Magyar Természetjáró Szövetség weboldalai MTSZ Turista Magazin TuristaShop TEKA-kártya Kéktúra Galyatető Turistacentrum Gerecse50 A kéktúrázás napja
Vybrať jazyk
Naplánovať výlet Skopíruj trasu
Železnica Top

Almamelléki Állami Erdei Vasút

· 1 review · Železnica · Dél-Zselic
Zodpovedný za tento obsah
Magyar Természetjáró Szövetség Overený partner  Výber prieskumníkov 
  • Almamellék, erdei vasút
    / Almamellék, erdei vasút
    Fotografia: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Almamellék, erdei vasút
    Fotografia: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Almamellék, erdei vasút
    Fotografia: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Almamellék, erdei vasút
    Fotografia: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Almamellék, erdei vasút
    Fotografia: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Almamellék, erdei vasút
    Fotografia: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Sasrét vadászház
    Fotografia: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Almamellék, erdei vasút
    Fotografia: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Almamellék, erdei vasút
    Fotografia: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
m 500 400 300 200 5 4 3 2 1 km Almamelléki ÁEV (Erdei iskola mh.) Almamelléki ÁEV (Lukafai elágazás mh.) Almamelléki ÁEV (Almamellék állomás) Almamelléki ÁEV (Sasrét mh.) Almamelléki ÁEV (Szentmártonpuszta mh.) Almamelléki ÁEV (Jámborka mh.)
A Zselic szelíd lankái között több mint egy évszázada bújik meg a „Zselici Csühögő”, azaz az Almamelléki Erdei Vasút, amely 1901 óta szolgálja a környéket. Különlegessége, hogy a mindössze 600 milliméteres nyomtávon a kezdetektől zajlik menetrend szerinti személyforgalom is – napjainkban főleg kirándulók, turisták veszik igénybe a kisvasutat.
Ľahká
5,6 km
0:25 hod
25 m
4 m

A kisvasút történetének kezdete a nagyvasúthoz kapcsolódik: 1900. november 9-én adták át a forgalomnak a Kaposvár-Szigetvár vasútvonalat, melynek egyik állomása volt Almamellék. A környékbeli erdők akkori birtokosa, Biedermann Rezső hamar meglátta a nagyvasút adta áruszállítási lehetőséget, és rögtön a következő évre, azaz 1901-re kisvasutat építtetett az almamelléki állomás és a mára eltűnt Németlukafa között. Főleg a kitermelt faanyagot szállította a kisvasút, de a németlukafai hamuzsír-égető boksa és üveghuta termékeit is a kisvasúton fuvarozták. Mindemellett a kezdetektől a kisvasút szállította a báró által Sasréten létesített iskola diákjait is.

Az erdei vasutakra jellemző módon hol újabb, rövidke szárnyvonalak épültek a hét kilométeres fővonal mellé, hol elbontottak egyet-egyet, ahogy az erdőgazdálkodás érdekei megkívánták. Több mint ötven éven keresztül a lóvontatás dominált a lankás terepen, az első motormozdony Kemencéről érkezett 1955-ben. Az ötvenes-hatvanas években folyamatosan fejlődött a járműállomány – tulajdonképpen ma is azok a mozdonyok és vagonok szolgálják a forgalmat, amelyeket akkor szereztek be. Ebben az időszakban került az Almamelléki Erdei Vasútra a ma is üzemelő Csepel motoros hajtány, az első C50-es típusú mozdony, vagy éppen a személyszállítást szolgáló, akkoriban kifejezetten korszerűnek számító „Dunakeszi-kocsi”.

Mindeközben folyamatosan változott a kisvasút környezete: 1970-ben bezárt a sasréti iskola, 1976. december 31-én elment az utolsó személyvonat a Kaposvár-Szigetvár vonalon, ennek köszönhetően erősen visszaesett az áruforgalom (1991-ben meg is szűnt az áruszállítás); Lukafáról az utolsó lakó is elköltözött az 1990-es évek elején. A kisvasút valószínűleg annak köszönheti fennmaradását, hogy számos kiránduló látogatja a környék erdejeit, Sasréten a vadászkastély szálláshelyként üzemel, a sasréti iskolát pedig erdei iskolaként nyitották újra. Ma már csak a sasréti vonalon járnak menetrend szerint a vonatok, de a Lukafa felé vezető sínpár is használható, különvonat rendelhető az egykori faluba.

Állomások:

*: feltételes megállóhely

Árak:

1 útra:

  • Felnőtt: 700 Ft
  • Gyermek/Nyugdíjas: 400 Ft

Menettérti:

  • Felnőtt: 1400 Ft
  • Gyermek/nyugdíjas: 800 Ft

 

Menetrend:

A vonatok áprilistól október végéig közlekednek, a menetrend a kisvasút honlapján érhető el.

Az adatok tájékoztató jellegűek, és a 2020 szeptemberi állapotot tükrözik. Érkezés előtt mindig tájékozódj a szolgáltató honlapján, és ha eltérést találsz, írd meg nekünk!

Autorov tip

Profilový obrázok používateľa Tamás Abelovszky
Autor
Tamás Abelovszky
Aktualizované: 2020-10-01
Obtiažnosť
Ľahká
Technika
Vytrvalosť
Zážitok
Krajina
Najvyšší bod
156 m
Najnižší bod
131 m
Odporúčané ročné obdobie
jan
feb
mar
apr
máj
jún
júl
aug
sep
okt
nov
dec

Bezpečnostné opatrenia

  • A vasúti sínek közt sétálva nem szabad elfelejteni, hogy különvonat vagy pályafenntartó menet bármikor érkezhet, az erdő pedig meglepően jó hangszigetelő. Mindig tarts kellő távolságot: a legnagyobb járművek szélessége elérheti a 2,5 métert, tehát mindkét oldalt 70-70 cm-re ér a sínszáltól, amihez még hozzáadódhat egy esetleg túllógó rakomány vagy nyitva felejtett ajtó is. 
  • Ne sétálj sínek közt, a váltókon, és tíz méteres körzetükben: ezek környéke általában olajos, itt a talpfák is csúszósak, ráadásul a váltók sok botlásveszélyes alkatrészt tartalmaznak, amelyek különösen éjszaka vagy hó alatt rejtve maradnak.
  • Sose állíts át váltót: a súlykörte a lábadra eshet, az elmozduló csúcssín más kezét-lábát is becsípheti, a helytelen állású váltóra érkező vonat pedig balesetet szenvedhet még egészen kis sebességnél is.
  • Tarts néhány méter távolságot az álló jármű előtt vagy mögött, ha a síneket keresztezed: a vonat, vagy annak mozdonya külön jelzés nélkül is bármikor elindulhat.
  • A sínek felülete nedves időben még vékony rozsdával borított állapotában is csúszós.

Dalšie informácie/odkazy

Az Almamelléki erdei vasút menetrendje

štart

Almamellék vá. (133 m)
Súradnice:
DD
46.167750, 17.889480
DMS
46°10'03.9"N 17°53'22.1"E
UTM
33T 723058 5116745
what3words 
///partygoers.proofed.pantomime

ciel

Sasrét mh.

Podrobný popis cesty

Az almamelléki állomás csinos épületében lehet jegyet váltani a vonatra – érdemes egyúttal a kis múzeumot is megtekinteni. A peron egy deltavágány egyik szárnyán helyezkedik el, de vonatra szállás előtt egy-két érdekesség még megfigyelhető az állomáson. A delta három ága közül egy a nyílt vonalra vezet, kettő pedig egy-egy mozdony- és kocsiszín elérését szolgálja, utóbbiak környezetében megfigyelhetők az éppen nem üzemelő járművek. A peron végénél egy, a hazai kisvasutakon ritka műszaki megoldást, egy úgynevezett angol váltót is felfedezhetnek az élesebb szemű látogatók.

A vonat indulás után előbb egy ligetes részen vág át, majd hamar nyíltabb terepre ér. Egy hosszú ív után máris az Almás-patak széles, lankás dombok által határolt völgyében döcög tovább a nyáron nyitott, tavasszal és ősszel fedett kocsikkal közlekedő, kis C50-es mozdonnyal vontatott szerelvény. A Szentmártoni-halastó gondozott partján horgászok integetnek a kisvonatnak, miközben az továbbzötyög Sasrét irányába. A tavat elhagyva egy egészen komoly műtárgy, az Ibafára vezető út felüljárója alatt halad át a vonat, majd hosszan halad kiszáradt tavak nádassal benőtt medre mellett.

Az út komolyabb izgalmakat nem tartogat, de éppen a nyugalom miatt érdemes felkeresni a Zselicséget. A széles völgyben egyszer csak balra kanyarodik a szerelvény – a Lukafai elágazás megállóhely igazából csak egy kitérő, melyen egyenesen haladva Lukafára vezetnek a sínek. A kitérő irányban haladó vonatnak nem kell sok idő, hogy elérje előbb az Erdei iskola (Kikerics) megállóhelyet, majd a végállomást, Sasrétet. A vonatról leszállva megtekinthető a közeli vadászkastély, az erdei iskola mellől induló tanösvény, a gyerekek az iskola melletti játszóteret próbálhatják ki, a visszaút pedig akár gyalogosan is megtehető.

Poznámka


všetky záznamy na chránených územiach

Verejná doprava

A helyközi autóbuszjáratokról Almamellék, erdei vasút megállóhelyen kell leszállni.

Prístup

Almamellék, erdei vasút megállóhelytől kb. 100 méterre található a kisvasút Almamellék állomása.

Parkovisko

A vasútállomás régi rakodójának helyén kialakított parkolóban lehet megállni autóval.

Súradnice

DD
46.167750, 17.889480
DMS
46°10'03.9"N 17°53'22.1"E
UTM
33T 723058 5116745
what3words 
///partygoers.proofed.pantomime
Príjazd vlakom, autom, pešo alebo na bicykli

Mapa doporučená autorom

Zselic turistatérkép

Vybavenie

  • Ahhoz, hogy végigutazz a kisvasúton, nincs szükséged semmiféle különleges eszközre.
  • Ha a vasúti sínek mentén tett séta a terv, a zúzottkő ágyazat miatt mindenképpen egy erős, zárt cipőre lesz szükség.

Otázky a odpovede

Opýtať sa prvú otázku

Máš otázku týkajúcu sa tohto obsahu? Tu je správne miesto, kde sa môžeš opýtať.


Recenzie

3,0
(1)
Balog Zsolt
2020-10-05 · Community
Klassz hely, csak mi éppen rossz időben voltunk ott :-)))))))))
Zobraziť viac

Fotografie iných


hodnotenie
Obtiažnosť
Ľahká
Trasa
5,6 km
Trvanie
0:25hod
Stúpanie
25 m
Klesanie
4 m
Vhodné pre rodiny s deťmi

Štatistika

  • 2D 3D
  • Obsah
  • Zobraziť obrázky Skryť obrázky
: hod.
 km
 m
 m
 m
 m
Pohybom šípok k sebe umožníte zmenu výrezu
Logo emmi Logo agrar Logo bethlen Logo mol Logo otp