Magyar Természetjáró Szövetség weboldalai MTSZ MTSZ térképportál Turista Magazin TuristaShop TEKA-kártya Kéktúra Galyatető Turistacentrum Gerecse50 A kéktúrázás napja
Vybrať jazyk
Naplánovať výlet Skopíruj trasu
Peší výlet odporúčaný výlet

Királyréti élményséta

· 7 reviews · Peší výlet · Börzsönyvidék · Otvorené
Zodpovedný za tento obsah
Magyar Természetjáró Szövetség Overený partner  Výber prieskumníkov 
  • A Bajdázói-kőbánya
    / A Bajdázói-kőbánya
    Fotografia: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A Királyréti Kirándulóközpont
    Fotografia: Péter Farkas, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Fa teknősök a Bajdázói-tó partján
    Fotografia: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Gránátos biotitandezit a Bajdázói-kőbányában
    Fotografia: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Lucfenyves a Bajdázói-tó közelében
    Fotografia: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Királyrét központja
    Fotografia: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Lucfenyvest is érint a tanösvény
    Fotografia: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Kőzetfeltárás a Várhegy oldalában
    Fotografia: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Sudár lucfenyők
    Fotografia: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A Bajdázói-tó
    Fotografia: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Mesterséges odúk a tanösvényen
    Fotografia: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A Királyréti Kirándulóközpont múzeuma bemutatja a környékbeli ércbányászat múltját is
    Fotografia: Péter Farkas, Magyar Természetjáró Szövetség
m 350 300 250 4 3 2 1 km Királyréti Kirándulóközp … okolya-Huta) Várhegy-kilátó (Királyrét) Királyréti Kirándulóközp … okolya-Huta) Hiúz Ház … (Királyrét)
Változatos látnivalók könnyű terepen a család apraja-nagyjának interaktív látogatóközponttal, bájos tavacskákkal, kőbányával, középkori vármaradvánnyal, kilátóval és a helyszínhez kapcsolódó megannyi érdekes információval.
Otvorené
Ľahká
Trasa 5 km
1:30 hod
159 m
159 m
A rövid, családbarát körtúra remek alkalmat ad arra, hogy akár a legkisebbekkel is megismertessük a Börzsöny apró településének, Királyrét környékének élővilágát. Az útvonal végig kellemes erdei környezetben kanyarog. A startpontnál található Királyréti Kirándulóközpont, valamint a közelében álló Hiúz Ház kellő mennyiségű információval lát el bennünket, és amolyan bemelegítési lehetőségként is felfoghatjuk a kettő közötti távot. Utóbbi helyszín mellett fedezhetjük fel elsőként a Királyréti tanösvény útvonalát mutató békafigurákat és jelzéseket. Séta közben megismerkedünk az erdő élővilágával, a Bajdázói-tónál gondolatban életre keltjük az egykor itt működő vasművet, a víz melletti bánya pedig a valahai kőfejtésről mesél. A vizes elemeket három forrás és a horgásztóként működő Királyréti-tó is gazdagítja. A túra utolsó szakasza elhalad a Vár-hegy lábánál kialakított egykori tárók előtt, majd felkapaszkodik az Árpád-kori földvár sáncaihoz, ahonnan kilátóból nézhetünk körbe.

Autorov tip

  • Hiúz Ház Erdei Iskola és Látogatóközpontban interaktív természetismereti kiállítás vár bennünket. Itt szerezhetjük be a kicsiknek és nagyoknak szóló tájékoztató füzetet is a tanösvényhez, amiben minden állomáshoz egy kérdés kapcsolódik - megfejtésükhöz az állomások oszlopain található titkosírásra és a kiadvány hátulján lévő kódfejtő rácsra van szükség.
  • A Királyréti Kirándulóközpont izgalmas tárlatán a környék geológiájával és ipartörténetével ismerkedhetünk meg - utóbbit működő modellek is szemléltetik. Az egykori erdészlakból átalakított épületben erdei csemege üzlet és büfé is üzemel.
Obtiažnosť
Ľahká
Technika
Vytrvalosť
Zážitok
Krajina
Najvyšší bod
Vár-hegy, 359 m
Najnižší bod
253 m
Odporúčané ročné obdobie
jan
feb
mar
apr
máj
jún
júl
aug
sep
okt
nov
dec

Možnosť občerstvenia

Királyréti Kirándulóközpont (Szokolya-Huta)

Tipy a rady

štart

Szokolya, Királyrét buszmegálló (252 m)
Súradnice:
DD
47.894877, 18.977945
DMS
47°53'41.6"N 18°58'40.6"E
UTM
34T 348860 5306595
what3words 
///redundant.frightening.reflector

ciel

Szokolya, Királyrét buszmegálló

Podrobný popis cesty

 

Itiner

  •  A buszmegállótól északnyugat felé indulunk a jelzésen a Királyréti Kirándulóközpont érintésével.
  • a Hiúz Ház Erdei Iskola és Látogatóközpont után rögtön jobbra kanyarodunk a békafigurákkal kiegészített ZT jelzésen.
  • A Bajdázói-tónál balra indulunk jelöletlen ösvényen a tó forrása felé.
  • Innen a K◼ jelzésen kb. 100 méterre találjuk jobb oldalon a Petőfi-forrás foglalását, majd mögötte, jobbra térve a Bajdázói-kőbányát.
  • A bányából a feltáróúton megyünk ki. Ez visszatér a ZT jelzésbe, amin megkerüljük a tavat.
  • A tótól déli irányba indulunk a jelzésen.
  • A forráshoz tábla jelzi a rövid oda-vissza letérőt az út jobb oldalán.
  • Az aszfaltos úton balra fordulunk a P jelzésen.
  • A Várhegy oldalában áttérünk a P▲ jelzésre. 
  • A kilátótól a P▲, majd a P jelzésen megyünk vissza Szén-patak hídjáig.
  • A hídtól a P és ZT jelzés vezet vissza Királyrétre a buszmegállóhoz.

A túráról részletesen

Királyrét

Királyrét a Nagy-Vasfazék-patak, a Bagoly-bükki-patak, a Bajdázói-patak és a Szén-patak összefolyásánál fekszik. Középkori uralkodóink kedvelt vadászhelye és Beatrix királyné egykori fürdőhelye is volt. Egyik régebbi neve, Szokolyahuta a 18. században itt folyó vaskohászatra utal. A környék több vasérc-előfordulása régóta ismert. Bécsben az udvari kamara már 1700-ban kiállított egy engedélyt Kollbacher Lampert Mátyás részére, amelyben érckutatásra és bányák nyitására adtak engedélyt a területen. A hercegi uradalomban végül 1778-tól állt működésbe a vaskohó, melyhez hámor is tartozott - ez egy olyan ipartelep, ahol a vasat nagy méretű, súlyos kalapácsokkal dolgozták fel. A vasmű 1791-ig üzemelt; ezalatt sokféle jó minőségű öntött- és kovácsoltvas-árut termelt. A korabeli leírások szerint az üzem bezárását a hajtóvíz gyakori hiánya okozta, ami évente legfeljebb 6 hónapig állt rendelkezésre. A vasmű egyes részei 1900-ban még álltak, sőt néhány romja még 1920-ban is megvolt. Napjainkban csak a salakhányó, valamint a hajtóvíz biztosítását szolgáló öt vízduzzasztó és a vízvezető árokrendszer nyomai láthatók. A hámort később fafűrészelésre használták. 1892-ben a birtok gróf Francken Sierstorpff Henrik tulajdona lett; ő építtette ki az erdei vasutat a kitermelt fa elszállítására. Az I. világháború után a birtok és a vasút egyik tulajdonosa, Hoffer Cuno változtatta a nevét János-pusztai Uradalom és Ipartelepek Rt-ről Királyréti Uradalom és Ipartelepek Rt-re. A település 1926. március 26-án kapta mai Királyrét elnevezését, az itt lakók azonban még sokáig „hutaiaknak” vallották magukat. A szocializmus idején a terület a Budapesti Tanács üdülője lett. 

A tanösvény

A buszmegállótól északnyugat felé indulunk a Királyréti Kirándulóközpont sarkánál a P jelzésen a Hiúz Ház Erdei Iskola és Látogatóközpontig, majd rögtön utána jobbra kanyarodunk. Innen indul a 2,9 km hosszú Királyréti tanösvény, amely 9 állomáson keresztül mutatja be a környék élővilágát. Mostantól a kis rózsaszín masnis brekilány, Béka Bori vezet minket. Az aszfaltról itt le is térünk az erdőbe a ZT jelzésen, ahol egy tűzrakóhellyel felszerelt pihenőt érintünk, majd átkelünk a patakon. Széles földútra jutunk, amin balra kanyarodva, kb. 100 m múlva megérkezünk a mesterséges odúkkal díszített gyertyánokhoz, ahol az erdő madárvilágáról kapunk információkat. Innen némi kanyargást követően, a kocsánytalan tölgyesből egy nagyobb, majd egy kisebb lucfenyvest szelünk át.

Az erdőből kilépve a Bajdázói-tóhoz érkezünk, amit mesterségesen hoztak létre a vasmű működésének idején. Innen balra indulunk a tavat tápláló forrás felé, mely az északnyugati oldalán fakad. A K◼ jelzésen kb. 100 méterre találjuk jobb oldalon a Petőfi-forrás foglalását. Mögötte ásítozik a Bajdázói-kőbánya bejárata, amin átsétálva belépünk a horpadt hegyoldalba. Időszakosan miocén korú, padosan törő, gránátos biotitandezitet fejtettek itt; 2007-ig biztosan üzemelt a bánya. A kitermelt anyag szállítására 1912-ben még vasúti szárnyvonalat is építettek, amit napjainkra felszámoltak, a kiszolgálóépületeknek már csak a maradványai láthatók.

A bányából a feltáró úton lépünk ki, ami visszacsatlakozik a ZT jelzésbe. Megkerüljük a tavat. A tanösvény hatodik állomása után szebb napokat is látott pihenőhöz érünk. Az ötödik állomáshoz visszaérve dél felé megyünk tovább a jelzésen. Innen kb. 100 méternyire egy szépen faragott tábla jelzi a foglalt, névtelen forrást. Mellette fába vésve a kilenc csodaszarvas története elevenedik meg. A drótkerítésnél elérjük a horgászokat vendégül látó Királyréti-tavat, majd átkelünk a síneken.

 A Vár-hegy

Az aszfaltburkolatú úton balra fordulunk a P jelzésen, ami hamarosan letér egy ösvényre. Átkelünk a Szén-patak hídján, majd az egykori tárók előtt folytatjuk utunkat. Bennük és környékükön többek között egy gránátcsoportba tartozó ásvány, a gömböket formáló almandin gyűjthető - valószínű, hogy a régiek ezért hívták Gránát-hegynek a kiemelkedést. A meredek oldalban keskeny ösvényen haladunk az omladékos andezittufa-sziklák mellett, a Szén-patak felett. Az egyre intenzívebben felfelé kapaszkodó, gyökerekkel átszőtt ösvény egy széles, kavicsos úthoz ér. Itt jobbra kell kanyarodni a P▲ jelzésre, ami a sáncokkal, és keleti oldala felől 2,5 méter mély, kb. 6 méter széles, sziklába vágott árokkal határolt Árpád-kori földvárhoz vezet. A késő bronzkorban kisebb magaslati telep állt itt, míg az erődítést a 12-13. században építették.

A csúcson 2020-ban háromteraszos, háromszöget formázó, csonka gúla alakú fakilátó épült, amelynek 15 m magasan lévő legfelső szintjéről új szögből pásztázhatjuk végig a környéket a lombkorona felett, a padokon pedig megpihenhetünk. Az építmény tetőszerkezetében webkamerákat is elhelyeztek, így ezek képe alapján akár előre is tájékozódhatunk a látási viszonyokról. Innen a P▲ és a P jelzésen gyalogolunk vissza a Szén-patak-völgyébe a hídig, majd a buszmegállóhoz. A járat érkezéséig érdemes megnézni a Királyréti Kirándulóközpont interaktív tárlatát a környék geológiájáról és ipartörténetéről, valamint végigkóstolni a büfé erdei csemegéit.

Poznámka


všetky záznamy na chránených územiach

Verejná doprava

Ľahko dostupné mestskou hromadnou dopravou

  • A 351-es és 352-es helyközi autóbuszjárattal juthatunk el a túra kezdőpontjához. A járatok a Budapest–Vác–Szob-vasútvonalhoz kapcsolódnak. A buszról a Királyrét, Szokolya nevű megállóban kell leszállni.
  • Ha az utazást is élménnyé szeretnénk tenni, válasszuk a Kismarosról induló Királyréti Erdei Vasutat, amihez a vonatról Kismaros vasúti megállóhelyen, a távolsági buszról pedig a Kismaros, vasúti megállóhely nevű buszmegállóban érdemes leszállni.

Prístup

  • A túra a buszmegállótól indul és ugyanoda tér vissza.
  • Ha az erdei vasúttal érkezünk, a végállomástól egyenesen továbbsétálva a buszmegállóhoz jutunk (100 m).
  • A túra kiindulópontjára autóval is eljuthatunk.

Parkovisko

  • Királyréten a buszmegálló mellett kialakított fizetős parkolóban tudjuk letenni az autónkat.
  • Kismaros vasútállomásán és a Királyréti Erdei Vasút végállomása mellett ingyenes parkolót vehetünk igénybe - ahonnan vonattal utazhatunk a túra kiindulópontjára.

Súradnice

DD
47.894877, 18.977945
DMS
47°53'41.6"N 18°58'40.6"E
UTM
34T 348860 5306595
what3words 
///redundant.frightening.reflector
Príjazd vlakom, autom, pešo alebo na bicykli

Kniha doporučená autorom

  •  A Börzsöny és az Ipoly völgye turistakalauz

Mapa doporučená autorom

Vybavenie

  • Alapvető túrafelszerelés: túracipő, az évszaknak megfelelő öltözet, ivóvíz (meleg napokon bőséges folyadékkal készüljünk a rövid táv ellenére), élelem.
  • A navigáláshoz Természetjáró app.

Otázky a odpovede

Opýtať sa prvú otázku

Chcel/a by si sa opýtať autora otázku?


Recenzie

4,7
(7)
Andor Osztrogonácz
2021-05-23 · Community
Gyerekekkel is nagy élmény volt
Zobraziť viac
Veronika Bihari-Vikor
2021-05-13 · Community
Thursday, May 13, 2021 18:35:05
Fotografia: Veronika Bihari-Vikor, Community
Thursday, May 13, 2021 18:35:11
Fotografia: Veronika Bihari-Vikor, Community
Thursday, May 13, 2021 18:35:25
Fotografia: Veronika Bihari-Vikor, Community
Thursday, May 13, 2021 18:35:40
Fotografia: Veronika Bihari-Vikor, Community
Thursday, May 13, 2021 18:35:52
Fotografia: Veronika Bihari-Vikor, Community
Thursday, May 13, 2021 18:35:57
Fotografia: Veronika Bihari-Vikor, Community
András Széll
2021-03-20 · Community
Nagyon szép, kellemes túra volt, a végén a kilátohoz felvezető emelkedős résszel együtt is, néhol szakadó hóesésben. ❄
Zobraziť viac
.
Fotografia: András Széll, Közösség
2021. március 20., szombat 16:37:45
Fotografia: András Széll, Közösség
2021. március 20., szombat 16:38:08
Fotografia: András Széll, Közösség
2021. március 20., szombat 16:38:36
Fotografia: András Széll, Közösség
2021. március 20., szombat 16:38:54
Fotografia: András Széll, Közösség
2021. március 20., szombat 16:39:07
Fotografia: András Széll, Közösség
2021. március 20., szombat 16:39:17
Fotografia: András Széll, Közösség
2021. március 20., szombat 16:39:24
Fotografia: András Széll, Közösség
2021. március 20., szombat 16:39:40
Fotografia: András Széll, Közösség
2021. március 20., szombat 16:39:54
Fotografia: András Széll, Közösség
2021. március 20., szombat 16:40:01
Fotografia: András Széll, Közösség
2021. március 20., szombat 16:40:13
Fotografia: András Széll, Közösség
2021. március 20., szombat 16:40:19
Fotografia: András Széll, Közösség
Ďalšie recenzie

Fotografie iných

Thursday, May 13, 2021 18:35:05
Thursday, May 13, 2021 18:35:11
Thursday, May 13, 2021 18:35:25
Thursday, May 13, 2021 18:35:40
+ 21

Stav
Otvorené
hodnotenie
Obtiažnosť
Ľahká
Trasa
5 km
Trvanie
1:30 hod
Stúpanie
159 m
Klesanie
159 m
Ľahko dostupné mestskou hromadnou dopravou Okružná trasa Možnosť občerstvenia Vhodné pre rodiny s deťmi Kultúrna a historická hodnota Geologické zaujímavosti Botanické zaujímavosti Flóra a fauna Výstup/zostup horskou železnicou alebo lanovkou Tajný tip Zdravé podnebie

Štatistika

  • Obsah
  • Zobraziť obrázky Skryť obrázky
Funkcie
2D 3D
Mapy a chodníky
Trvanie : hod.
Trasa  km
Stúpanie  m
Klesanie  m
Najvyšší bod  m
Najnižší bod  m
Pohybom šípok k sebe umožníte zmenu výrezu
Logo emmi Logo agrar Logo bethlen Logo mol Logo otp