Magyar Természetjáró Szövetség weboldalai MTSZ MTSZ térképportál Turista Magazin TuristaShop TEKA-kártya Kéktúra Gerecse50 A kéktúrázás napja
Vybrať jazyk
Naplánovať výlet Skopíruj trasu
Peší výlet odporúčaný výlet

Séta az Óbudai-szigeten

· 6 recenzie · Peší výlet · Duna menti síkság · Otvorené
Zodpovedný za tento obsah
Magyar Természetjáró Szövetség Overený partner  Výber prieskumníkov 
  • Tágas mező az Óbudai-szigeten
    Tágas mező az Óbudai-szigeten
    Fotografia: Áron Dömsödi, Magyar Természetjáró Szövetség
m 110 105 100 4,0 3,5 3,0 2,5 2,0 1,5 1,0 0,5 km
Körséta az Óbudai-szigeten, Budapest hatalmas, vízre épített parkjában. Meglátogatjuk a természetesközeli, zegzugos árparti erdőket, szétnézünk a Duna kavicsáról, és felkeressük a park gyerekek számára is izgalmassá részeit.
Otvorené
Ľahká
Trasa 4,2 km
1:04 hod
11 m
11 m
111 m
100 m

A kanyari szorosából kilépve lelassuló Duna által lerakott hordalékból eleinte zátonyok, majd esetenként szigetek épülnek. Ilyen az Óbudai-sziget is, melyet később persze – városi terület lévén – mesterséges feltöltésekkel és kotrásokkal formáltak.

A sziget északi csúcsa a környék legismertebb vízimadár-vonulási megállója. Az átvonuló madarak között az összes közép- és észak-európai faj előfordul. A füzes-nyáras, vadszőlős galériaerdőben nyaranta énekesmadarak költenek.

A sziget északi részét egykor – a korábban az egész szigetet beborító erdő kiirtása után – mezőgazdasági területként használták. A Fővárosi Közmunkák Tanácsa már az 1930-as évek közepén az akkor Nagy-szigetnek nevezett területet erdő- közkert-területnek irányozta elő, de ez akkor nem valósulhatott meg. 1974 májusában készült el az Óbudai-sziget Részletes Rendezési Terve, amely városi közpark létrehozását írta elő. A munka több ütemben valósult meg, 1975 májusára készült el 340 000 m² park és a szükséges utak, parkolók kialakítása, valamint a nyugati parton 2 kilométer erdei tornapálya. A következő ütemben az északi szigetcsúcs rendezése történt meg. Az Óbudai Gázgyár, mely a Duna budai oldalán, az Óbudai-sziget északi részével egy magasságban terült el, 1913-tól 1980-ig működött. Ebben az időszakban az Óbudai-sziget északi részén is létesítettek gáziszap-ülepítőket, melyeket ebben az ütemben rekultiváltak.

1980-ra elkészült a 63 hektáros park, 17 hektár parti erdő és egyéb terület, ródlidomb, csúszdák, 6 db teniszpálya, valamint játszóterek. 1982-ben állították fel Szabó Gábor Sellő szobrát. Hivatalosan Óbuda, Buda és Pest fővárossá egyesítésének 100. évfordulója alkalmából, 1983-ban adták át a közparkot Május 9. park néven. A Duna-part egykor jellemző, erdős-sztyepp jellegű növénytakaróját, az ún. galériaerdőt az emberi beavatkozás szinte teljesen eltüntette a budapesti szakaszon, így az Óbudai-sziget északi felének természetközeli állapotú partvonala az egyik legutolsó látható példája maradt. Az alacsonyabb vízállások idején még megfigyelhetjük a folyó által erodált és folyamatosan változó part szerkezetét is.

Autorov tip

  • A területen a Sziget Fesztiválon kívül sem ritkák a rendezvények, ezért érdemes előre tájékozódni, hogy nyitva van-e az egész park.
Obtiažnosť
Ľahká
Technika
Vytrvalosť
Zážitok
Krajina
Najvyšší bod
111 m
Najnižší bod
100 m
Odporúčané ročné obdobie
jan
feb
mar
apr
máj
jún
júl
aug
sep
okt
nov
dec

Typy trás

Zobraziť nadmorskú výšku

Štart

Filatorigát, HÉV megálló (103 m)
Súradnice:
DD
47.552094, 19.046220
DMS
47°33'07.5"N 19°02'46.4"E
UTM
34T 353002 5268369
what3words 
///starring.once.wept
Zobraziť na mape

ciel

Filatorigát, HÉV megálló

Podrobný popis cesty

Budapest egyik alig kiépített, lehetőségeihez képest alulhasznosított szigetét, egyben egyik legnagyobb parkját keressük fel. Sétálni vágyó emberek, futók, kutyások, családosok egyaránt nagy számban látogatják az Óbudai-szigetet, mely egy időben mezőgazdasági és ipari funkciót töltött be, ma viszont a kikapcsolódás színtere.

Sétánk kezdetén a hírhedt K-hídon keresztül érjük el a szigetet. 1955-ben egy katonai híd gyorsan összeszerelhető elemeiből épült a szerkezet, mely azóta felújításon nem, csak némi átalakításon esett át. Az építmény a Hajógyár vasúti kapcsolatát biztosította, a síneket még ma is láthatjuk. A szigeten egyből bal felé fordulva egy murvával felszórt sétányon indulunk észak felé. A bal oldalon vízparti galériaerdő zöldell, a zegzugos, nedves társulás az eredeti, de korábban kivágott erdőket idézi. Természetesközeli állapot jellemzi, a szűk sáv ezért gazdag rovar- és madárvilágot rejt. A sziget fáinak letermelése után mezőgazdasági táblák fedték a területet, csak a 20. században fásították vissza.

Kiérve a szigetcsúcsra a talaj eltűnik, és a folyó által ideszállított kavicson lépdelünk. Szemben az Északi összekötő vasúti híd hosszú csíkja feszül a folyó fölött. Ennek elődjét már a 19. század végén átadták, majd miután a 2. világháborúban az megsemmisült, éveken keresztül hiányzott a vasúthálózat e szakasza. Végül a mai híd 1955-re készült el. Bal felé az Óbudai Gázgyár tarka és kecses tornyai tűnnek fel - igényes, önmagukban esztétikai értéket hordozó megjelenésükkel annak a kornak a szellemét hirdetik, amikor az iparosítás a fejlődés szimbóluma, egy város és ország megkérdőjelezhetetlen büszkesége volt. Később a szigetre is telepítettek a gyárat kiszolgáló létesítményeket, melyeknek mára nyoma sem maradt. Ma elhagyatottan áll, területe pedig teljeskörű tisztításra vár, hiszen a környezetvédelem fogalmát jóval megelőző időben épült infrastruktúra súlyos szennyezések okozója volt, talaja gyakorlatilag napjainkban is komoly környezeti kockázat.

A sziget másik oldala felé indulva hamarosan ismét belepi a kavicságyat a talaj, és életerős, dús erdő borul fölénk. Visszatérve a sétányra hosszan haladunk dél felé, a sziget közepe felé óriási tisztások zöldellnek, melyeket facsoportok választanak el egymástól.

A sziget keleti felén az idelátogatók kiszolgálására hivatott épületek sorakoznak, sok közülük hosszú ideje funkció nélkül, üresen áll. Visszaindulva a K-híd felé keresztezzük a sziget legmodernebb darabkáját, a hatalmas csúszdáiról híres, a 2010-es években felújított játszóteret. Közelében érdemes megnézni a biodiverzitás tanösvényt, melyen találunk rovarhotelt és madárodúkat is, és megismerkedhetünk a városi vegetációkkal. Innen már a parkolók mentén gyalogolhatunk ki a budai oldalra.

Poznámka


všetky záznamy na chránených územiach

Verejná doprava

Ľahko dostupné mestskou hromadnou dopravou

  • A H5 számú Hévvel Filatorigát megállóig kell utaznunk.
  • Szombaton és munkaszüneti napokon a 226-os busszal utazhatunk a sziget belsejébe, és onnan vissza a Nyugati pályaudvarig.

Prístup

  • A Filatorigátnál a peron mellett, egy szűk utcán indul a séta.

Parkovisko

  • A K-hídon áthatjva a szigeten belül is találunk parkolókat, vagy a Filatorigát HÉV megálló közelében hagyhatjuk autónkat.

Súradnice

DD
47.552094, 19.046220
DMS
47°33'07.5"N 19°02'46.4"E
UTM
34T 353002 5268369
what3words 
///starring.once.wept
Zobraziť na mape
Príjazd vlakom, autom, pešo alebo na bicykli

Mapa doporučená autorom

  • A Budapestet ábrázoló térképek általában elegendők, de érdemes mobiltelefont használni a tárjékozódáshoz.

Odporúčania pre túto oblasť:

ukázať viac

Vybavenie

Utcai felszerelés is tökéletesen elegendő a sétához.

Otázky a odpovede

Opýtať sa prvú otázku

Chcel/a by si sa opýtať autora otázku?


Recenzie

3,8
(6)
Dominika Buótyik
2021-07-27 · Community
Kedy si absolvoval/a tento výlet? 2021-07-10
Fotografia: Dominika Buótyik, Community
Fotografia: Dominika Buótyik, Community
Fotografia: Dominika Buótyik, Community
Fotografia: Dominika Buótyik, Community
Levente Csóka
2021-06-11 · Community
Kedy si absolvoval/a tento výlet? 2020-06-11
Gabi Mazurkáné
2021-04-05 · Community
A Kovid miatt egy kevéssé népszerű helyen akartunk sétálni. Ebből a szempontból nem jó választás volt ez a túra. Ugyanis a hatalmas parkolóban alig találtunk helyet. A Duna partját szegélyező ártéri erdősáv és a belső részek parkosìtott részei kellemes sétára adtak lehetőséget. Megtoldottuk az útvonalat a felújított Gázgyár és a környező modern irodaépületek közötti csámborgással, amit a sziget "kilátópontjáról" néztünk ki.
Zobraziť viac
Ďalšie recenzie

Fotografie iných

+ 5

Stav
Otvorené
hodnotenie
Obtiažnosť
Ľahká
Trasa
4,2 km
Trvanie
1:04 hod
Stúpanie
11 m
Klesanie
11 m
Najvyšší bod
111 m
Najnižší bod
100 m
Ľahko dostupné mestskou hromadnou dopravou Von a späť Okružná trasa K dispozícii sú zastávky na občerstvenie Vhodné pre rodiny s deťmi Kultúrna a historická hodnota Geologické zaujímavosti Botanické zaujímavosti

Štatistika

  • Obsah
  • Zobraziť obrázky Skryť obrázky
Funkcie
2D 3D
Mapy a chodníky
Trasa  km
Trvanie : hod.
Stúpanie  m
Klesanie  m
Najvyšší bod  m
Najnižší bod  m
Pohybom šípok k sebe umožníte zmenu výrezu
Logo emmi Logo agrar Logo bethlen Logo mol Logo otp