Zdieľať
Pamätať
Vytlačiť
GPX
KML
Naplánovať výlet
Vložiť
Fitness
Železnice

Szilvásváradi erdei vasút

· 7 reviews · Železnice · Bükk-vidék · Otvorené
Zodpovedný za tento obsah
Magyar Természetjáró Szövetség Overený partner  Výber prieskumníkov 
  • /
    Fotografia: Gulyás Attila, Magyar Természetjáró Szövetség
  • /
    Fotografia: Gulyás Attila, Magyar Természetjáró Szövetség
  • /
    Fotografia: Gulyás Attila, Magyar Természetjáró Szövetség
  • /
    Fotografia: Gulyás Attila, Magyar Természetjáró Szövetség
Mapa / Szilvásváradi erdei vasút
150 300 450 600 750 m km 0.5 1 1.5 2 2.5 3

Hazánk legrövidebb, legmeredekebb és legforgalmasabb erdei vasútja a szilvásváradi Szalajka-völgyben szállítja a kirándulókat a falu szélső utcái és a híres Fátyol-vízesés fölötti tisztás között.

Otvorené
Ľahká
3,2 km
0:15 hod
110 m
4 m

Szilvásvárad, az északi Bükk egyik gyöngyszeme minden évben százezreket vonz. Különleges fekvése, jó levegője és természeti látványosságai egész évben várják a látogatókat a falu központjától egészen a néhány kilométerre fekvő Bükk-fennsíkig. A kettő között pedig a legrövidebb út a Szalajka-völgyön át vezet. Az alján kanyargó, jól kiépített erdei sétaút mellett fut az erdei vasút pályája is, időnként csak karnyújtásnyira a pataktól, máskor több emelet magasban, a völgy szikláinak tetején. A bő három kilométer hosszú vasút leginkább fölfelé menet népszerű, hiszen száz méteres szintkülönbséget küzd le, de előszeretettel utaznak rajta a hegység belsejébe tartó, illetve az onnan érkező kirándulók is. Jeles alkalmakkor Szilvi, a vasút apró, ötven lóerős gőzmozdonya is szerepet kap.

Autorov tip

Nyári és őszi hétvégéken érdemes a reggeli első vonatokkal útnak indulni: a még csendes, párába burkolózó völgy mesebeli látványt nyújt. 

outdooractive.com User
Autor
Gulyás Attila
Aktualizované: 2017-10-31

Obtiažnosť
Ľahká
Technika
Vytrvalosť
Zážitok
Krajina
Najvyšší bod
467 m
Najnižší bod
356 m
Odporúčané ročné obdobie
jan
feb
mar
apr
máj
jún
júl
aug
sep
okt
nov
dec

Bezpečnostné opatrenia

A vasúti sínek közt sétálva nem szabad elfelejteni, hogy különvonat vagy pályafenntartó járat bármikor érkezhet, a kanyarok körül növő erdő pedig meglepően jó hangszigetelő. Mindig tarts kellő távolságot: a legnagyobb járművek szélessége elérheti a 2,5 métert, tehát mindkét oldalt 70-70 cm-re ér a sínszáltól, amihez még hozzáadódhat egy esetleg túllógó rakomány vagy nyitva felejtett ajtó is. 

Ne sétálj sínek közt a váltókon és tíz méteres körzetükben: ezek környéke általában olajos, itt a tapfák is csúszósak, ráadásul a váltók sok botlásveszélyes alkatrészt tartalmaznak, amik különösen éjszaka vagy hó alatt rejtve maradnak.

Sose állíts át váltót: a súlykörte a lábadra eshet, az elmozduló csúcssín más kezét-lábát is becsípheti, a helytelen állású váltóra érkező vonat pedig balesetet szenvedhet még egészen kis sebességnél is.

Tarts néhány méter távolságot az álló jármű előtt vagy mögött, ha a síneket keresztezed: a vonat, vagy annak mozdonya külön jelzés nélkül is bármikor elindulhat.

A sínek felülete nedves időben még vékony rozsdával borított állapotában is csúszós.

Vybavenie

A Szilvásváradi Erdei vasút főleg nyitott kocsikkal közlekedik, így egy kisebb záportól csak az esőkabátjuk védheti meg az utasokat.

Tavasszal és ősszel ugyan munkába áll a korlátozott számú fedett, illetve teljesen zárt kocsi is, de forgalmas időszakban nem mindenkinek jut bennük hely, így ilyenkor is előkerülhetnek a nyári járművek.
Ha a vasúti sínek mentén tett séta a terv, a zúzottkő ágyazat miatt mindenképpen egy erős, zárt cipőre lesz szükség.

Dalšie informácie/odkazy

Jó idő esetén a közlekedési szezon sokszor már március közepén elkezdődik, és egyedi meghirdetés alapján, egészen november első-második hétvégéjéig tarthat. Nyilvános különjáratok, például mikulás alkalmából télen is rendszeresen útnak indulnak.

štart

Szilvásvárad, Szalajka-úti erdei vasút állomás (356 m)
Súradnice:
Zemepisný
48.095472, 20.392596
UTM
34U 454774 5327090

ciel

Fátyolvízesés végállomás

Podrobný popis cesty

A vasúti szállítás fénykorában, a XX. század közepén Szilvásváradnak két erdei vasútja is volt. A falu határában lévő fatelepről a Szalajka- és Tófalu-völgyben gőzvontatású szerelvények közlekedtek fel és le, megrakodva a Bükk legértékesebb kincseivel: a hatalmas bükkfa-törzsekkel, valamint vasérccel, mely főleg a trianoni határok megszületése után lettek igazán értékes. Több mint négyszáz méterrel magasabban, a Bükk-fennsík északi szélén egy teljesen más vasúti hálózat vékonyabb - és csak 600 mm nyomtávú - sínpárja kanyargott, ahol a zömmel fával rakott kocsikat lovakkal vontatták. 

A két hálózatot eleinte csak egy fapálya kötötte össze egymással, de ennek helyét hamarosan különleges műszaki megoldás vette át: az azonos nyomvonalon épült sikló közel negyven fokban lejtő, 760 mm nyomtávú sínpárján drótkötéllel vontatták az alsó hálózat teherkocsijait. A második világháború utáni években a Bükk-fennsík vonalát is átépítették 760 mm nyomtávúra, ls kibővítették Bánkút felé is, így a fennsíkon kitermelt faanyag már átrakás nélkül juthatott el egészen a szilvásváradi MÁV állomásig. A hálózat megszüntetése viszonylag rövid idő alatt, 1967-ben következett be: az erdei feltáróutak megépítése és nagy teljesítményű teherautók szolgálatba állása után a fennsík vasútját és a siklót elbontották, a Szalajka-völgyi vasutat pedig a kirándulóforgalom kiszolgálására rendezték be. Ekkor álltak munkába a ma közlekedő járművek is.

Az azóta eltelt időben a vasúton nem sok változást történt, pedig körülötte Szilvásvárad idegenforgalma hatalmas fejlődésen ment át. Az egykori fatelep helyét autóparkoló foglalta el, a vasúthoz vezető utcában pedig egymás után nyíltak a kisebb-nagyobb vendéglők, ajándékbltok, és éttermek, kiszolgálva az ide érkező tömegeket. Így aki ma a vasúthoz érkezik, már szinte városias környezet szélén találja a végállomást. Jegyváltás után a legtöbbször még rövid várakozás vár az utasokra, mert a járműveket általában csak az indulás előtti percekben nyitják meg.

Viszont ha már idáig jutottunk, egyben azt is jeleni, hogy eljött az utazás ideje! Az eddigi lassú nézelődés után igencsak határozott hangulatváltást hoz, amikor a mozdony egyik percről a másikra teljes sebességre kapcsol, és az állomás körüli épületeket már a "szédítő" 25Km/h utazósebességgel, igazi erdei menetszéllel hagyjuk el, majd rövidesen be is futunk a lombok közé.
A pálya mellett a Szalajka-völgy aszfaltozott útja, azon túl pedig a Szalajka-patak látszik a fák között. Ami a térképen csak egy-egy szorosan egymás mellé rajzolt kék, sárga, és fekete vonal, most itt van a lábunk alatt és mellett, amint kanyarról kanyarra követik egymást. 

A pálya rövidesen az útnál magasabbra emelkedik, majd egy éles kanyarral a vonat "átrepül" a patak túloldalára. Híd sem itt, sem máshol nem épült, az egyenletes vízjárású patak fölött elegendőek a széles töltések, az aljukban egy-egy nagyobb vasbeton csőáteresszel. 


Az ív után Szalajka-halastó állomásra érkezünk, amelynek vágányai már a következő kanyaron túl veztnek. Itt, félúton általában alig van leszálló, pedig aki gyorsan szeretné elérni a völgy alsó felének nevezetességeit, mint például az erdészeti múzeumot, a szabadtéri szarvassimogatót, vagy a Sáfrány Pisztrángudvart, innen érdemes indulnia. Leszállók híján viszont a szerelvény általában nem is áll meg itt.

A folyamatos haladással megőrzött lendület azonban jól jön, mert már az állomás után elkezdődik hazánk legmeredekebb, 60 ezrelék esésű (közúton: 6%) pályaszakasza, és ki is taer a következő egy kilométeren. A motorok hangosan dolgoznak, de a sebesség a könnyű, nyitott kocsikkal alig csökken. Pedig egy három kocsis, utasokkal teli szerelvény összsúlya mozdonnyal együtt már a negyven tonnát közelíti, amire szűk 200 lóerő teljesítmény jut, vagyis tonnánként egy robogó ereje. A vasút viszont nem véletlenül az egyik leghatékonyabb közlekedési mód, így ennyi is elegendő a húsz kilométer per órára csökkent sebesség tartásához. 

Amíg a fejekben a számok folynak, a sínek mellől lasssan eltűnik a patak, a helyébe pedig a mellette növő fák lombkoronája kerül: egyre inkább felülről szemlélhetjük a völgyet. Az út talán itt a leglátványosabb, az éles kanyarok helyett kisebb sziklabevágások, lent tekintélyes mélysé, fent pedig a Bükk fölénk meredő csúcsainak lassan kibontakozó látványa színesíti az utazást. Aztán a következő kanyarban hirtelen megérkezünk a völgy tetejéhez: visszazárul az erdő, jobbra pedig kis állomásből lett büfé, majd a mögötte előtűnő, hatalmas tisztás uralja a táj képét. A vonat egy utolsó, gyors fordulóval a rét bal szélére fordul, és rövidesen be is fut a közelmúltban alaposan felújított Fátyolvízesés végállomásra. Bár korábban itt a kocsi lépcsőjéről egyenesen a mező pázsitjára lehetett leszállni, az egyre növekvő forgalom kiszolgálására 2012-re "rendes" állomás épült, babakocsival is megközelíthető peronnal, mosdókkal és esőbeállóval. A jvarészt természetesen betonból álló építmény a tervezők gondosan válogatott kövekkel burkolták, míg a nem teherhoró szerkezetek, korlátok és oszlopok fából épültek, összességében igazán ízlésesen csomagolva a létesítményt.

 

 

Verejná doprava

Ľahko dostupné mestskou hromadnou dopravou

Szilvásvárad, Szalajka-völgy megközelítése:

Vasúttal Egerből Szalajkavölgy megállóhelyig, onnan a település utcáin egy kilométer séta

Távolsági és helyközi busszal "Szilvásvárad, szalajkavölgyi elágazás" megállóból, elsősorban Eger irányából közelíthető meg kényelmes és sűrűn közlekedő járatokkal, köztük közvetlen budapesti buszokkal is.

prístup

Eger felől, a 25-ös úton, a Szarvaskő utáni elágazásnál Szilvásvárad/Mónosbél felé haladva, 15 kilométer után érkezünk Szivásváradra. A falu főutcájának kanyarjában, közvetlenül a lovasstadion után egyenesen továbbhaladva érhetők el a vasúthoz legközelebbi parkolóhelyek

Parkovisko

A Szalajka-völgy aljában, a falu több pontján is kialakítottak közepes méretű parkolókat. Ezek közül a legjelentősebb, a lovasstadion oldalában lévő, amely az építési munkák alatt, 2017 végéig csak korlátozottan üzemel. A többi helyszínről általánosan elmondható, hogy a nyári csúcsszezon idején zsúfoltak, némelyikük ilyenkor fizetőssé válik, a hidegebb napokon viszont nem okoz gondot helyet találni. A belső parkolók telítődése esetén a közeli Dózsa György és Akácfa utcákban érdemes hátrahagyni az autót.

Príjazd vlakom, autom, pešo alebo na bicykli


Otázky a odpovede

Spýtajte sa prvú otázku

Máš otázku týkajúcu sa tohto obsahu? Tu je správne miesto, kde sa môžeš opýtať.


Recenzie

4,7
(7)
Berecz Péter
2019-08-19 · Community
Lefele jovet érdemes gyalog jonni, szepen felujitott ut vezet le, nagyjabol 20 perces.
Zobraziť viac
2019. augusztus 19., hétfő 11:21:53 de.
2019. augusztus 19., hétfő 11:21:53 de.
Fotografia: Berecz Péter, Közösség
Gábor Oravecz
2019-06-10 · Community
Nagyon jó és szép kiránduló hely. Nagyon jó levegővel. Szép környezetben. Jó és kedves társaság jár oda kikapcsolódni. A büfékben és egyéb vendéglátó helyeken udvarias és kedves a kiszolgálás, persze remek ételekkel. Összességében nagyon ajánlott ellátogatni idebaki még nem volt...megéri.
Zobraziť viac
2019. június 10., hétfő 7:35:39
2019. június 10., hétfő 7:35:39
Fotografia: Gábor Oravecz, Közösség
2019. június 10., hétfő 7:35:54
Fotografia: Gábor Oravecz, Közösség
2019. június 10., hétfő 7:36:09
Fotografia: Gábor Oravecz, Közösség
2019. június 10., hétfő 7:36:23
Fotografia: Gábor Oravecz, Közösség
2019. június 10., hétfő 7:36:35
Fotografia: Gábor Oravecz, Közösség
2019. június 10., hétfő 7:36:47
Fotografia: Gábor Oravecz, Közösség
2019. június 10., hétfő 7:36:59
Fotografia: Gábor Oravecz, Közösség
2019. június 10., hétfő 7:37:15
Fotografia: Gábor Oravecz, Közösség
2019. június 10., hétfő 7:37:31
Fotografia: Gábor Oravecz, Közösség
2019. június 10., hétfő 7:37:47
Fotografia: Gábor Oravecz, Közösség
Ďalšie recenzie

Fotografie iných

+ 7

Stav
Otvorené
hodnotenie
Obtiažnosť
Ľahká
Trasa
3,2 km
Čas
0:15 hod
Stúpanie
110 m
Klesanie
4 m
Ľahko dostupné mestskou hromadnou dopravou možnosť občerstvenia vhodné pre rodiny s deťmi kultúra / história geologické zaujímavosti botanickej zaujímavosti faunistické zaujímavosti horská železnica

Štatistika

: hod.
 km
 m
 m
Najvyšší bod
 m
Najnižší bod
 m
Zobraziť nadmorskú výšku Skryť nadmorskú výšku
Pohybom šípok k sebe umožníte zmenu výrezu