Zdieľať
Pamätať
Vytlačiť
GPX
KML
Naplánovať výlet
Vložiť
Fitness
Diaľková túra Konštrukcia

Írott-kő – Egyházasrádóc (DDK-01.)

Diaľková túra · Sonnenland Mittelburgenland · Otvorené
Zodpovedný za tento obsah
Magyar Természetjáró Szövetség Overený partner  Výber prieskumníkov 
  • Kilátás az Írottkő kilátóból
    / Kilátás az Írottkő kilátóból
    Fotografia: Barna Burger, Magyar Természetjáró Szövetség
  • Sűrű fenyves az Írott-kő alatt
    / Sűrű fenyves az Írott-kő alatt
    Fotografia: Péter Farkas, Magyar Természetjáró Szövetség
  • Nyíres az Írott-kő déli oldalában
    / Nyíres az Írott-kő déli oldalában
    Fotografia: Péter Farkas, Magyar Természetjáró Szövetség
  • A Ják és Egyházasrádóc közötti allé
    / A Ják és Egyházasrádóc közötti allé
    Fotografia: Barna Burger, Magyar Természetjáró Szövetség
  • Vadászles Bozsok és Szombathely között a DDK-n
    / Vadászles Bozsok és Szombathely között a DDK-n
    Fotografia: Barna Burger, Magyar Természetjáró Szövetség
  • Kalapos-kő a Kőszegi-hegységben
    / Kalapos-kő a Kőszegi-hegységben
    Fotografia: Barna Burger, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Bozsok környékén síksággá szelídül a táj a DDK útvonalán
    Fotografia: Barna Burger, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / erdei út a DDK-n Bozsok és Szombathely között
    Fotografia: Barna Burger, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Vadászles Szombathely és Nárai között a Pusztafai-erdőben a DDK útvonalán
    Fotografia: Barna Burger, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Jáki templom
    Fotografia: Barna Burger, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Síkvidéken vezet a DDK Ják és Egyházasrádóc között
    Fotografia: Barna Burger, Magyar Természetjáró Szövetség
400 600 800 1000 1200 m km 10 20 30 40 50 Írott-kő (OKTPH_01_DDKPH_01) Írott-kő (kilátó) Írott-kő (OKTPH_01_DDKPH_01) Kalapos-kövek Széles-kő Bozsoki kolostorrom Bozsok (DDKPH_02) Szombathely-Olad (DDKPH_03) Ják

Az 544 km-es Rockenbauer Pál Dél-dunántúli Kéktúra nyugati kezdőpontjától, az Írott-kőtől indulunk, majd az első 8 kilométer után magunk mögött hagyjuk a középhegységet, amely az Alpokalja hullámaiban folytatódik, hogy a végén szinte síkságon érjük el Egyházasrádócot.

Otvorené
Stredná
50,8 km
13:15 hod
355 m
1035 m

Az Alpokaljához tartozó Kőszegi-hegység legmagasabb pontjáról, az osztrák határról indul a Rockenbauer Pál Dél-dunántúli Kéktúra. Utunk eleje lényegesen más tájon halad, mint a többi része, hiszen az első néhány kilométeren fenyvesekkel és bükkösökkel borított középhegységben megyünk. Lefelé láthatunk néhány érdekes formájú, palás szerkezetű sziklaképződményt, melyek között a legizgalmasabb a beszédes nevű Kalapos-kő. A szőlőskertek között, Bozsok előtt, még van egy komolyabb lejtő, majd elkezdjük vándorlásunkat a fokozatosan síksággá váló vasi Alpokalján.

Hosszan elnyúló hegylábfelszínen, vegyes erdőn keresztül érkezünk be Szombathelyre. A települést csak a szélén, Olad városrésznél érintjük, majd tovább megyünk az egyre laposabbá váló tájon. Szántóföldeken és a Püspök-erdőn keresztül jutunk el Jákig, ahol érintjük a csodálatos, román stílusú, Árpád-kori templomot. Az első túraszakasz az egyházasrádóci vasútállomásnál ér véget.

Autorov tip

Kihagyhatatlan látnivalók:

  • Az Írott-kő tetején, az magyar-osztrák határon álló kilátó
  • A csúcsról való ereszkedés közben a Kalapos-kő palasziklája
  • Az Oladi-kilátó
  • Ják 800 éve alapított temploma

Szakaszhosszok bélyegzőtől bélyegzőig (kilométerben)

Írott-kő  8  Bozsok  20,9  Szombathely-Olad  12,8  Ják  9,1  Egyházasrádóc

Ajánlott köztes ki- és beszállási pontok az útvonal mentén :

  • Bozsok (DDKPH_02): Bozsok, Rákóczi utca buszmegálló
  • Szombathely-Olad (DDKPH_03): Parkerdő buszmegálló
  • Ják (DDKPH_04): Ják, autóbusz-váróterem megálló
outdooractive.com User
Autor
Imre Bába
Aktualizované: 2019-02-26

Obtiažnosť
Stredná
Technika
Vytrvalosť
Zážitok
Krajina
Najvyšší bod
882 m
Najnižší bod
200 m
Odporúčané ročné obdobie
jan
feb
mar
apr
máj
jún
júl
aug
sep
okt
nov
dec

Bezpečnostné opatrenia

  • Mivel sokszor több órányi gyalogolunk két település között, vigyünk magunkkal megfelelő mennyiségű ételt és italt. 

Vybavenie

  • Alapvető túrafelszerelés: bejáratott túracipő, az évszaknak megfelelő öltözet, ivóvíz, élelem. A navigáláshoz Természetjáró app.

Dalšie informácie/odkazy

  • Ne feledjük, hogy a túraleírás az Írott-kő tetejéről indul; de oda még fel is kell kapaszkodnunk! Erről részletesen a MEGKÖZELÍTÉS fülön olvashattok.
  • A jáki templom minden nap 9-18 óra között látogatható.
  • A szombathelyi Vasi Skanzen csak április elejétől november elejéig tart nyitva, télen bezár. Látogatás előtt feltétlenül tájékozódjunk a nyitvatartásáról a honlapjukon!

štart

Írott-kő, a kilátó alatti tisztás az erdei pihenő mellett (881 m)
Súradnice:
Zemepisný
47.352789, 16.433793
UTM
33T 608284 5245366

ciel

Egyházasrádóc, vasútállomás

Podrobný popis cesty

Itiner:

A túra folyamán végig a K jelzést kell követnünk.

  • Írott-kőtől Bozsokig az erdőben kanyarog a K, elhaladunk a Kalapos-kő mellett. 
  • Bozsokon a kis hidacska után két ház között balra kanyarodunk.
  • Szombathely Olad városrészére érünk.
  • Áthaladunk a Parkerdőn.
  • A Jáki-erdőn keresztül érünk el a Jáki-templomhoz.
  • Mezőgazdasági területen érjük el Egyházasrádócot.

Részletes leírás:

Írott-kő – Bozsok

A Rockenbauer Pál Dél-dunántúli Kéktúra a teljes túra és egyben a Dunántúl legmagasabb pontjáról, az Írott-kői kilátótól indul, amely az osztrák-magyar határon helyezkedik el. A bástyára emlékeztető építményt 2009-ben építettek újjá. Innen a túra másik végpontja, a Szekszárdi vasútállomás 544 km-re van, amit végigjárva 84 települést és három, markánsan megkülönböztethető néprajzi tájat is érintünk.

Az Írott-kő tetején lévő tisztást elhagyva bükkösök között vezet utunk, noha a hegységre a magyarországi viszonyok között csapadékosnak tekinthető klíma miatt a fenyvesek is jellemzőek. A tájképben az egész Nyugat-Dunántúlon gyakori a fenyvesekkel vegyes erdők látványa. A hegység szintén egyedülálló módon az országban metamorf (átalakult) kőzetből áll, részben átalakult kvarcitból, másrészt átalakult mészkőből, nevezetesen márványból. Túlzásba azért nem érdemes esni, nem a magyar Carraráról van szó. Itt-ott sziklaképződményeket is láthatunk, ez azonban nem jellemző.

Jobbára erdészeti utakon, bükkösök között haladunk. Néhány kilométeren keresztül az országhatáron vezet a K jelzés a Vasfüggöny túraútvonalon. Bár semmi romantikus és felemelő nem volt a határ megközelíthetetlenségében, és ma már semmi nem jelzi a két ország közötti határvonalat, történelmünk egy rövid korszakának mementójaként mégiscsak érdekes lehet sokaknak ezen az egykor megközelíthetetlen úton járni.

Utunk a Sötét-völgybe lejt, majd ebből kijőve látjuk meg az első sziklaképződményt. Érdekesség, hogy a túra csak 2013-óta érinti a „köveket”, amelyek közül a beszédes nevű Kalapos-kő a legérdekesebb formájú.

Még egy leereszkedés a bozsoki szőlőkig, és ezzel a hegyvidéki hangulatnak búcsút is inthetünk, mert elérünk Bozsok határába, a nyaralók és szőlőskertek közé. A terület – a hajdan, még az 1880-as évek filoxéravésze előtt sokkal jelentősebb Kőszeg-hegyaljai borvidék – ma a Soproni borvidékhez tartozik. A magyarországi, és ezen belül is a soproni borok keresletnövekedése miatt a szőlőültetvények a ’80-as évek óta kezdenek magukhoz térni itt is.

Bozsok - leszámítva az itt-ott a kert végében rozsdásodó roncsoktól - zárt beépítettségű főutcájával már inkább az ausztriai Burgenland falvaira emlékeztet, semmint a többi Vas megyei falura. Az ok egyszerű: 1946-ig ez is német többségű volt, a szőlőművelés a távozásuk következtében indult hanyatlásnak.

Bozsok – Egyházasrádóc

Bozsok közepén a főútról balra fordulva egy hangulatos gazdasági épület mellett folytatjuk a túrát, és tulajdonképpen itt kezdődik az igazi Dél-dunántúli Kéktúra. Ha zeneműhöz hasonlítanánk, az Alpokalja a nyitány volt a maga bükköseivel és árnyas dűlőivel, a kőszeg-hegyaljai szőlőkkel megalapozva a hangulatot az innen felváltva gyorsuló és lassuló hullámzású Dél-Dunántúlhoz.

Az Alpokalját magunk mögött hagyva síkságra érünk. Innentől Szombathelyig 90%-ban erdős területen, vendégmarasztaló agyagban fogunk haladni. A túra magát a belvárost nem érinti, Olad városrészt csak 1950-ben csatolták Szombathelyhez. Mostanában a nagyvárosaink peremterületeire jellemző összevisszaság uralja; a hajdani parasztporták, hétvégi kajibák és a belső kerületekből, valamint a nagyszámú osztrák rendszámból kikövetkeztethetően a közeli Ausztriából ideköltöző tehetősebb rétegek házainak elegye határozza meg a képet.

Felérünk Szombathely legmagasabb pontjára, az Oladi-kilátó betontornyához. A szürke panelelemre hasonlító, zárt kilátó állandó harcban áll a graffitisekkel. Tetejéről vethetünk egy pillantást a városra, előtérben a Vasi Múzeumfalu nád- és zsuptetős házaival. Innen a Parkerdő felé haladunk tovább, a harmadik bélyegzőhelyhez, a Parkerdő Pihenőhöz, mely egyben a 26-os helyi buszjárat végállomása is.

Délnek sétálunk tovább a hétvégi kertek mellett, Nárai felé. Ahogy elhagyjuk a kertséget, a Kéktúra egy rövid szakaszon a Szombathely leghíresebb szülötte, Szent Márton nevét viselő túraútvonalon halad. A faluba az utunk nem vezet be. Közvetlenül előtte vágunk át a műúton, és eleinte mezőgazdasági területen, majd intenzív erdőgazdálkodással – értsd: tarvágás, növendék erdő, tarvágás, növendék erdő – sújtott erdős területen haladunk keresztül.

A talaj itt már nem annyira agyagos, mint Szombathely előtt, ez a talajréteg alatt elhelyezkedő lösznek köszönhető. Hamarosan megérkezünk Jákra, a szép fekvésű vasi faluba, amely azonban nem erről nevezetes, hanem Árpád-kori templomáról, a magyarországi román kori építészet egyik legszebb, ikonikussá vált példájáról. A templom leginkább díszes főbejáratáról, befelé szűkülő, bélletes főkapujáról híres, de zömök tornyai, jellegzetesen monumentális alakja messziről is jól felismerhető. A templomot a 13. század elején kezdték építeni, majd 1256-ban szentelték fel, és ahogy a viharosabb történelmű tájakon lenni szokott, többször megrongálódott, de utána mindig újjáépítették. Legutolsó átalakítása 1896 és 1904 között történt Schulek Frigyes tervei szerint. A faluban a templom melletti parkolóban van a következő bélyegzőhelyünk.

Jákot elhagyva jobbára mezőgazdasági területen vezet az utunk Egyházasrádócig, ezért felújított majorságok, új feldolgozó kisüzemek, messziről csillogó fémsilók, tárolók mellett megyünk el. Egyházasrádócon a falu főutcáján lévő Pub sörözőben találjuk a kéktúra-bélyegzőt. A főutcán (Kossuth Lajos utca) sétálunk tovább a vasútállomásig, amely azért is feltűnhet a túrázónak,mert nem a szokásos MÁV típustervek szerint épült; kőszegélyeivel, zsaluzott emeleti ablakaival mintha a budapesti Wekerle-telepről hozták volna át a vas megyei községbe.

Verejná doprava

Ľahko dostupné mestskou hromadnou dopravou

Írott-kő:

  • A Szombathelyről és Kőszegről induló autóbuszokkal Velem, autóbusz forduló megállóhelyig kell utaznunk. 

  • Ugyanezekkel a járatokkal akár Bozsokig is utazhatunk. Megközelítéstől függően vagy a Bozsok, Rákóczi utca (K jelzés), vagy a Bozsok, autóbusz-váróterem (Z jelzés) megállóban kell leszállnunk. 

Egyházasrádóc:

  • A Sopron-Szentgotthárd vonalon a vonatról az Egyházasrádóc állomáson szálljunk le!
  • Helyközi buszjárattal az Egyházasrádóc, vasútállomás megállóig menjünk!

prístup

Írott-kő:

  • Velemből nyugat felé induljunk a Kossuth Lajos utcán a P jelzéseket követve (4,9 km)!

  • Bozsokon a Rákóczi utcai megállóból az Országos Kéktúra K jelzéseit kövessük akár a kiindulóponttól az Írottkőig (7,7 km).

  • A Hörmann-forrástól az úttól délre induló ösvényen induljunk a csúcs felé a KZ, piros alpannonia® jelzések mentén!

Egyházasrádóc:

  • Mind a vonat, mind a busz a DDK-szakasz kezdeténél tesz le.

Parkovisko

  • Autóval Írott-kőhöz legközelebb a Hörmann-forrásig juthatunk, ahol a parkolás díjmentes.

  • Egyházasrádócon a vasútállomás közelében, a Kossuth Lajos utcában lehet parkolni.
Príjazd vlakom, autom, pešo alebo na bicykli

Kniha doporučená autorom

Kéktúra III. turistakalauz (Dél-Dunántúl) - Az Írott-kőtől Szekszárdig

Mapa doporučená autorom

Kőszegi-hegység (Cartographia)

Kőszegi-hegység (Szarvas-Faragó)

Podobné výlety v okolí

 Tieto návrhy boli vytvorené automaticky.

Otázky a odpovede

Spýtajte sa prvú otázku

Máš otázku týkajúcu sa tohto obsahu? Tu je správne miesto, kde sa môžeš opýtať.


Recenzie

Napíš svoju prvé hodnotenie

Buď prvý, kto napíše recenziu a pomôže ostatným.


Fotografie iných


Stav
Otvorené
Obtiažnosť
Stredná
Trasa
50,8 km
Čas
13:15 hod
Stúpanie
355 m
Klesanie
1035 m
Ľahko dostupné mestskou hromadnou dopravou diaľková trasa etapové trasa vyhliadky kultúra / história geologické zaujímavosti

Štatistika

: hod.
 km
 m
 m
Najvyšší bod
 m
Najnižší bod
 m
Zobraziť nadmorskú výšku Skryť nadmorskú výšku
Pohybom šípok k sebe umožníte zmenu výrezu