Zdieľať
Pamätať
Vytlačiť
GPX
KML
Naplánovať výlet
Vložiť
Fitness
Diaľková túra Konštrukcia

Alföldi Kéktúra 9. szakasz: Nyírbátor - Kisvárda (AK-09.)

Diaľková túra · The Puszta and Lake Theiss · Otvorené
Zodpovedný za tento obsah
Magyar Természetjáró Szövetség Overený partner  Výber prieskumníkov 
  • Nyírbátor, a minorita monostor temploma
    / Nyírbátor, a minorita monostor temploma
    Fotografia: Márk Tassy, Magyar Természetjáró Szövetség
  • Nyírbátor, a református templom és harangtornya
    / Nyírbátor, a református templom és harangtornya
    Fotografia: Márk Tassy, Magyar Természetjáró Szövetség
  • A Vajai-tó
    / A Vajai-tó
    Fotografia: Márk Tassy, Magyar Természetjáró Szövetség
  • Horgászok a Vajai-tavon
    / Horgászok a Vajai-tavon
    Fotografia: Márk Tassy, Magyar Természetjáró Szövetség
  • /
    Fotografia: Márk Tassy, Magyar Természetjáró Szövetség
  • Homokos úton
    / Homokos úton
    Fotografia: Márk Tassy, Magyar Természetjáró Szövetség
  • /
    Fotografia: Márk Tassy, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / MIG21-es repülő Gyulaházán
    Fotografia: Márk Tassy, Magyar Természetjáró Szövetség
  • /
    Fotografia: Márk Tassy, Magyar Természetjáró Szövetség
  • /
    Fotografia: Márk Tassy, Magyar Természetjáró Szövetség
  • /
    Fotografia: Márk Tassy, Magyar Természetjáró Szövetség
  • /
    Fotografia: Márk Tassy, Magyar Természetjáró Szövetség
0 150 300 450 m km 5 10 15 20 25 30 35 40 45

Ezen a túránkon Nyírbátorból indulva átvágunk a Nyírségen. Szántóföldek, erdőfoltok között bandukolva kis falvakat ejtünk útba; túránk vége felé jelennek meg a hatalmas, bekerített almáskertek. Nagyjából kétnapos menet végén érkezünk meg Kisvárdára.

Otvorené
Stredná
47,6 km
12:05 hod
132 m
178 m

A korábbiakban már megszokhattuk, hogy az Alföldi Kéktúra több esetben is óriási vargabetűket tesz a síkságon - ám ezen a szakaszon szinte nyílegyenesen északnak tartunk a homokos mezei keréknyomokon, faluk közötti keskeny aszfaltutakon. A csendes nyírségi falvakon áthaladó séta nem bővelkedik neves látnivalókban - azonban kiemelnénk Nyírbátort, amit az előző fejezet végén mutattunk be (Alföldi Kéktúra 8. szakasz: Vekeri-tó - Nyírbátor). Ha a városnézést akkor kihagytuk, most feltétlenül tegyük meg! Kiemelt látnivaló utunk során a Vajai-tó és mellette a Vaja faluban álló szépen felújított Vay-kastély. Az űrhajózás iránt érdeklődőknek pedig igazi csemege Gyulaházán áthaladva az egyetlen magyar űrhajós, Farkas Bertalan szülőházában berendezett múzeum.

Autorov tip

  • Nyírbátori városnézés (minorita kolostor és templom, református templom és harangtorony, Báthori-kastély)
  • Vajai-tó
  • Vaja, Vay-kastély
  • Gyulaháza, Farkas Bertalan szülőháza
  • Anarcs, Czóbel-kúria

Szakaszhosszok bélyegzőtől bélyegzőig (kilométerben)

Nyírbátor  19,2  Vaja  18,9  Gyulaháza  9,1  Kisvárda

outdooractive.com User
Autor
Horváth Béla
Aktualizované: 2019-02-25

Obtiažnosť
Stredná
Technika
Vytrvalosť
Zážitok
Krajina
Najvyšší bod
159 m
Najnižší bod
102 m
Odporúčané ročné obdobie
jan
feb
mar
apr
máj
jún
júl
aug
sep
okt
nov
dec

Bezpečnostné opatrenia

Ezen a túrán megint sokat kell majd mennünk az árnyékmentes mezőkön, szántóföldeken, ezért gondoskodjunk a napsugárzás elleni védelemről (sapka, kalap, naptej)! 

Vybavenie

  • Túracipő vagy túrabakancs
  • Hátizsák megfelelő mennyiségű étellel, itallal
  • Elsősegélynyújtó csomagocska
  • Térkép, tájoló, esetleg GPS
  • Évszaknak és az időjárásnak megfelelő túraruházat
  • Fényképezőgép, távcső

Dalšie informácie/odkazy

Bár a kiírás szerint az Alföldi Kéktúra kerékpárral is teljesíthető, ennek a szakasznak a bejárását is csakis gyalog javasoljuk, mert az összes burkolatlan útja homokos.

štart

Nyírbátor, vasútállomás (150 m)
Súradnice:
Zemepisný
47.837198, 22.127318
UTM
34T 584356 5298820

ciel

Kisvárda, vasútállomás

Podrobný popis cesty

Ha vonattal Nyírbátorba érkezve azonnal bele szeretnénk vágni a túrázásba, kérjünk dátumos körpecsétet a pénztárnál az igazolófüzetbe. Ha túránk előtt szeretnénk bejárni a város nevezetességeit, akkor elkérhetjük a hivatalos kéktúra pecsétet a volt minorita monostorban berendezett Báthori-kiállításon.

A vasútállomásról indulva az Ady Endre utcán kiballagunk az Édesanyák útjára: itt tűnnek fel az Alföldi Kéktúra villanyoszlopokra festett kék sáv jelzései. Észak felé pár lépés után elérjük a vasúti átjárót. Keresztezzük a síneket, aztán utána rögtön jobbra térünk, és egy kis szakaszt az itt kezdődő keskeny aszfaltúton teszünk meg. Üzemek, telephelyek közé érünk, aztán balra a Derzsi utcára fordulunk. Családi házak hosszú sora előtt elgyalogolva hagyjuk magunk mögött a Nyírbátor lakóházait, s érjük el a városszéli ipari parkot.

Keresztezzük az Ipartelep utcát, majd egyenesen továbbindulva rátérünk az úttól balra kezdődő jó állapotú kerékpárútra. Elsétálunk a modern üzemek, telephelyek között, végül elérjük Nyírbátor határát. Nagyjából a vasútállomásról való indulásunk után fél órával fordul ki az aszfalt a lábunk alól, ahogy jobbra betér az utolsó telephely kapuján; nem marad más, csak a Nyírségben már jól megszokott széles, süppedősen homokos út, amin néhány perc alatt elmaradnak mögöttünk a civilizáció zajai. Majdnem egy órát ballagunk ezen a hosszú, szinte egyenesen észak-északkelet felé tartó útvonalon, ami folyamatosan egy erdősávban halad, ezért semmi kilátásunk nincs a környező mezőkre. Végül jobbról megérkezik a Nyírcsászáriból Nyírderzsre tartó aszfaltút, aminek a padkáján megyünk tovább. Pár perc múlva feltűnnek előttünk Nyírderzs első házai. A Bátori úton indulunk befelé a faluba. A kéktúra bélyegzőt a 19-es szám alatti Hangulat büfében találjuk az egyik belső falra szerelve. Itt érdemes szusszanni egyet.

A faluközponton átvágva az utca neve megváltozik: a Kántorjánosi úton ballagunk tovább, amiből rögtön kitalálhatjuk a következő település nevét. Az aszfaltburkolat nem ér véget a faluvégen, kitart alattunk egészen Kántorjánosiig, ahová valamivel több, mint fél óra alatt át is érünk. A Derzsi utcán, majd arról a Kossuth Lajos útra fordulva érjük el a faluközpontot. Jobb oldalon elmarad mellettünk a kis görög katolikus templom, majd egy Coop mini áruház következik. Habár nem kell pecsételnünk, érdemes feltölteni vízkészletünket, mert a falu után jó darabon kell majd kutyagolnunk, mire Vajára érünk!

A református templom és az emeletes általános iskola előtt elhaladva a főút széles ívben jobbra kanyarodik; mi itt egyenesen folytatjuk utunkat, a presszó épületétől balra haladunk el. Ráfordulunk a Móricz Zsigmond utcára, majd az „Y” elágazásban jobbra térve a homokos Mikszáth Kálmán utcán hagyjuk el a települést. A házakat követően a keréknyomok egyre kevésbé használtakká válnak, végül már csak egy füves csíkon ballagunk a foghíjas akác alléban. Ott kell jobbra letérnünk erről az útról, ahol jobb oldalon egy erdőfolt váltja fel a megművelt földeket. Itt kitaposott nyomok hiányában a szántóföld peremén bandukolunk a szélső fákra felfestett ritkás jelzéseket követve.

Nagyjából ötszáz lépés után érjük el a kisforgalmú aszfaltutat, ami szintén Kántorjánosiból jön. Észak felé indulunk a bal oldali padkán. Újabb ötszáz lépés után a terep emelkedni kezd: az aszfaltcsíkkal együtt felkapaszkodunk az M3-as autópálya felett átívelő felüljáróra. A híd túloldalán leszaladva, mintegy háromnegyed órás menettel érjük el a Vajai-tó partján fekvő kis üdülőtelepet. A tó a jobb oldali házsor mögött rejtőzik; néha keréknyomok vezetnek le a telkek között az egészen közeli vízpartra. Érdemes az egyiken lesétálni, s pihenni egyet a horgászhelyek és a kikötött csónakok stégjei mellett. Az út mellett bal oldalon egy kis büfé várja a betérőket. Ezt elhagyva érkezünk meg pár száz lépéssel a tóba benyúló mólóhoz. Itt is kisétálhatunk a partra: szép rálátás nyílik a nádszigetekkel tarkított vízfelületre.

Innen lassan elmaradnak mögöttünk a telkek és kisházak. Az út szinte a tóparton fut, aztán annak az északi végében derékszögben jobbra fordul. Rögtön a kanyar után ágaznak ki az aszfaltútból azok a homokos keréknyomok, amiket a kék jelzések követnek. Aki pecsételni szeretne a hivatalos kéktúra bélyegzővel, annak be kell mennie az aszfaltúton Vajára. A település szélső házai már látszanak a kanyar után; ennek folytatása a Török Ignác utca, ahol a 41. szám alatti Bombajó élelmiszerboltban találjuk a megszokott dobozkát. Ha már letértünk a kéktúra útvonaláról és bejöttünk a faluba, a Török Ignác utcán továbbindulva nagyjából húsz perc alatt juthatunk el a Vay család szépen helyreállított kastélyához. Az épületben múzeumot rendeztek be, de érdemes végigbarangolni a kastélyparkot is.

Visszatérve Vajáról az aszfaltútból kiágazó homokos nyomokon indulunk tovább. Szántók, erdőfoltok, bekerített gyümölcsösök mellett elhaladva nagyjából húsz perc alatt érkezünk meg a vasúti átjáróhoz, ahol keresztezzük a Nyíregyháza és Vásárosnamény közötti 116-os vonal vágányát. A süppedősen homokos út folytatódik a töltés túlsó oldalán is, eleinte erdőfoltok között. Félúttól a szántók szélére kiérkezve újabb húszperces menettel érjük el a keresztező, forgalmas 41-es országutat, amin átkelve már fel is tűnnek előttünk Rohod szélső házai.

Ezen a településen nem kell pecsételnünk, így meg sem kell állnunk. A hosszú és egyenes Szabadság utcán indulunk a központ felé, majd a szélesebb Kossuth Lajos utcára fordulva érkezünk a faluközpontba. Kissé balra folytatjuk az utunkat a Petőfi Sándor utcán, elballagunk a dombra épült református templom alatt, elmarad az utunk jobb oldalán a Vadászkert bisztró, aztán a falu utolsó házai mellett kopik ki a talpunk alól az aszfalt. Vendégmarasztalóan homokos úton indulunk tovább: még gyalogolni is nehéz rajta, nem hogy kerékpározni! Ezt a túraszakaszt szinte lehetetlen biciklivel teljesíteni.

Ez a mezők és erdőfoltok között haladó út kisebb kanyarokkal bár, de tartja nagyjából az észak-északnyugati irányt; végül háromnegyed órás menet végén fordul alánk balról a Petneháza felől érkező erdei makadámút, amin elérjük Nyírkarász első házait. A Rákóczi utcán érkezünk meg a művelődési ház melletti útkereszteződésbe. Itt áll a Tölgyfa presszó, ami egy igazi falusi kocsma. A kéktúra bélyegzőt a kis kertkapun belépve az épület külső falára felszerelt dobozkájában leljük meg.

A presszó előtti kereszteződésben jobbra fordulunk a Madai utcára, erről pedig balra térünk 450-500 lépés után a Jókai utcára. A falu aszfaltos bekötőútján hagyjuk el Nyírkarászt, utolsóként egy mezőgazdasági telephely mellett elhaladva. Bekerített almáskertek között sétálunk; a fák hosszú, szabályos sorokban állnak az aszfaltcsíkot kísérő akácallé mögött. Egy kilométer megtétele után a jelzések balra térítenek bennünket a már unalomig megszokott homokos keréknyomokra.

Szántóföldek, almáskertek között haladunk szinte nyílegyenesen észak felé tartva. Egy nagyfeszültségű távvezeték oszlopsora előtt jobbra térünk, s kisétálunk a Gyulaházára futó keskeny aszfaltra. Rátérve erre az útra már perc után feltűnnek előttünk a település házai. A Micsurin utcán indulunk el a faluba; a központba ennek a folytatásán, a Szabadság utcán érkezünk meg. Az út jobb oldalán, az általános iskola épülete előtt az orrát kecsesen az ég felé emelő MIG21-es vadászrepülő áll, ami bizony eléggé meglepő látvány ennek a csendes, nyírségi falunak a központjában!

Persze nem véletlenül került ide: a mellette álló földszintes épületben élt gyermekkorában Farkas Bertalan, a mindezidáig egyetlen magyar űrhajós, aki még a rendszerváltás előtti időkben járt a világűrben az Interkozmosz program keretében egy szovjet Szojuz űrhajó fedélzetén. Farkas Bertalan vadászpilóta volt a Magyar Néphadsereg légierejénél; innen került űrhajós kiképzésre Csillagvárosba. Az alaposan átalakított szülői házában most kiállítás várja a látogatókat, ami bemutatja Farkas Bertalan életét sok űrhajós relikviával együtt.

A múzeumtól 600-700 lépésnyire a főutca balra tér, a kék jelzések iránymutatása szerint nekünk egyenesen kellene továbbindulnunk a jóval keskenyebb Kisvárdai utcán, de ne feledkezzünk meg a pecsételésről sem! A kéktúra bélyegzőt a főutat követve a kanyar után a bal oldali második házon, a serfőzde és söröző épületére szerelt dobozkájában találjuk. Pecsételés után a Kisvárdai utcán hagyjuk el Gyulaházát. Ismét homokot dagasztunk a keréknyomokon egy közeli erdőfolt felé.

Utunk az erdő szélső fái között vezet. Néha kilátunk balra a környező szántóföldekre, aztán nagyjából kilométernyi menet után már csak egy fasorban ballagunk a mezők között. Körülbelül húsz perc múlva egy forgalmas aszfaltútra térünk egy útszéli fakeresztnél, amelyen aztán egészen Kisvárdáig kutyagolunk.

 Néhány perc alatt elérjük az út szélén gyalogolva Anarcs házait. Álljunk meg pár percre a 2016-ban teljesen felújított és korhű bútorokkal berendezett Czóbel kúriánál, melynek hét és fél hektáros angolparkját pár éve újíttatta fel az önkormányzat. Itt található Czóbel Minka költő, műfordító sírja is. Továbbindulva még hosszan sorakoznak mellettünk Anarcs házai, mire elérjük a főút járdáján a település északi szélét.

A falu végét jelző tábláknál kerékpárút kezdődik bal oldalon. Térjünk rá erre a nyílegyenes aszfaltcsíkra, így nem kell a fogalmas út padkáján gyalogolnunk. Jobb oldalon elmarad mögöttünk az Austria Juice gyümölcsfeldolgozó üzeme, aztán megsokasodnak az útszéli telephelyek; végül beérünk Kisvárdára. Az Árpád utca járdáján indulunk a városközpont felé. Nagyjából negyedórás út végén tűnik fel előttünk a vasúti felüljáró. Járda csak a jobb oldalán van! Átballagva a sínek felett megpillantunk egy cikk-cakkos lejárót veszünk észre, ami a szomszédos temető kapujához ereszkedik le a hídról.

Kisvárdán két kéktúra bélyegző van: az egyik a vasútállomáson, a másik a belvárosban a strandfürdő mellett található. Ha itt szeretnénk befejezni a utunkat, s vonattal utazunk el a városból, akkor célszerű az állomáson pecsételni. Ha folytatjuk az Alföld felfedezését Kisvárdán keresztül, akkor nem érdemes az állomásra vezető letérést végiggyalogolni oda-vissza.

A vasútállomásra legegyszerűbben úgy juthatunk el, ha a lejárón leereszkedve a temető mellé, az ott kezdődő aszfaltúton átbújunk a híd alatt, és a Serház utcán, majd annak folytatásán, a Bocskai utcán sétálunk el a talán tíz percnyire lévő állomásépülethez. A bélyegző doboza a váróterem peronok felőli oldalán van a falra szerelve.

Verejná doprava

Ľahko dostupné mestskou hromadnou dopravou

Nyírbátor megközelítése:

  • Vasúttal a 110-es vonalon Debrecen felől, a 113-as vonalon Nyíregyháza felől, vagy a 110-es és 113-as vonalak közös szakaszán Mátészalka felől
  • Távolsági és helyközi busszal Nyírbátor, Szentvér utcáig

 

Kisvárda megközelítése:

prístup

Nyírbátor, vasútállomás megközelítése:

  • Személygépkocsival a 471-es úton Debrecen, illetve Mátészalka felől, a 4911-es úton Nyíregyháza felől, a 4105-ös úton Baktalórántháza felől, a 4915-ös úton pedig Nagykároly (Románia) felől és a település utcáin

 

 Kisvárda, vasútállomás megközelítése:

  • Személygépkocsival a 4-es úton Nyíregyháza (Budapest) és a Záhony felől és a település utcáin

Parkovisko

A nyírbátori és a kisvárdai vasútállomás mellett díjtalanul parkolhatunk.

Príjazd vlakom, autom, pešo alebo na bicykli

Kniha doporučená autorom

Nyomtatott irodalom nem érhető el a túraszakaszról. Irodalom az interneten:

A következő túraleírásokat ezen cikk szerzője készítette 2016-os Alföldi Kéktúra bejárásának élményeiből:

Feltser János nem szorosan útvonalkövető Alföldi Kéktúra bejárásának leírása 2013-ból:

Mapa doporučená autorom

Tudomásunk szerint nincs nyomtatott turistatérkép az Alföld ezen részéről


Otázky a odpovede

Spýtajte sa prvú otázku

Máš otázku týkajúcu sa tohto obsahu? Tu je správne miesto, kde sa môžeš opýtať.


Recenzie

Napíš svoju prvé hodnotenie

Buď prvý, kto napíše recenziu a pomôže ostatným.


Fotografie iných


Stav
Otvorené
Obtiažnosť
Stredná
Trasa
47,6 km
Čas
12:05 hod
Stúpanie
132 m
Klesanie
178 m
Ľahko dostupné mestskou hromadnou dopravou etapové trasa diaľková trasa kultúra / história botanickej zaujímavosti faunistické zaujímavosti zdravá klíma

Štatistika

: hod.
 km
 m
 m
Najvyšší bod
 m
Najnižší bod
 m
Zobraziť nadmorskú výšku Skryť nadmorskú výšku
Pohybom šípok k sebe umožníte zmenu výrezu