Szob-Nagybörzsöny kisvasút (Márianosztra állomás)
A vadregényes kisvasút három szakaszon, de összehangolt menetrenddel, immáron teljes vonalon közlekedik.
2016 nyarának kezdetén megindult a forgalom a Márianosztra–Nagyirtáspuszta között újjáépített vonalon. Az Ipoly Erdő Zrt. nemcsak a hiányzó, közel 7 km hosszú erdei vasutat újította fel, hanem annak kiszolgáló infrastruktúráját is fejlesztette.
Szob és Nagybörzsöny között hazánk egyik legkanyargósabb és leghosszabb hegyvidéki erdei vasútján utazhatunk. Nyomvonala Szobtól Nagyirtáspusztáig több mint 300 métert emelkedik, majd közel 200-at süllyed; legmagasabb pontján eléri a 425 métert. Ennél magasabbra hazánkban csak budapesti Gyermekvasút kapaszkodik - az is csak tíz méterrel.
Az egyedülálló tájképi értékeken kívül különlegessége a vasútnak, hogy a Kisirtáspuszta és Nagyirtáspuszta közötti, hazánkban utolsóként fennmaradt, csúcsfordítós (Z nyomvonalú, részben tolt menettel bejárható) vonalrész országos jelentőségű ipartörténeti műemlék.
A Szob-Nagybörzsöny kisvasút rövid története
A nagybörzsönyi vasút 1908-ban Ipolypásztó-Nagybörzsöny között 600 mm-es nyomtávon épült, az esztergomi Érsekség gazdasági vasútjaként. A kitermelt fa nagyvasútra juttatását szolgálta. A vonalat Kisirtásig továbbfejlesztették, majd beszállítási célú szárnyvonalakkal látták el. A szobi vasút 1912-ben épült, Szob–Márianosztrai Kőbánya között a Csák-hegyi kőbányában kitermelt andezit szállítására. Trianon után a nagybörzsönyi hálózat nagyvasúti kapcsolat nélkül maradt, ezért a két vasutat összekötő vonalat építettek. A szintkülönbséget a Tolmács-hegy oldalában csúcsfordítópár építésével, Nagyirtás és a Bezina-völgy között merész hajtűkanyarokkal küzdötték le.
1945-ben állami üzemeltetés alá került a hálózat. 1975-ben megszűnt a forgalom Szob és Nagyirtás között. A két vasút ezáltal elszakadt egymástól. 1992-ben a nagybörzsönyi és a szobi vonalrész is megszűnt. 1996-tól a térség önkormányzatai lépéseket tettek a Szob–Nagybörzsöny kisvasút turisztikai célú helyreállítása érdekében, míg végül 2002 őszén sor került a Nagybörzsöny–Nagyirtás szakasz, 2008. telén pedig a helyreállított Szob–Márianosztra szakasz átadására. A Szob–Nagybörzsöny kisvasút teljes rekonstrukciója érdekében 2007-ben újabb intézkedések történtek. Végül az összekötő szakasz 2015 őszére épült ki, majd 2016 nyarán elindult a forgalom.
Otváracia doba
A kisvasút aktuális menetrendje a tavaszi üzemkezdettől ezen a címen érhető el: http://kisvasutak.ipolyerdo.hu/marianosztra-nagyirtas-erdei-vasut-menetrend
Cena:
A jegyárakról itt kaphatsz bővebb információt.

Verejná doprava
- Autóbusszal Szobról utazhatunk Márianosztra, autóbusz-fordulóig.
- Amikor a kisvasút közlekedik, azzal is elérhetjük Márianosztrát Szob vagy Nagybörzsöny felől.
Prístup
- A faluközpontból, a buszmegállótól nyugat irányban (lefelé) indulva a Börzsönyi úton (ez a főutca) kb. 5-6 perc sétával érjük el a vasút végállomását.
Parkovisko
- Parkolhatunk ingyen a faluközpontban vagy a végállomás mellett.
Súradnice
Szob-Nagybörzsöny kisvasút (Márianosztra állomás)
Špeciálne vlastnosti
- 5 Výlety v tejto oblasti
A túra a Dunakanyar bűvöletében telik, hiszen a folyóra és hegyvidékeire nyíló nagyszabású panorámák sorozata teszi tartalmassá és feledhetetlenné ...
Patak mellől a hegycsúcsra, aztán a völgybe, onnan ismét a tetőre, végül megint le – jellemezhetjük útvonalunk hullámzó szintprofilját.
A túra érinti a Börzsöny szerényebb magasságú, nyugati és déli kúpjait, átkalauzol minket két hegyi falun, végül dunakanyari panorámával érkezik ...
A Börzsöny nyugati, szerényebb magaslatairól nagyszerű panorámák nyílnak minden irányba - felnézhetünk a hegység legmagasabb csúcsaira, beleshetünk ...
Hosszú, rendkívül változatos túra azoknak, akik szeretnének egy teljes napot a Börzsöny peremhegyei közt tölteni, és nem érik be egy-egy csúcs ...
- 5 Výlety v tejto oblasti
Otázky a odpovede
Máš otázku týkajúcu sa tohto obsahu? Tu je správne miesto, kde sa môžeš opýtať.
Recenzie
Buď prvý, kto napíše recenziu a pomôže ostatným.
Fotografie iných