egész évben a Sár-hegy és a Mátra panorámája hívogatja egy-egy közeli kirándulásra a lakókat.
A kockaházak aztán lassan elmaradnak, és az egyetem után a vasút végre kiér a Sár-hegyi szőlők tövébe.
Egykor az egész hegyet szőlőültetvények borították, de a XIX. század végi filoxéra-járvány után csak a városhoz közelebbi dűlőkön indult újra a munka. A hegy magasabb területein már csak az egykori kertek határait jelölő, félig ledőlt kőfalak maradtak: távolról nézve különös, alaktalan labirintus a hegytetőn, ami ökológiai folyosóként működve segített az őshonos, cserjés és sziklagyepes életközösségeknek visszatalálni a magukra hagyott földekre.

A vasút sokáig a hegyre panorámás területen halad, követve a túloldalán futó 24-es főút kanyarjait. Aki többet szeretne látni ebből a környékből, a közeledő Farkasmály-borpincék megállóban szállhat le. A megálló neve nem okoz majd csalódást, rövid sétával valóban elérhetők a környék gazdáinak borkóstolói. 
A vasúton tovább haladva egyre közelebb kerülnek a Mátra fő gerincének még mindig kéklő csúcsai: Kékestető, Galyatető, és a valamivel közelebbi Sástó névtelen fennsíkjának szélén álló hatalmas citromsárga kilátó, egykori olajfúró torony.
Az itteni összekötő szakasz volt a XX. század első felében hazánk egyik legforgalmasabb kisvasúti pályaszakasza, amin számos mellékvonalról érkezett Gyöngyös felé a fa és érc, illetve gurultak fölfelé is áruval megrakott teher- és személyvonatok. Amikor a harmincas évekre úgy tűnt, hogy a pálya elérte kapacitásának határát, elkészültek a második vágány és a villamosítás tervei is, ezek viszont a közelgő háború, majd a közúti szállítás elterjedése miatt már nem valósulhattak meg (hazánkban így is számos kétvágányú, villamosított kisvasúti fővonal épült, többnyire a bányák tárnáiban és környékükön).

Néhány perc után a vonat beér az erdőbe; a párhuzamos főút látványát a közeli fák váltják fel. A hosszú egyenesben haladó pálya emelkedése egyre meredekebb: itt már közel 150 méterrel járunk Gyöngyös fölött. Az erdő végén kis megállóhely és útátjáró, ahonnan már a mátrafüredi Pálosvörösmarti út hosszú egyenesén nézhetünk végig egy pillanatra. Innen pedig csak egy perc a mátrafüredi vasútállomás pompás fasorokkal díszített parkja, ahol a mozdony egészen az utolsó méterekig keményen dolgozik a már-már leküzdhetetlennek tűnő emelkedővel. Fékezésre semmi szükség: a gáz elvétele után pillanatok alatt meg is áll a szerelvény.



 

Tömegközlekedéssel

Tömegközlekedéssel elérhető

Gyöngyös, vasútállomás megközelítése:
Vonattal Gyöngyös, nagyvasúti állomástól öt perc sétával.
Távolsági és helyközi busszal Gyöngyös autóbuszállomásról szintén öt perces sétával.

Mátraháza, végállomás megközelítése:
Távolsági és helyközi busszal érkezve, az állomás közvetlenül a "Mátrafüred, autóbusz-váróterem" megállóhely mellett található.

Megközelítés

A 3-as főúton érkezve Gyöngyös központjában kell a Mérges útra (24-es főút) kanyarodni, majd 1,1 km megtétele után a Kossuth Lajos utca lámpás kereszteződésében jobbra fordulni. Az állomás 50 m-re a kereszteződés után, az út bal oldalán található.

Autóval

Gyöngyös és Mátrafüred végállomások mellett egyaránt ingyenes közterületi parkolóhelyek találhatók. Forgalmas időszakban előfordulhat, hogy csak az állomásoktól távolabb találunk szabad helyeket.

Navigáció Google Térképpel

A szerző által ajánlott kiadványok:

A szerző által javasolt térképek:

Közösség

 Hozzászólás
 Figyelmeztetés
Közzététel
  Vissza szerkesztéshez
Pont kijelölése a térképen
(Kattints a térképre!)
vagy
Tipp:
A pont közvetlenül a térképre helyezhető.
Törlés X
Szerkesztés
Mégsem X
Szerkesztés
Útpontok módosítása
Videók
*Kötelező mező
Közzététel
Kérlek, adj egy megnevezést!
Kérlek, adj leírást a "figyelmeztetés" alatt!
Mutass többet!

Nem található figyelmeztetés a környéken.
Állapot
nyitva
Nehézség
könnyű
Hossz
6,3 km
Időtartam
0:25 óra
Szint +
177 m
Szint -
2 m
Tömegközlekedéssel elérhető Körtúra Egyirányú túra Szakaszosan teljesíthető túra Evés-ivás lehetőség Család- és gyerekbarát Kulturális/történelmi értékek

A mai időjárás

Statisztika

: óra
 km
 m
 m
Legmagasabb pont
 m
Legalacsonyabb pont
 m
Szintprofil megjelenítése Szintprofil elrejtése
Nagyításhoz vagy kicsinyítéshez húzd össze a nyilakat!