Tiszakécskei kisvasút
A tiszakécskei úttörővasút a helyi agilis tanácselnöknek, Miskó Istvánnak köszönhető, aki eredetileg a nagyvasúti állomás és a Tisza-part közé álmodta meg a kisvasúti pályát. Ekkoriban számos úttörővasút üzemelt az országban, a legismertebb természetesen a budai hegyekben kanyargó vaspálya volt, de azt talán kevesebben tudják, hogy a Mátravasúton, a királyréti erdei vasúton is kispajtások látták el a szolgálat egy részét, de például Pécsett, Debrecenben, Dunaújvárosban, Szolnokon vagy Veszprémben is üzemeltek hosszabb-rövidebb ideig úttörővasutak.
Tiszakécskén az eredeti tervekhez képest végül rövidebb útvonalon fektették le a sínpályát, ugyanis a hatóságok meglehetősen szigorú feltételekkel engedték volna a nyomvonalat a vasútállomástól keresztülvezetni a településen (pl. minden kereszteződésbe biztosítóberendezést vizionáltak), így maradt a rövidebb, 1200 méter hosszú változat. A pálya gyakorlatilag társadalmi munkában épült a helyiek összefogásával, a sínanyagot a felszámolás alatt álló Sarkadi Gazdasági Vasútról hozták, a C50-es mozdonyt Selypről, a kocsikat Békéscsabáról és Túrkevéről.
1971. augusztus 20-án indult meg a forgalom az úttörővasúton, a mozdonyvezetők helybéli traktorosok, szerelők voltak, akik egy tanfolyamot követően álltak munkába a kisvasúton. Mind a helyiek, mind a turisták (a végállomás közelében található a tiszakécskei fürdő) megszerették a 10-15 km/órás sebességgel döcögő vonatokat, amelyek gyakran a helyi közlekedési eszköz funkcióját is betöltötték: a környékbeliek főleg esős napokon használták a kisvasutat, például amikor bevásárolni indultak.
Az 1990-es évek elején az úttörővasútból gyermekvasút lett, azonban pályája egyre rosszabb állapotba került, így idővel üzemszünetet kellett elrendelni, a tiszakécskeiek viszont megmentették kisvasútjukat: helyi összefogással rendbehozták a pályát, illetve a járműpark is felújításon esett át. 2009-ben azonban úgy tűnt, megpecsételődött a sorsa, ettől kezdve tizenkét évig a kis kocsiszínben állt a szerelvény, míg a pálya csendben pusztult. Egy európai uniós pályázatnak köszönhetően 2020-ban kezdődött a kisvasút felújítása, sőt, a pályát 600 méterrel meg is hosszabbították az eredetihez képest, így most 1,8 kilométer hosszan zakatol a teljesen felújított kis szerelvény, útba ejtve egy játszóteret, egy új kilátót és a helyi sporttelepet is.
Állomások:
Árak:
- Felnőtt:
- alapjegy 400 Ft
- retúrjegy 600 Ft
- Gyermek és nyugdíjas:
- alapjegy 350 Ft
- retúrjegy 450 Ft
- 3 év alatt ingyenes
A menetjegy vásárlása a vonaton történik.
Menetrend:
A vonatok egész évben közlekednek, a menetrend a kisvasút honlapján érhető el.
Az adatok tájékoztató jellegűek, és a 2021 októberi állapotot tükrözik. Érkezés előtt mindig tájékozódj a szolgáltató honlapján, és ha eltérést találsz, írd meg nekünk!
A szerző tippje
- Kilátó megállóhelynél érdemes megmászni a névadó objektumot; belátni az egész település mellett a Tisza kanyarulatát is.
- Gyerekkel Játszótér megállóhelynél lehet kezdeni vagy befejezni az utazást.
Úttípusok
Szintprofil megjelenítéseBiztonsági előírások
- A vasúti sínek közt sétálva nem szabad elfelejteni, hogy különvonat vagy pályafenntartó menet bármikor érkezhet. Mindig tarts kellő távolságot: a legnagyobb járművek szélessége elérheti a 2,5 métert, tehát mindkét oldalt 70-70 cm-re ér a sínszáltól, amihez még hozzáadódhat egy esetleg túllógó rakomány vagy nyitva felejtett ajtó is.
- Ne sétálj sínek közt, a váltókon és tíz méteres körzetükben: ezek környéke általában olajos, itt a talpfák is csúszósak, ráadásul a váltók sok botlásveszélyes alkatrészt tartalmaznak, amelyek különösen éjszaka vagy hó alatt rejtve maradnak.
- Sose állíts át váltót: a súlykörte a lábadra eshet, az elmozduló csúcssín más kezét-lábát is becsípheti, a helytelen állású váltóra érkező vonat pedig balesetet szenvedhet még egészen kis sebességnél is.
- Tarts néhány méter távolságot az álló jármű előtt vagy mögött, ha a síneket keresztezed: a vonat, vagy annak mozdonya külön jelzés nélkül is bármikor elindulhat.
- A sínek felülete nedves időben még vékony rozsdával borított állapotában is csúszós.
Kezdőpont
Végpont
Útleírás
Tipp
Tömegközlekedéssel
Tömegközlekedéssel elérhető
- A helyközi autóbuszokról Tiszakécske, Tiszapart megállóhelyen célszerű leszállni.
Megközelítés
- Tiszakécske, Tiszapart megállóhely közvetlenül a kisvasút végállomása mellett található.
Parkolás
- A kisvasút végállomásánál található parkolóban lehet megállni.
Koordináták
Felszerelés
- Ahhoz, hogy végigutazz a kisvasúton, nincs szükséged semmiféle különleges eszközre.
- Két nyitott kocsiban lehet élvezni a nyári utazás örömeit, hűvösebb időben pedig zárt kocsi is közlekedik.
Statisztika
- 6 Útpontok
- 6 Útpontok
Kérdések és válaszok
Kérdeznél a szerzőtől?
Értékelések
Legyél te az első hozzászóló!
A közösség fényképei