Zdieľať
Záložka
Vytlačiť
GPX
KML
Naplánovať výlet Skopíruj trasu
Vložiť
Fitness
Železnica

Királyréti erdei vasút

· 5 reviews · Železnica · Börzsöny · Otvorené
Zodpovedný za tento obsah
Magyar Természetjáró Szövetség Overený partner  Výber prieskumníkov 
  • Királyréti Erdei Vasút
    / Királyréti Erdei Vasút
    Fotografia: Gulyás Attila, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Királyréti Erdei Vasút
    Fotografia: Gulyás Attila, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Királyréti Erdei Vasút
    Fotografia: Gulyás Attila, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Királyréti Erdei Vasút
    Fotografia: Gulyás Attila, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Királyréti Erdei Vasút
    Fotografia: Gulyás Attila, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Királyréti Erdei Vasút
    Fotografia: Gulyás Attila, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Királyréti Erdei Vasút
    Fotografia: Gulyás Attila, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Királyréti Erdei Vasút
    Fotografia: Gulyás Attila, Magyar Természetjáró Szövetség
m 400 300 200 100 7 6 5 4 3 2 1 km

A Börzsöny és az ország egyik legnépszerűbb erdei vasútja egész évben szállítja a kirándulókat a dunaparti Kismaros és a hegyi turistautak csomópontjában fekvő Királyrét között.

Otvorené
Ľahká
9,7 km
0:30 hod
162 m
14 m

A könnyen elérhető Kismaros számos boltjával és tömegközlekedési kapcsolataival ideális kiindulópont a Börzsöny déli részének felfedezéséhez. A legnépszerűbb továbbutazási mód innen az erdei vasút, ami már közel hetven éve veszi ki a részét a kirándulók szállításából. Az eredetileg teherszállításra épült vasút útttörővasútként is üzemelt, a kilencvenes évek óta pedig a környék erdőit is kezelő Ipoly Erdő Zrt. üzemelteti, immár kizárólag személyszállítás céljából. A hangulatos utcákon, majd tágas mezőn zakatoló szerelvény fél óra alatt ér Királyrétre.

Autorov tip

  • A nyári félévben a szombati napok általában forgalmasabbak, mint a vasárnapok, csúcsidőben a vonatok megtelhetnek. 
outdooractive.com User
Autor
Gulyás Attila
Aktualizované: 2020-04-06

Obtiažnosť
Ľahká
Technika
Vytrvalosť
Zážitok
Krajina
Najvyšší bod
257 m
Najnižší bod
109 m
Odporúčané ročné obdobie
jan
feb
mar
apr
máj
jún
júl
aug
sep
okt
nov
dec

Bezpečnostné opatrenia

  • A vasúti sínek közt sétálva nem szabad elfelejteni, hogy különvonat vagy pályafenntartó járat bármikor érkezhet, a kanyarok körül növő erdő pedig meglepően jó hangszigetelő. Ráadásul Királyrét a gyorsabb kisvasutak egyike, a vonatok sebessége eléri a 30km/h-t. Mindig tarts kellő távolságot: a legnagyobb járművek szélessége elérheti a 2,5 métert, tehát mindkét oldalt 70-70 cm-re ér a sínszáltól, amihez még hozzáadódhat egy esetleg túllógó rakomány vagy nyitva felejtett ajtó is. 
  • Ne sétálj sínek közt a váltókon és tíz méteres körzetükben: ezek környéke általában olajos, itt a tapfák is csúszósak, ráadásul a váltók sok botlásveszélyes alkatrészt tartalmaznak, amik különösen éjszaka vagy hó alatt rejtve maradnak.
  • Sose állíts át váltót: a súlykörte a lábadra eshet, az elmozduló csúcssín más kezét-lábát is becsípheti, a helytelen állású váltóra érkező vonat pedig balesetet szenvedhet még egészen kis sebességnél is.
  • Tarts néhány méter távolságot az álló jármű előtt vagy mögött, ha a síneket keresztezed: a vonat vagy annak mozdonya külön jelzés nélkül is bármikor elindulhat.
  • A sínek felülete nedves időben még vékony rozsdával borított állapotában is csúszós.

Dalšie informácie/odkazy

A vasúttal párhuzamosan autóbuszjárat is létezik: hétvégéken a járatok egy része egészen Királyrétig, munkanapokon Szokolyáig közlekedik.

štart

Kismaros, Szokolyai úti vasútállomás (109 m)
Súradnice:
Zemepisný
47.827585, 19.013423
UTM
34T 351319 5299048

ciel

Királyrét, vasútállomás

Podrobný popis cesty

Kismaros, a környék legnagyobb patakvölgyének végében fekvő község számos túra kezdőpontja, de a legtöbben innen még tovább utaznak. Közös kiindulópont a falu vasúti megállóhelye: a peronok Budapest felőli részei szinte közvetlenül a Királyréti erdei vasút állomásának szomszédságában érnek véget. Nem csoda, hogy a kisvasút menetrendje is igazodott a nagyvasút közlekedési rendjéhez, így mind a hegyekbe, mind a város felé indulva 5-10 perc áll rendelkezésre az átszállásra. A kisvasút végállomása igazi multifunkciós közterület, ahol a mosdóval is felszerelt váróterem szomszédságában elegáns étterem, egyszerű kocsma, élelmiszerbolt és kicsit odébb egy másik étterem is helyet kapott.

Miután mindenki felszállt, a kalauz klasszikus sípja és menesztőtárcsájának magasba emelése jelzi a vonat indulását. Rögtön az állomás elhagyása után, ahogy a szerelvény keresztezi a Mátyás utcát, a pálya mellé ér a széles Morgó-patak, és ott, legalább is látótávolságban marad a következő kilométereken. A mozdony erősödő hangja jelzi, hogy már itt kezdetét is veszi az emelkedő, ami Királyrétig csaknem folyamatosan kitart. Az első méterek még hangulatos kiskertek és hátsó udvarok mögött vezetnek, majd megjelenik az alsó szakasz másik "kísérője", a Királyrétre vezető országút is. A pálya hosszú szakaszon ennek mentén halad: jobb oldalt erdő, balra Kismaros házai, az úton pedig a vonatnak buzgón integető, dudáló arra járók. Legyenek akár gyalog, akár biciklivel vagy gépjárművel, az erdei vasút szerelvényének feltűnése mindenkit jó kedvre derít!

Egy erdős kanyar után a vonat megérkezik az első állomásra, a kis, kétvágányú Morgóra. Leszálló utasok itt nem jellemzők, bár itt is üzemel egy kiváló étterem. Az állomás célja elsósorban vonattalálkozások lebonyolítása - a budapesti zónázó vonatokhoz való csatlakozás miatt adódott úgy a menetrend, hogy a nyári, két vonatos közlekedés esetén az ellentétes irányba haladó szerelvények itt, a végállomáshoz közel térnek ki egymás elől.

Továbbhaladva folytatódik az úttal, erdővel, és immár többségében hétvégi házakkal kísért utazás a Börzsöny belseje felé. Rövidesen áthaladunk a környékbeli nyaralókat kiszolgáló Börzsönyliget megállóhelyen, ahol szintén ritkán van utasforgalom - pedig az ápolt, zöld fűvel, virágokkal és takaros esőbeállóval elláttt kis megálló a vasút egyik ékessége is lehetne.

A következő kilométeren lassan elfogynak a házak, a vasút keresztezi az országutat, majd egy kisebb mezőre ér. A közeli domb tetején kastélyszerű, hatalmas nyaraló áll; a látványos, de nem hivalkodó épületet rendszeresen használják is. Közben ismét egy mellékvágány kúszik ki a kocsi alól: Hártó-kút állomásra érkeztünk. A szintén elsősorban vonattalálkozások lebonyolítására épült apró állomás az utolsó a sorban, ami a látnivalóktól viszonylag távol létesült.

Immár az út bal oldalán haladva, sűrű erdő tövében, lassan magasságot gyűjt a pálya, és a patak túloldalán álló erdei nyaralókat egyre fentebbről láthatjuk. Aztán az erdő hirtelen véget ér, és a pálya bal oldalán végre távoli, hullámzó dombok közt lehet messzire látni. Jobb oldalon Szokolya első házainak kertjei sorakoznak. A pálya itt néhány éles kanyarral kerüli el a kerítéseket, amik fölött itt-ott már a falu központját, és a fölé emelkedő Magas-Börzsönyt is megpillanthatjuk. Ahogy a házak egyre sűrűsödnek, és utca is a pálya mellé ér, már egy egészen különleges helyen találjuk magunkat: a vasút, mint egy villamos, a Kossuth Lajos utcában, a falu belterületén halad. Két megálló is követi egymást, alig háromszáz méteren belül: Szokolya-Mányoki és Szokolya-Riezner (Szokolya-felső) megállóhelyen egyaránt sokszor szállnak fel-le helyi lakosok, akik a busznál élvezetesebb közlekedési eszközt választják.

Még néhány száz méteren át tart a különleges utcai vonatozás, majd egyik házról a másikra, egyszer csak kilépünk a faluból, egyenesen a börzsönyi táj közepébe. A Szokolyai-medence máig beépítetlen, északi részén, bő egy kilométeres mező közepén zakatolunk, az addig az ablakok előtt elsuhanó táj szinte megáll, és kellemesen hosszú másodpercek maradnak a már egyre közelebb kerülő Csóványos és a Szokolya fölötti Pap-hegy megfigyelésére - bár a pálya menti fák sajnos egyre több helyen korlátozzák a kilátást. Baloldalon a jellegzetes formájú Klökki-hegy a legfőbb tájképi elem, a magas hegygerinc mögött különösen a délutáni órákban az egyre alacsonyabbra kerülő nap laposodó fényei táncolnak.

Rövidesen ismét erdő következik, jobbra a "visszatérő" királyréti országúttal, balra pedig az erdei vasút "fészkével", a paphegyi járműteleppel, ahova bekukkantva sokszor láthatók felújítás alatt álló vagy épp épülő kisvasúti járművek is.

Az út és a patak keresztezése után a vasút utolsó kilométere, és vele az első, klasszikus erdei vasúti környezet következik, ahol a szerelvény mindentől távol, a zöldben zakatol. A lombalagutat csak egy lovastanya épületei és legelője töri meg: az itt élő patások hozzászoktak a mellettük zakatoló vonathoz. Az erdőbe visszaérve, egyszerre egy másik, még kisebbnek látszó sínpár tűnik föl, ami a vasútnál kisebb kanyarokkal kerülgeti a fákat: ez már a királyréti hajtánypálya, amin kis szerencsével a használóit, vagyis a pedálos hajtányokat hajtó kirándulókat is láthatjuk.

Az erdő szélén, több száz éves famatuzsálem társaságában lassan befutunk Királyrét végállomásra. Megállás után a mozdony azonnal körbe is járja szerelvényét - az addigi "alsó" kocsira csatlakozás műveletsora a forgalmas nyári napokon olykor spontán előadássá alakul. Leginkáb természetesen a gyerekek kíváncsiak a műveletre. A motorhang elmúltával aztán ők is hamar szétszélednek, hiszen visszaindulásig már csak 10-15 perc van hára, a következő lehetőség pedig 2, 4, stb. óra múlva adódik - ha nem járunk már benne a késő délutánban.

Lefelé indulva egy forrással díszített kis réten át gyorsan elérhető a hajtánypálya, míg fölfelé maga a Királyrét, az ottani pihenési és közlekedési lehetőségek sokaságával.

Poznámka


všetky záznamy na chránených územiach

Verejná doprava

Ľahko dostupné mestskou hromadnou dopravou

Kismaros, vasútállomás megközelítése:

  • A Budapest–Szob vasútvonalon közlekedve a Kismaros megállóig utazzunk. 
  • Helyközi buszról a Kismaros, vasúti megállóhely megállónál kell leszállni.

Királyrét, végállomás megközelítése:

  • A Kismaros-Vác autóbuszjárattal a Szokolya, Királyrét megállóig utazzunk.

prístup

Kismaros:

  • Kismaros vasúti megálló peronjának Váci végétól száz méter séta a kisvasút végállomása.
  • A buszmegállótól elindulunk kelet, azaz Verőce felé. A gyógyszertárnál balra befordulunk a kis utcába, ami elvezet a sínek alatt. Az aluljáró után jobbkéz felől látni fogjuk a kisvasút állomását (300 m).

Királyrét :

  • A buszmegállótól kisétálunk az útelágazáshoz , majd szemben továbbmegyünk kb. 150 métert, és máris ott vagyunk az állomáson.

 

Parkovisko

Kismaros:

  • Az alsó, kismarosi végállomáson ingyenes parkolási lehetőséget az állomás előtt és a mellette lévő élelmiszerbolt parkolójában találunk. Nyári csúcsforgalom idején ezek a parkolók sokszor megtelnek, de a szomszédos utcákban ilyenkor is hátra lehet hagyni az autót.

Királyrét:

  • A felső, királyréti végállomás körzetében a parkolásért fizetni kell, az oda vezető út padkáján a megállás nem megengedett.
Príjazd vlakom, autom, pešo alebo na bicykli

Kniha doporučená autorom

Börzsöny és az Ipoly völgye turistakalauz

Mapa doporučená autorom

Vybavenie

A vasút végigutazása semmiféle különleges eszközt nem igényel, és mivel valamennyi kocsi fedett, esőkabát és esernyő nélkül is megkockáztatható. Télen fűtött kocsik várják az utasokat. Ha a vasúti sínek mentén tett séta a terv, a zúzottkő ágyazat miatt mindenképp egy erős, zárt cipőre lesz sükség.

Podobné výlety v okolí

 Tieto návrhy boli vytvorené automaticky.

Otázky a odpovede

Spýtajte sa prvú otázku

Máš otázku týkajúcu sa tohto obsahu? Tu je správne miesto, kde sa môžeš opýtať.


Recenzie

5,0
(5)
Orsolya Könczöl
2019-11-05 · Community
2019. november 5., kedd 9:30:22 du.
Fotografia: Orsolya Könczöl, Közösség
Ďalšie recenzie

Fotografie iných

+ 1

Stav
Otvorené
hodnotenie
Obtiažnosť
Ľahká
Trasa
9,7 km
Trvanie
0:30hod
Stúpanie
162 m
Klesanie
14 m
Ľahko dostupné mestskou hromadnou dopravou Etapová trasa Bohatý na prírodné krásy Možnosť občerstvenia Vhodné pre rodiny s deťmi Kultúrna a historická hodnota Výstup/zostup horskou železnicou alebo lanovkou

Štatistika

  • 2D 3D
  • Obsah
  • Nový bod
  • Zobraziť obrázky Skryť obrázky
: hod.
 km
 m
 m
 m
 m
Pohybom šípok k sebe umožníte zmenu výrezu