Magyar Természetjáró Szövetség weboldalai MTSZ Turista Magazin TuristaShop TEKA-kártya Kéktúra Galyatető Turistacentrum Gerecse50 A kéktúrázás napja
Vybrať jazyk
Naplánovať výlet Skopíruj trasu
Diaľková turistika Konštrukcia

Bajai átkelés – Hajósi pincék (AK-02.)

Diaľková turistika · Die Puszta und der Theiß-See
Zodpovedný za tento obsah
Magyar Természetjáró Szövetség Overený partner  Výber prieskumníkov 
  • Gemenci Duna Érsekcsanád magasságában
    / Gemenci Duna Érsekcsanád magasságában
    Fotografia: Márk Tassy, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Alföldi Kéktúra
    Fotografia: Márk Tassy, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Naprafogómező Sükösd határában
    Fotografia: Márk Tassy, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Alföldi Kéken, Sükösd közelében
    Fotografia: Márk Tassy, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Alföldi Kéktúra
    Fotografia: Márk Tassy, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Alföldi táj az Ólom-hegyi kilátóból
    Fotografia: Márk Tassy, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Alföldi Kéktúra
    Fotografia: Márk Tassy, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Alföldi Kéktúra
    Fotografia: Márk Tassy, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Homokos alföldi út Érsekhalma közelében
    Fotografia: Márk Tassy, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Érsekhalma határában az Alföldi Kéktúrán
    Fotografia: Márk Tassy, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Hildpuszta közelében az Alföldi Kéken
    Fotografia: Márk Tassy, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Duna-völgyi-főcsatorna Hajósnál naplementekor
    Fotografia: Márk Tassy, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Növény- és élővilág a Duna-völgyi-főcsatorna mentén
    Fotografia: Márk Tassy, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Duna-völgyi-főcsatorna Hajósnál
    Fotografia: Márk Tassy, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Gyalogoshíd a Duna-völgyi-főcsatorna felett Hajósnál
    Fotografia: Márk Tassy, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A hajósi pincefalu bejárata
    Fotografia: Márk Tassy, Magyar Természetjáró Szövetség
m 400 300 200 100 50 40 30 20 10 km Bajai átkelés (AKPH_05_2) Bajai átkelés (AKPH_05_1) Ósükösd (AKPH_06_2) Hajósi pincék (AKPH_07) Ósükösd (AKPH_06_1) Tourinform Baja
Az Alföldi Kéktúra 2. szakasza a bajai Gemenc vándorpont és a pincefalujáról híres Hajós közti szakaszt járja be.
Stredná
52,4 km
13:20 hod
170 m
165 m

Egy kétnapos túra keretében a bajai Gemenc vándorponttól indulva először 14 km-t ballagunk a Duna leaszfaltozott gátján, majd letérünk róla Ósükösdre. Sükösd felé továbbindulva érkezünk meg a homok világába: innen utunk zömét süppedősen homokos utakon tesszük meg. Sükösdöt elhagyva hosszú erdei menettel érünk Érsekhalmára, majd a Duna-völgyi-főcsatorna partján a Hajósi pincefaluba.

 

Autorov tip

Szakaszhosszok bélyegzőtől bélyegzőig (kilométerben):

Bajai átkelés  14  Ósükösd  16,1  Ólom-hegy  22,3  Hajósi pincék

Ajánlott köztes ki- és beszállási pontok az útvonal mentén

  • Sükösd: Sükösd, Mártírok útja buszmegálló (Kalocsa felé) vagy Sükösd, Daráló u. buszmegálló (Baja felé)
  • Érsekhalma: Érsekhalma, községháza buszmegálló (Kiskőrös vagy Baja felé) és Érsekhalma, bejárati út buszmegálló (Baja, Császártöltés, Kiskőrös, Hajós felé)

Túra közben érdekes látnivalók:

  • Hajósi pincefalu
  • Hajós, érseki kastély
Obtiažnosť
Stredná
Technika
Vytrvalosť
Zážitok
Krajina
Najvyšší bod
165 m
Najnižší bod
84 m
Odporúčané ročné obdobie
jan
feb
mar
apr
máj
jún
júl
aug
sep
okt
nov
dec

Bezpečnostné opatrenia

Mivel sokszor több órát is gyalogolunk két lakott hely között, vigyünk magunkkal megfelelő mennyiségű ételt és italt. Nem árt gondoskodni a nap elleni védelemről sem, mert helyenként nem találunk árnyékot. 

Dalšie informácie/odkazy

štart

Baja, Gemenc Vándorpont (90 m)
Súradnice:
DD
46.193020, 18.930895
DMS
46°11'34.9"N 18°55'51.2"E
UTM
34T 340343 5117574
what3words 
///whips.supply.icicles

ciel

Hajósi pincék

Podrobný popis cesty

Pihenés és pecsételés után induljunk tovább a bajai Gemenc Vándorponttól! A keskeny aszfaltúton a fatelep mellett végigballagva pár száz lépéssel elérjük a Dunán átvezető Türr István hidat. Az aszfaltcsíkon átbújunk alatta, majd rögtön az aluljáró után a keskeny, meredeken emelkedő lépcsősoron felkaptatunk a hídról lefutó töltésre, ahol a gyalogjárda-kerékpárút kombón az Alföldi Kéktúra nyomvonala halad. A lejáró végén, az útelágazásban balra fordulunk, és észak felé indulunk tovább.

Egy kis hídon átballagunk a Duna-völgyi-főcsatorna felett – balra tekintve jól látszanak a Dunába való betorkollása előtti zsilipek –, aztán egy nagy „S” kanyarral utunk felvezet a Duna gátjának tetején futó betonútra. Itt egy nagyon hosszú, egyhangúnak tűnő séta kezdődik, hiszen 12,5 kilométert menetelünk majd ezen a beton, később aszfaltburkolatú úton a töltés tetején, mielőtt letérnénk róla Ósükösd felé. Lassan magunk mögött hagyjuk a várost. A töltés jobb oldalán feltűnik a Tanyacsárda épülete – itt is található egy kéktúra bélyegző a kerítésen – aztán ötszáz lépés után a vízmű telephelye előtt is elhaladunk.

Hosszan ballagunk az út bal oldalán, a bekerített telken álló ivóvíz kutak mellett, aztán ezek is elmaradnak, és már csak az ártéri erdő összefüggő fala húzódik a töltés mellett. Ha figyelünk, észrevehetjük a fák között megbúvó kis víkendházakat, hétvégi telkeket, horgásztanyákat. Jobb oldalon megművelt földek terülnek el szélesen, tanyák tűnnek fel rajtuk elszórtan. A gáton az autóforgalom a gemenci oldallal ellentétben eléggé nagy: szinte percenként kell majd kitérnünk a keskeny, alig kétautónyi szélességű úton a járművek elől. Figyelmesen haladjunk,  hogy az érkező járművek elől idejében le tudjunk lépni a fűbe!

Nagyjából két kilométer után aztán a betonút jobbra kifordul alólunk, és csak egy alig autónyi szélességű aszfaltút marad alattunk. A forgalom ezen a szakaszon sem kisebb! Itt még figyelmesebben haladjunk, hogy időben ki tudjunk térni az érkező járművek elől! Nagyjából újabb két kilométer után pillantjuk meg a töltés egy balkanyarjában a tőlünk jobbra fekvő Kurkó-tavat, a helyi horgászparadicsomot; majd újabb két és fél kilométer után az Érsekcsanádi repülőtér hangárját és füves kifutópályáját. Itt az alattunk futó út kiszélesedik, újra betonburkolatúvá válik a gát bajai végéhez hasonlóan. Elhaladva a reptér mellett feltűnik a Vajas-fok csatornájának vizét átemelő műemlék szivattyútelep. Itt a balra induló kikövezett gyalogúton érdemes kisétálni a talán százlépésnyire lévő Duna partjára, és a kopár gát helyett az árnyas víznél pihenni egyet.

A betoncsíkra visszatérve már hamar elérjük az üdülőtelep házai mellett a gátat keresztező utat, ami Érsekcsanádról érkezik, és a közeli vízpartra szalad le, a kompkikötőhöz. A komp mellett álló Rév Csárdát szerdától vasárnapig déltől este nyolcig találjuk nyitva. Érdemes ide is betérni, pihenni egyet a teraszon. A rév után ismét összeszűkül az út, újra egyhangú gátkilométerek jönnek. Bal oldalon az ártéri erdőt, jobbra pedig szántóföldeket látunk. Igazi felüdülésnek hat, amikor hosszú-hosszú órák után elérjük a Dunaidűlő üdülőtelepe mellett a töltésről való letérést: a sok aszfalt és beton után végre földutat érezhetünk a talpunk alatt.

Nagyjából kilométernyi menet végén érünk ki a Vajas-fok partjára és vesszük észre a rajta átvezető hidat. Az Alföldi Kéktúra jelzett útvonala a csatorna innenső partján marad, de ha pecsételni szeretnénk, akkor a hídon keresztül be kell ballagnunk a túlsó parton fekvő Ósükösdre. Az apró település csupán néhány házból áll; a kulcsosház épülete eltéveszthetetlen! A kéktúra bélyegzőt a főépület melletti nyárikonyha egyik téglaoszlopán találjuk. Bár van egy másik pecsét is benn az ebédlőben, de ezt csak akkor használhatjuk, ha a szállást nyitva találjuk. 

Visszatérve a Vajas-fok túlsó partjára, a csatornaparti keréknyomokon indulunk tovább dél felé. Néhány perc múlva ezek a Vajas-fok egy balkanyarjában kifordulnak alólunk, de mi maradunk a partszélen, s a megművelt földek és az árok közötti dzsindzsás, gazos sávon próbálunk eltörtetni a talán másfél kilométernyire lévő következő betonhídig. Közben végig szép a rálátásunk a mezők között kanyargó, nádas szélű, vadregényes Vajas-fokra.

A hídhoz egy jól kitaposott földút érkezik nyugat felől. Ráfordulunk, s átballagunk a víz felett. Befordulunk a hosszú, vagy három kilométeres egyenesébe, ekkor pontosan előttünk feltűnik a Szent Anna-kápolna tornya. Úgy látszik, mintha közel lennénk hozzá, de vagy húsz percig kell battyognunk a süppedősen homokos, megművelt földeken átvezető úton, mire elérjük a templomocska ligetét. Itt érkezünk meg a homok birodalmába, ami kisebb megszakításokkal kitart a Duna-Tisza közének túlsó, Tisza felőli széléig. 

Fák szegélyezte füves réten áll a kápolna, mellette egy zarándokszállás nyitott épületét találjuk. Érdemes itt letelepednünk a fűbe a fák árnyékában, s sziesztázni egyet. A kápolna bejárata feletti emléktábla szerint 1747-ben építette Szent Anna tiszteletére Pocsai (Potskai) Gergely erdőkerülő. A környékbeli legendák szerint az építés oka az volt, hogy itt vadászva tévedésből lelőtte a neki ebédet hozó Anna nevű leányát.

A Szent Anna-kápolnától folytatva az utunkat már egyre jobban látszik az előttünk fekvő Sükösd, de még újabb másfél kilométert kell a homokos úton megtennünk, hogy megérkezzünk a Duna-völgyi-főcsatorna hídjához, és aztán felkapaszkodjunk a dombhátra a faluba. Itt már kopott aszfaltburkolatot kap a mezei út, ami egy „S” kanyarral érkezik meg Sükösd főutcájára, a Dózsa György utcára. A K jelzések itt balra, észak felé indulnak tovább az utca jobb oldali járdáját követve, de egy pihenőre érdemes betérni az úttorkolattal talán száz lépéssel dél felé álló Gruber Sörházba és vendéglőbe.

Pihenés után továbbindulunk a főutcán, ami egyben az 51-es főútnak a településen átvezető szakasza is, s nagyjából 7-8 perc alatt érjük el a jobbra kiágazó Daráló utcát. Ezen végigballagva Sükösd hatába érkezünk. Mezőgazdasági telephelyek, kisebb üzemek mellett hagyjuk magunk mögött a falut, az út aszfaltburkolata azonban nem ér itt véget: csak pár száz méter múlva fordul be balra egy lovas farmra. Mi maradunk az egyenesen továbbinduló széles mezei úton, és  a süppedős homokban még vagy 7-800 lépést gyalogolunk.

Az „Y” elágazásban jobbra térünk, és a továbbra is homokos úton elvonulunk a Bori-tanya lakott épületei előtt. A kertből kihallatszó kutyaugatás hosszan elkísér bennünket. Az út jobb oldalán már erdő húzódik, amin egy nagy szántóföld délnyugati sarkához érünk. Itt balra visz bennünket tovább a homokos út, hogy végigvezessen a megművelt terület déli oldalán is. Pár perc múlva elérjük a mező délkeleti sarkát, s belépünk az erdőbe. Az eddigi nyílegyenes út itt kissé kanyargósabbá válik, de továbbra is jól követhető. Elhaladunk egy, a pecsételőfüzet térképén vadászháznak jelölt, már lakatlan, csendesen pusztuló tanya előtt, és további körülbelül tízperces menettel érjük el a hajdani Józseftelek tanyáját.

A tanya tisztásán, a már csak éppen látható romok előtt letérünk az eddigi jól kijárt utunkról, és balra, észak felé indulunk tovább a ritkábban járt keréknyomokon. Körülbelül ezerlépésnyit ballagunk ezen az úton is, mire megérkezünk újabb megművelt földek határán a következő elágazáshoz. Itt jobbra fordulunk, és ismét egy homokos dűlőúton megyünk vagy kilométernyit, hogy aztán sarkosan balra térjünk egy útelágazásban. Menetelünk ezeken a keréknyomokon is 500 lépésnyit, átvágunk egy sorokba ültetett fiatal akácoson, aztán elérünk egy újabb homokos földutat.

Ezen a mezők és erdőfoltok között tekergő homokos úton már sokáig megmaradunk. Nagyjából délkelet felé tartva alig érzékelhetően felkapaszkodunk rajta az Ólom-hegy széles és lapos fennsíkjára. Magát a tetőt, Bács-Kiskun megye legmagasabb pontját rövid, K▲ jelzésű keréknyomokon érhetjük el a K-ról letérve. Az ott álló geodéziai mérőtorony ajtaja általában nyitva szokott lenni. A belső létrákon felkapaszkodva a tetőszintre szép kilátás nyílik a környékre.

Ahol a K▲ visszaér a K-hez, a turistautak elágazásában találjuk a pecsételődobozt, az információs táblán. 

Egy erdei útelágazásban élesen balra, észak-északnyugat felé törik az utunk, a következő választási lehetőségnél jobbra térünk, és lassan megint délkelet felé haladunk. Magunk mögött hagyjuk az erdőt. A homokos út egy fakerítést követ hosszan. A távolban jobbra feltűnik a Rém faluban álló mobiltelefon átjátszó tornya. Homokdombok között kanyarog később az errefelé ismét süppedősen homokos utunk, aztán kiérünk a Rémből jövő keskeny, kopottas aszfaltútra. Balra, észak felé indulunk el rajta a baromfitelep kerítése mellett, aminek a túlsó sarkán véget ér az aszfaltozás, és újra homok van a lábunk alatt. 

Három kilométert ballagunk ezen a hosszú, egyenes úton a mezők és erdőfoltok között, mire elérjük a legközelebbi irányváltást. Egy útelágazásban jobbra fordulunk - az eddigi északnyugati irányból északkeletibe -, lassan magunk mögött hagyjuk a szántóföldeket. Különféle korú erdőfoltok határán vonulunk hosszasan. Újabb három kilométeres menet végén észak felé térünk, óriási, bekerített irtásfoltok között vágunk át, aztán félórás további vándorlás után pillantjuk meg magunk előtt a Szentgyörgy Erdőgazdaság központi telephelyét. Egy szépen kiépített erdei pihenőt magunk mögött hagyva elballagunk a homokos úton az épületek előtt, aztán továbbindulunk az erdei úton.

Ezután is sarkos kanyarokkal vonulunk az erdő pagonyai között, végül a telephelytől számolva nagyjából háromnegyed órányi gyaloglás után pillantjuk meg az út mellett a Dohányostelep tanyacsoportjának épületeit. Ezeket elhagyva már feltűnnek előttünk Érsekhalma szélső házai. Egy kis jobb-bal flikk-flakkal rátérünk a falun átvezető Fő utcára, átvágunk a településen, és továbbindulunk az utolsó házak után az Érsekhalma bekötőútja mellett vezető kerékpárúton. Bekerített fiatal gyümölcsösök mellett érjük el a forgalmas 54-es főutat. A kereszteződés mellett buszmegállók tűnnek fel, ez egy nagyon jó kiszállási pont a túránkon: elég nagy a járatsűrűség Baja és Kecskemét irányába.

Átvágva a főúton továbbindulunk a túlsó oldalon kezdődő keskeny aszfaltúton. Az aszfaltcsík lejteni kezd egy idő után; mélyen a löszös partfalak közé süllyedve éri el a dombhát alját. Hild szélső házait pillantjuk meg magunk előtt. Egy tájékoztató tábla mellett induló ösvényen visszakapaszkodhatunk a kéktúra útvonaláról letérve a jobb oldali löszfal tetején nemrég feltárt bronzkori földvár sáncaihoz. Érdemes kisétálni egészen a fennsík északi peremére, ahonnan nagyon szép kilátás nyílik a Kiskunság síkságára.

Visszaereszkedve az aszfaltútra zegzugosan átvágunk Hild telephelyei között, aztán az üzemek leaszfaltozott rakodóterét keresztezve pár perc alatt elérjük a Duna-völgyi-főcsatorna felett átvezető közúti hidat. Átgyalogolunk rajta, aztán a túlsó végén jobbra térünk a mély árok mellett végigvezető földútra. Nagyjából négy és fél kilométert ballagunk ezen a szinte nyílegyenes úton. Jobb oldalán néha megpillanthatjuk az árokban a több méter mélyen csillogó víztükröt, a bal oldalon pedig szántók és erdőfoltok váltogatják egymást. Félúton a térképünk által is jelzett, a csatorna felett átvezető Cifra-hidat pillanthatjuk meg.

Már messziről láthatóak a földutat, és persze a még mindig mellettünk futó Duna-völgyi-főcsatornát is keresztező országúton elhaladó, bolhányinak tűnő autók, de még hosszú időbe telik, mire elérünk odáig. Az Alföldi Kéktúra második szakasza ott ér véget, ahol utunk keresztezi a Hajós és Jánoshalma közötti 5312-es utat. Ha bélyegezni is szeretnénk, akkor a jelzett útvonalról letérve el kell sétálnunk a közeli Hajósi pincékhez. Ha a kereszteződésnél jobbra pillantunk, már látjuk a pincefalu szélső házait.

A faluközpontban, az útelágazáshoz közel található Judit panzióhoz elég sokat kell gyalogolni. Kényelmes menettel nagyjából negyedóra alatt kapaszkodhatunk fel a csatornapartot követő dombhátra, és érkezünk meg a panzió külső falára szerelt kéktúra bélyegző dobozkájához.

Ha már itt járunk, ne rohanjunk tovább, érdemes körülnézni ebben a kedves pincefaluban, mely a török hódoltság után jött létre, amikor a kalocsai érsek sváb földműveseket telepített be a környéken, jelentős adókedvezménnyel ösztönözve őket a szőlőtermesztés meghonosítására. A szőlősgazdák a Duna-völgyi-főcsatorna fölé magasodó löszhátság peremén ásták ki a borospincéiket, föléjük présház céljára szolgáló épületeket emeltek. Így jött létre a mintegy 1300 présházból álló pincefalu a kanyargós, zegzugos utcácskáival. Az 1980-as években sok pincét átalakítottak vendéglátásra: helyben készült borokat, elsősorban kékfrankost, kadarkát, szürkebarátot kínálnak a vendégeknek. Hajós, illetve a pincefalu ünnepe is a borhoz kapcsolódik: ez az évente, május utolsó hétvégéjén megrendezett Orbán-napi Borünnep, aminek kulturális programjai sok vendéget vonzanak.

Egy másik nevezetesség, amire mindenképpen szeretnénk felhívni a figyelmet, az a barokk stílusú hajósi érseki kastély, melyet gróf Patachich Gábor kalocsai érsek építtettett 1740-ben, és később gróf Batthyány József érsek kibővíttette (ekkor készült el a négy saroktorony is). Bács-Kiskun megye legrégibb kastélyát uniós támogatással 2009-ben felújították, korhű bútorokkal rendezték be. Habár a belépő- és a fotós jegy egyáltalán nem olcsó, de a látvány megéri a befektetést, csodaszép kis ékszerdoboz a kastély!

Hajós falu messzebb van a Duna-völgyi-főcsatornától a másik oldalon, mint a pincefalu az innensőn, de van egy kis trükk, hogy ne kelljen a pincefalutól a kastélyig vezető mintegy 4 km-es utat oda-vissza megtenni a kitérő során: a naponta többször is közlekedő helyközi autóbuszokkal gyorsan összeköthetjük a két pontot. Sajnos a csatorna hídjánál, ahol az Alföldi Kéktúra is halad, nincs buszmegálló, a rövidebbik (pincefalui) kitérőt nem tudjuk ebben az esetben sem megúszni.

Poznámka


všetky záznamy na chránených územiach

Verejná doprava

Baja, Duna-híd megközelítése:

  • Vasúttal a Baja állomásig kell utaznunk. 
  • Távolsági és helyközi busszal Baja, autóbusz-állomás megállóig utazzunk.
  • Mindkét állomásról a helyi busszal Baja, TESCO megállóig utazzunk tovább.

Hajósi pincék:

  •  A távolsági és helyközi buszokról a Hajósi pincék megállónál szálljunk le.

prístup

Baja:

  • A Baja, TESCO állomástól 500 méterre található az indulóponti, a Gemenc Vándorpont. A megállóból induljunk el a Gránátos utcán a Duna felé, a folyó partján találjuk a pecsételőhelyet.

Hajósi pincék:

  •  A buszmegállónál találjuk a Judit panziót, ahol beszerezzük a pecsétet. Elindulunk a pincék közt a Borbíró utcán, ami kivezet a Hajósi utcára. Kiérünk a házak közül, átmegyünk a kis hídon, és máris a Kéken találjuk magunkat. 

Parkovisko

  • Baján a Vándorponthoz legközelebb a bevásárlóközpontok előtti parkolókban hagyhatjuk az autót.
  • A Hajósi pincefaluban a Judit panzió környékén tudunk parkolni.

Súradnice

DD
46.193020, 18.930895
DMS
46°11'34.9"N 18°55'51.2"E
UTM
34T 340343 5117574
what3words 
///whips.supply.icicles
Príjazd vlakom, autom, pešo alebo na bicykli

Vybavenie

Alapvető túrafelszerelés: túracipő vagy bakancs, az évszaknak megfelelő öltözet, ivóvíz, élelem. A navigáláshoz TERMÉSZETJÁRÓ app.

 


Otázky a odpovede

Opýtať sa prvú otázku

Máš otázku týkajúcu sa tohto obsahu? Tu je správne miesto, kde sa môžeš opýtať.


Recenzie

Napíš prvú recenziu

Buď prvý, kto napíše recenziu a pomôže ostatným.


Fotografie iných


Obtiažnosť
Stredná
Trasa
52,4 km
Trvanie
13:20hod
Stúpanie
170 m
Klesanie
165 m
Z bodu do bodu Etapová trasa Možnosť občerstvenia Kultúrna a historická hodnota Faunistické zaujímavosti

Štatistika

  • 2D 3D
  • Obsah
  • Zobraziť obrázky Skryť obrázky
: hod.
 km
 m
 m
 m
 m
Pohybom šípok k sebe umožníte zmenu výrezu
Logo emmi Logo agrar Logo mol Logo otp