Zdieľať
Pamätať
Vytlačiť
GPX
KML
Naplánovať výlet
Vložiť
Fitness
Diaľková túra Konštrukcia

Zalalövő – Rádiháza (DDK-04.)

Diaľková túra · Pannonia · Otvorené
Zodpovedný za tento obsah
Magyar Természetjáró Szövetség Overený partner  Výber prieskumníkov 
  • Zalai dombok közt vezet a DDK Kustánszeg környékén
    / Zalai dombok közt vezet a DDK Kustánszeg környékén
    Fotografia: Barna Burger, Magyar Természetjáró Szövetség
  • Szentkozmadombja kis temploma
    / Szentkozmadombja kis temploma
    Fotografia: Barna Burger, Magyar Természetjáró Szövetség
  • Tölgyerdő Kustánszeg közelében
    / Tölgyerdő Kustánszeg közelében
    Fotografia: Barna Burger, Magyar Természetjáró Szövetség
  • Petrikeresztúron át vezet a DDK
    / Petrikeresztúron át vezet a DDK
    Fotografia: Barna Burger, Magyar Természetjáró Szövetség
  • Földút a Zalai-dombságban
    / Földút a Zalai-dombságban
    Fotografia: Barna Burger, Magyar Természetjáró Szövetség
  • Vadászles Petrikeresztúr közelében
    / Vadászles Petrikeresztúr közelében
    Fotografia: Barna Burger, Magyar Természetjáró Szövetség
0 150 300 450 m km 5 10 15 20 25 30 35 40 Zalalövő (DDKPH_15) Kustánszeg (DDKPH_16) Kislengyel (DDKPH_17_1) Kislengyel (DDKPH_17_2)

A DDK 4. szakaszát nevezhetjük akár göcseji túrának is. A Göcsej néprajzi táj ugyan kisebb, de az azon kívüli részek az azt övező erdőségen keresztül haladnak, Zalalövő és Kustánszeg között.

Otvorené
Stredná
41,1 km
11:35 hod
795 m
805 m

Zalalövőt és Nagyfernekágat elhagyva a Zala megyei erdőség dombjai között haladunk, az első göcseji faluig, Kustánszegig. Az őrségi szerek helyett innentől a hasonló göcseji, dombtetőn elhelyezkedő szegek között kanyarog a Kéktúra. A régen a rossz minőségű, vendégmarasztaló agyagos utak miatt nehezen megközelíthető vidék a múlt század derekán felfedezett kőolajnak köszönhetően már nem tartozik az elmaradt, leszakadó tájegységek közé. Az olaj meglétét a sokfelé látható himbás olajszivattyúk "bólogató" működése jelzi. Az erdők, mezők között keresztezzük a hangulatos Patóhegyi Borházfalut. Zalatárnok előtt a táj egyre laposabb lesz, észak-déli irányú, szántóföldekkel, legelőkkel borított alacsony dombhátakon át érünk be a szakasz végpontját jelentő Rádiháza vasúti megállóig.

Autorov tip

  • Feltétlenül sétáljunk el a kéktúra útvonaláról a Kustánszegi-tóhoz! A tóparthoz közel, a Göcsej kemping faházaiban meg is szállhatunk.
  • Patóhegyi Borházfalu

Szakaszhosszok bélyegzőtől bélyegzőig (kilométerben)

Zalalövő  17,3  Kustánszeg  2,3  Kislengyel  15,9  Zalatárnok  5,6  Rádiháza

Ajánlott köztes ki- és beszállási pontok az útvonal mentén:

  • Kustánszeg (DDKPH_16): Lesz-Vigasz presszó, Kustánszeg, Kossuth u. 81. buszmegálló
  • Zalatárnok (DDKPH_18_2): Coop vegyesbolt, Zalatárnok, posta buszmegálló

outdooractive.com User
Autor
Imre Bába
Aktualizované: 2019-02-26

Obtiažnosť
Stredná
Technika
Vytrvalosť
Zážitok
Krajina
Nadmorská výška
268 m
173 m
Odporúčané ročné obdobie
jan
feb
mar
apr
máj
jún
júl
aug
sep
okt
nov
dec

Bezpečnostné opatrenia

  • Mivel sokszor több órát is gyalogolunk két település között, vigyünk magunkkal megfelelő mennyiségű ételt és italt. 

Vybavenie

  • Alapvető túrafelszerelés: bejáratott túracipő, az évszaknak megfelelő öltözet, ivóvíz, élelem. A navigáláshoz Természetjáró app.

štart

Zalalövő, Bajcsy-Zsilinszky utca és Bartók Béla út sarka (187 m)
Súradnice:
Zemepisný
46.842720, 16.584467
UTM
33T 620812 5188905

ciel

Rádiháza, vasútállomás

Podrobný popis cesty

Itiner:

A túra folyamán végig a K jelzést kell követnünk.

  • Zalalövő déli végétől indulva Kustánszegig erősen hullámzó, dimbes-dombos, nagyrészt erdei útvonalon haladunk.
  • Kustánszegre beérve megismerkedhetünk a Göcsejjel, illetve megéri kitérni a tóhoz.
  • Több kisebb településen, településrészen megyünk át. 
  • Petrikeresztúr után érintjük a Patóhegyi Borházfalut.
  • Zalatárnok központjában délre forulunk.
  • Szentkozmadombjáig műúton haladunk.
  • Szántóföldek és erdősávok mentén érünk Rádiháza vasútállomásra.

Részletes leírás :

Zalalövő - Kustánszeg

Amint kiértünk Zalalövő Pörgölin városrészének végére, és már látjuk, halljuk a régóta igérgetett Gdansk-Triesz európai korridort helyettesítő 86-os út kamionforgalmát, figyeljünk, mert itt a közelmúltban változás történt. Az erdőben kell felkapaszkodni a dombra egy dűlőúton és fent a tetőn a 86-os kanyarjától kell keleti irányba mintegy 100 métert menni az út mellett az első buszmegállóig. Itt délkeleti irányba fordulunk Nagyfernekág felé. A szeres települések jellemzőit mutató Nagyfernekág önálló falunak tűnik, de valójában Zalalövő része.

A Zalai-dombság itt tagolt, erősen hullámos felszínen halad, a tájkép ködülte völgyekkel szabdalt, de a dombok magassága nem haladja meg a 300 métert. Hosszasan megyünk dombnak fel, és vizenyős, itt-ott mocsaras völgyekbe le. Nagyfernekág után cserjések szegélyezte réten megyünk keresztül, majd visszajutunk az erdőbe. Néhány major töri meg csupán az erdő nyugalmát hosszú kilométereken keresztül. Az apró  tisztásokról körbenézve végtelennek tűnnek a dombok, az Őrség sűrűn beépített vidéke után a Zalai-dombság végtelen nyugalma kezdődik. Semmi más, csak avarral fedett utak, fák, madarak, néha egy-egy szarvas, őz, vagy távolabbi vaddisznó trappolás. 16-17 km után kezdenek sűrűsödni a tanyák, házak, de még mindig az erdő a jellemző; alig észrevehetően jelennek meg az első megművelt területek: ez már a Göcsej.

Az Őrség után a Göcsej a Dél-dunántúli Kékúra által érintett második fontos néprajzi tájegység. A szereket itt a hasonlóan dombtetőre épült szegek váltják fel - egyes feltételezések szerint a név onnan ered, hogy a telkeket az erdők szegletéből hasították ki (Kustánszeg, Vargaszeg, Kereseszeg stb.). A 19. századig az Őrséghez hasonlóan elmaradottnak, elzártnak számított a vidék a rossz minőségű, agyagos utak miatt, így sok archaikus vonást őrzött meg. Itt is a füstösházak voltak az elterjedtek, de jellegzetes göcseji ház volt a kontyos zsupfedeles ház is, igaz, ma már ezeket leginkább a zalaegerszegi Göcseji Falumúzeumban lehet megtekinteni. A sok fa miatt a boronaházas építkezés volt az elterjedt forma. A mai szegek persze nem a több száz évvel ezelőttiek helyén állnak, a török háborúk idején a régiek elpusztultak, újabbak keletkeztek. Míg az Őrség és a Hetés (aprócska tájegység a szlovén-magyar határon) népe határvédelmi feladatokat látott el, a göcsejiek ezek hátországa, kisegítője volt.

A XX. században azonban a Göcsej fejlődése eltért az Őrségétől. A legfontosabb mérföldkő az volt, hogy Kiscsehi-Budafapuszta környékén olajat találtak, és a ’30-as évektől a nagyipari olajkitermelésnek köszönhetően csökkent az elvándorlás, munkához és bevételhez jutott a vidék lakossága. Ma is jellemző a bólogató olajszivattyúk, a himbák látványa. Emiatt is hamarabb kezdtek átépülni a falvak és tűntek el a hagyományos parasztporták, majd jelentek meg a téglaépületek, később a kockaházak. Egy-két tájházat leszámítva csupán a gazdasági épületek őriznek valamit a 20. század előtti világból.

Ha összehasonlítjuk a két néprajzi tájat, akkor azt látjuk, hogy a 20. század végére lényegesen elzártabb Őrség tudott előnyt kovácsolni érintetlenségéből. Míg az idegenforgalom a Göcsejt elkerüli, az Őrség felkapott lett; ott fel tudtak támasztani egy-két kihalófélben lévő korábbi mesterséget (tökmagolajütés, kópickötés, fazekasság), élővé és szerethetővé tenni a hagyományokat, romantikussá tenni a tájat. A Göcsej aprófalvas kistérségének is megvan erre minden esélye, hiszen a természet és a kultúrtörténet megvan hozzá.

Kustánszeg - Rádiháza

Kustánszeget elhagyva megművelt földek és cserjések után érkezünk be Kislengyelbe. Az út túloldalán legelésző tehenek, ritkásan beépített domboldal, egy pici harangláb tornya, nagyra nőtt lucfenyők teszik bájossá a tájképet. (Feltéve, ha háttal állunk a falu határában lévő igen rozsdás olajszivattyúnak).

Kislengyel után felkapaszkodunk egy dombtetőre, ahol valamikor a népesebb Kereseszer állt, mára azonban az erdő visszafoglalta a dombhátat, csupán néhány lakott ház maradt. Lesétálunk a műútig, és onnan Barabásszegen keresztül délnek tartunk. A táj már érezhetően szelidül. A Zalalövő utáni hullámvasút hullámai egyre laposabbak és hosszabbak. Dombháton megyünk legelők és szántók között, mikor leérünk Petrikeresztúrra. Az apró községen hamar átérünk, majd a Nagylengyeli-patakon átkelve felmegyünk a pató-hegyi Borházfaluba. A Göcsej déli részére jellemző, hogy a lakott településtől távolabb egy-egy szegnyi területen nem építkeztek, hanem szőlőt termesztettek. Idővel a présházakból és a néhány állandóan lakott házból kialakultak az ún. borházfalvak. Ezeknek egyik legszebb példája a Patóhegyi Borházfalu, ahol a legtöbb felújított ház ma apartmanházként működik, de láthatunk igazi présházat is.

A szőlőskertek után lemegyünk Zalatárnokra, ahol a 75-ös utat keresztezzük. Innentől érzékelhető azoknak az észak-déli völgyeknek a rendszere, amelyek annyi fejtörést okoztak a magyar geomorfológusoknak. Tektonikus (földmozgások), eróziós (vízmosta), deflációs (szélvájta) völgyek? Mai állás szerint deflációs eredetűek a völgyek a jégkorszakból. Aki nem merül el a tudományos okokban, annak is feltűnik, hogy ha észak-déli irányban halad a túra – mint Zalatárnok után -, akkor szinte szintemelkedés nélkül sétál, míg ha kelet-nyugati irányú az útvonal, le-föl hullámzik az út.

Szentkozmadombjáig műúton haladunk, onnan a dombság már teljesen ellaposodik, és egy hosszú egyenes úton érünk el Rádiháza vasúti megállóig. A vasútállomáson találjuk a szakaszhatár bélyegzőhelyét.

Verejná doprava

Zalalövő

  • Vonattal Zalalövő vasútállomásig kell menni.
  • Távolsági autóbusszal Zalalövő, vasútállomás bejárati út megállónál szálljunk le.

Rádiháza:

  • A vonatról a Rádiháza állomáson szálljunk le.
  • Helyközi autóbusszal Gutorfölde, Rádiháza Lovarda bejárati út megállóig menjünk.

prístup

Zalalövő

  • A vasútállomásépületéből kilépve jobbra indulunk a Táncsics Mihály utcára, ahol hosszasan megyünk a K+-et követve, amíg a főútba nem ütközünk. Jobbra fordulunk, áthaladunk egy vasúti kereszteződésen, majd a Zala folyó felett, és hamarosan jobbra fordulunk a Bajcsy-Zsilinszky utcába, még mindig a K+ jelzést követve. Balra a második utcánál csatlakozunk be a DDK útvonalába. (Kb. 1 km).
  • A buszmegálló a Táncsics u. és a főút kereszteződésénél tesz le, jobbra fordulunk az úton, majd a K+-et követve átkelünk a vasúti átjáróban és a Zala folyó felett, jobbra fordulunk a Bajcsy-Zsilinszky utcába, ahol a Bartók Béla utca sarkánál kezdődik a DDK szakasza. (kb. 400 m)

Rádiháza:

  • A DDK-szakasz a vonatállomásnál kezdődik, ezért ha vonattal érkezünk, már helyben is vagyunk.
  • A buszmegállótól a külterület felé indulunk, elhagyjuk a Rádiháza vége táblát, majd jobbra lekanyarodunk a főútról a K jelzést követve.. Az út végén a vasúti megállóba ütközünk, innen indul a szakaszunk. (450 m)

Parkovisko

  • Zalalövőn az utcán, a szabályoknak megfelelően lehet parkolni.
  • Rádiházán a vasútállomásnál parkolhatunk.
Príjazd vlakom, autom, pešo alebo na bicykli

Kniha doporučená autorom

Kéktúra III. turistakalauz (Dél-Dunántúl) - Az Írott-kőtől Szekszárdig

Podobné výlety v okolí

 Tieto návrhy boli vytvorené automaticky.

Komunita

 Komentár
 Aktuálny stav
Zverejniť
  späť na zadanie
Vyberte bod na mape
(Kliknutie na mapu)
alebo
tip:
Bod je možné posúvať priamo na mape
Vymazať X
Upraviť
Zrušiť X
Upraviť
Vymeniť bod na mape
Videá
*požadovaný
Zverejniť
Prosím vložte názov
Prosím, zadajte text pod "aktuálne podmienky "
Stav
Otvorené
Obtiažnosť
Stredná
Trasa
41,1 km
Čas
11:35 hod
Stúpanie
795 m
Klesanie
805 m
diaľková trasa etapové trasa vyhliadky kultúra / história geologické zaujímavosti

Štatistika

: hod.
 km
 m
 m
Najvyšší bod
 m
Najnižší bod
 m
Zobraziť nadmorskú výšku Skryť nadmorskú výšku
Pohybom šípok k sebe umožníte zmenu výrezu