Megosztás
Megjelölés
Nyomtatás
GPX
KML
Túra tervezése ide A túra másolása
Beágyazás
Kalóriaszámláló
Többnapos gyalogtúra Szakasz

Vésztő vá. – Berettyóújfalu (AK-08.)

Többnapos gyalogtúra · Alföld
A tartalmat készítette:
Magyar Természetjáró Szövetség igazolt partner  A felfedezők választása 
  • /
    Fénykép: Márk Tassy, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Madárles a Begécsi-víztároló mentén
    Fénykép: Márk Tassy, Magyar Természetjáró Szövetség
  • /
    Fénykép: Márk Tassy, Magyar Természetjáró Szövetség
  • /
    Fénykép: Márk Tassy, Magyar Természetjáró Szövetség
  • /
    Fénykép: Márk Tassy, Magyar Természetjáró Szövetség
  • /
    Fénykép: Márk Tassy, Magyar Természetjáró Szövetség
  • /
    Fénykép: Márk Tassy, Magyar Természetjáró Szövetség
  • /
    Fénykép: Márk Tassy, Magyar Természetjáró Szövetség
  • /
    Fénykép: Márk Tassy, Magyar Természetjáró Szövetség
  • /
    Fénykép: Márk Tassy, Magyar Természetjáró Szövetség
ft 1600 1400 1200 1000 800 600 400 60 50 40 30 20 10 mi Berettyóújfalu (AKPH_42) Körösszakál (AKPH_39) Begécsi-víztároló (AKPH_35_B) Belec (AKPH_39_B) Biharugra (AKPH_37) Bakonszeg (AKPH_41) Zsadány (AKPH_35) Szilaspuszta (AKPH_37_B) Furta (AKPH_40) Geszt (AKPH_36) Okány (AKPH_34)

Vésztőről indulva vágunk át a volt Kis-Sárrét medencéjén, a jelenlegi Biharugarai- és Begécsi-halastavak között, majd a Berettyó gátján érkezünk meg túránk végpontjára, Berettyóújfaluba. A túrán megtapasztalhatjuk az igazi síkvidék minen szépségét. 

közepes
101,8 km
25:20 óra
35 m
25 m

Vésztőről indulva a Holt-Sebes-Köröst követve érkezünk meg Okányba, majd Zsadányba. Innen a Begécsi-halastavak mellett elhaladva jutunk Gesztre, majd a vizek között átvágva Biharugrára. A madármegfigyelőhely mellett érjük el a Biharugrai-halastavakat, aztán Körösnagyharsányt. A Sebes-Körös gátján túrázunk át Körösszakálra, utána a Bihari-síkon keresztül érkezünk Furtára. Zsákát követően a Berettyó partján fekvő Bakonszeg következik, majd a folyó gátján Berettyóújfaluig megyünk.

A szerző tippje

Szakaszhosszok bélyegzőtől bélyegzőig (kilométerben) :

Vésztő vá.  9,5  Okány  13,9  Zsadány  4,7  Begécsi-víztároló  5,9  Geszt  10,9  Biharugra  4,9  Szilaspuszta  6,1  Körösnagyharsány  5,7  Körösszakál  9  Belec  13,9  Furta  10,8  Bakonszeg  6,7  Berettyóújfalu

Ajánlott köztes ki- és beszállási pontok az útvonal mentén :

  • Vésztő (AKPH_34): Vésztő vasútállomás (Vésztő-Békéscsaba vonal)
  • Zsadány (AKPH_35): Zsadány, Jókai utca vagy Zsadány, községháza buszmegálló (Debrecen, illetve Gyula irányába)
  • Geszt (AKPH_36): Geszt, községháza buszmegálló (Gyula és Békéscsaba felé)
  • Biharugra (AKPH_37): Biharugra községháza buszmegálló (Gyula és Berettyóújfalu felé)
  • Körösnagyharsány (AKPH_38): Körösnagyharsány, községháza buszmegálló (Gyula és Berettyóújfalu felé)
  • Körösszakál (AKPH_39): Körösszakál, autóbusz-váróterem (Debrecen, Berettyóújfalu, illetve Gyula felé)
  • Furta (AKPH_40): Furta, községháza buszmegálló (Békéscsaba, Szeged, Debrecen felé)
  • Bakonszeg (AKPH_41): Bakonszeg, Hunyadi u. buszmegálló (Püspökladány, illetve Berettyóújfalu felé)

Látnivalók:

  • Geszt, Teleki kastély
  • Bihari madárvárta

Nehézség
közepes
Technika
Állóképesség
Élmény
Táj
Legmagasabb pont
98 m
Legalacsonyabb pont
81 m
Ajánlott időszak
jan.
febr.
márc.
ápr.
máj.
jún.
júl.
aug.
szept.
okt.
nov.
dec.

Biztonsági előírások

Mivel sokszor több órát is gyalogolunk két lakott hely között, vigyünk magunkkal megfelelő mennyiségű ételt és italt. Nem árt gondoskodni a nap elleni védelemről sem, mert helyenként nem találunk árnyékot. 

Kezdőpont

Vésztő vasútállomás (84 m)
Koordináták:
DD
46.934403, 21.266520
DMS
46°56'03.9"N 21°15'59.5"E
UTM (Univerzális Transzverzális Mercator)
34T 520287 5197909
w3w 
///ráépül.utasítás.érces

Végpont

Berettyóújfalu, Berettyó híd

Útleírás

Pecsételünk Vésztőn a vasútállomás pénztára melletti falra szerelt bélyegzővel, aztán az állomásépületből kilépve a K◼ jelzéseket követve térünk vissza a nagyjából ezer lépésnyi kitérő után a kéktúra útvonalára. A Szőlőskert utca családi házai között ballagunk tovább kelet felé, 4-5 perc alatt elérve a központba bevezető, jóval szélesebb Bartók Béla utcát. Jobbra, dél felé indulunk el rajta, pár lépés után keresztezzük egy hídon a Holt-Sebes-Köröst, majd innen már a Kossuth Lajos utca nevet viselő széles, forgalmas úton folytatjuk az utunkat. Nagyjából 500 méter után térünk le balra erről az utcáról, még mielőtt elértük volna a központot. Ha egy kicsit továbbmegyünk, még a templom előtt érjük el a jól felszerelt CBA áruházat, ahol feltölthetjük a készleteinket a következő napokra.

A Kossuth Lajos utcáról a csendesebb Várkonyi utcára fordulunk. Hamarosan megpillantjuk az út bal oldalán a Horgásztó víztükrét. Egy darabon a parton haladunk, elhagyjuk a holtágból kialakított tavacska felett átívelő faszerkezetű gyalogoshidat, aztán a tó végén az útelágazásban balra térve ráfordulunk a faluból kivezető Szilér utcára. A faluvégen már poros mezei földúton baktatunk a szántók között. Az útelágazásban jobbra, dél felé térünk, de 150 lépés után balra, kelet felé folytatjuk az utunkat. Ismét megpillantjuk magunk előtt a Holt-Sebes-Köröst, most is keresztezzük egy átereszen, aztán pár lépés után elérjük a vasúti átjárót.

A földúttal együtt keresztezzük a ritkán használt vágányt, aztán a következő útelágazásban, a Cigányfoki szivattyútelep előtt jobbra térve visszakunkorodik az utunk a vasúti töltés mellé. Szélesre és keményre taposott úton haladunk egy darabig a dzsindzsás töltés és a mezők széle között. Az út egy éles balkanyarja vet véget ennek a menetnek mintegy kilométernyi táv megtétele után. Elfordulva a sínektől nekivágunk a szélesen elterülő földeknek. Ez egy gyakorlatilag teljesen árnyékmentes szakasz; nagyjából két és fél kilométer után torkollik csak bele a széles és poros földút egy kopott aszfaltútba, ami egy foghíjas nyárfasor árnyékában fut.

Jobbra, délkelet felé indulunk el ezen a kátyús, gidres-gödrös úton, amin nagyjából félórás menettel érjük el Okány szélső házait. Végigvonulunk a hosszú Kossuth Lajos utca családi házai között, majd az út balra ívelő kanyarja után pillantjuk meg magunk előtt ismét a Holt-Sebes-Köröst és a rajta átvezető hidat. Most nem kelünk át rajta: maradunk a holtágnak ezen a partján, s betérünk a híd mellett álló Soma sörözőbe. Az ivó belső falán találjuk a falra szerelt a kéktúra bélyegző dobozkáját. Célszerű pihenni egyet a még nyáridőben is hűvös kocsmában vagy árnyékos teraszán, ugyanis innen megint napsütötte kilométerek jönnek majd.

A Holt-Sebes-Körös Okányon átvezető szakaszának nyílegyenesre szabályozott medre mellett indulunk tovább a Köröspart utcán. Végig a holtág északi partján haladva érjük el nagyjából húsz perc alatt a faluvéget. Ezután sem hagyjuk ott a csatornapartot, a földutunk továbbra is kitart a holtág mellett. További félórás menet végén érjük el a a Holt-Sebes-Körösön átvezető átereszt. Ezen keresztezzük a mély árkot, s végleg magunk mögött hagyjuk a hosszú, kanyargós holtágat, amit a Vidratanya óta követünk.

A híd után nagyjából ezerlépésnyit dél felé baktatunk a mezők között, aztán a földutak kereszteződésében ismét balra, kelet felé fordulunk. Ezen a poros úton is poroszkálunk vagy fél órányit, míg elérjük a Zsadányba tartó aszfaltutat. Szerencsére itt véget ér egy időre a napsütötte mezőkön való túrázás: még az aszfaltút előtt elérünk egy erdőfoltot, s az út keresztezése után is egy darabig a fák árnyékában futó földúton megyünk. Ezen a délkelet felé tartó szakaszon kiérünk az erdőfolt szélére, végigmenetelünk a szélső fák mellett futó dűlőn, aztán nyolcszáz lépés után együtt fordulva az úttal balra, északkelet felé, maradunk az erdőfolt ezen oldalán is a fák mellett. Mintegy huszonöt percet ballagunk ebben az irányban, aztán ott, ahol a keréknyomok már lassan belevesznek a gaztengerbe, a jelzések balra küldenek bennünket egy keskeny erdősávon át.

A fák között átvágva hosszú, keskeny rétre jutunk ki. Észak-északnyugatnak fordulva szinte minden nyom nélkül végiggyalogolunk rajta, majd a végén keresztezzük a következő erdősávot is. Egy jóval szélesebb rét peremén találjuk  magunkat. Északkelet felé követjük az alig látható keréknyomokat, míg végre kijártabb csapások keresztezik a miénket. Jobbra, kelet felé rátérünk ezekre, és átvágva a bokorsávon egy újabb kaszálóra érkezünk. Átvágva ezen egy erdőfolt peremére kunkorodik az utunk. Követve a szélső fákat megkerüljük az erdőcske északi oldalát.

A következő erdőfolt előtt alaposan kijárt mezei keréknyomokra bukkanunk, ezeken balra, észak-északkelet felé indulunk tovább: először a következő erdőfolt peremén, aztán pár száz lépés után keresztezzük azt. A túlsó oldalon újra kiérünk a szélesen elterülő szántók peremére, egy hidacskán keresztezzük a pangó vizű Toprongyos-Korhány-csatornát, aztán jobbra fordulva követjük a mezők szélén a szélső fák mögött kanyargó mély árkot. Talán egy kilométernyi menet végén hagyjuk ott az erdő szélét, s vágunk neki a mezőkön átvezető utunknak. Nagyjából húsz percet északkelet felé teszünk meg, aztán egy facsoportnál szinte pontosan kelet felé fordulva megpillantjuk a távolban Zsadány templomtornyát. Újabb húsz perc, míg elérjük a szélső házakat. A kéktúra bélyegzőt a jelzett útvonalról pár száz lépéssel letérve a BNS üzletház pénztáránál találjuk.

Gyorsan magunk mögött hagyjuk Zsadányt: a Mezőgyáni úton öt perc alatt elérjük a település utolsó házait, kiérünk ismét a rétek közé. A Mezőgyánra és Gesztre tartó aszfalton ballagunk még hét-nyolc percet, aztán letérünk róla balra, ahol egy földút ágazik ki belőle északkelet felé. Ismét keresztezzük a Toprongyos-Korhány-csatornát. Átkerülve az északi partra az árok mentén haladunk. Jobbra tőlünk a csatorna árka húzódik egy fasor mögött, balra megművelt földek terülnek el szélesen. A terep egyre kevésbé kijárttá válik, a mezők végén pedig, ahol egy erdőfolt társul mellénk, már csak benőtt, susnyás keréknyomok vannak a talpunk alatt. Ez a küzdős árokpart aztán kitart alattunk egészen addig, ahol a benőtt keréknyomok az erdőfolt túlsó oldalán beletorkollanak egy keskeny és nagyon kopott aszfaltba.

Ez az út az egykori Kisvátyon majorsághoz vezetett, de az épületeket már rég lebontották. Mi nagyjából 4-500 lépést teszünk meg rajta délkelet felé, amikor elérjük a letérési pontot. Ha még tovább ballagunk, akkor érkezünk meg a hajdanvolt Kis-Sárrét egyik maradványát bemutató tanösvényhez. Ha időnk engedi, érdemes végigsétálni a lápos réten végigvezető hosszú faszerkezetű hídon. A folyószabályzások előtt itt terült el a Kis-Sárrét. Ennek a maradványai a környéken található lápos mezők és a közeli halastavak is. A tavak felé indulunk tovább: balra letérve az aszfaltútról átmászunk az útszéli mély árkon, s a túlsó oldalán kezdődő ösvényen indulunk északkelet felé. Ez a szakasz is a tanösvény része.

A susnyás, nyáridőben eléggé benőtt ösvényen körülbelül fél óra alatt érjük el a Nagy-Zomor víztároló partját. Útközben egy kis fahídon átkelünk ismét a Toprongyos-Korhány-csatorna árkán. A tavat kerítő gátnál érjük el a madár-megfigyelőhely fából ácsolt kilátóját, ahol újabb pecsétet gyűjthetünk füzetünkbe.  Innen vethetjük az első pillantást a tóra. A félig-meddig náddal borított vízfelületen általában népes madárrajok láthatóak. Érdemes távcsövet is hozni erre a túrára, hogy alaposabban megfigyelhessük őket. A gáton indulunk tovább, a víztároló panorámája végig elkísér bennünket ezen a szakaszon.

Nagyjából fél órát baktatunk a gáton, amikor megpillantunk egy, a gát védett oldalán lévő hegyes erdősarkot. Itt kell letérnünk, s a vizenyős mezőn átvágni az alig járt, délkelet felé tartó keréknyomokon a talán 300 lépésre lévő hegyes sarokra. Délkelet felé indulunk tovább az erdő peremén futó keréknyomokon. Mintegy húszperces menet után, továbbra is tartva az irányt, átvágunk az erdő egyik kitüremkedésén, aztán a fákat magunk mögött hagyva a mezőkön megyünk tovább. A keréknyomok sokszor szinte alig láthatóak; tartsuk továbbra is délkeleti irányt! Felfestett jelzések alig vannak errefelé; itt-ott láthatunk az út szélén néhány MTSZ-es betonoszlopot.

Újra elérjük egy erdőfolt szélét; tartva a dékeleti irányt bemegyünk a fák közé. Utunk egyik legelhanyagoltabb szakasza kezdődik itt, mert a keréknyomokat ezen a részen már senki sem használja a kéktúrázókon kívül. Áttörtetve ezen dzsindzsás, alaposan benőtt, néhány száz lépésnyi széles erdőfolton ismét kiérünk a mezők szélére. Szerencsére pár perc múlva már egy jól kitaposott út fordul alánk. Még mindig délkeleti az irány, de most már megművelt földek között. Aztán az út ívesen dél felé tér: egy erdőfolt szélén itt kell keresnünk a balra, a fák közé bevezető ösvényt. Benőtt gyalogútra térünk rá, aminek az iránya pár lépés után délkeletiről délire vált. Innen észak felé el kell kalandozunk egy picit, ha meg akarjuk tekinteni a Tisza család csupán pár tucat lépésnyire lévő mauzóleumát.

A benőtt ösvény dél felé tartva vág át az erdőfolton. Ez Geszt régi temetője. Utunk során elhaladunk pár sír mellett is, végül kiérünk a Gesztre vezető földútra. A település szélén az útelágazásban balra, kelet felé fordítanak bennünket a jelzések, a következő útelágazásban ismét balra, északi irányban kellene továbbindulnunk. Ennél a pontnál le kell térnünk a jelzett útról, hogy az elhanyagolt kastélyparkon keresztül a ritkásan felfestett KL jelzéseket követve egy gyalogúton megérkezzünk a Tisza kastélyhoz. A kéktúra bélyegző a kastély melletti Arany János emlékházban található, ami most iskolaként működik. Hétvége vagy szünidő esetén a faluban kell kérnünk céges pecsételést a boltban vagy a kocsmában.

Az Alföldi Kéktúra útvonalára visszatérve észak felé hagyjuk el Gesztet kényelmesen járható földutakon a megművelt táblák között haladva. Utunk lassan északkelet felé hajlik, majd egy száraz csatorna árkán a hídon átkelve és egy erdőfolt mellett elhaladva az utunk egy elágazásban rövid időre délnyugat felé törik. Ebben az irányban is ballagunk mintegy kétszáz lépésnyit, aztán ismét észak felé fordulunk. Lassan véget érnek a megművelt földek és szántók; vizenyős rétek közé érünk, majd a Kissziki hídon újabb csatornát keresztezve ismét megérkezünk a tavakhoz. A híd után, bár a keréknyomok továbbra is észak felé vezetnek tovább, mi letérünk róluk: pár lépést balra téve felkapaszkodunk a tavat kerítő gátra.

Innen körbetekintve sehol sem látunk szabad vízfelületet, mert a nád, a sás már teljesen beborította azt. Majdnem fél órát vonulunk a nyílegyenes töltésen, mire letérünk róla jobbra. Pár lépés után az ösvény beletorkollik abba a földútba, amiről letértünk a Kissziki hídnál. Jó 500 lépés után érjük el a Nagysziki híd beton átereszét. Ezen keresztezzük a tavakat észak felől övező csatornát, egy időre megint magunk mögött hagyva a tavakat. Ismét kiérünk a mezők közé. A szikes réteket pár perc után felváltják a szántóföldek, aztán előretekintve a távolban észrevesszük Biharugra templomtornyát - habár még több, mint egyórai járásra vagyunk tőle.

Nem ezen az úton érjük el a település házait: még a mezőkön a földutak „T” elágazásában balra fordulunk, s a réten átvágva, aztán a volt határőrlaktanya épületei mellett elhaladva érünk ki a falu bekötőútjára. Az első házaknál kezdődik az Erzsébet utca, Biharugra főutcája; ezen érjük el a faluközpontot. A református templom után találjuk a vegyesboltot, utána 500 lépéssel a Makk hetes sörözőt, a kéktúra pecsételőhelyet. Bélyegzés után ugyanezen az utcán folytatjuk az utunkat, s érjük el a faluvéget. Keskeny aszfaltúton, nagyjából fél óra alatt érkezünk meg a Bihari Madárvártára vezető letéréshez. A nemzeti park madár-megfigyelőhelyén szállást is lehet kapni a kéktúrázók pénztárcájához igazodó árakon.

Továbbindulva a flasztercsíkon tíz perc alatt érhetjük el a közeli madárvártához vezető földutat, s az erdősávon átvágva pár perc alatt a tóparti kilátótornyot. A toronyhoz vezető elágazótól körülbelül kilométernyire található Szilaspuszta majorsága, ahol Biharugrától velünk tartó keskeny, de jó minőségű aszfalt véget ér. A bekerített épületek előtt már egy földúton haladunk el; ennek „Y” elágazásában balra térve az út felszalad egy gát tetejére, s azon megy tovább. Előtte azonban a kereszteződésben egy irányjelző oszlopon találjuk a kéktúra bélyegző dobozát, ahol pecsételhetünk.

Itt csupán pár száz méterre húzódik a magyar-román határ, aminek román oldalán halad a gáttal párhuzamosan a Sebes-Köröst és a Fekete-Köröst összekötő Körös-csatorna. Az árvizeitől véd a magyar oldalon, attól pár kilométerre épített töltés, aminek a koronáján túrázunk jó öt kilométert, mire elérjük az azt keresztező, a romániai Körösszegről érkező és Körösnagyharsányra tartó keskeny aszfaltutat. Rátérve pár perc alatt elérjük a falu házait. A kéktúra jelzett útvonala rögtön az első keresztutcánál jobbra tér, de ha pecsételni is szeretnénk, be kell ballagnunk a faluközpontba a kocsmában található bélyegzőért.

A központból a Váradi utcán visszatérve az útelágazásba a Dózsa György utcán indulunk tovább észak felé, majd a református templom mellett jobbra fordulunk a Vasút utcára. Ezen érjük el a Rossz-Körös holtágából kialakított dísztavat, majd a túlsó oldalán balra rátérünk a József Attila utcára. Néhány lépést a kis tó partján teszünk meg, aztán innen jobbra fordulva hamar befutunk a falu volt vasútállomására.

Ez a vasútvonal is a 19. század vége felé épült. Sok másikkal együtt ennek a halálos ítéletét is a Trianoni békeszerződés jelentette. Innen egészen Nagyváradig jártak előtte a vonatok, de a román-magyar határ kettévágta úgy, hogy a magyar oldalon az utolsó állomás Körösnagyharsány lett, sőt a vágányokat innen a határ túloldalán lévő Körösszegig fel is szedték. Amikor a második bécsi döntéssel visszakaptuk Erdély egy részét, helyreállították a határon átmenő vonalat, s pár évre ismét megindultak Nagyvárad felé a vonatok, de 1944-ben újra megszűnt itt az átmenő forgalom; a határon átvezető vágányokat 1971-ben ismételten felszedték. Megint itt lett a ritkán használt vasútvonal vége, aztán 2009. december 13-án végleg leállt a vonatközlekedés a Vésztő-Körösnagyharsány szakaszon. Egyébként a román oldali, Nagyvárad és Körösszeg közötti csonka vasútvonal sem járt jobban: hosszú haldoklás után azt a szakaszt 2015-ben zárták be.

Végigvonulunk a gazos vágány melletti hajdan kavicsos, most már csak dzsindzsás peronon, aztán a sínekkel együtt egy vasszerkezetes hídon keresztezzük a Rossz-Körös itt sással, náddal benőtt, békalencsés csatornáját. A sínek melletti botladozásnak a vasútvonalat keresztező földút vet véget; rátérünk, s észak felé indulunk tovább a távolban már látható Sebes-Körös gát felé. A mezőkön átvágva érjük el a füves oldalú töltést, aminek tetején nyugat felé indulunk tovább és gyalogolunk rajta vagy másfél kilométernyit. Közben elhaladunk egy szivattyútelep épületei mellett, és egy gátőrháznál érkezünk ki a Körösszakálra tartó aszfaltútra. Erre térünk rá, a hídon átballagunk a folyó felett, aztán a túlsó oldalán besétálunk a Körösszakálra.

A kanyargós Rákóczi Ferenc utcán érkezünk meg a háromszögletű Piac térre. A középső kis parkban egy bővizű forrást találunk, amiből  feltölthetjük megcsappant vízkészletünket - ne hagyjuk ki, mert a következő húsz kilométeren, egészen Furtáig nincs biztos vízvételezési lehetőségünk! A terecske déli oldalán a Forza Milan sörözőben van a kéktúra bélyegző a bárpultnál. Érdemes végignézni a falakat borító elsősorban olasz sportzászlókat, egyéb focirelikviákat.

A kocsmából kilépve észak felé indulunk tovább. A Sas utcán hagyjuk magunk mögött a települést, aztán tovább ballagunk az utolsó házaknál kezdődő betonúton a mezők között. Nagyjából félórás menettel érjük el a Sároséri major épületeit. Itt a kerítés mellett indulunk tovább egy jól kitaposott földúton. Az út a major túlsó sarkán ívesen jobbra, észak felé fordul. Nekünk le kell térni róla északnyugat felé vezető füves keréknyomokra, amik egy kaszálón keresztül indulnak tovább. Kissé kanyargósan 6-700 lépés után a Sáros-éri csatornahídhoz érkezünk rajtuk.

Keresztezzük a hídon a csatorna árkát, aztán földúton indulunk tovább nyugat-északnyugatnak. Húsz perces séta után észak felé térünk a földutak kereszteződésében, majd ezerlépésnyit ballagunk. Ennek a szakasznak a végén érkezünk meg a Kődomb-szigeti-csatornahídhoz, amin át is átmegyünk. Itt 2019 őszi változás után nem balra fodulunk, hanem egyenesen megyünk tovább, és mintegy hurkot téve az eredeti útirányunkon, megkerüljük a víztározót. Miután visszaértünk a tó nyugati oldaláról, átvágunk egy zsombékos nyárfaerdőn. A tó partján, egy madárles oldalában találjuk a kéktúra bélyegzőt, így pecsétlehetünk füzetünkbe.

A Cifra-Nyésta lápos, zsombékos területét pillantjuk meg magunk előtt. Ezen a részen futnak össze a környék erecskéi; errefelé nincsenek is megművelt táblák. Az erdőszélen jobbra törik az utunk, a szélső fák mellé fordul, de pár száz lépés után elmarad mellőlünk az erdőfolt, mi pedig nekivágunk a mezőségnek. Nagyjából kilométernyi menet végén egy baltöréssel visszaállunk a korábbi irányába, aztán a Nyéstai-csatorna zsilipjénél újabb balkanyarral délnyugatnak fordulunk. Ebben az irányban is megteszünk ezerlépésnyit, aztán egy jobbkanyar után ismét északnyugat felé bandukolunk. Itt érjük el a pusztában már messziről látható gázfogadó állomás bekerített telkét, melynek kapuja mögül keskeny aszfaltút fordul alánk.

Nagyon hosszú, több mint 25 kilométeres, egészen Berettyóújfaluig vezető, egyáltalán nem talpkímélő aszfaltos szakasz következik, amit csak itt-ott tör meg pár méternyi földút vagy ösvény. Először a gázfogadótelep keskeny aszfaltcsíkján ballagunk három km-t, majd rátérünk a szinte pontosan északnak tartó, Komádiból Furtára vezető országútra, s annak a szélén öt kilométert teszünk meg a faluig. Alacsony dombhátra érkeztünk, aminek hátáról pillantjuk meg messzire előttünk Furta templomtornyát. Egészen a faluközpontig ballagunk, ahol szinte nekiszaladunk az útelágazásban álló presszó-vegyesbolt épületének. A Hangulat presszóban találjuk a kéktúra bélyegzőt, a boltban pedig végre feltölthetjük megcsappant vízkészletünket. 

A bélyegzés után körülbelül 250 lépéssel letérünk a főútról. Kicsiny kitérőt teszünk a Táncsics utcán észak felé, aztán elhaladva a katolikus templom előtt élesen balra fordulunk, s a Béke utcán délnyugat felé tartva visszatérünk a falun átvezető országútra. Az út jobb oldalán futó kerékpárúton hagyjuk magunk mögött a falut, s érjük el pár percen belül a forgalmas 47-es főutat, amin átvágva meg is érkezünk a szomszéd településre, Zsákára. Körülbelül 500 lépéssel érjük el a bal oldalon álló Kurta kocsma épületét. Maradunk a főutcán, ezen kanyargunk végig a falun. A központban áll a romantikus historicizmus jegyében, 1858-ban épült Rhédey-kastély, amit bástya-szerű tornyáról messzről megismerni. A kastély látogatható, múzeumként működik.

A kastély után nem sokkal jobbra a Kossuth Lajos utcába kanyarodunk, ezen hagyjuk magunk mögött Zsákát, és indulunk tovább az országúton a megművelt földek, legelők között. Ez is egy hosszú, nyílegyenes, szinte teljesen árnyékmentes menet. Egy órányi gyaloglás után térünk le róla balra egy földútra. Átvágunk egy keskeny erdősávon, aztán felkaptatunk a Berettyó füves oldalú gátjának koronájára, amin északkelet felé indulunk tovább, újra aszfalton. A folyó túlsó partján feltűnik előttünk Bakonszeg templomtornya, aztán lassan a település is közeledik. Végül megérkezünk a Berettyó hídjához, és ráfordulunk a rajta átvezető útra (ez az, amin elindultunk Zsákáról).

A híd túlsó oldalán érkezünk meg Bakonszegre. Az útelágazásnál jobbra fordulunk a felfestett K jelzéseket követve a Hunyadi utcára, és sokáig, több mint egy kilométernyit gyalogolunk rajta, amíg elérjük a Bessenyei György emlékházat. A kéktúra bélyegzőt benn találjuk az emlékház udvarán a villanyoszlopon. Ha már itt vagyunk, látogassuk meg a kis múzeumot, ami a magyar felvilágosodás egyik legnagyobb alakjának állít emléket!

A ház mellett térünk le az aszfaltozott Hunyadi utcáról, s egy rövid mellékutca földútján érjük el ismét a Berettyó folyó gátját. Ennek a koronáján is egy keskeny aszfaltútra akadunk, s két órányit talpalunk rajta Berettyóújfalu határáig.

Hosszú, eseménytelen útszakasz kezdődik: tőlünk jobbra a Berettyót látjuk szinte folyamatosan, balra megművelt táblák húzódnak a távoli látóhatárig. Félúton elhaladunk egy lakott gátőrház udvara mellett, aztán messze előttünk a távolban feltűnik a berettyóújfalui Berettyó híd. Ezt elérve fordulunk le balra a gátról. Pár száz lépéssel kiérünk a hídon átjövő országútra. Velünk szemben, az út túlsó oldalán a Tiszántúli Vízügyi Igazgatóság (TIVIZIG) bekerített telephelyén álló házakat láthatjuk. A kéktúra pecsét dobozkáját a kapu mellett találjuk a kerítésre felszerelve.

Itt ér véget a hatodik szakasz. Az úton a város felé indulva pár lépés után elérjük a vasúti átjárót, aminek a túlsó oldalán ágazik ki a közeli vasútállomásra vezető Vasút utca. Az Alföldi Kéktúra Berettyóújfalu szélén halad el, de ha időnk engedi, a széles Dózsa György úton érdemes besétálni a központba körülnézni.

Tipp


Minden tájékoztatás a védett területekről

Tömegközlekedéssel

Vésztő:

  • A Békéscsaba-Gyoma-Püspökladány vonalon vonattal érkezve a Vésztő állomásig utazzunk.
  • Békéscsaba felől busszal is érkezhetünk, ekkor a Vésztő, Kertmegi elágazás megállónál szálljunk le. A vésztői vasútállomásról is utazhatunk egy megállót busszal.

 

Berettyóújfalu, Berettyó híd:

  • Vasúttal a  Biharkeresztes – Püspökladány vonalon a Berettyóújfalu megállóig utazzunk.
  • Távolsági és helyközi busszal Berettyóújfalu, autóbusz-állomás megállóig utazzunk, majd onnan helyi busszal a Berettyóújfalu, vasútállomás bejárati út megállóig.

Megközelítés

Vésztő:

  • A pecsétet vasútállomáson találjuk. Innen a Bartók Béla utcán kb. 650 méter múlva érjük el a K jelzést a Szőlőskert és a Kossuth Lajos utca sarkán.
  • A buszmegállótól 100 méterre tudunk becsatlakozni a Kékbe. Ha pecsételni is szeretnénk, akkor még tennünk kell egy kitérőt a vasútállomásig (kb. 1 km oda-vissza). 

Berettyóújfalu, Berettyó híd:

  • A vasútállomástól a Vasút utcán kijutunk a Dózsa György utcára. A túloldali járdára átmenve jobbra indulunk tovább. Keresztezzük a síneket, majd az út alatt folytatódó utcán érjük el a pecsétet. Onnan egyenesen továbbmemnve csatlakozunk be a Kéktúrába (850 m). 
  • A Berettyóújfalu, vasútállomás bejárati úttól a folyó felé 300 métert gyalogolva találjuk a pecsétet. Onnan további 200 méter, és elérjük a K jelzést.

Autóval

  • Vésztőn a vasútállomás előtt találunk parkolót.
  • Berettyóújfalun szintén a vasútállomás előtt találunk parkolót.

Koordináták

DD
46.934403, 21.266520
DMS
46°56'03.9"N 21°15'59.5"E
UTM (Univerzális Transzverzális Mercator)
34T 520287 5197909
w3w 
///ráépül.utasítás.érces
Navigáció Google Térképpel

Felszerelés

Alapvető túrafelszerelés: túracipő vagy bakancs, az évszaknak megfelelő öltözet, ivóvíz, élelem. A navigáláshoz TERMÉSZETJÁRÓ app.


Kérdések és válaszok

Tedd fel az első kérdést!

Erről a tartalomról még senki nem kérdezett.


értékelések száma

Írd meg az első hozzászólást!

Még nem szólt hozzá eddig senki.


A többiek fényképei


Nehézség
közepes
Hossz
101,8 km
Időtartam
25:20óra
Szintemelkedés
35 m
Szintcsökkenés
25 m
Egyirányú túra Szakaszosan teljesíthető túra Kulturális/történelmi értékek Növénytani érdekességek Állattani érdekességek

Statisztika

  • 2D 3D
  • Tartalmak
  • mutasd a képeket képek elrejtése
: óra
 km
 m
 m
 m
 m
Nagyításhoz vagy kicsinyítéshez húzd össze a nyilakat!