Megosztás
Megjelölés
Nyomtatás
GPX
KML
Tervezz túrát ide!
Beágyazás
Fitnesz
Többnapos gyalogtúra Szakasz

Alföldi Kéktúra 3. szakasz: Petróczi-iskola - Mindszent vasútállomás (AK-03.)

Többnapos gyalogtúra • Alföld
Ennek a tartalomnak a szerzője:
Magyar Természetjáró Szövetség
  • /
    Fénykép: Márk Tassy, Magyar Természetjáró Szövetség
  • /
    Fénykép: Márk Tassy, Magyar Természetjáró Szövetség
  • /
    Fénykép: Márk Tassy, Magyar Természetjáró Szövetség
  • /
    Fénykép: Márk Tassy, Magyar Természetjáró Szövetség
  • /
    Fénykép: Márk Tassy, Magyar Természetjáró Szövetség
  • /
    Fénykép: Márk Tassy, Magyar Természetjáró Szövetség
  • /
    Fénykép: Márk Tassy, Magyar Természetjáró Szövetség
  • /
    Fénykép: Márk Tassy, Magyar Természetjáró Szövetség
  • /
    Fénykép: Sztankó Bálint, Magyar Természetjáró Szövetség
  • /
    Fénykép: Márk Tassy, Magyar Természetjáró Szövetség
  • /
    Fénykép: Márk Tassy, Magyar Természetjáró Szövetség
  • /
    Fénykép: Márk Tassy, Magyar Természetjáró Szövetség
  • /
    Fénykép: Márk Tassy, Magyar Természetjáró Szövetség
Térkép / Alföldi Kéktúra 3. szakasz: Petróczi-iskola - Mindszent vasútállomás (AK-03.)
0 200 400 m km 10 20 30 40 50 60 70 80 90
Időjárás

A túra útvonala az 55-ös út melletti volt Petróczi iskola és Mindszent vasútállomás között halad. Bejárjuk a Kiskunság keleti oldalát, majd leereszkedünk a Tisza völgyébe. Mindszentnél komppal keresztezzük a folyót, majd besétálunk a városba a vasútállomásig. 

nyitva
könnyű
92,4 km
23:10 óra
52 m
98 m

Egy négynapos túra során bejárjuk a volt Petróczi iskolától indulva a Kiskunság keleti oldalát, számtalan kisebb-nagyobb települést (Ruzsa, Zákányszék és Bordány) érintve. Eljutunk Sándorfalvára, majd onnan Ópusztaszeren keresztül érkezünk meg a mindszenti komphoz. Átkelünk a Tiszán, majd túránkat Mindszenten fejezzük be a vasútállomáson. Bár kiterjedt erdőkön is áthaladunk, de inkább az árnyékmentes mezők, szántók jellemzőek erre a túraszakaszra. Nehezítik a haladást a homokos utak is.

A szerző tippje

  • Sándorfalva, Pallavicini kastély
  • Ópusztaszeri Töténelmi Emlékpark
outdooractive.com User
Szerző
Horváth Béla
Frissítés: 2018-08-31

Nehézség
könnyű
Technika
Állóképesség
Élmény
Táj
Magasság
128 m
72 m
Ajánlott időszak
jan.
febr.
márc.
ápr.
máj.
jún.
júl.
aug.
szept.
okt.
nov.
dec.

Biztonsági előírások

Sokat fogunk haladni árnyékmentes terepen, ezért gondoskodjunk a napsugárzás elleni védelemről (sapka, kalap, naptej)!

Felszerelés

  • Túracipő vagy túrabakancs
  • Hátizsák megfelelő mennyiségű étellel, itallal
  • Elsősegélynyújtó csomagocska
  • Térkép, tájoló, esetleg GPS
  • Évszaknak és az időjárásnak megfelelő túraruházat
  • Fényképezőgép, távcső

Javaslatok és linkek

Az Ópusztaszeri Történelmi Emlékpark honlapja

 

A túraszakasz összes, nem burkolt útja többé-kevésbé homokos a Petróczi iskola és Ópusztaszer között, emiatt nem javasoljuk a kerékpáros teljesítést! A legrosszabb részek a következők:

  • A Petróczi iskola utáni első mintegy másfél kilométer a Felső-Ásotthalmi-erdőbe való letérésig
  • az 55-ös út keresztezése utáni rész egészen a Ruzsára vezető aszfaltútig (kb. 6 km)
  • A vágói keskeny aszfaltúttól a Zákányszékre menő aszfaltútig (kb. 4 km)
  • A Zsombói-láptól a Sándorfalvára menő országútig vezető 2 km
  • A Sándorfalvától a Nádas-tóig vezető kb. 2 km

Ezeken a szakaszokon szinte lehetetlen lehet végigkerékpározni, legfeljebb esős idő után, amikor összeáll a homok. 

Kezdőpont

55-ös út, volt Petróczi iskola (124 m)
Koordináták:
Geographic
46.255589 N 19.657811 E
UTM
34T 396551 5123321

Végpont

Mindszent, vasútállomás

Útleírás

Ha már pecsételtetünk a kéktúra bélyegzővel a volt Petróczi iskolában működő vendéglőben vagy az ivóban, elindulunk Mindszent vasútállomásáig vezető túránkon. Kiballagunk az épület előtti területen addig a pontig, ahol megérkeztünk az előző szakasz végén a széles, süppedősen homokos úton az 55-ös főúthoz. Átvágunk a forgalmas aszfaltcsíkon, s folytatjuk az utunkat a túlsó oldalán kezdődő, az előzőhöz roppant módon hasonlatos homokon. Pár perc alatt elenyészik mögöttünk a főút forgalmának zaja, ahogy megindulunk a tanyák között.

Hosszasan gyalogolunk az út mellett sorakozó porták mellett, aztán nagyjából egy kilométernyi menet után a mezőket egy erdő váltja fel a bal oldalon. Körülbelül 20-25 perc elteltével érjük el a letérési pontot, ahol az út jobb szélén álló villanyoszlopon a nyilazott kék jelzés balra, az erdő felé mutat. Bár a fák felé nézve nem látszik semmiféle ösvény, higgyünk az iránynak: a talán 30 lépésnyi széles füves sávon az erdő felé indulva, a fák előtt pillantjuk csak meg a közéjük bevezető, alig használt ösvényt. Belépünk a Felső-Ásotthalmi-erdőbe, s a következő órákban el sem hagyjuk árnyas útjait. Nagyjából kétszáz lépést követően az ösvény homokos keréknyomokba torkollik.

Bal felé indulunk el rajtuk, de 70-80 lépés után jobbra térítenek bennünket a kék jelzések egy másik, nagyon hasonló útra. Ezen már hosszabban gyalogolunk: nagyjából ezer lépés után kell csak letérnünk róla jobbra. Itt váltunk át az erdő nyiladékaiban futó homokos utakra,  amiken több órát fogunk túrázni, miközben sarkosan fordulgatunk a pagonyok határain. Tehát nekiindulunk a nyiladéknak délkelet felé tartva 500 lépést erejéig, aztán balra kanyarodunk északkelet felé. Ezen a szakaszon csak háromszáz lépést megyünk, aztán ismét délkelet felé tartunk. Ebben a nyiladékban már hosszabban ballagunk; nagyjából a harmadánál érjük el a térképünkön is jelzett erdészház erdei tanyáját. Elhaladunk előtte, aztán az út végén jobbra, délnyugat felé vesszük az irányt, s itt is megyünk egy osztásnyit a nyiladék homokos útján.

Ezután ismét délkelet felé térünk, és pár száz lépés után belekezdünk a következő kitérőbe. Az északkelet felé történő váltás után újra délkelet felé fordulunk, az itt kezdődő nagyjából kilométeres szakasz kétharmadánál érve el a Back kápolnához vezető rövid letérést. Érdemes bevállalni a kis kápolnáig vezető néhány száz lépésnyi letérést, mert a templomocska mellett egy hangulatos erdei pihenőt is találunk.

Az 55-ös főút szélén, egy bekerített telken álló kápolnát Begavári Back Bernát szegedi üzletember és neje emeltették 1937-ben fiatalon elhunyt fiuk, dr. Begavári Back Ottó emlékére. Sajnos az épület általában zárva van, csak Nagyboldogasszony és Magyarok Nagyasszonya ünnepén tartanak benne szentmisét. Back Bernát a szegedi Rotary Club első elnöke volt. Az újjáalakult klub a közelmúltban részt vett a kápolna felújításában és a környezete rendezésében.

Az erdei pihenőtől továbbindulva visszatérünk az Alföldi Kéktúra útvonalára, és folytatjuk a kanyargást a Felső-Ásotthalmi-erdő pagonyai közti nyiladékokban. A délnyugat felé történő váltás után egy balkanyarral megint délkelet felé fordulunk. Innen megszűnnek a kitérők. A homokos úton nagyjából öt kilométert poroszkálunk délkeleti irányban az erdőben. Erről egy balkanyarral térünk le, ezerlépésnyit északkelet felé ballagunk rajta, aztán jobbra, délkelet felé térünk a keresztúton. Pár lépés után utunk balra, északkelet felé hajlik, aztán becsatlakozik egy keskeny erdei aszfaltútba.

Innen tehetünk egy rövid kitérőt az úton Rózsa Sándor fájához, ami egy öreg szürkenyárfa. A legendák szerint sokszor megpihent a tövében a híres betyár. A legközelebb érintett település, Ruzsa 1957-ben kapta ezt a nevét; addig Csorva volt. A hely arról nevezetes, hogy területén, a Paplógó tanyán fogták el 1857-ben Rózsa Sándort. Természetesen a ruzsai kéktúra pecséten is az ő arcképe díszeleg. A híres betyár emlékét még több környékbeli vén fa és egy csárda is őrzi, ami Zsombó keleti határában áll, és a kéktúra útvonaláról mintegy félórás gyaloglással érhető el.

Az aszfaltútra térve pár perc alatt kiérünk az 55-ös főútra, amivel eddig párhuzamosan haladtunk az erdő nyiladékain. Most is keresztezzük a forgalmas utat, s a túlsó oldalán kezdődő, már unalomig ismert, vendégmarasztaló homokon indulunk tovább. Mezők, kisebb erdőfoltok között, tanyák előtt ballagunk,  aztán egy átereszen keresztezzük a Bogárzói-csatorna náddal, sással benőtt árkát. Újabb tanyák következnek, aztán nagyjából másfél kilométerrel a csatornahíd után újra beérünk az erdőbe.

A Csorvai-erdő azonban nem olyan zárt, mint amilyen a felső-ásotthalmi volt: annál kicsit ligetesebb, szellősebben állnak benne a fák. A túlsó oldalán ismét mezők és tanyák közé érünk ki, aztán egy jobbkanyar után egy felettébb süppedős, homokos úton kiporoszkálunk a Ruzsára vezető keskeny, kopottas aszfaltútra. Ezen baktatunk be a faluba, nagyjából fél óra alatt érve el a központot. A kéktúra bélyegzőt a templom mellett a Molnár büfében találjuk: a bejárat mellett van felszerelve a belső falon. A büfé egész héten nyitva áll reggeltől estig, tehát biztosan tudunk pecsételni.

Az adminisztráció és pihenő után a Szent István úton indulunk tovább, aztán jobbra, a Tölgyes utcára fordulva érjük el a község határát. A faluszélen balra teszünk meg 200 lépést egy homokos úton, majd egy jobbkanyar után a friss erdőtelepítésen átvágva érjük el a Kállai-erdőt. Végigballagunk az egyik nyiladékot követő egyenes keréknyomokon, ahol felváltva akácosok, tölgyesek és erdei fenyves pagonyok között haladunk. Nagyjából másfél kilométer után térünk csak le jobbra egy újabb porhomokos útra. Ezen végigcaplatva a Ruzsa és Üllés közötti keskeny aszfaltútra jutunk, ráfordulunk, de kicsivel több, mint 100 lépés után letérve róla ismét homokos keréknyomok kerülnek a talpunk alá.

Egy kicsit erdősebb szakasz után itt is szántók jönnek, szórványos tanyákkal. Nagyjából három kilométeres menet végén már látjuk magunk előtt a Ruzsa és Zákányszék közötti aszfaltutat - de nem megyünk el odáig, mert talán kétszáz lépéssel előtte balra fordítanak bennünket a jelzések a tanyák előtt végigvezető keréknyomokra. Elsétálunk az épületek előtt, aztán egy nagyobb gazdaság sarkánál jobbra térünk az elágazásban, s kiballagunk a már korábban látott aszfaltútra. Balra indulunk el a szélén, és párszáz lépés után megérkezünk a Vágói elágazásba. Egy kis kocsma-vegyesbolt-dohánybolt kombót találunk a sarkon az utak elágazásában. Érdemes betérnünk ide egy pihenőre, s feltölteni megcsappant készleteinket.

A kis „bevásárlóközpont” előtt kezdődő keskeny, kopott aszfaltúton megyünk tovább másfél kilométernyit, mire elérünk a végére, egy kisebb tanyaközponthoz. Elhagyjuk a volt tanyasi iskola épületét, majd a megszokott homokos terepen folytatjuk utunkat. Egy kilométert poroszkálunk itt is a tanyák és szántók közötti úton, aztán egy elágazásban balra fordulunk kelet felé. Utunk jellege ezután sem változik: kisebb erdőfoltok, szántók, tanyák hosszú sora előtt haladunk el. Több, mint háromnegyed órás menettel érjük el a Zákányszékre vezető 5432-es utat. Itt egy időre magunk mögött hagyjuk a homokos utakat, ezután egy jó darabon a faluk közötti aszfaltutakat kell koptatnunk. A kisforgalmú országút bal oldali padkán gyalogolva fél óra alatt jutunk be Zákányszék faluközpontjába. A kéktúra pecsétet a Texas söröző és pizzéria épületében találjuk a pult mellett a falra szerelve.

Zákányszékről a szomszédos Bordányba a két falut összekötő 5432-es úton baktatunk át erdőben és szántóföldek között. Mivel eléggé nagy rajta a forgalom, inkább a füves padkán tegyük meg a távot, ne pedig az aszfaltcsík szélén ballagva. A nagyjából hat kilométeres, Bordány központjáig vezető szakasz másfél óra alatt teljesíthető. Itt szusszanhatunk a Viking sörözőben a Kossuth utca 111. szám alatt, ami kéktúra pecsételőhely is. A bélyegző dobozkája belül van a falra szerelve - az ivó reggel nyolctól este tízig nyitva van minden nap!

Bordányból is aszfalton távozunk; a belterületet szinte észrevétlenül elhagyva érünk ki a tanyák közé.  Húsz perc múlva láthatjuk meg a letérés helyét: egy balra induló homokos utat. Szántók, elszórtan álló tanyák között vágunk át a keréknyomokat követve. Néhány kisebb kitérőt leszámítva tartjuk az északkeleti irányt. Nagyjából egy óra alatt érünk ki a földekről a Zsombóra bevezető 5405-ös útra; erre rátérve pedig húsz perc alatt bejutunk a központba. Pecsételni a Jóbarát vendéglőben tudunk az Andrássy út 71. szám alatt.  Az  Alföldi Kéktúra pár lépéssel előtte fordul le a település főutcájáról balra, a templom mellett kezdődő Béke utcába. A vendéglő délelőtt 11-től este 9-ig tart nyitva.

Zsombót a Béke utcán, illetve annak a folytatásán, az Alkotmány utcán hagyjuk el. Az aszfaltozás a település szélén sem ér véget, még jó másfél kilométer hosszan kitart alattunk; egy nagyjából száz méter széles erdősáv keresztezése után fejeződik be. Ebben a fák alkotta foltban érdemes pár percre megállnunk, hiszen itt található a Zsombói-ősláp egyik kis maradványa. Ha benézünk az útról a törzsek közé, látjuk is, hogy a fák vízben állnak, körülöttük pedig zsombék, sás, nád borítja a talajt.

Az Alföld képe a Tisza szabályzása és a lápok lecsapolása után teljesen átalakult. A hajdani flórát és faunát már csak nyomokban találhatjuk meg benne. Egy ilyen folt a Zsombói-ősláp is, amit éppen itt keresztezünk. A mintegy 35 hektár területű ősláp-maradványt 1974-ben nyilvánították védetté. A terület egy erdőrészből és a mellette húzódó láprétből áll. 43 rendszeresen fészkelő, illetve 31, itt táplálékot szerző madárfajt tartanak nyilván, illetve 6 madárfaj téli vendégként fordul elő itt. A lápos terület hosszabb, szárazabb időszakokban kiszáradhat, de tavasszal, nyár elején általában vízzel elárasztva találjuk. Mellesleg erről a zsombékos lápról kapta a nevét a határában fekvő falu, Zsombó.

Az erdősáv túlsó oldalán jobb felé térünk a „T” elágazásban, s délkelet felé tartva végighaladunk az ősláp peremén futó homokos úton, megművelt földek határán. Végigbaktatva rajta fél óra alatt érhetjük el a Szatymazra vezető 4525-ös aszfaltutat. Rátérve a keskeny, kisforgalmú aszfaltcsík szélére pár perc után meglátjuk az M5-ös autópálya felett átvezető felüljáró felhajtóját. Felkaptatunk az úton a hídra, aztán leereszkedünk a túlsó oldalán. Ezen az úton érjük el Szatymaz határát. A házak között fordulunk balra a Kossuth Lajos utcára. Ez a település főutcája, amin átvágunk a falun. A túlsó végéhez közeledve már messziről észrevesszük a vasúti átjárót. Előtte kell balra térnünk a Vasút utcára, hogy aztán pár száz lépés után megérkezzünk a vasútállomás épülete elé. A kéktúra bélyegző dobozkája a pénztár mellett, a váróterem falán vár ránk.

Pecsételés után keresztezve a vasúti átjárót már gyorsan magunk mögött hagyjuk a falut, és az országút szélén ballagva negyed óra alatt érkezünk meg az 5-ös főút körforgalmához. Itt nincs kijelölt gyalogátkelőhely, ezért óvatosan keresztezzük a főút körforgalomba beforduló sávjait! Innen megint nyugalmasabb lesz az utunk a kisforgalmú, Sándorfalvára tartó aszfalt szélén ballagva. Mezőkön, szántókon vágunk át, majd a településhez közeledve érjük el az út bal oldalán álló keresztet és haranglábat. A mellettük lévő kis erdőfolt hűs árnyékában érdemes tartanunk a következő pihenőt. Elérjük Sándorfalvát és az út melletti járdán ballagva a központot. A település főterén, a Szabadság tér 2. szám alatt lévő Baurger King pizzériában tudunk pecsételni a pult mellett a falra szerelt kéktúra bélyegzővel. A pizzéria déltől este tízig tart nyitva. Ha időnk engedi, sétáljunk el a csupán percnyire lévő Pallavicini kastélyhoz!

Érdekes a település története: az 1879-es nagy tiszai árvíz után Pallavicini Sándor őrgróf 300 kataszteri hold területen összesen 597 ingyen házhelyet ajánlott fel az árvíz sújtotta Algyő lakóinak. Az árvízkárosultaknak csak egy része élt ezzel a lehetőséggel; a fennmaradó házhelyeket több száz környékbeli szegényparaszt kaphatta meg. Így jött létre a település, ami máig alapítója nevét viseli. Központjában, egy hangulatos park közepén áll a nemrég felújított kastély, ahol állandó és időszaki kiállítások is helyt kaptak; földszintjén egy kávézó található.

Pecsételés után a településen átvezető főúton folytatjuk az utunkat. A központot magunk mögött hagyva aztán tíz perc alatt egy lazábban települt, parkosabb részre érünk. Itt kell balra fordulnunk a Sport utcára. Ezen érjük el Sándorfalva utolsó házait. Százötven lépésnyit jobbra teszünk meg a szélső utcán, aztán balra térve egy homokos úton belépünk az erdőbe. Az erdőfolton átvágva 7-8 perc alatt jutunk ki egy hétvégi házas övezet peremére; itt balra kanyarodva végigcaplatunk a szélső utcán, néha szinte bokáig süppedve a púder finomságú homokba. Szerencsére néhány perc alatt a házak végére érünk; az erdőben aztán számottevően javul a földút állapota. A következő útelágazásban balra térve hamarosan megérkezünk a Nádastó Szabadidőpark kapujához.

A kapun belül strandot és büféket is találunk, de kinn is leülhetünk pár percre pihenni. Az Alföldi Kéktúra végigvezet a bekerített terület mellett, aztán az útelágazásban jobbra fordulva és egy újabb hétvégi házas övezeten átvágva pár perc alatt kikísér a Sándorfalva és Ópusztaszer közötti országútra. Keresztezzük ezt, és a homokos keréknyomokon bevesszük magunkat a Vöröscsárdai-erdő nyiladékaiba. Ez az erdős terület hosszan nyúlik el az országút mellett, alig kilométernyi szélességben. Ennek a nyiladékait járjuk a következő két órában, tartva nagyjából az északi irányt, néha téve csak rövid kitérőket keletre és nyugatra a pagonyok között. A felfestett kék jelzések megbízhatóan vezetnek az utunkon.

Az erdei csavargás a Dócra vezető kopottas aszfaltútnál ér véget, amin visszaballagunk a közeli országútra, s annak a szélén folytatjuk a túrát Ópusztaszer felé. Nagyjából háromnegyed órányit kell a szélén kutyagolnunk, mire elérjük a balra induló letérést. Most az út bal oldalán húzódó erdőbe teszünk kitérőt. Egy rövid, délnyugat felé vezető szakasz után északnyugat felé fordulunk, s háromnegyed órát ebben az irányban teszünk meg. Az erdőjárásnak keskeny aszfaltút vet véget, amire rávezet a kék jel. Pár perces menettel megint a főútra lyukadunk ki. Most jobbra, dél felé teszünk meg rajta pár száz lépést, aztán balra fordulunk az Ópusztaszeri Történelmi Emlékpark felé. A Szeri Csárda és a kemping kapuja előtt elhaladva negyed óra alatt érjük el az emlékpark központi bejáratát.

Mostani túránkon a történelmi emlékpark az adu-ász, a kihagyhatatlan látnivaló! Még csak le sem kell térni érte az Alföldi Kéktúra útvonaláról, hiszen az pont a főbejárat előtt vezet el - pecsételnünk pedig a gazdasági bejárat portásfülkéjében kell. Anonymus így ír a magyarok viselt dolgait megörökítő Gesta Hungarorum-ban: „Azon a helyen a vezér és nemesei elrendezték az országnak minden szokástörvényét meg valamennyi jogát is, hogy miképpen szolgáljanak a vezérnek meg főembereinek, vagy miképpen tegyenek igazságot bárminő elkövetett vétekért. Azt a helyet, ahol mindezt elrendezték, a magyarok a maguk nyelvén Szerinek nevezték el azért, mert ott ejtették meg a szerét az ország egész dolgának.” Az emlékpark az egykor itt állt Szer monostor romjai köré települt. A 12. században épült szerzetesház romjai mellett találjuk többek között a Millenniumra felépített Árpád emlékművet, a Feszty-körképnek és egyéb kiállításoknak is helyt adó Rotundát, a Csete-jurtákat, a Skanzent, a Nomád parkot és a nemrég felavatott Látogatóközpontot is.

A főkaputól a park kerítése mentén indulunk tovább. Keskeny betonút vezet a csupán pár percnyire lévő gazdasági kapuhoz, ahol a kéktúra bélyegzőt találjuk. A pecsétet úgy kell elkérni a portaszolgálattól, nincs külön doboza. A betonút nem ér véget a kapunál, még kitart alattunk nagyjából ezer lépést, és csak ott fordul be a vízmű bekerített telkére. Mi egyenesen indulunk tovább egy bokorsorok között futó földúton, ami meglepő módon már cseppet sem homokos - legfeljebb kátyús, de ez a tény már elviselhetőbb. Körülbelül háromnegyed órás menettel érjük el Levelényt, a megművelt földek között fekvő tanyaközpontot.

Pár lépés erejéig balra kanyarodva rátérünk a bekötőútjára, keresztezünk egy békalencsés csatornát, aztán jobbra folytatjuk a túrát a mezőkön keresztül. Valamivel több, mint fél óra alatt érjük el ezen a földúton a Tisza gátját. Felkaptatunk a füves oldalában a tetején futó betonozott keréknyomokra, s észak felé indulunk el rajtuk. Húsz-huszonöt perc alatt érkezünk meg a gátra felkapaszkodó keskeny aszfaltúthoz, amin pár perc alatt leszaladunk a kompkikötőbe. A mindszenti kompnak információink szerint nincs menetrendje, igény szerint közlekedik a két part között. Ezzel kelünk át a Tiszán, hogy a Duna-Tisza-közéről a Tiszántúlra juthassunk.

A pár perces hajóút közben a pecsételés elintézése után – a bélyegzőt a komp személyzetétől kell elkérnünk – még van időnk gyönyörködni a folyó látványában is. Kis számvetést készítve elmondhatjuk, hogy Szekszárdtól eddig a pontig összesen 243 kilométert jöttünk, de a nagyobbik rész több mint 600 kilométere még előttünk áll!

Átérve a folyó keleti oldalára felkapaszkodunk a magas partra. Innen már látjuk a halászcsárdát (itt is találunk egy kéktúra bélyegzőt az épületben). A komptól induló út a gát tetejéről leereszkedve éri el Mindszent legszélső házait. A hosszú Kossuth Lajos utcán ballagunk be a városba. Közben szemügyre vehetjük a római katolikus templomot és elhaladunk hangulatos Gyümi vendéglő előtt is. A központon átvágva a Kossuth Lajos utca folytatásán, a Csokonai utcán érkezünk meg a vasútállomás melletti útelágazáshoz. Az Alföldi Kéktúra itt balra, észak felé fordul, mi azonban térjünk le az útvonalról, hogy az állomáson pecsételhessünk a füzetünkbe. A bélyegzőt a pénztárablak mellett találjuk a falra szerelt dobozkájában.

Tömegközlekedéssel

Tömegközlekedéssel elérhető

A Petróczi iskola megközelítése:

  • Autóbusszal Szeged, illetve Baja felől az Öttömös, Dobó-tanya elnevezésű megállóig, ami a Petróczi iskola előtt van

Mindszent, vasútállomás megközelítése:

  • Vasúttal a Szentes és Hódmezővásárhely közötti 130-as vasúti szárnyvonalon Mindszent vasútállomásig, majd a város utcáin
  • Távolsági és helyközi busszal Stop büfé megállóig, majd a város utcáin (pecsételés a vasútállomáson)

Megközelítés

A Petróczi iskola megközelítése:

  • Autóval Szeged és Baja felől az 55-ös úton az öttömösi elágazásig (5413-as út elágazása)

 Mindszent, vasútállomás megközelítése:

  • Autóval a Szentes és Hódmezővásárhely felől a 4521-ös úton, majd a város utcáin.

Autóval

A Petróczi iskola előtti nagy téren bárhol leparkolhatunk az autóval. 

Mindszent vasútállomásán betonozott parkolót találunk.

Mindkét helyen díjmentes a megállás.

Navigáció Google Térképpel

A szerző által ajánlott kiadványok:

Nyomtatott irodalom nem érhető el a túraszakaszról. Irodalom az interneten:

A következő túraleírásokat ezen cikk szerzője készítette 2016-os Alföldi Kéktúra bejárásának élményeiből:

Az Alföldi Kéktúra a Petróczi iskola és a Ruzsa melletti Kállai erdő között

Az Alföldi Kéktúra a Ruzsa melletti Kállai-erdő és Zsombó között

Az Alföldi Kéktúra Zsombó és a Dóc melletti Hantházi-erdő között

Az Alföldi Kéktúra a Dóc melletti Hantházi-erdő és Mindszent vasútállomás között

Feltser János nem szorosan útvonalkövető Alföldi Kéktúra bejárásának leírásai 2011-ből és 2012-ből:

Kunfehértó vasútállom - Szatymaz vasútállomás

Szatymaz vasútállomás - Szarvas vasútállomás

A szerző által javasolt térképek:

Tudomásunk szerint nincs nyomtatott turistatérkép a Kiskunság keleti részéről

Közösség

 Hozzászólás
 Figyelmeztetés
Közzététel
  Vissza szerkesztéshez
Pont kijelölése a térképen
(Kattints a térképre!)
vagy
Tipp:
A pont közvetlenül a térképre helyezhető.
Törlés X
Szerkesztés
Mégsem X
Szerkesztés
Útpontok módosítása
Videók
*Kötelező mező
Közzététel
Kérlek, adj egy megnevezést!
Kérlek, adj leírást a "figyelmeztetés" alatt!
Állapot
nyitva
Nehézség
könnyű
Hossz
92,4 km
Időtartam
23:10 óra
Szint +
52 m
Szint -
98 m
Tömegközlekedéssel elérhető Egyirányú túra Szakaszosan teljesíthető túra Kulturális/történelmi értékek Növénytani érdekességek Állattani érdekességek Egészséges környezet

A mai időjárás

Statisztika

: óra
 km
 m
 m
Legmagasabb pont
 m
Legalacsonyabb pont
 m
Szintprofil megjelenítése Szintprofil elrejtése
Nagyításhoz vagy kicsinyítéshez húzd össze a nyilakat!