Magyar Természetjáró Szövetség weboldalai MTSZ Turista Magazin TuristaShop TEKA-kártya Kéktúra Galyatető Turistacentrum Gerecse50 A kéktúrázás napja
Vybrať jazyk
Zdieľať
Záložka
Vytlačiť
GPX
KML
Naplánovať výlet Skopíruj trasu
Vložiť
Fitness
Diaľková turistika Konštrukcia

Szarvas – Dévaványa (AK-06.)

Diaľková turistika · Die Puszta und der Theiß-See
Zodpovedný za tento obsah
Magyar Természetjáró Szövetség Overený partner  Výber prieskumníkov 
  • /
    Fotografia: Márk Tassy, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Bolza-kastély a szarvasi Holt-Körös partján
    Fotografia: Márk Tassy, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Dr. Balogh János akadémikus sírmeléke a töltés mellett
    Fotografia: Márk Tassy, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A Sterbetz István Túzokvédelmi Látogatóközpont kilátója
    Fotografia: Márk Tassy, Magyar Természetjáró Szövetség
  • /
    Fotografia: Márk Tassy, Magyar Természetjáró Szövetség
m 200 150 100 70 60 50 40 30 20 10 km Körösvölgyi Állatpark (Szarvas) Szarvas (AKPH_24_2) Réhelyi Látogatóközpont (AKPH_28) Ecsegfalva (AKPH_27) Peresi gátőrház (AKPH_25) Túrkeve (AKPH_26_B) Bolza-kastély (Szarvas) Mezőtúr (AKPH_26) Dévaványa (AKPH_29)

Szarvasról több napnyi gyaloglás után Dévaványáig jutunk el az Alföld sík vidékén keresztül. Jelentős távot teszünk meg Észak- és Dél-Alföld találkozásánál a Hármas-Körös és a Hortobágy-Berettyó árnyékban nem túl bővelkedő gátjain.

Stredná
76,6 km
19:20 hod
55 m
55 m

Szarvasról indulva Mezőtúron keresztül körülbelül 55 km-t teszünk meg egyvégtében a gáton; csak Ecsegfalva határában térünk le róla. Réhelyen meglátogatjuk a Túzokrezervátumot, majd Dévaványára jutunk.

Autorov tip

Szakaszhosszok bélyegzőtől bélyegzőig (kilométerben):

Szarvas  18,4  Peresi gátőrház  7  Mezőtúr  13,9  Túrkeve  21,2  Ecsegfalva  9,7  Réhelyi Látogatóközpont  6,4  Dévaványa  

Ajánlott köztes ki- és beszállási pontok az útvonal mentén:

  • Mezőtúr (AKPH_26): Mezőtúr vasútállomás
  • Túrkeve: Túrkeve, autóbusz-állomás (Mezőtúr és Kisújszállás felé)
  • Ecsegfalva (AKPH_27): Ecsegfalva, Csatornapart vagy Ecsegfalva, Berettyó vendéglő buszmegálló (Kisújszállás felé)
  • Réhelyi Látogatóközpont (AKPH_28): Dévaványa, Réhely buszmegálló (Békéscsaba, Dévaványa és Kisújszállás és Eger felé)

Túra közben érdekes látnivalók:

  • Szarvasi arborétum
  • Sterbetz István Túzokvédelmi Látogatóközpont
  • Túrkevei termálfürdő

 

Obtiažnosť
Stredná
Technika
Vytrvalosť
Zážitok
Krajina
Najvyšší bod
93 m
Najnižší bod
77 m
Odporúčané ročné obdobie
jan
feb
mar
apr
máj
jún
júl
aug
sep
okt
nov
dec

Bezpečnostné opatrenia

Mivel sokszor több órát is gyalogolunk két lakott hely között, vigyünk magunkkal megfelelő mennyiségű ételt és italt. Nem árt gondoskodni a nap elleni védelemről sem, mert helyenként nem találunk árnyékot. 

štart

Szarvas, Körösvölgyi Látogatóközpont (82 m)
Súradnice:
DD
46.858056, 20.525540
DMS
46°51'29.0"N 20°31'31.9"E
UTM
34T 463833 5189499
what3words 
///glacier.recall.discouraged

ciel

Dévaványa, vasútállomás

Podrobný popis cesty

Az Alföldi Kéktúra 6. szakaszát Szarvas dél-nyugati szélén kezdjük, a Körösvölgyi Látogatóközpontnál. Mivel a város tele van érdekes látnivalókkal, célszerű utunkat úgy tervezni, hogy legalább fél napot Szarvason tölthessünk. Az Ásott-Körösön átkelve a tábor sarkánál jobbra fordulunk, majd balra átvágunk az Erzsébet-ligeten. A liget Holt-Körös felőli partján kihagyhatatlanok a vízben álló mocsári ciprusok. Tőlük egy nemrég épült gyaloghídon átkelhetünk a túlsó partra a Vízi színpadhoz.

A kék jelzéseket követve és a közúti hídon átkelve a Szarvasi-Holt-Körösön megcsodálhatjuk a vízben álló Millenniumi Emlékművet, amelyet szökőkút víznyalábjai fognak körbe, a hídról pedig jól látható a folyóparton álló Bolza-kastély épülete is. A keleti hídfőnél kis parkban áll Tessedik Sámuel szobra. A Szabadság úton továbbsétálva és a kéktúra útvonaláról letérve pár perc alatt érhetjük el a település harmadik szép kúriáját, a Mittrovszky-kastélyt. A városközpontból nagyjából félórás sétával juthatunk el a nagyobbik arborétumba (a Pepi-kertbe), ahol a növényritkaságokon kívül megtekinthetjük a Mini Magyarország élethű makettjein hazánk legszebb épített látnivalóit is.

A túra nyomvonalán befordulunk a hídfő után a Bolza-kastély mögé, balra megkerüljük az evangélikus templomot, s pár lépéssel kiérünk a Holt-Körös partjára. Egy kis kanyargás után egy gyalogúton végiglépkedünk egy is park horgásztava mellett, aztán a Strand utcát keresztezve felkaptatunk a gátra. Érdekes módon a gát a házak között vezet; vagyis a bal oldalán, a holtág felé eső területen álló házak nincsenek védve az árvizek ellen – ami egy holtágon ritkán fordulhat elő. Fenn a gáton megérkezünk a Történelmi Emlékút kopjafái közé, melynek minden oszlopa egy-egy jeles magyar történelmi eseménynek állít emléket. Az emlékút végén egy utca keresztezi a gátat. Balra leszaladva a töltésről jutunk ki pár perc alatt a történelmi Magyarország középpontját jelölő emlékműhöz.

A szélmalmot szimbolizáló alkotás egy kis mesterséges dombocska tetején áll, a park füve pedig lenyúlik egészen a Szarvasi-Holt-Körös partjára. Ha átpillantunk a folyón, a túlsó partján a nagyobbik arborétum, a Pepi-kert fáit láthatjuk. A töltésre visszatérve aztán kisebb kihagyásokkal egészen utunk végéig birtokba vesszük a gátat! Szarvastól Mezőtúrig a túra döntő részét nagyon szép természeti környezetben, a Körösök partján tesszük meg - az egyetlen bökkenő, hogy gyakorlatilag teljesen árnyékmentes útvonalon! Itt szeretnénk mindenki figyelmét felhívni arra, hogy gondoskodjon a túrára megfelelő mennyiségű folyadékról! Nyári melegben arról sem szabad megfeledkezni, hogy az izzadással nem csak kiszáradhatunk, de felborulhat szervezetünk sóháztartása is! Ha rekkenő hőségben vágunk neki a kalandnak, akkor igyekezzünk viszonylag korán, nem sokkal napkelte után indulni, hogy utunk jó részét még a reggeli, viszonylag hűvösebb időben megtehessük! Gondoljunk arra is, hogy a Hármas-Körösön komppal kell átkelnünk, amire esetenként 15-20 percet is várnunk kell.

Pár száz lépés után egy lebetonozott útszakasz kezdődik a gáton, ami kitart alattunk egészen addig a pontig, ahol több mint másfél kilométer után le kell fordulnunk balra a töltésről. Egy földúton elvonulunk a Holt-Körös partján fekvő víkendházak hosszú sora előtt, aztán 7-800 lépés után felkaptatunk a Hármas-Körös fő árvízvédelmi gátjára. A tetejéről már jól látjuk a Szarvasi-Holt-Körös medrének a végét, amit a gát választ el a jelenlegi, a folyamszabályzás miatt kiegyenesített főmedertől.

Mindössze egyetlen kilométert ballagunk a gát jól kitaposott keréknyomain, ahol a Szarvasról érkező aszfaltút felkapaszkodik a terejére. Letérünk az úttal együtt jobbra a csupán pár percnyire lévő komphoz. Ki kell várni a sűrűn közlekedő átkelőhajót, hisz vele jutunk át a folyó északi partjára. Itt visszakapaszkodunk a töltés tetején futó keréknyomokra, amin újabb, nagyon hosszú gátmenet kezdődik a gyakorlatilag teljesen árnyékmentes úton. Háromnegyed órányira vasúti kereszteződésbe botlunk. A sínek egy hídon keresztül érkeznek át Szarvas felől az innenső partra. (Régebben az Alföldi Kéktúra is erre haladt, de a fémszerkezetű híd nem volt alkalmas a gyalogos közlekedésre, ezért néhány éve átirányították az útvonalat a komphoz.)

A vasúti átjáró után tűnik fel a gáttól balra a Halásztelki-holtág kezdete; aztán mindössze ezer lépés után látjuk a visszaérkező végét is. A folyamszabályzáskor a Hármas-Körösnek ezt a kanyarját is kiegyenesítették az új mederrel. Kicsit odébb már a Túrtői-holtág kezdetét látjuk, majd a Harcsás-holtág után érjük el a vasúti átjárót követően mintegy két órával a Hármas-Körösbe beletorkolló Hortobágy-Berettyó árvízkapuit. Ezek a hatalmas zsilipek akadályozzák meg, hogy a Hármas-Körös árvizei esetén a folyó vize visszaduzzassza a Hortobágy-Berettyót. Az árvízkapu hármas zsilipjének korlátján találjuk a bélyegzőt.

Maradunk a csatorna menetirány szerinti bal partján, nyílegyenesen haladunk több mint négy kilométert a gáton, mire elérjük Mezőtúr szélső házait. Újabb két kilométer, és feltűnik előttünk a Hortobágy-Berettyón átvezető híd. A híd után még egy rövid ideig a gáton maradunk, majd balra erről letérve, egy kőkerítés kis kapuján keresztül a tűzoltóság és a Városháza közötti aszfaltozott területre jutunk ki. Átvágva rajta néhány lépés után elérjük a Kossuth tér parkját.

Az itteni pecsételőhelyet a Kossuth tértől egy km-re a Fazekas Múzeum falán találjuk. 

Megéri körbesétálni a téren, megnézni a Városházát és a vele szemben álló református templomot. A Kossuth tér déli oldalán álló járásbíróság épületének sarkán egy meglehetősen szokatlan emléktábla vonhatja magára a figyelmünket: a kör alakú, falból kidomborodó, földgömböt ábrázoló kerámialap peremén körbefutó felirat szerint pontosan a lábunk alatt halad el a 47. szélességi kör. Hazánkat három egész számú szélességi kör keresztezi: délen Baranya megyét vágja át keresztben a 46. kör a Mecsek és a Villányi-hegység között, északon pedig a Bükköt metszve halad el a 48. szélességi kör; a 47. pontosan „derékban kapja el” Magyarországot, és áthalad Mezőtúr központján is. A 2010-ben felavatott kerámiatáblát Takács Győző készítette a mezőtúri fazekasok segítségével. Az emlékmű előtt a járdába épített, nyilazott táblára ráállva ellenőrizni lehet a hely földrajzi pozícióját: a GPS szerint ezred szögperces – vagyis nagyjából méteres – pontossággal a 47. szélességi fokon állunk.

Ha mindent megnéztünk a Kossuth Lajos tér északkeleti sarkán, a Városháza mellett megkeressük a Hortobágy-Berettyó töltése felől megérkező K sáv jelzéseket, s ráfordulunk a Kossuth Lajos utcára. Talán 300 lépést ballagunk az úttestet kísérő fasor árnyékában, aztán jobbra térünk a jóval keskenyebb Táncsics Mihály utcára. Családi házak közé érkezünk a kerítések előtt vezető járdán, végül jobbra fordulunk a negyedik, Klapka tábornok keresztutcára. Feltűnik előttünk a Hortobágy-Berettyó gátjának füves oldala, amire az utca végén felkaptatunk.

Fenn érdemes megállni egy percre és körbetekinteni: szinte tóvá szélesedik itt a folyó, jobbra fordulva jól látszik a távolban a közúti híd, amin megérkeztünk a városba, balra pedig már jóval közelebb vagyunk a vasszerkezetes vasúti hídhoz. Errefelé indulunk tovább a töltés tetején futó keréknyomokon, s pár perc alatt meg is érkezünk oda, ahol a gátat keresztezik a sínek. Figyelmesen átkelve indulunk tovább, hogy megkezdjük 34 kilométeres, megszakítás nélküli gátmenetünket. A túra ezen szakasza, hasonlóan a Szarvasról idáig vezető úthoz, különösen alkalmas arra, hogy kerékpárral tegyük meg, hiszen a gát tetején keményre döngölt földút, vagy jól kijárt keréknyomok futnak folyamatosan.

Meglehetősen egyhangú menet lesz ez: jobb oldalon a folyó kíséri a gátat (ritkán látunk rá a partját kísérő fasortól, ártéri erdőtől), bal oldalon mezők terülnek el szélesen, elszórtan tanyákkal, szivattyútelepekkel. Indulás után fél órával érjük el az Álomzugi szivattyútelepet. Ez balról, a gát mellé forduló kanyargós holtágból emeli át a vizet a Hortobágy-Berettyóba. Innen megint eseménytelen töltéskilométerek jönnek. Ahogy haladunk, azt vesszük észre, hogy egyre laposabb a gát: több helyen alig egy-két méterrel emelkedik csupán a környezete fölé.

Nagyjából másfél órával a szivattyútelep után érkezünk meg a Nagykunsági-öntöző-főcsatorna zsilipjeihez. Kis horgásztó fekszik a gát mellett, szép idő esetén pár pecást is láthatunk a tavacska partján. Újabb félórai járás után a Túrkeddi hídhoz érünk: egy Túrkeve felől jövő földút kel át rajta a folyón. Ha balra, előre pillantunk, már látjuk a távolban Túrkeve házait és templomtornyát, mi azonban maradunk a gáton. Érdemes felsétálni a hídra és megnézni a Hortobágy-Berettyót, hiszen már alig látjuk ezen a szakaszon az egyre szélesebb ártéri erdősáv miatt.  

Nemsokára a Kiserdő szivattyútelephez érünk, ahol egy oszlopon találjuk a kéktúra bélyegző dobozát. Pecsételés után újabb gátmenet végén érkezünk meg a Ballai hídhoz. A rajta átszaladó keskeny, kopottas aszfaltút Túrkevét köti össze a túlparton fekvő Túrkeveifalu tanyaközpontjával. Ezen tudunk a leggyorsabban begyalogolni a városba, s ez az egyetlen szálláslehetőség a Mezőtúr és Ecsegfalva közötti 35 kilométeres túraszakaszon. Az Alföldi Kéktúra azonban most is fent marad a gáton, folytatva az egyhangú gátkilométereket.

Egy időre messzebb kerülünk az errefelé már kanyargós, hatalmas omega formákat leíró folyótól. A gát is egyenesebbé válik ezen a szakaszon: eltűnnek belőle az eddigi kisebb törések. Nagyjából egyórás menet végén érkezünk meg a töltés derékszögű fordulójába, hiszen elértük a folyó Terezugot megkerülő nagy kanyarját. Bejárjuk a partot követve az ívet, miközben elhaladunk a gát mellett álló lakott tanyák mellett.

A 30,5 gátkilométernél a védett oldalon furcsa emlékmű ötlik az erre járók szemébe. A szabálytalan alakúra faragott gránittömb a környéken született akadémikus, Dr. Balogh János sírját jelzi. Ő szerkesztette az 1970-es évek elején a Magyar Televízióban vetített „A napsugár nyomában” című 13 részes ökológiai-természetvédelmi sorozatot, melynek rendezője Rockenbauer Pál volt. A filmsorozat készítése során a forgatócsoport gyakorlatilag bejárta a Földet: filmeztek Ausztráliában, Új-Guineában, a Korall-szigeteken, az Antarktiszon és az Amazonas-medencében is. A vöröses-barnás, szinte nyers kőtömb Rockenbauer Pál zengővárkonyi szelídgesztenyésben található, hasonló sírkövére emlékeztet. Talán nem is véletlen, hogy e két, a természetért rajongó ember hasonlóan rendelkezett a végakaratában arról, hol nyugodjanak a hamvaik.

Újabb három kilométeres gátmenet végén a Templom-zug omega kanyarjában érkezünk meg a Gástyási szivattyútelephez, majd mintegy másfél órás gyaloglás után a Mirhói szivattyútelephez. Innen vágunk bele az utolsó, a gáton megtett másfél órás túraszakaszunkba az Ecsegfalvára vezető aszfaltútig. A gát nagy ívű balkanyarja után már megpillantjuk a távolban a gátőrházat, s mögötte az országutat, amire jobb felé rátérünk. Eddig tartott az Alföldi Kéktúra leghosszabb egybefüggő gátmenete. Az országút szélén ballagva pár perc alatt megérkezünk a Hortobágy-Berettyón átvezető hídhoz. Közvetlenül ezután balra, egy volt vasúti őrház melletti információs tábla oszlopára szerelve találjuk a bélyegző fémdobozát.

Ecsegfalva határából begyalogolunk a faluba. Pár száz lépés után az út jobb oldalán találjuk a kis Coop élelmiszerboltot; továbbindulva bal oldalon van a Kicsi Kocsma, aminek teraszára egy szőlőlugas vet árnyékot, pihenésre csábítva bennünket. Innen már hamar elérjük a faluvéget. Az országút egy íves jobbkanyarba kezd az utolsó házaknál. Ennek a végén kell letérnünk az aszfaltról a balra kiágazó jól kitaposott földútra. Ebből mintegy 100-150 lépés után keréknyomok ágaznak ki jobbra, amin dél felé indulunk.

Ezek a nyílegyenes nyomok az 1889-ben épített, majd 1973-ban felszámolt Dévaványa-Kisújszállás vasútvonal pályatestét követik. Sajnos, ahogy egyre messzebb jutunk rajtuk a falutól, úgy válnak egyre kevésbé használtakká. Elkezdődik a dzsungelharc. Körülbelül egyórányira a falutól a már szinte láthatatlan és járhatatlan keréknyomok otthagyják a pályatestet, s pár métert jobbra térve azzal párhuzamosan haladnak tovább, kissé jobban járhatóan. Néhány száz lépés után innen is letérünk.

A keréknyomok jobbra kifordulnak a mezőre, átvágnak a megművelt földeken egy ritkás erdősávhoz, majd a fasor déli oldalán vezetnek ki arra a közeli országútra, amiről letértünk Ecsegfalva határában. Megcélozzuk az aszfaltcsíkot, majd elérve azt dél felé indulunk rajta tovább. Tájékoztató táblák jelzik az út mellett a Réhelyi Túzokrezervátumhoz vezető letérés távolságát. Mi még a jelölt letérés előtt balra fordulunk a K jelzéseket követve 250-300 lépés erejéig egy földútra, aztán jobbra tartva elhaladunk a madár-megfigyelőhely kilátója mellett. Hátulról érjük el a központ épületeit. A kéktúra bélyegző dobozát a látogatóközpont információs irodájának ajtaja előtt találjuk a korláton.

A Túzokrezervátum külső bemutatóhelyein a Magyarországon őshonos állatfajták, többek között rackajuhok, bivalyok, magyar szürke marhák és mangalicák tekinthetőek meg, külön megfigyelőhelyeket építettek a túzokok megtekintésére. Jólesik megpihenni a hűvös kis presszóban és körbesétálni a múzeumban is! A hazai túzokpopulációnak nagyjából a harmada él ezen a környéken, és előszeretettel fészkelnek a különböző szántóföldi növénykultúrákban. A központba a mezőgazdasági munkák során előbukkant fészekaljak kerülnek, itt gondoskodnak a keltetésükről, a felnevelésükről és a visszavadításukról is. Ennek az odaadó munkának a nyomán lassan gyarapszik a világszinten veszélyeztetett nagytestű madár populációja, ami már meghaladja Dévaványa környékén az 500 egyedet!

A látogatóközpontnál kezdődik a nagyjából másfél kilométeres Réhelyi tanösvény, melyet végigjárva megismerhetőek a térség botanikai és zoológiai értékei is. A központhoz tartozik egy 40 fő befogadására alkalmas turistaszállás is, ami árban a kéktúrázók általában vékonyka pénztárcájához igazodik. A szépen berendezett szállás legfőbb előnye az, hogy egyetlen lépést sem kell miatta letérni a túraútvonalunkról!

Továbbindulva kelet felé végigballagunk az épületek között, majd észak felé térve visszagyalogolunk arra az útra, amire letértünk az aszfaltútról az érkezésünk előtt. Ezen érkezünk vissza a volt vasúti pályatesthez, ahol szintén találunk egy madármegfigyelőhelyet. A kilátótoronyba felkapaszkodva belátható az egész környék. Széles, jól kitaposott földút visz a pályatest keleti oldalán dél felé, erre térünk rá, majd mintegy három kilométer után egy útelágazásban a nyomok ráfordulnak a volt vasúti pályára. Ezen érjük el valamivel több, mint fél óra alatt Dévaványát. Mivel a volt pályatest a közeli vasútállomásra tart, elég azt követnünk, és keresztezve a Kisújszállási utcát már fel is tűnik előttünk a vasútállomás kihúzó vágánya, emellett baktatva pár perc alatt megérkezünk az állomásépülethez. A kéktúra bélyegzőt a szokásos dobozkájában találjuk a pénztár mellett.

Poznámka


všetky záznamy na chránených územiach

Verejná doprava

Szarvas, Körösvölgyi Látogatóközpont:

  • A Mezőtúr – Mezőhegyes vonalon vonattal is elérhetjük Szarvast, a Szarvas megállónál szálljunk le.
  • Távolsági vagy helyi (a vasútállomásról) busszal a Mezőtúri útelágazás megállóig utazzunk.

Dévaványa:

  • A Gyoma – Vésztő vonalon vonattal is eljuthatunk ide, Dévaványa állomásig utazzunk.
  • Szeghalom, Békéscsaba és Kisújszállás és Eger felől távolsági buszokkal a Dévaványa, vasútállomás bejárati út megállóig utazzunk.

prístup

Szarvas, Körösvölgyi Látogatóközpont:

  • A buszmegállótól induljunk az elágazásig, és ahol a tábla is jelzi, forduljunk be a Körösvölgyi Látogatóközpont felé. Egyenesen haladunk, egyszercsak becsatlakozik a Kék. Átmegyünk az Annaligeti hídon, még egy kicsit megyünk, és bal kéz felől találjuk a Látogatóközpontot, ahol a pecsét vár minket.

Dévaványa:

  • A vasútállomásról induljunk el az Állomás utcán, majd balra a Sport utcára fordulunk. Az első keresztutca a Szeghalmi út, itt tudunk bekapcsolódni a Kéktúrába (300 m).

Parkovisko

  • Szarvason a Körösvölgyi Látogatóközpontnál találunk parkolót.
  • Dévaványán az állomás előtt találunk néhány parkolóhelyet.

Súradnice

DD
46.858056, 20.525540
DMS
46°51'29.0"N 20°31'31.9"E
UTM
34T 463833 5189499
what3words 
///glacier.recall.discouraged
Príjazd vlakom, autom, pešo alebo na bicykli

Vybavenie

Alapvető túrafelszerelés: túracipő vagy bakancs, az évszaknak megfelelő öltözet, ivóvíz, élelem. A navigáláshoz TERMÉSZETJÁRÓ app.


Otázky a odpovede

Opýtať sa prvú otázku

Máš otázku týkajúcu sa tohto obsahu? Tu je správne miesto, kde sa môžeš opýtať.


Recenzie

Napíš prvú recenziu

Buď prvý, kto napíše recenziu a pomôže ostatným.

Profilový obrázok

Fotografie iných


Obtiažnosť
Stredná
Trasa
76,6 km
Trvanie
19:20hod
Stúpanie
55 m
Klesanie
55 m
Z bodu do bodu Etapová trasa Možnosť občerstvenia Kultúrna a historická hodnota

Štatistika

  • 2D 3D
  • Obsah
  • Zobraziť obrázky Skryť obrázky
: hod.
 km
 m
 m
 m
 m
Pohybom šípok k sebe umožníte zmenu výrezu
Logo emmi Logo agrar Logo mol Logo otp