Zdieľať
Pamätať
Vytlačiť
GPX
KML
Naplánovať výlet
Vložiť
Fitness
Železnice

Mesztegnyői erdei vasút

· 1 review · Železnice · Belső-Somogy · Otvorené
Zodpovedný za tento obsah
Magyar Természetjáró Szövetség Overený partner  Výber prieskumníkov 
  • Délelőtti vonat a Búsvári-tó partján
    / Délelőtti vonat a Búsvári-tó partján
    Fotografia: Gulyás Attila, Magyar Természetjáró Szövetség
  • Felsőkak, végállomás
    / Felsőkak, végállomás
    Fotografia: Gulyás Attila, Magyar Természetjáró Szövetség
  • Felsőkak, végállomás
    / Felsőkak, végállomás
    Fotografia: Gulyás Attila, Magyar Természetjáró Szövetség
  • /
    Fotografia: Gulyás Attila, Magyar Természetjáró Szövetség
  • /
    Fotografia: Gulyás Attila, Magyar Természetjáró Szövetség
  • /
    Fotografia: Gulyás Attila, Magyar Természetjáró Szövetség
  • /
    Fotografia: Gulyás Attila, Magyar Természetjáró Szövetség
0 150 300 450 m km 1 2 3 4 5 6 7 8 Mesztegnyői Erdei Vasút (Mesztegnyő állomás)

Belső-Somogy kevésbé ismert erdei vasútja Mesztegnyő falu határából a Boronka-melléki Tájvédelmi körzet óriási erdejének mélyébe visz.

A Mesztegnyői Erdei Vasút is kedvezményekkel várja a Természetjáró Kártya tulajdonosokat. Tudj meg többet a Természetjáró Kártyáról (TEKA), a kedvezményekért kattints ide!

Otvorené
Ľahká
8,6 km
0:45 hod
21 m
10 m

Sok más erdei vasúthoz hasonlóan a mesztegnyőit is az erdőkben kitermelt faanyag szállítására hozták létre az 1920-as években. Nem sokkal később szárnyvonalak épültek a környéken létesített halastavakhoz, így a vasút ezek fenntartásában is döntő szerepet kapott. A hatvanas évekre a pályát kelet felé meghosszabbították az erdő apró falvaihoz közel eső Kakpusztáig: az egykori Libickozma, Háromház, Kopárpuszta, Lencsenpuszta és Cserfekvés falvak lakói ekkor kaptak először gépesített utazási lehetőséget. A falvakat  viszont ez sem mentette meg, a következő évtizedekre lassan elnéptelenedtek, a járatokon ma már csak kirándulók utaznak.

A hatalmas kiterjedésű erdők rengetegében zakatoló vasút ablakából a természet ma is szó szerint karnyújtásnyi közelségbe kerül, egy kis szerencsével pedig az erdő állatait is megpillanthatjuk. A vasút menetrend szerint a nyári félévben, hétvégenként üzemel, de ősztől tavaszig is rendszeresen indulnak alkalmi, tematikus különjáratok.

Állomások:

  • Mesztegnyő
  • Búsvár*
  • Szúnyogvár*
  • Mélyéger*
  • Felsőkat

* feltételes megállóhely

Árak:

  • A teljes árú vasúti menetjegy irányonként 500 Ft-ba kerül.
  • Nyugdíjasok és diákok félárú jegyet válthatnak, 4 éves kor alatt az utazás ingyenes.

Menetrend:

A személyvonatok munkaszüneti (szombaton és vasárnap), illetve ünnepnapokon, valamint június 1-től augusztus 31-ig szerdai napokon közlekednek az alábbiak szerint:

  • Mesztegnyőről Felsőkak felé 10.00 és 14.00 órakor.
  • Felsőkakról Mesztegnyő felé 11.15 és 15.15 órakor.

20 % menetdíj kedvezmény jár a Természetjáró Kártya tulajdonosok számára.

Az adatok csak tájékoztató jellegűek, és a 2019 augusztusi állapotot tükrözik. Érkezés előtt mindig tájékozódj a szolgáltató honlapján, és ha eltérést találsz, írd meg nekünk!

Autorov tip

Érdemes keresni az alkalmi különjáratokat, amelyekről találhatók friss információk. Ezek a legtöbbször természetismereti vagy gyerekeknek szánt szórakoztató programokkal összekapcsolt utazások alkalmat adnak a környék egy-egy részletének megismerésére, vagy egy különleges családi programra.

outdooractive.com User
Autor
Gulyás Attila
Aktualizované: 2019-09-27

Obtiažnosť
Ľahká
Technika
Vytrvalosť
Zážitok
Krajina
Najvyšší bod
149 m
Najnižší bod
128 m
Odporúčané ročné obdobie
jan
feb
mar
apr
máj
jún
júl
aug
sep
okt
nov
dec

Bezpečnostné opatrenia

  • A vasúti sínek közt sétálva nem szabad elfelejteni, hogy különvonat vagy pályafenntartó járat bármikor érkezhet, a kanyarok körül növő erdő pedig meglepően jó hangszigetelő. Mindig tarts kellő távolságot: a legnagyobb járművek szélessége elérheti a 2,5 métert, tehát mindkét oldalt 70-70 cm-re ér a sínszáltól, amihez még hozzáadódhat egy esetleg túllógó rakomány vagy nyitva felejtett ajtó is. 
  • Ne sétálj sínek közt a váltókon és tíz méteres körzetükben: ezek környéke általában olajos, itt a talpfák is csúszósak, ráadásul a váltók sok botlásveszélyes alkatrészt tartalmaznak, amelyek különösen éjszaka vagy hó alatt rejtve maradnak.
  • Sose állíts át váltót: a súlykörte a lábadra eshet, az elmozduló csúcssín más kezét-lábát is becsípheti, a helytelen állású váltóra érkező vonat pedig balesetet szenvedhet még egészen kis sebességnél is.
  • Tarts néhány méter távolságot az álló jármű előtt vagy mögött, ha a síneket keresztezed: a vonat, vagy annak mozdonya külön jelzés nélkül is bármikor elindulhat.
  • A sínek felülete nedves időben még vékony rozsdával borított állapotában is csúszós.

Vybavenie

  • Ahhoz, hogy végigutazz a kisvasúton, nincs szükséged semmiféle különleges eszközre, és mivel valamennyi kocsi fedett, esőkabát és esernyő nélkül is bevállalható. Télen fűtéssel várják az utasokat, úgyhogy nem fogsz fázni utazás közben.
  • Ha a vasúti sínek mentén tett séta a terv, a zúzottkő ágyazat miatt mindenképpen egy erős, zárt cipőre lesz szükség.

Dalšie informácie/odkazy

A Mesztegnyői Erdei Vasút hazánk egyik legkisebb forgalmú kisvasútja, ahol esetenként előfordul, hogy egyetlen utas sem jelenik meg a végállomáson. A körülményektől függően ilyenkor megeshet, hogy nem indítják útnak az üres szerelvényt. Ezért indulás előtt, különösen nem mesztegnyői felszállásnál mindenképpen érdemes előre bejelentkezni a +36 30 9014 268 telefonszámon.

štart

Mesztegnyő, erdei vasút állomás (130 m)
Súradnice:
Zemepisný
46.507586, 17.433569
UTM
33T 686703 5153323

ciel

Felsőkak, végállomás

Podrobný popis cesty

Mesztegnyő északkeleti sarkában, az egykori nagyvasúti állomás szomszédságában találjuk az erdei vasút végállomását. A 760 mm nyomközű pályán a kis forgalmú hazai erdei vasutakon megszokott járművek sorakoznak: rövid, zárt, fűthető személykocsik, néhány lapos rakfelületű faanyag-szállító teherkocsi, és az ezekből kialakított nyitott, esővédő tetővel ellátott nyári személykocsik. Továbbításukat a szintén ismerős C50 dízelmozdonyok végzik. A járművek otthona a látogatóktól elzárt terület, ahonnan csak indulás előtt teszik ki kerekeiket. Jegyet vásárolni az állomás kis pénztár-épületében lehet (illetve később a vonat kalauzánál is).

Indulás után a szerelvény keresztezi az erdőbe vezető egyik feltáró utat, majd egy második derékszögű kanyar után attól eltávolodva, szántóföldek között, egy keskeny erdősávban folytatja útját. A falu házai itt-ott még láthatók, de  a civilizáció nyomai gyorsan elmaradnak, amikor a vonat az egykori Gyota-Búsvár megállóhely után bekanyarodik a Búsvári-erdőbe. A sebesség itt is, mint a teljes vonalon, 15 kilométer óránként, az ablakok előtt suhanó fák miatt mégis egyre többnek tűnik, és mire a szerelvény néhány perc után kiér a Búsvári halastó partjára, már egyenesen túl gyorsnak érződik. Ezen a különleges szakaszon a pálya egyik oldalát négyszáz méteren át a tó hullámai nyaldossák, míg túloldalt kicsit mélyebben zöldell az erdő: a pálya a tó gátján halad. Kis szerencsével az itt élő vízimadarak is szem elé kerülhetnek.

Visszatérve az erdőbe az út ismét árnyékban folytatódik, miközben a változatos faállomány az égeresektől a száraz homoki tölgyesekig változik. Egy hosszú kanyar után elhagyjuk a közelmúltban létesített Szúnyogvár megállót, ami azt jeleni, hogy lassan túl vagyunk a nyolc és fél kilométeres vonal felén – pedig a fennmaradó szakaszon már csak egyetlen kanyar van hátra. Ez azonban közel sem jelenti azt, hogy az út vége unalmas lenne, sőt, talán éppen itt kezdődik az igazi "Mesztegnyő-érzés": a mély-égeri szakasz hosszú egyenese.

A pálya mellé ismét egy homokos erdészeti út szegődik, ami mellett messzire tekinthetünk előre. A végállomásig azonban nem látni el, hiszen itt már helyi viszonyok közt igazi "hegyek" ,azaz öt-tíz méteres dombok sorakoznak egymás mellett, a vasút és az út pedig együtt követi ennek hullámait. A mozdony motorja fel-felpörög az emelkedőkön, majd elhalkul, sőt, olykor a több kocsis szerelvény végén álló fékezőnek is akad munkája. Az olyan modern huncutságok, mint a mozdonyvezető által kezelt, központi légfék, ide, a somogyi vadonba még nem jutottak el. A sínek rövidesen már nemcsak a vonat előtt, hanem mögötte is "összeérnek" a távolban, miközben az ügyes személődők láthatják az időnként őket keresztező, rohanó szarvasokat és vaddisznókat is, hiszen belőlük bőségesen akad errefelé

Miközben az előre néző tekintet továbbra is a köbb kilométerre lévő, legtávolabbi erdősávot fürkészi, jóval közelebb, szinte véletlenül kerül képbe egy kis esőbeálló a pálya mentén, majd a szerelvény lassítani kezd: háromnegyed órás út után Felsőkak végállomásra érkeztünk. A délelőtti és a délutáni járatok egyaránt fél órát időznek itt - ennek csak egy egész kis részét tölti ki motorzúgás, amíg a mozdony a szerelvényt körüljárva átáll a Mesztegnyő felőli kocsivégre. Majd következik a csend, a beszégetések, a szedvicsevés, vagy egy kis játék ideje az erdőkkel körülvett, közel focipálya méretű mezőn. Bár a környéken nincsenek kiemelkedő kilátóhelyek, forgalmas büfék vagy látványos vízesések, a természet a maga valójában mégis sokakat maradásra csábít. A végálllomás ideális helyen van azok számára is, akik a Rockenbauer Pál Dél-dunántúli Kéktúra itteni szakaszát szeretnék több darabban végigjárni. A hosszabb pihenésre vagy kisebb körtúrára nyitott utasok a délelőtti vonat érkezése és a délutáni visszaindulása között négy és fél órát tölthetnek itt.

Verejná doprava

Ľahko dostupné mestskou hromadnou dopravou

  • Mesztegnyő, vasútállomás megközelíthető a 68-as főút Marcali és Böhönye közti szakaszán közlekedő távolsági autóbuszokkal Mesztegnyő, hosszúvízi elágazás megállóban leszállva.
  • Felsőkak, végállomás távolsági autóbusszal a közeli Nadalos faluban lévő, Újvárfalva, Nadalos forduló buszmegállóból egy hosszabb gyalogtúrával érhető el.

prístup

  • Mesztegnyőről a buszmegálló mellől induló, a falu főutcájára merőleges, névtelen utcán, a S jelzésen Hosszúvíz felé 700m séta vezet a használaton kívüli normál nyomközű vasút átjárójáig; itt a sínek után balra fordulva, egyben a turista útjelzést is elhagyva, további száz métert kell sétálni az erdei vasút állomásig.
  • Nadalos központjából a nyugatra tartó, névtelen utcán végighaladva, majd jobbra fordulva, három kilométer után érjük el a kakpusztai tanösvényt, amely a vasút erdei, Felsőkak nevű végállomására vezet (7 km)

Parkovisko

  • Mesztegnyő erdei vasúti állomásán murvás, árnyékos, ingyenes parkolóhelyet találunk.
  • Felsőkak személyautóval nem érhető el, a legközelebbi település Nadalos, 7 kilométerre.
Príjazd vlakom, autom, pešo alebo na bicykli

Mapa doporučená autorom

Cartographia "Kéktúra III" turistakalauz


Otázky a odpovede

Spýtajte sa prvú otázku

Máš otázku týkajúcu sa tohto obsahu? Tu je správne miesto, kde sa môžeš opýtať.


Recenzie

5,0
(1)

Fotografie iných


Stav
Otvorené
hodnotenie
Obtiažnosť
Ľahká
Trasa
8,6 km
Čas
0:45 hod
Stúpanie
21 m
Klesanie
10 m
Ľahko dostupné mestskou hromadnou dopravou etapové trasa vhodné pre rodiny s deťmi kultúra / história

Štatistika

: hod.
 km
 m
 m
Najvyšší bod
 m
Najnižší bod
 m
Zobraziť nadmorskú výšku Skryť nadmorskú výšku
Pohybom šípok k sebe umožníte zmenu výrezu