Zdieľať
Vložiť
Zrúcanina

Hegyesd vára

Zrúcanina · Balaton (Plattensee)
Zodpovedný za tento obsah
Magyar Természetjáró Szövetség Overený partner  Výber prieskumníkov
  • Hegyesd, a várral a csúcsán
    / Hegyesd, a várral a csúcsán
  • / Hegyesd vára
  • / Hegyesd vára felé
  • / Panoráma Hegyesd alól
  • / Hegyesd vára alatt

A Tapolcai-medence síkjából kiemelkedő tanúhegyek közül a Hegyesd a legkevésbé ismert, egyben a legkisebb is. A 281 méter csúcson azonban egy különleges történetű vár romjait találjuk, amely mellől fantasztikus kilátást élvezhetünk. Bár „testvéreihez” képest valóban szerényebb méretű, a hegytetőre itt is meredek ösvény vezet.

A szabályos kúp alakú "hegyecske" ( a Hegyesd d-je ómagyar kicsinyítő képző) az azonos nevet viselő falu mellett emelkedik, a Tapolcai-medence északkeleti csücskében, a Déli-Bakony lábánál. Talán mérete, talán a többi, ismert tanúhegytől való távolsága miatt, mindenesetre tény, hogy a turisták kevésbé fedezték még fel. Pedig jelzett turistaút is áthalad rajta, és - amit talán kevesen tudnak - apró platóján egy középkori vár maradványait láthatjuk.

A hegyen körbefutó turistaút nagyrészt a Várhegy tanösvény, amely mintegy 2 km hosszan kalauzol minket 9 állomáson keresztül. A tájékoztató táblák bemutatják Hegyesd és környékének természeti értékeit, geológiáját, a vár történetét, a hegy élővilágát és az erdő fafajtáit.

Nem árt tudni, hogy az ösvény nem vezet fel egészen a hegycsúcsig, mivel azt egy szinte függőleges sziklafal veszi körbe. A bazaltból és bazalttufából álló szikla egy kevésbé meredek részén azonban fel tudunk mászni a platóra - nem kell megijedni, csupán 10-15 méterről van szó, de itt szükségünk lesz a kezünkre is.

Ha viszont egyszer felértünk a vulkáni kúp tetejére, pazar kilátás kárpótól minket: a sziklák uralta csúcsról semmilyen akadályba nem ütközik a szemünk, ha körbenézünk, így teljes körpanorámát élvezhetünk. Kelet felé az alattunk elterülő falura, egy kisebb bányatóra és egy nagyobb víztározóra nézünk le. Ez utóbbi túloldalán Monostorapáti házai simulnak bele a völgybe, mögöttük pedig egészen Kapolcsig ellátunk. Kelet felé fordulva a Tapolcai-medence tanúhegyei sorakoznak: a közeli Csobánc, mögötte a Tóti-hegy, majd jobbra sorban a Badacsony, Szigliget és a Szent György-hegy. Északabbra fordulva jól kivehető az elbányászott Haláp csipkézett pereme.

A hegy platója kis túlzással egy tágasabb nappali méretével vetekszik. Rajta falmaradványoknak kinéző kőrakások hevernek, amelyeket itt-ott már elleptek a növények. A köveken apró tábla hívja fel a figyelmünket, hogy itt valaha vár állt.

A feltehetően a 13. században épült, sok gazdát látott apró erődítményt 1561-ben a törökök elfoglalták. Az addigi magánvárat megerősítették, ekkor vált hadászatilag is fontossá. A vár ura, a kegyetlenkedéseiről és portyázásairól elhíresült Pajazit aga annyira magabiztos lett, hogy párbajra hívta a szomszédos vár, Csobánc kapitányát, Gyulaffy Lászlót.

Vesztére: a legendás kapitány legyőzte az agát, majd a környékbeli várak (Szigliget, Sümeg, Vázsony) egyesített seregével vissza is foglalták Hegyesdet 1562-ben. A vár azonban súlyosan megsérült közben, és mivel nem találták alkalmasnak az újjáépítésre, inkább maguk romboltatták le a megmaradt részeit is, hogy ne kerülhessen megint a törökök kezére.

Azóta a természet és a helybeli lakosok vették át a hatalmat a kövek felett, szinte mindent széthordtak az egykori erődítményből, csak itt-ott bukkan elő egy-egy kis falmaradvány.

Otváracia doba

Egész évben szabadon látogatható.

Ceny:

Ingyenes.

outdooractive.com User
Autor
Zsuzsa Lévai
Aktualizované: 2020-05-06

Verejná doprava

• Az apró településre helyközi buszjáratokkal juthatunk el. A Hegyesd, posta megállónál szálljunk le.

prístup

• A buszmegállóból két irányban is elindulhatunk. Észak felé indulva a falu végén, a Hegyesd vége tábla után pár tíz méterrel forduljunk balra, ahogy a tábla is jelzi. Egyenesen megyünk a hegy lábáig, ahonnan becsatlakozunk a SL jelzésbe. A hegycsúcsra vezető tanösvény végén hosszú lépcsősor vár ránk (700 m).
  • A másik lehetőség, hogy a buszmegállótól induló S jelzésen indulunk el, délről kerülünk a hegylábhoz, majd a SL jelzésre váltva jutunk fel a hegyre. Lefelé jöhetünk akár az északi oldalon is, ahol lépcsők vannak (1,5 km a csúcsig).
  • Bárhol is parkolunk, a fent említett két útvonalon juthatunk fel a hegyre.

Parkovisko

• Hegyesden a KRESZ szabályainak megfelelően tudunk parkolni.
Príjazd vlakom, autom, pešo alebo na bicykli

Otázky a odpovede

Spýtajte sa prvú otázku

Máš otázku týkajúcu sa tohto obsahu? Tu je správne miesto, kde sa môžeš opýtať.

Recenzie

Napíš svoju prvé hodnotenie

Buď prvý, kto napíše recenziu a pomôže ostatným.