Magyar Természetjáró Szövetség weboldalai MTSZ Turista Magazin TuristaShop TEKA-kártya Kéktúra Galyatető Turistacentrum Gerecse50 A kéktúrázás napja
Vybrať jazyk
Naplánovať výlet Skopíruj trasu
Železnica Top

Mátravasút (Gyöngyös-Mátrafüred)

Železnica · Déli-Mátra · Otvorené
Zodpovedný za tento obsah
MTSZ Magyar Természetjáró Szövetség Overený partner  Výber prieskumníkov 
  • A Mátravasút végállomása Gyöngyösön
    / A Mátravasút végállomása Gyöngyösön
    Fotografia: Gulyás Attila, MTSZ Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Mátravasút (Gyöngyös-Mátrafüred)
    Fotografia: Gulyás Attila, MTSZ Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Mátravasút
    Fotografia: Gulyás Attila, MTSZ Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Az utolsó méterek Mátrafüreden (Mátravasút)
    Fotografia: Gulyás Attila, MTSZ Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A Mátravasút két vonala az első kilométeren még közös pályán halad
    Fotografia: Gulyás Attila, MTSZ Magyar Természetjáró Szövetség
m 300 200 6 5 4 3 2 1 km Mátravasút (Farkasmály megállóhely) Mátravasút (Pipishegy megállóhely) Mátravasút (Nyúlmály megállóhely)
A gyöngyösi Mátravasút (Gyöngyösi Állami Erdei Vasút) rövidebb, de ismertebb és forgalmasabb vonala Gyöngyös központjából a környék fő turistaútjainak csomópontjában fekvő Mátrafüredre vezet.
Otvorené
Ľahká
6,3 km
0:25 hod
177 m
2 m

Gyöngyös történelmi városát talán nem túlzás a Mátra outdoor fővárosának nevezni, ahonnan elindulva a 24-es főúton a hegység legtöbb népszerű kirándulóhelye könnyen elérhető. A gumikeréken gurulásnál viszont jóval izgalmasabb és kíméletesebb eszközzel is eljuthatunk a természetbe: a Mátravasút kisvasúti járatai két vonalon is szállítják az utasokat a gyöngyösi Orczy-kastély parkjának szélétől a népszerű Mátrafüred és a vadregényes Szalajkaház felé.

A vasút két vonala az első kilométeren még közös pályán halad, az elágazás után pedig mindkét, meredeken emelkedő sínpáron gyorsan magunk mögött hagyhatjuk a város zaját. A végállomásokon leszállva pedig akár perceken belül a természet ismert, vagy ritkábban járt vidékén találhatjuk magunkat.

Mátrafüredre kora tavasztól késő őszig, valamint a téli szünet idején indulnak vonatok.

Állomások:

Autorov tip

  • A vasúton nyitott és zárt, fűthető kocsik egyaránt dolgoznak, tavasszal és ősszel pedig gyakoriak a vegyes összeállítású szerelvények. Éredemes melegen öltözve a nyitott kocsis utazásra készülni, hiszen a "kabrió" változatból csodálható meg igazán a táj.
  • Az aktuális árakért és menetrendért érdemes a kisvasút oldalát felkeresni.
  • Magyarországi kisvasutak listája a Természetjáró.hu-n

Profilový obrázok používateľa Gulyás Attila
Autor
Gulyás Attila
Aktualizované: 2020-09-28
Obtiažnosť
Ľahká
Technika
Vytrvalosť
Zážitok
Krajina
Najvyšší bod
349 m
Najnižší bod
172 m
Odporúčané ročné obdobie
jan
feb
mar
apr
máj
jún
júl
aug
sep
okt
nov
dec

Bezpečnostné opatrenia

  • A vasúti sínek közt sétálva nem szabad elfelejteni, hogy különvonat vagy pályafenntartó járat bármikor érkezhet, a kanyarok körül növő erdő pedig meglepően jó hangszigetelő. Mindig tarts kellő távolságot: a legnagyobb járművek szélessége elérheti a 2,5 métert, tehát mindkét oldalt 70-70 cm-re ér a sínszáltól, amihez még hozzáadódhat egy esetleg túllógó rakomány vagy nyitva felejtett ajtó is. 
  • Ne sétálj sínek közt a váltókon és tíz méteres körzetükben: ezek környéke általában olajos, itt a talpfák is csúszósak, ráadásul a váltók sok botlásveszélyes alkatrészt tartalmaznak, amik különösen éjszaka vagy hó alatt rejtve maradnak.
  • Sose állíts át váltót: a súlykörte a lábadra eshet, az elmozduló csúcssín más kezét-lábát is becsípheti, a helytelen állású váltóra érkező vonat pedig balesetet szenvedhet még egészen kis sebességnél is.
  • Tarts néhány méter távolságot az álló jármű előtt vagy mögött, ha a síneket keresztezed: a vonat vagy annak mozdonya külön jelzés nélkül is bármikor elindulhat.
  • A sínek felülete nedves időben még vékony rozsdával borított állapotában is csúszós.

Dalšie informácie/odkazy

Bár alapesetben a Mátravasút is téli álmot alszik, Mikulás, karácsony vagy újév idején rendszeresen indulnak alkalmi különjáratok. Ezekről a vasút Facebook oldalán találhatók friss hírek.

štart

Gyöngyös, erdei vasútállomás (174 m)
Súradnice:
DD
47.784305, 19.932791
DMS
47°47'03.5"N 19°55'58.0"E
UTM
34T 420060 5292878
what3words 
///dark.sanded.cover

ciel

Mátrafüred, erdei vasút végállomás

Podrobný popis cesty

Gyöngyös történelmi városközpontjának szélén, a 350 éves Berze Nagy János Gimnázium és a Mátra Múzeumnak otthont adó Orczy-kastély mellett, öreg gesztenyefák tövében áll a Mátravasút végállomása. Az ívben fekvő vágányok mellett álló egyedi állomásépületben kis váróterem és pénztár kapott helyet; innen irányítják a nagy pályaudvarokat idéző hangosbemondót is, ami a vonat indulására figyelmeztet. 

Közvetlenül indulás után a szerelvény a vasút járműtelepe mellett halad el. Itt a napi forgalomban részt vevő szerelvények pihenőjén kívül megfigyelhetünk sok más különleges kocsit is: a szürke UBA sorozatú kőszállító kocsikat, amelyek képesek saját maguk alá teríteni zúzottkő rakományukat, a pályafenntartó csapat műhelykocsiját és a továbbítására használatos, kis C50 dízelmozdonyt, valamint csilléket, de akár a pályamester régi hajtányát is.

Közben az út túloldalán a Dobó István utcai lakótelep katonásan elrendezett négyemeletes házai sorakoznak, amelyek lazán csoportosulnak a három kilencemeletes toronyház köré. A klasszikus lakótelepnek tűnő városrész a valóságban Gyöngyös legjobb társasházi lakásait rejti, amelyek nagy részéből egész évben a Sár-hegy és a Mátra panorámája hívogatja egy-egy közeli kirándulásra a lakókat.

A kockaházak aztán lassan elmaradnak, és az egyetem után a vasút végre kiér a Sár-hegyi szőlők tövébe. Egykor az egész hegyet szőlőültetvények borították, de a 19. század végi filoxéra-járvány után csak a városhoz közelebbi dűlőkön indult újra a munka. A hegy magasabb területein már csak az egykori kertek határait jelölő, félig ledőlt kőfalak maradtak: távolról nézve különös, alaktalan labirintus a hegytetőn, ami ökológiai folyosóként működve segített az őshonos, cserjés és sziklagyepes életközösségeknek visszatalálni a magukra hagyott földekre.

A vasút sokáig a hegyre panorámás területen halad, követve a túloldalán futó 24-es főút kanyarjait. Aki többet szeretne látni ebből a környékből, a közeledő Farkasmály-borpincék megállóban szállhat le. A megálló neve nem okoz majd csalódást, rövid sétával valóban elérhetők a környék gazdáinak borkóstolói.

A vasúton továbbhaladva egyre közelebb kerülnek a Mátra fő gerincének még mindig kéklő csúcsai: Kékestető, Galyatető és a valamivel közelebbi Sástó névtelen fennsíkjának szélén álló hatalmas citromsárga kilátó, egykori olajfúró torony.

Az itteni összekötő szakasz volt a 20. század első felében hazánk egyik legforgalmasabb kisvasúti pályaszakasza, amin számos mellékvonalról érkezett Gyöngyös felé a fa és érc, illetve gurultak fölfelé is áruval megrakott teher- és személyvonatok. Amikor a harmincas évekre úgy tűnt, hogy a pálya elérte kapacitásának határát, elkészültek a második vágány és a villamosítás tervei is, ezek viszont a közelgő háború, majd a közúti szállítás elterjedése miatt már nem valósulhattak meg (hazánkban így is számos kétvágányú, villamosított kisvasúti fővonal épült, többnyire a bányák tárnáiban és környékükön).

Néhány perc után a vonat beér az erdőbe; a párhuzamos főút látványát a közeli fák váltják fel. A hosszú egyenesben haladó pálya emelkedése egyre meredekebb: itt már közel 150 méterrel járunk Gyöngyös fölött. Az erdő végén kis megállóhely és útátjáró, ahonnan már a mátrafüredi Pálosvörösmarti út hosszú egyenesén nézhetünk végig egy pillanatra. Innen pedig csak egy perc a mátrafüredi vasútállomás pompás fasorokkal díszített parkja, ahol a mozdony egészen az utolsó méterekig keményen dolgozik a már-már leküzdhetetlennek tűnő emelkedővel. Fékezésre semmi szükség: a gáz elvétele után pillanatok alatt meg is áll a szerelvény.



 

Poznámka


všetky záznamy na chránených územiach

Verejná doprava

Ľahko dostupné mestskou hromadnou dopravou

Gyöngyös, vasútállomás megközelítése:

  • Vonattal Gyöngyös, nagyvasúti állomáson szálljunk le.
  • Távolsági és helyközi busszal Gyöngyös autóbuszállomás megállóig utazzunk.

Mátraháza, végállomás megközelítése:

  • Távolsági és helyközi busszal érkezve, az állomás közvetlenül a "Mátrafüred, autóbusz-váróterem" megállóhely mellett található.

Prístup

  • A vonatállomástól a Vasút utcán indulunk el, majd a Kossuth Lajos utcára kanyarodunk jobbra, és nemsokára meglátjuk a kisvasút állomását (300 m).
  • Gyöngyös autóbuszállomástól a Kármán József utcán keresztül jutunk a kisvasútig (350 m).

Parkovisko

  • Gyöngyös és Mátrafüred végállomások mellett egyaránt ingyenes közterületi parkolóhelyek találhatók. Forgalmas időszakban előfordulhat, hogy csak az állomásoktól távolabb találunk szabad helyeket.

Súradnice

DD
47.784305, 19.932791
DMS
47°47'03.5"N 19°55'58.0"E
UTM
34T 420060 5292878
what3words 
///dark.sanded.cover
Príjazd vlakom, autom, pešo alebo na bicykli

Kniha doporučená autorom

Mapa doporučená autorom

Vybavenie

Meleg nyári napokon is jó, ha van a táskában esőkabát arra az esetre, ha egy hirtelen zivatar kapná el útközben a nyitott kocsikkal közlekedő szerelvényt.

Podobné výlety v okolí

 Tieto návrhy boli vytvorené automaticky.

Otázky a odpovede

Opýtať sa prvú otázku

Máš otázku týkajúcu sa tohto obsahu? Tu je správne miesto, kde sa môžeš opýtať.


Recenzie

Napíš prvú recenziu

Buď prvý, kto napíše recenziu a pomôže ostatným.


Fotografie iných


Stav
Otvorené
Obtiažnosť
Ľahká
Trasa
6,3 km
Trvanie
0:25hod
Stúpanie
177 m
Klesanie
2 m
Ľahko dostupné mestskou hromadnou dopravou Okružná trasa Etapová trasa Možnosť občerstvenia Vhodné pre rodiny s deťmi Kultúrna a historická hodnota

Štatistika

  • 2D 3D
  • Obsah
  • Zobraziť obrázky Skryť obrázky
: hod.
 km
 m
 m
 m
 m
Pohybom šípok k sebe umožníte zmenu výrezu
Logo emmi Logo agrar Logo bethlen Logo mol Logo otp