Zdieľať
Pamätať
Vytlačiť
GPX
KML
Naplánovať výlet
Vložiť
Fitness
Diaľková túra Konštrukcia

Rádiháza – Palin (DDK-05.)

· 2 reviews · Diaľková túra · Pannonia · Otvorené
Zodpovedný za tento obsah
Magyar Természetjáró Szövetség Overený partner  Výber prieskumníkov 
  • Zalai erdő Lasztonya közelében
    / Zalai erdő Lasztonya közelében
    Fotografia: Barna Burger, Magyar Természetjáró Szövetség
  • Zalai erdőben, Lasztonya közelében
    / Zalai erdőben, Lasztonya közelében
    Fotografia: Barna Burger, Magyar Természetjáró Szövetség
  • Szentpéterfölde és Rádiháza között a DDK-n
    / Szentpéterfölde és Rádiháza között a DDK-n
    Fotografia: Barna Burger, Magyar Természetjáró Szövetség
  • Lispeszentadorján, tájkép az útról
    / Lispeszentadorján, tájkép az útról
    Fotografia: Barna Burger, Magyar Természetjáró Szövetség
  • Legelésző lovak a zalai dombok között
    / Legelésző lovak a zalai dombok között
    Fotografia: Barna Burger, Magyar Természetjáró Szövetség
  • Szűz Mária neve-templom Bázakerettyén
    / Szűz Mária neve-templom Bázakerettyén
    Fotografia: Barna Burger, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Erdei páfrány a Dél-dunántúli kék mentén
    Fotografia: Barna Burger, Magyar Természetjáró Szövetség
0 150 300 450 m km 10 20 30 40 50 Rádiháza (DDKPH_19_A_2) Rádiháza (DDKPH_19_A_1) Szentpéterfölde (DDKPH_19_B) Lasztonya (DDKPH_20_A) Lispeszentadorján (DDKPH_20_B) Bázakerettye (DDKPH_21_A) Budafai Arborétum Kistolmács (DDKPH_21_B) Valkonya (DDKPH_22)

A Zalai-dombság tagoltabb déli részén fut ez a DDK, jóformán végig tölgyesekkel borított dombok között. A dombok közül kiérve a Principális-csatorna "völgyében" ér véget ez a szakasz.

Otvorené
Stredná
59,3 km
17:25 hod
1495 m
1536 m

A Zalai-dombság déli része Rádiházától tagoltabb, völgyekkel jobban szabdalt, mint a magunk mögött hagyott Göcsej. Az erdőségek is egybefüggőbbek, jóformán  végig tölgyesek között mehetünk. Többször keresztezzük a Csömödéri Állami Erdei Vasút sínpárjait. A vasúthálózatnak csak egy vonalán van személyszállítás. A dombok között meghúzódó falvak között a legérdekesebb, a többitől leginkább eltérő Bázakerettye. Olajtartályaival, fatelepeivel, szedett-vedett ipari település benyomását kelti, pedig igazi gyöngyszemeket is rejt. A feszített víztükrű felújított strandját mindenki figyelmébe ajánlom, ha viszont valaki a természetes vizeket kedveli, akkor a következő falu kistolmács melleti tóban mártózhat meg. Kistolmács után az út nyugati irányban folytatódik, az észak-déli völgyeknek köszönhetően így föl-le megyünk, hogy a homokkomáromi Kegytemplomot megpillantva kiérjünk a dombok közül a Zalai-dombságot-Belső-Somogytól elválasztó széles völgybe. Palinnál ér véget a DDK 5. szakasza.

Autorov tip

Ajánlott látnivalók az útvonal közelében :

  • Kápolna az Öreg-hegyen, Rádiháza felett
  • Utazás a Csömödéri Állami Erdei Kisvasúton
  • Lasztonya és Lispeszentadorján felett a domb
  • Bázakerettyei MAORT házak
  • Fürdés a Kistolmácsi-tóban
  • Homokkomárom, zarándoktemplom

Szakaszhosszok bélyegzőtől bélyegzőig (kilométerben)

Rádiháza  7,1  Szentpéterfölde  9,6  Lasztonya  5,5  Lispeszentadorján  3,3  Bázakerettye  4,1  Kistolmács  8,8  Valkonya  12,6  Homokkomárom  8,5  Palin

Ajánlott köztes ki- és beszállási pontok az útvonal mentén:

  • Lispeszentadorján (DDKPH_20_B): Teleház, Lispeszentadorján, Kossuth u. 44. buszmegálló
  • Bázakerettye (DDKPH_21_A): Bázakerettye, autóbusz-váróterem buszmegálló

  • Kistolmács (DDKPH_21_B): Tó büfé, Kistolmács, tó buszmegálló vagy Csömödéri Erdei Vasút 
  • Homokkomárom (DDKPH_23): ferences kolostor, Homokkomárom, autóbusz-forduló

outdooractive.com User
Autor
Imre Bába
Aktualizované: 2019-02-26

Obtiažnosť
Stredná
Technika
Vytrvalosť
Zážitok
Krajina
Najvyšší bod
302 m
Najnižší bod
139 m
Odporúčané ročné obdobie
jan
feb
mar
apr
máj
jún
júl
aug
sep
okt
nov
dec

Bezpečnostné opatrenia

  • Mivel sokszor több órát gyalogolunk két település között, vigyünk magunkkal megfelelő mennyiségű ételt és italt. 

Vybavenie

  • Alapvető túrafelszerelés: bejáratott túracipő, az évszaknak megfelelő öltözet, ivóvíz, élelem. A navigáláshoz Természetjáró app.

štart

Rádiháza, vasútállomás (173 m)
Súradnice:
Zemepisný
46.655073, 16.766764
UTM
33T 635180 5168350

ciel

Palin, Rózsa presszó

Podrobný popis cesty

Itiner :

A túra folyamán végig a K jelzést kell követnünk.

  • Rádiháza és Lispeszentadorján között erdőkkel borított zalai dombok közt megyünk.
  • Áthaladunk a magyar olajipar bölcsőjén, Bázakerettyén.
  • Műúton, és látványos tava mentén érjük el Kistolmácsot. Itt van a Csömödéri Állami Erdei Vasút egyik végállomása.
  • Kis zalai falvak, Borsfa, Valkonya, Obornak, Homokkomárom között hullámvasutazunk a dombságban
  • Hosszúvölgy után leereszkedünk a Principális-csatorna völgyébe, Nagykanizsa északi külvárosában, Palinban ér véget a szakasz.

Részletes leírás:

Rádiházától ismét gyorsul a ritmus, magasabbak a dombok, ismét 250 méter fölé emelkednek és a táj is tagoltabb. Ménesistálló mellett megyünk fel a szép szőlőhegyre és gondozott szőlőskertek és présházak között megyünk a dombtetőn, majd még egy kis emelkedővel érünk föl a szakasz legmagasabb pontjára a Zsidó-hegyre (287 m) majd leereszkedünk Szentpéterföldére. Itt Dél-Zalában már búcsút intünk a dombtetőre épült szereknek, szegeknek, az ország más területeihez hasonlóan, völgyek alján , medencékben épült zártabb beépítésű falvak következnek. A dél-zalai falvak fekvése is szép, erdős dombok között a túra mentén szántóföldekkel alig találkozunk, néhány kisebb szinte parcellának tűnő foltot leszámítva. Mindent az erdő ural, az erdőgazdálkodás. Szentpéterfán van a számtalan mellékvonallal rendelkező Csömödéri Állami Erdei Vasút egyik rakodója. A vasúthálózat teljes hossza 109 km. Öt szárnyvonallal rendelkező és egy személyszállítással is rendelkező fővonalból áll Lenti és Kistolmács között. Szentpéterföldét elhagyva ugyan kétségeink támadhatnak, hogy ezeken az egyáltalán nem párhuzamos síneken közlekedik vonat, de nem kell meglepődni, hogy ha mégis feltűnik egy fával megrakott szerelvény. Kb. egy kilométeren a vasút mellett halad a kéktúra egy nem régiben felújított erdészeti úton és kis tavak mellett lévő pihenő mellett térünk be az erdőbe. Az idős tölgyek között megyünk fel a hátra majd le és megint fel, ahogy ezt már megszokhattuk, és tovább háborítatlan erdőn csöndben és madárdallal kísérve kilométereken keresztül Lasztonyára, ahol ismét keresztezzük a kisvasút fővonalát a Kálmánházi erdészlak vasúti megálló mellett. Lasztonya után egy kilátót érintve jutunk el a Tokhal-forráshoz, ahonnan Lispeszentadorjánba megyünk le. A falu 3 korában különálló községből áll Szentadorjánból, Erdőhátból és Lispéből. A műúttól ismét felkapaszkodunk a dombhátra egy szőlőhegy érintésével és néhány kilométer után megpillantjuk Bázakerettyét.

Azt hogy Dubait nem a Perzsa-öböl menti Bázakerettyének hívják két dolog akadályozta meg. Az egyik a Vörös Hadsereg bevonulása és az azt követő államosítás, a másik, a lényegesebb hogy a biztató kezdetek után mégsem találtak olyan sok olajat. Így most inkább egy dombok között megbúvó  román ipari centrumnak tűnik  szedett-vetett beépítettségével, társasházak közötti olajszivattyúval és fateleppel. Ne legyünk igazságtalanok, mert Bázakerettye rejt igazi szépséget is. A ’30as években Papp Simon geológus vezetésével találtak kőolajat, majd a felfedezést után megalakult a Magyar-Amerikai Olajtársaság RT. (MAORT), ami sok fantáziát látott a környék lehetőségeiben.  („Nem kínlódok szénnel, fával, sütök, főzök MAORTgázzal.”  1941-es reklámszöveg) A tisztviselőknek építettek egy amerikai típusú - ma talán lakóparknak neveznénk - telepet. Ha lehet hasonlítani, akkor a budapesti Gázgyári-lakotelep típustervei szerint épített családi házakra emlékeztetnek. A kor amerikai mintájára uszodát is építettek melléjük, ami ma feszített víztükrű medenceként üzemel. Az árnyas hatalmas régi fák között lévő épületegyüttes nem a túraútvonalon helyezkedik el, de érdemes kitérni és egy pillanatra elidőzni amellett, hogy milyen lett volna ha. De nem lett, mert megérkezett a 4. Ukrán Front és a MAORT tisztviselői vagy haza- illetve elmentek az Egyesült Államokba vagy örültek, hogy nem viszi őket senki sehová. A bélyegzőhely a B-24 nevű kocsmában van aminek portálja felett az amerikai B-24 típusú repülő freskója virít. ’43-44-ben az amerikaiak a zalai olajmezőket kitüntetett figyelemmel kísérték, értsd 90 repülőből álló légiflottát küldtek 1944 júliusában Lispe és Bázakerettye bombázására. Hálából a kocsma B-24 nevet viseli. Nem tartozik a kéktúra leírásához, de dióhéjban: az itteni olajmező a ’80-as évekre kimerülő félben volt, a ’90-es évek elején megalakult a MOL és a cég amit lehetett az infrastruktúrából megtartott, így a helyiekben nem alakult ki az a rendszerváltás körüli trauma, mint pl. a borsodi szénbányászok között. Elfogyott az olaj, hát elfogyott. Dubaiban is el fog, de nekik meg nincs kisvasútjuk.

Bázakerettyét déli irányban hagyjuk el a műút és a kisvasút mentén és megyünk a vasút végállomása mellet elhaladva a Kistolmácsi-tóig. Ez a Béci-patak duzzasztásából jött létre, csendes pihenőhely étteremmel, pihenővel. Kistolmács déli végénél, keletnek fordulunk és elindul az igazi hullámvasút. Innen a Nagykanizsához tartozó Palinig keletnek megyünk az észak-déli völgyeken merőlegesen kelünk át, tehát föl-le, föl-le. A talaj itt már nem annyira agyagos, lösszel és homokkal kevert. Szép tölgyeseken és bükkösökön megyünk keresztül, vaddisznó kondától senki ne ijedjen meg, én sem ijedtem meg tőle, de mire a fényképezőgépemet beállítottam a legkisebb malac is betrappolt a bozótba. A dombhátakon szőlőskertek helyezkednek el, vörösbarna avarszőnyeg kicsi kicsi falvak. Borsfa, Valkonya, Obornak, Homokkomárom után a hullámok laposodnak Hosszúvölgy és Zsigárdmajor után szinte síkságon keresztezzük a Principális-csatornát és érkezünk meg a Nagykanizsához tartozó Palinba.

Verejná doprava

Rádiháza :

  • A vonatról a Rádiháza állomáson szálljunk le.
  • Helyközi autóbusszal Gutorfölde, Rádiháza Lovarda bejárati út megállóig menjünk.

Palin:

  • A távolsági buszról a Nagykanizsa (Palin), Alkotmány utca 65. elnevezésű állomáson szálljunk le.

prístup

Rádiháza :

  • A DDK-szakasz a vonatállomásnál kezdődik, ezért ha vonattal érkezünk, már helyben is vagyunk.
  • A buszmegállótól a külterület felé indulunk, elhagyjuk a Rádiháza vége táblát, majd jobbra lekanyarodunk a főútról a K jelzést követve.. Az út végén a vasúti megállóba ütközünk, innen indul a szakaszunk. (450 m)

Palin

  • A buszmegállótól délre, Nagykanizsa irányába induljunk el. Kétszáz méter múlva egy fehér kőkeresztnél, az Alkotmány út és a Kalász utca sarkán kezdődik a DDK szakaszunk.

Parkovisko

  • Rádiházán a vasútállomásnál parkolhatunk.
  • Palinban a közterületen a KRESZ szabályai szerint lehet parkolni.

Príjazd vlakom, autom, pešo alebo na bicykli

Kniha doporučená autorom

Kéktúra III. turistakalauz (Dél-Dunántúl) - Az Írott-kőtől Szekszárdig


Otázky a odpovede

Spýtajte sa prvú otázku

Máš otázku týkajúcu sa tohto obsahu? Tu je správne miesto, kde sa môžeš opýtať.


Recenzie

5,0
(2)
Klein Nikoletta
2019-08-13 · Community
Gyönyörű szakasza a Kéknek, ha az ember igazán figyel, mindenhol csodát lát.
Zobraziť viac
Hajnali Palin
Fotografia: Klein Nikoletta, Közösség
Palin napfelkelte
Fotografia: Klein Nikoletta, Közösség
A kék
Fotografia: Klein Nikoletta, Közösség
Úton
Fotografia: Klein Nikoletta, Közösség
Szőlő
Fotografia: Klein Nikoletta, Közösség
Valkonya után
Fotografia: Klein Nikoletta, Közösség
Kistolmács
Fotografia: Klein Nikoletta, Közösség
Úton Bázakerettyére
Fotografia: Klein Nikoletta, Közösség
Szitakötő
Fotografia: Klein Nikoletta, Közösség
Péter Hartai
2019-01-31 · Community
Hullámvasút, de izgalmas és szép környezet
Zobraziť viac
Zsigárdi Erdei Lak felé
Fotografia: Péter Hartai, Közösség
Zobrazujú sa iba textové recenzie.

Fotografie iných

+ 6

Stav
Otvorené
hodnotenie
Obtiažnosť
Stredná
Trasa
59,3 km
Čas
17:25 hod
Stúpanie
1495 m
Klesanie
1536 m
diaľková trasa etapové trasa vyhliadky kultúra / história geologické zaujímavosti

Štatistika

: hod.
 km
 m
 m
Najvyšší bod
 m
Najnižší bod
 m
Zobraziť nadmorskú výšku Skryť nadmorskú výšku
Pohybom šípok k sebe umožníte zmenu výrezu