Magyar Természetjáró Szövetség weboldalai MTSZ Turista Magazin TuristaShop TEKA-kártya Kéktúra Galyatető Turistacentrum Gerecse50 A kéktúrázás napja
Vybrať jazyk
Zdieľať
Záložka
Vytlačiť
GPX
KML
Naplánovať výlet Skopíruj trasu
Vložiť
Fitness
Diaľková turistika Konštrukcia

Dévaványa – Vésztő vá. (AK-07.)

Diaľková turistika · Die Puszta und der Theiß-See
Zodpovedný za tento obsah
Magyar Természetjáró Szövetség Overený partner  Výber prieskumníkov 
  • Vésztő
    / Vésztő
    Fotografia: Márk Tassy, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A vésztői városháza
    Fotografia: Márk Tassy, Magyar Természetjáró Szövetség
m 400 300 200 100 40 30 20 10 km Dévaványa (AKPH_29) Vésztő vasútállomás (AKPH_33) Körösladány (AKPH_30) Vidratanya (AKPH_31_2) Vidratanya (AKPH_31_1) Folyás-ér (AKPH_29_B)

A Dévaványa és Vésztő közötti szakaszon közelebbről is megismerjük a Sebes-Körös, majd a Holt-Sebes-Körös vadregényes vidékét. Kulturális látnivalók közül a Vésztő-Mágori Történelmi Emlékhely emelkedik ki, itt találhatóak a Csolt monostor romjai is.

Stredná
47,4 km
11:50 hod
20 m
25 m

Dévaványáról mezei földutakon érkezünk az egynapi járóföldre lévő Körösladányba, majd a város határában a Sebes-Körös gátjára fordulunk 10 km erejéig. A Vidratanyánál keresztezzük a vadregényes Holt-Sebes-Köröst, majd megállunk a Vésztő-Mágori Történelmi Emlékhelynél. Innen a Holt-Sebes-Körös partján begyalogolunk Vésztőre, ahol a vasútállomásnál fejezzük be túránkat.

Autorov tip

Szakaszhosszok bélyegzőtől bélyegzőig (kilométerben):

Dévaványa  9,2  Folyás-ér  10  Körösladány  11,8  Vidratanya  11,4  Csolt-monostor  5  Vésztő vá.

Ajánlott köztes ki- és beszállási pontok az útvonal mentén:

  • Körösladány (AKPH_30): Körösladány vasútállomás
  • Vidratanya (AKPH_31): Szeghalom, Szivattyútelep buszmegálló (gyula, Békéscsaba és Szeghalom irányába)
  • Csolt-monostor (AKPH_32): Csolt Monostor buszmegálló (Vésztő, Gyula, illetve Szeghalom felé)

Látnivalók:

  • Dévaványai strandfürdő
  • Kunhalmok
  • Vésztő-Mágor Történelmi Emlékhely 

Obtiažnosť
Stredná
Vytrvalosť
Zážitok
Krajina
Najvyšší bod
91 m
Najnižší bod
80 m
Odporúčané ročné obdobie
jan
feb
mar
apr
máj
jún
júl
aug
sep
okt
nov
dec

Bezpečnostné opatrenia

Mivel sokszor több órát is gyalogolunk két lakott hely között, vigyünk magunkkal megfelelő mennyiségű ételt és italt. Nem árt gondoskodni a nap elleni védelemről sem, mert helyenként nem találunk árnyékot. 

štart

Dévaványa vasútállomás (82 m)
Súradnice:
DD
47.035311, 20.945543
DMS
47°02'07.1"N 20°56'44.0"E
UTM
34T 495862 5209089
what3words 
///impatient.levels.succeeded

ciel

Vésztő vasútállomás

Podrobný popis cesty

Dévaványán a vasútállomásnál lévő pecsételőhelynél kezdjük meg szakaszunkat. Pecsételés után térjünk rá a Kisújszállási utcára. Mindössze 200 lépést kell megtennünk rajta, aztán letérünk róla a balra kezdődő és kelet felé tartó Szeghalmi útra. Ezen a hosszú és léniaszerűen egyenes utcán hagyjuk magunk mögött Dévaványát, anélkül, hogy a település központjára akár csak egyetlen pillantást vethettünk volna. Sokáig, több mint fél órát ballagunk még a házak között, mire elérjük a település szélét, de az aszfaltozás nem ér itt véget, kitart alattunk még további fél órát, és csak a Simasziget nevű mezőgazdasági telephelynél fejeződik be, pontosabban befordul jobbra a bekerített terület kapuján.

Széles, poros, jól kitaposott földút marad alattunk, ezen folytatjuk az utunkat továbbra is kelet felé ballagva. Megművelt földeken vágunk át, elhaladunk istállók egy csoportja előtt, és mintegy órás menet végén érünk el egy utunkat keresztező szélesebb erdősávot. A fákat elérve a földút kicsit jobbra, délkelet felé hajlik, az erdősáv túlsó oldalán pedig egy útelágazáshoz érkezünk. Az Alföldi Kéktúra irányjelző oszlopán találjuk a következő bélyegzőhelyet. Pecsételés után jobbra, délnyugat felé térünk a kéktúra jelzőtábláknál, és az itt kezdődő füves keréknyomokon ballagunk tovább. Ezen az úton is megyünk fél órányit, aztán a legközelebbi mezei útelágazásban délkelet felé térünk. Húsz perc után újabb sarkos forduló következik, most ismét jobbra és rátérünk a térképünkön Karcagi útként jelzett, jól kijárt földútra. Több mint másfél órát baktatunk ezen a mezők, szőlők között vezető, szinte nyílegyenes földúton, mire megérkezünk Körösladány határába.

Megpillantjuk magunk előtt a vasúti átjáró fénysorompóját, de nekünk nem kell átkelni a síneken, még előttük balra térünk a velük párhuzamos Vasút utcára. Körülbelül kilométernyit megyünk ezen a keskeny, aszfaltozott utcán, mire elérjük a sínek felé térő leaszfaltozott gyalogutat. Átvágunk rajta a vágányokig húzódó füves, gazos sávon, és meg is érkezünk Körösladány kicsi vasútállomására. A kéktúra bélyegzőt a forgalmi irodában kell elkérnünk a vasutasoktól.

Pecsételés után az állomásépület túlsó oldalán kezdődő Kossuth Lajos utcán indulunk tovább a városközpont felé. Mintegy ezer lépést a csendes kertvárosi utcán teszünk meg, aztán megérkezik balról a forgalmas 47-es út, és a falusias csend egyből elenyészik. Pár perc alatt elérjük a központot, az út bal oldalán park kezdődik, mögötte találjuk a volt Wenckheim kúriát, ami most általános iskolaként működik. A református templom előtti zebránál célszerű áttérni az út bal oldalára, az ott haladó gyalogos- és kerékpárútra, és azon felkapaszkodni a Sebes-Körösön átvezető hídra. Egy pillanatra megállva a korlátnál érdemes elgyönyörködni az erdős partú folyóban, aztán leszaladva a híd túlsó oldalán rátérünk a túlparti, északkelet felé induló árvízvédelmi töltésre.

Csak az első pár száz lépésen aszfaltos a gát koronája, aztán ez az út letér jobbra, mi pedig fennmaradunk a töltésen futó keréknyomokon. Újabb, hosszú gátmenet kezdődik, hiszen majdnem tíz kilométert kell gyalogolnunk rajta a vidrafoki letérésig! Az első másfél kilométer után elmarad mellőlünk az erdő, egyre többször pillantjuk meg bal oldalon a Sebes-Köröst, jobbra mezők, szántók húzódnak szélesen. Nagyjából órányi út végén érjük el a folyó duzzasztóját, csak egyetlen pillantást vehetünk rá az ártéri fák folytonossági hiányán, aztán egy íves jobbkanyarral befordulunk a gát hosszú egyenesébe, a végén, a távolban feltűnik egy erdősáv. Egy órányit kell ballagnunk a gáton, mire elérjük a fákat! Innen már húsz perc alatt megérkezünk a gátról való letéréshez.

A Szeghalomtól Vésztőre tartó 4234-es út keresztezi itt a folyót, rátérünk a hídról leszaladó útra és elballagunk a padkáján a közeli Vidracsárda épületéig. Érdemes itt kipihennünk a hosszú gátmenetet, a vendéglő kocsmarészében találjuk a pecsétet, a bárpult mellett a falra szerelt dobozában. Egy másik bélyegző is van itt, az út túlsó oldalán, a vízügyi igazgatóság telephelyén, a gátőrház falára szerelve. Sajnos, ez csak akkor hozzáférhető, ha nyitva van a bejárati kapu. Pecsételés után a főút szélén indulunk tovább, a forgalmas út padkáján poroszkálva vagy ötszáz lépést, aztán jobbra letérünk róla egy szélesen kijárt, kátyús földútra. Tanyák mellett haladunk el, aztán egy erdőbe fordul be az út alattunk. Pár perc alatt érjük el rajta a Cifra hidat, egy egyszerű beton átereszt, ezen keresztezzük a Holt-Sebes-Körös sással, náddal szegélyezett, békalencsés vizét. A Sebes-Köröst a folyószabályzáskor jelentősen lerövidítették a kanyarjai levágásával, egy ilyen hosszú holtág a Holt-Sebes-Körös is, utunk során még többször érinteni fogjuk.

A túlparti erdősávon is átvágva hamar kiérünk a mezők peremére. Balra, délnek fordulunk az erdőszéli földútra, aztán ott, ahol ez az út kikanyarodik a mezőkre a közeli istállókhoz, mi egyenesen dél felé indulunk tovább, keréknyomokon. Figyelem! Egymáshoz közel, egy árok két partján két keréknyom is indul dél felé, nekünk az árkot a nyugati (jobb) oldalán követő útra kell rátérnünk! Itt megműveletlen, szikes mezőkön haladunk a füves keréknyomokon, esős időben a csapadékot nem tudja beszívni a talaj, ekkor kissé szittyós, vizenyős, de egyáltalán nem sáros lehet az út alattunk!

Több mint fél órát ballagunk ezen a mezei úton, mire elérjük a legközelebbi irányváltást! Először kicsit jobbra fordulunk az úttal a mezőkön, aztán a következő elágazásban, nagyjából 150 lépés után balra, a közeli facsoport felé. Egy-két perc alatt elérjük a fák között álló Dió-éri szivattyútelepet, a bekerített épület előtt ismét balra, északkelet felé fordulunk, és a mezei úton elballagunk a Holt-Sebes-Köröst kísérő töltésig. Ez a gát annyira alacsony, hogy alig emelkedik a környezete fölé, de a tetején jól kitaposott keréknyomok futnak, ráállunk erre az útra, és kelet-délkelet felé indulunk el rajta. Nagyjából háromnegyed óra alatt érjük el a Dióérháti-majorhoz vezető betonutat.

Rátérve ezerlépésnyit kutyagolunk ezen a mezők között vezető úton, aztán balra fordulunk róla egy széles, poros földútra. Ezen is battyogunk vagy kilométernyit, aztán a mezei útkereszteződésben balra, észak felé fordulunk. Ezen a kissé kanyargós úton érjük el tíz perc alatt egy erdőfolton átvágva a Csolt monostorhoz tartó keskeny, de jó minőségű aszfaltutat. Egy kis rét végében csatlakoznak a keréknyomok az aszfaltútba, térjünk rá erre az útra, és ballagjunk el rajta a rét másik végébe, ahol az kiszélesedik egy jóval nagyobb mezővé. Itt áll a juhászok szállása, mellette pedig a birkakarámok. Itt találjuk a kéktúra bélyegzőt a juhászok házának falára szerelt dobozában.

Mostani túránk legkiemelkedőbb látnivalója a Vésztő-Mágori Történelmi Emlékhely, ahol a Csolt monostor romjai is találhatóak. A terület a folyószabályzások előtt még a Sebes-Körös ártere volt, amelynek nyomait a löszgyepek, holtág medrek, nedves rétek, ligeterdők jelenleg is őrzik. Ezeket utunk során sok helyen láthatjuk is. Az emlékhely fő nevezetessége a két egymás mellett álló, mintegy 9-10 méter magas kunhalom, melyekben régészeti feltárásokat végeztek. Az északi halom belsejében a lépcsőzetesen feltárt egymás alatti rétegekben meghagyták az újkőkori leletek egy részét a korukat meghatározó rétegek szintjén, így mintegy ötezer év történetét tekinthetjük át egyetlen pillantással.

A déli halom tetején állnak a középkori Csolt monostorának feltárt és szépen konzervált alapjai. A monostorról nem maradt fenn sok feljegyzés. A 10.-12. században építtethette az ezen a területen nagyobb birtokkal rendelkező Vata-Csolt nemzetség. A hely a török időkben néptelenedhetett el. Az elhagyott monostor templomának tornyai csak 1786-ban dőltek le. A Wenckheim család építtette a domb belsejébe azt a borospincét, amiben most a hely történetét bemutató állandó kiállítás látható. Sajnos a pince építése során elbontották a Szent István korában épült kis körtemplom és a későbbi nagy templom egy részének alapjait.

A halmokat körülvevő parkosított területen áll Szent László király lovasszobra. A sétányokon végigjárhatjuk az Alföldhöz kötődő népi írók és költők mellszoborait is. Az Emlékhely kapujától pár lépésnyire egy jól felszerelt pihenőhelyet, játszóteret találunk; még egy büfé is üzemel, ahol a mosdóknál zuhanyozási lehetőség is rendelkezésre áll.

Az emlékhelyről visszatérve a juhászok szállása elé maradjunk továbbra is a keskeny aszfaltúton, mely kilométernyi hosszan vezet a Holt-Sebes-Körös békalencsés csatornájának partján, aztán egy balkanyarral beletorkollik a Szeghalom és Vésztő közötti országútba, amin már gyalogoltunk pár lépést a Vidratanyánál. Most egy kicsit többet megyünk az út mentén, másfél kilométert gyalogolunk az autó- és kerékpárúttal párhuzamosan. 

A Körös-Maros Nemzeti Park táblája után átkelünk az úton, földúton haladunk északnak, majd átkelünk a Holt-Sebes-Körös felett átvezető hidacskán. Tovább ballgunk a földúton, a talán ötszáz lépésnyire lévő mezei útelágazásig. Jobbra térünk, s a keréknyomokon egy húsz perces menettel elérjük Vésztő szélső házait. A földút folytatásán, a Szőlőskert utcán indulunk el a házak között, majd a balra kiágazó Széles utcán tűnnek fel a vasútállomásra vezető K◼ jelzések. Az utca túlsó végén jobbra térve pár lépéssel megérkezünk a vasútállomás előtti terecskére. Pecsételni az állomásépületben tudunk a pénztárnál a falra szerelt dobozában fellelt kéktúra bélyegzővel.

Poznámka


všetky záznamy na chránených územiach

Verejná doprava

Dévaványa:

  • A Gyoma – Vésztő vonalon vonattal is eljuthatunk ide, Dévaványa állomásig utazzunk.
  • Szeghalom, Békéscsaba és Kisújszállás és Eger felől távolsági buszokkal a Dévaványa, vasútállomás bejárati út megállóig utazzunk.

Vésztő:

  • A Békéscsaba-Gyoma-Püspökladány vonalon vonattal érkezve a Vésztő állomásig utazzunk.
  • Békéscsaba felől busszal is érkezhetünk, ekkor a Vésztő, Kertmegi elágazás megállónál szálljunk le. A vésztői vasútállomásról is mehetünk egy megállót.

prístup

Dévaványa:

  • A vasútállomásról induljunk el az Állomás utcán, majd balra a Sport utcára fordulunk. Az első keresztutca a Szeghalmi út, itt tudunk bekapcsolódni a Kéktúrába (300 m).

Vésztő:

  • A pecsétet vasútállomáson találjuk. Innen a Bartók Béla utcán kb. 650 méter múlva érjük el a K jelzést a Szőlőskert és a Kossuth Lajos utca sarkán.
  • A buszmegállótól 100 méterre tudunk becsatlakozni a Kékbe. Ha pecsételni is szeretnénk, akkor még tennünk kell egy kitérőt a vasútállomásig (kb. 1 km oda-vissza). 

Parkovisko

  • Dévaványán az állomás előtt találunk néhány parkolóhelyet.
  • Vésztőn a vasútállomás előtt találunk parkolót.

Súradnice

DD
47.035311, 20.945543
DMS
47°02'07.1"N 20°56'44.0"E
UTM
34T 495862 5209089
what3words 
///impatient.levels.succeeded
Príjazd vlakom, autom, pešo alebo na bicykli

Vybavenie

Alapvető túrafelszerelés: túracipő vagy bakancs, az évszaknak megfelelő öltözet, ivóvíz, élelem. A navigáláshoz TERMÉSZETJÁRÓ app.


Otázky a odpovede

Opýtať sa prvú otázku

Máš otázku týkajúcu sa tohto obsahu? Tu je správne miesto, kde sa môžeš opýtať.


Recenzie

Napíš prvú recenziu

Buď prvý, kto napíše recenziu a pomôže ostatným.

Profilový obrázok

Fotografie iných


Obtiažnosť
Stredná
Trasa
47,4 km
Trvanie
11:50hod
Stúpanie
20 m
Klesanie
25 m
Z bodu do bodu Etapová trasa Možnosť občerstvenia Faunistické zaujímavosti

Štatistika

  • 2D 3D
  • Obsah
  • Zobraziť obrázky Skryť obrázky
: hod.
 km
 m
 m
 m
 m
Pohybom šípok k sebe umožníte zmenu výrezu
Logo emmi Logo agrar Logo mol Logo otp