Magyar Természetjáró Szövetség weboldalai MTSZ MTSZ térképportál Turista Magazin TuristaShop TEKA-kártya Kéktúra Gerecse50 A kéktúrázás napja
Vybrať jazyk
Naplánovať výlet Skopíruj trasu
Železnicaodporúčaný výlet

Tiszakécskei kisvasút

Železnica · Alsó-Tisza-vidék
LogoMagyar Természetjáró Szövetség
Zodpovedný za tento obsah
Magyar Természetjáró Szövetség Overený partner  Výber prieskumníkov 
  • Tiszakécskei kisvasút
    / Tiszakécskei kisvasút
    Fotografia: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Tiszakécskei kisvasút
    Fotografia: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Tiszakécskei kisvasút (háttérben a Találkozások Háza)
    Fotografia: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Tiszakécskei kisvasút (Kilátó megállóhely)
    Fotografia: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Sportliget megállót hagyja maga mögött a vonat (Tiszakécskei kisvasút)
    Fotografia: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Kis szerelvény, nagy fa (Tiszakécskei kisvasút)
    Fotografia: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Tiszakécskei kisvasút
    Fotografia: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Tiszakécskei kisvasút
    Fotografia: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Az egyetlen közúti átjáró a tiszakécskei kisvasút vonalán
    Fotografia: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Kertek alatt kanyarog a pálya (Tiszakécskei kisvasút)
    Fotografia: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
m 84 82 80 78 1,6 1,4 1,2 1,0 0,8 0,6 0,4 0,2 km
A tiszakécskei kisvasút úttörővasútként kezdte pályafutását, és hiába szerették meg a helyiek és a városkába látogató turisták, több üzemszünet után 2009-ben úgy tűnt, végleg leáldozott a napja. 2021-ben azonban feltámadt a kisvasút, újra járnak a szerelvények, ráadásul a korábbihoz képest hosszabb pályán, több megállóhellyel.
Ľahká
Trasa 1,6 km
0:50 hod
7 m
4 m
85 m
79 m

A tiszakécskei úttörővasút a helyi agilis tanácselnöknek, Miskó Istvánnak köszönhető, aki eredetileg a nagyvasúti állomás és a Tisza-part közé álmodta meg a kisvasúti pályát. Ekkoriban számos úttörővasút üzemelt az országban, a legismertebb természetesen a budai hegyekben kanyargó vaspálya volt, de azt talán kevesebben tudják, hogy a Mátravasúton, a királyréti erdei vasúton is kispajtások látták el a szolgálat egy részét, de például Pécsett, Debrecenben, Dunaújvárosban, Szolnokon vagy Veszprémben is üzemeltek hosszabb-rövidebb ideig úttörővasutak.

Tiszakécskén az eredeti tervekhez képest végül rövidebb útvonalon fektették le a sínpályát, ugyanis a hatóságok meglehetősen szigorú feltételekkel engedték volna a nyomvonalat a vasútállomástól keresztülvezetni a településen (pl. minden kereszteződésbe biztosítóberendezést vizionáltak), így maradt a rövidebb, 1200 méter hosszú változat. A pálya gyakorlatilag társadalmi munkában épült a helyiek összefogásával, a sínanyagot a felszámolás alatt álló Sarkadi Gazdasági Vasútról hozták, a C50-es mozdonyt Selypről, a kocsikat Békéscsabáról és Túrkevéről.

1971. augusztus 20-án indult meg a forgalom az úttörővasúton, a mozdonyvezetők helybéli traktorosok, szerelők voltak, akik egy tanfolyamot követően álltak munkába a kisvasúton. Mind a helyiek, mind a turisták (a végállomás közelében található a tiszakécskei fürdő) megszerették a 10-15 km/órás sebességgel döcögő vonatokat, amelyek gyakran a helyi közlekedési eszköz funkcióját is betöltötték: a környékbeliek főleg esős napokon használták a kisvasutat, például amikor bevásárolni indultak.

Az 1990-es évek elején az úttörővasútból gyermekvasút lett, azonban pályája egyre rosszabb állapotba került, így idővel üzemszünetet kellett elrendelni, a tiszakécskeiek viszont megmentették kisvasútjukat: helyi összefogással rendbehozták a pályát, illetve a járműpark is felújításon esett át. 2009-ben azonban úgy tűnt, megpecsételődött a sorsa, ettől kezdve tizenkét évig a kis kocsiszínben állt a szerelvény, míg a pálya csendben pusztult. Egy európai uniós pályázatnak köszönhetően 2020-ban kezdődött a kisvasút felújítása, sőt, a pályát 600 méterrel meg is hosszabbították az eredetihez képest, így most 1,8 kilométer hosszan zakatol a teljesen felújított kis szerelvény, útba ejtve egy játszóteret, egy új kilátót és a helyi sporttelepet is.

Állomások:

Árak:

  • Felnőtt:
    • alapjegy 400 Ft
    • retúrjegy 600 Ft
  • Gyermek és nyugdíjas:
    • alapjegy 350 Ft
    • retúrjegy 450 Ft
  • 3 év alatt ingyenes

A menetjegy vásárlása a vonaton történik.

Menetrend:

A vonatok egész évben közlekednek, a menetrend a kisvasút honlapján érhető el.

Az adatok tájékoztató jellegűek, és a 2021 októberi állapotot tükrözik. Érkezés előtt mindig tájékozódj a szolgáltató honlapján, és ha eltérést találsz, írd meg nekünk!

Autorov tip

  • Kilátó megállóhelynél érdemes megmászni a névadó objektumot; belátni az egész település mellett a Tisza kanyarulatát is.
  • Gyerekkel Játszótér megállóhelynél lehet kezdeni vagy befejezni az utazást.
Profilový obrázok používateľa Tamás Abelovszky
Autor
Tamás Abelovszky
Aktualizované: 2021-10-05
Obtiažnosť
Ľahká
Technika
Vytrvalosť
Zážitok
Krajina
Najvyšší bod
85 m
Najnižší bod
79 m
Odporúčané ročné obdobie
jan
feb
mar
apr
máj
jún
júl
aug
sep
okt
nov
dec

Bezpečnostné opatrenia

  • A vasúti sínek közt sétálva nem szabad elfelejteni, hogy különvonat vagy pályafenntartó menet bármikor érkezhet. Mindig tarts kellő távolságot: a legnagyobb járművek szélessége elérheti a 2,5 métert, tehát mindkét oldalt 70-70 cm-re ér a sínszáltól, amihez még hozzáadódhat egy esetleg túllógó rakomány vagy nyitva felejtett ajtó is. 
  • Ne sétálj sínek közt, a váltókon és tíz méteres körzetükben: ezek környéke általában olajos, itt a talpfák is csúszósak, ráadásul a váltók sok botlásveszélyes alkatrészt tartalmaznak, amelyek különösen éjszaka vagy hó alatt rejtve maradnak.
  • Sose állíts át váltót: a súlykörte a lábadra eshet, az elmozduló csúcssín más kezét-lábát is becsípheti, a helytelen állású váltóra érkező vonat pedig balesetet szenvedhet még egészen kis sebességnél is.
  • Tarts néhány méter távolságot az álló jármű előtt vagy mögött, ha a síneket keresztezed: a vonat, vagy annak mozdonya külön jelzés nélkül is bármikor elindulhat.
  • A sínek felülete nedves időben még vékony rozsdával borított állapotában is csúszós.

Štart

Tisza-part vá. (83 m)
Súradnice:
DD
46.937041, 20.119312
DMS
46°56'13.3"N 20°07'09.5"E
UTM
34T 432966 5198544
what3words 
///slurred.popular.broken

ciel

Találkozások Háza vá.

Podrobný popis cesty

A kisvasút csinos kis fogadóépülete előtti peron mellől induló apró szerelvény előbb a környező házak mellett pöfög végig egy kanyargós vonalszakaszon, majd egy rendezett játszótér mellé ér, ahol egy szabadtéri tornapálya is helyet kapott. Egy fasor mellett továbbhaladva egy kisebb liget mellé ér a mozdony és kétkocsis vonata, amelynek közepén egy kilátó áll. Itt mindenképp érdemes leszállni, vagy az utazást követően visszatérni. A Tisza kanyarulatát követve döcög tovább a vonat egészen a Találkozások Házáig – jobbára végig egy fasor mellett, egy-egy kis liget mellett elhaladva.

Poznámka


všetky záznamy na chránených územiach

Verejná doprava

Ľahko dostupné mestskou hromadnou dopravou

  • A helyközi autóbuszokról Tiszakécske, Tiszapart megállóhelyen célszerű leszállni.

Prístup

  • Tiszakécske, Tiszapart megállóhely közvetlenül a kisvasút végállomása mellett található.

Parkovisko

  • A kisvasút végállomásánál található parkolóban lehet megállni.

Súradnice

DD
46.937041, 20.119312
DMS
46°56'13.3"N 20°07'09.5"E
UTM
34T 432966 5198544
what3words 
///slurred.popular.broken
Príjazd vlakom, autom, pešo alebo na bicykli

Vybavenie

  • Ahhoz, hogy végigutazz a kisvasúton, nincs szükséged semmiféle különleges eszközre.
  • Két nyitott kocsiban lehet élvezni a nyári utazás örömeit, hűvösebb időben pedig zárt kocsi is közlekedik.

Otázky a odpovede

Opýtať sa prvú otázku

Chcel/a by si sa opýtať autora otázku?


Recenzie

Napíš prvú recenziu

Buď prvý, kto napíše recenziu a pomôže ostatným.


Fotografie iných


Obtiažnosť
Ľahká
Trasa
1,6 km
Trvanie
0:50 hod
Stúpanie
7 m
Klesanie
4 m
Najvyšší bod
85 m
Najnižší bod
79 m
Ľahko dostupné mestskou hromadnou dopravou Lineárna trasa Scénický Vhodné pre rodiny s deťmi

Štatistika

  • Obsah
  • Zobraziť obrázky Skryť obrázky
Funkcie
2D 3D
Mapy a chodníky
Trasa  km
Trvanie : hod.
Stúpanie  m
Klesanie  m
Najvyšší bod  m
Najnižší bod  m
Pohybom šípok k sebe umožníte zmenu výrezu
Logo emmi Logo agrar Logo bethlen Logo mol Logo otp