Zsuzsi Erdei Vasút, Debrecen
Debrecen kisvasútja a város erdeinek köszönheti létét: egyre nehezebb volt az – egyébként a 13-14. század óta meglévő, folyamatosan növekvő területű – megyeszékhely körül fekvő erdőkből a kitermelt faanyag szállítása, így a város vezetése az 1880-es évek elején egy erdei vasút kiépítése mellett döntött. A várostól keletre fekvő erdőségeket feltáró vasút az első tervek szerint párhuzamosan futott volna a Szatmárnémeti felé vezető nagyvasúti pályával, és Vámospércsen végződött volna. A pályát végül egy vállalkozó építette meg, és kezdte üzemeltetni 1882-ben. Ekkor a gúti erdőkig vezetett a 950 milliméteres nyomtávolságú vaspálya, mintegy 26 kilométer hosszban, homokos ágyazatra, közönséges gally- és gömbfára fektetett „kutyafejű” síneken. Ekkor mindössze egy gőzmozdonnyal és 45 kocsival indult meg a forgalom – a lokomotív a Zsuzsi nevet kapta, innen ered a vasút mai neve is.
Természetesen a gördülőállomány egyre bővült, de Zsuzsi az 1961-es átépítésig szolgálta az erdei vasutat. A vasút említett gyenge felépítménye számos műszaki problémát okozott, mégis rendületlenül üzemelt a kisvasút, számos (ideiglenes) szárnyvonalat is kiszolgálva az éppen kitermelés alatt álló erdőrészletek felé. Az egyik, komolyabb forgalmat bonyolító mellékvonalon épült meg 1903-ban Magyarország első vasbeton, illetve vasbetétes beton szerkezetű hídja a Szatmárnémetibe vezető vasútvonal felett.
A vasútvonalat az 1920-as évektől kezdve több ízben meghosszabbították, végül 1950-ben érte el legtávolabbi pontját, Nyírbélteket. 1923-ban indult a személyszállítás, ugyanis a megyeszékhely vezetése felismerte, hogy a kisvasút mentén elszórtan fekvő tanyák és az érintett községek lakói jelentős mértékben részt vállalhatnak Debrecen lakóinak mezőgazdasági terményekkel történő ellátásában. Mindemellett a gúti erdő egyre népszerűbb kirándulóhellyé vált, így 1933-ban egy menedékházat és egy üdülőházat építettek (ez egyik vonalhosszabbítást is ennek köszönheti a Zsuzsi Vasút).
A megnövekedett forgalom új járművek forgalomba állítását is indokolta, ami egyben modernizációt is jelentett: 1931-ben indult be a motoros vontatás. Az első motorkocsi, egy négytengelyes jármű, a BCmot 101 pályaszámot kapta, 60 LE-s Cadillac benzinmotor hajtotta. (A második motorkocsi 1936-ban épült a vasútra, de ez már kéttengelyes jármű volt.) A motorkocsik engedélyezett sebessége 35, illetve 50 km/h volt.
Mind a teher-, mind a személyforgalom nagyon erős volt a kisvasúton, amit 1961-ben építettek át 760 mm nyomtávúra, ekkor kerültek ide az Mk48-as mozdonyok (korábban, még a 950 mm-es korszakban megjelentek már a C50-esek is), illetve az akkoriban leginkább elterjedt személy- (Bax típus) és tehervagonok (Jah, Gah sorozatok) is.
Ennek ellenére az 1968-ban meghirdetett közlekedéspolitikai koncepció ezt a kisvasutat is megszüntetésre ítélte. A lakossági tiltakozás ellenére 1977. augusztus 31-én közlekedett az utolsónak hitt vonat. Azonban a Zsuzsi Vasút úttörővasúttá alakult: a vágányokat ugyan felszedték Hármashegyalja és Nyírbéltek között, de így is maradt 16,6 kilométernyi sínpár, három Mk48-as mozdony és 12 személykocsi, az üzemeltetést pedig átvette a Debreceni Közlekedési Vállalat.
A mozdonyok és a személykocsik ma is üzemelnek (kettő közülük már a 950 mm-es korszakban is itt volt), mellettük egy gőzmozdony (394,023), egy pályamesteri vágánygépkocsi, „Gebus”, a kéttengelyes kismozdony és számos megmaradt teherkocsi szolgálja a kisvasutat. A Zsuzsi Vasút 2005 óta műemléki védettség alatt áll, a pálya felújítása 2020-ban fejeződött be, így remélhetőleg még sokáig zakatolnak rajta a szerelvények a kicsik és nagyok legnagyobb örömére.
Állomások:
- Debrecen-Fatelep
- Hétvezér*
- Ballatanya*
- Fancsika*
- Csereerdő*
- Erdészlak*
- Martinka*
- Sámsoni út*
- Haláperdő*
- Hármashegyi-tó*
- Hármashegyalja végállomás
A *-gal jelölt megállóhelyek feltételes megállóhelyek, azaz a vonatok csak akkor állnak meg, ha a le- vagy felszállási szándékot jelzik az utasok.
Árak:
- Teljesárú menetjegy egy útra: 700 Ft (menettérti: 1400 Ft)
- Kedvezményes jegy egy útra: 500 Ft (menettérti: 1000 Ft); kedvezményes menetjegyet válthatnak gyermekek 14 éves korukig, 26 éves korukig a nappali tagozatos diákok érvényes diákigazolványuk felmutatásával, illetve nemzetközi diákigazolvánnyal rendelkezők, nyugdíjasok, 65 éven felüliek.
- Családi jegy (csak menettérti útra): 3500 Ft; legalább kettő 14 éven aluli gyermek és szüleik menettérti együttutazása esetén választható, beleértve az esetlegesen 4 éven aluli gyermekeket is
- Díjmentesen utazhatnak a 4 éven aluli gyermekek
- Gőzvontatású nosztalgia teljes árú menetjegy egy útra: 1100 Ft
- Gőzvontatású nosztalgia kedvezményes menetjegy egy útra: 800 Ft
- Kerékpár- és kutyajegy egy útra: 500 Ft
- Teljesárú szakaszjegy egy útra (szakaszhatár: Erdészlak): 500 Ft
- Kedvezményes szakaszjegy egy útra (szakaszhatár: Erdészlak): 250 Ft
Menetrend:
A vonatok márciustól november végéig közlekednek, az aktuális menetrend a kisvasút honlapján érhető el.
Az adatok tájékoztató jellegűek, és a 2021 májusi állapotot tükrözik. Érkezés előtt mindig tájékozódj a szolgáltató honlapján, és ha eltérést találsz, írd meg nekünk!
A szerző tippje
Úttípusok
Szintprofil megjelenítéseBiztonsági előírások
- A vasúti sínek közt sétálva nem szabad elfelejteni, hogy különvonat vagy pályafenntartó menet bármikor érkezhet, az erdő pedig meglepően jó hangszigetelő. Mindig tarts kellő távolságot: a legnagyobb járművek szélessége elérheti a 2,5 métert, tehát mindkét oldalt 70-70 cm-re ér a sínszáltól, amihez még hozzáadódhat egy esetleg túllógó rakomány vagy nyitva felejtett ajtó is.
- Ne sétálj sínek közt, a váltókon és tíz méteres körzetükben: ezek környéke általában olajos, itt a talpfák is csúszósak, ráadásul a váltók sok botlásveszélyes alkatrészt tartalmaznak, amelyek különösen éjszaka vagy hó alatt rejtve maradnak.
- Sose állíts át váltót: a súlykörte a lábadra eshet, az elmozduló csúcssín más kezét-lábát is becsípheti, a helytelen állású váltóra érkező vonat pedig balesetet szenvedhet még egészen kis sebességnél is.
- Tarts néhány méter távolságot az álló jármű előtt vagy mögött, ha a síneket keresztezed: a vonat vagy annak mozdonya külön jelzés nélkül is bármikor elindulhat.
- A sínek felülete nedves időben még vékony rozsdával borított állapotában is csúszós.
Hasznos linkek és ötletek
Kezdőpont
Végpont
Útleírás
Egy álmos kisvárosi utcában találjuk a Zsuzsi Vasút fűtőházát és egyben központját, ahonnan a vonatok indulnak 16 kilométeres útjukra. Egy kis fogadóépületben találjuk a pénztárt, és a kis váróterem vitrinjeiben egy kis vasúttörténeti tárlat is helyet kapott.
A vonatok a kismotorszín mögötti peronról indulnak, és előbb átzötyögnek két kis „pályaudvaron”, ahol a személykocsikat tárolják, majd megérkeznek a Hétvezér megállóhelyre. Innen a Vámospércsi út mellett vezetnek a sínpárok kilométereken keresztül; igazi unikumként a közúti lámpákat egy távirányítóval bírja a mozdonyvezető olyan működésre, hogy az olajzöld szerelvényeknek biztosítsanak szabad utat.
Akik szeretik a mozdonyfüttyöt, nem fognak csalódni, ugyanis minden egyes útátjáró előtt megszólal a mozdony kürtje. A kezdetben családi házak előtt zötyögő szerelvények pályája mellől kezdenek el-eltünedezni az épületek, majd Csereerdő megállóhelyet követően a vonatok az erdő felé veszik az irányt.
Az erdőben kanyarogva a kisvasút mintegy 10 kilométert tesz meg. Helyenként a fák alagútként zárulnak össze a pálya felett, máshol egy-egy kisebb rét mellett elhaladva kicsit kinyílik a táj. Itt-ott tanyák tünedeznek fel menet közben, máshol egy-egy átereszen vagy kisebb bevágáson haladnak át a sötétzöld vonatok. Az útátjárókban itt sem maradhat el a kürtszó, ami meglehetősen gyakran felharsan egyébként. Aki kitartóan nézi az erdőt, akár egy-egy nagyvad felbukkanására is számíthat, de ehhez egy kis szerencse is kell természetesen.
A vonatok a 16,6 kilométeres utat 55 perc alatt teszik meg, és az erdő közepén található Hármashegyalja nagy tisztáson fekvő állomására futnak be, ahol egy erdei iskola és egy tanösvény várja a látogatókat.
Tömegközlekedéssel
Tömegközlekedéssel elérhető
- A 25, 25Y, 37, 41, 41Y, 45, 125, 125Y jelzésű helyi autóbuszjáratokról a Kolónia utca (a másik irányban Falóger), míg a helyközi járatokról Debrecen, Mák utca (megegyezik a helyijáratok más elnevezésű megállóival) megállóhelyen célszerű leszállni Debrecen-Fatelep állomás megközelítéséhez.
- Hétvezér megállóhelyhez a DKV 25, 25Y, 37, 41, 41Y, 45, 125, 125Y jelzésű járatairól viszonylattól és iránytól függően Hétvezér utca/Komáromi Csipkés György tér/Ruyter utca, a helyközi járatokról Debrecen, Szabadságtelep megállóhelyen kell leszállni (az elnevezések ugyanazt a csomópontot jelölik).
Megközelítés
- A Kolónia utca/Falóger/Debrecen, Mák utca megállóhelytől a szupermarket előtti Mák utcán kell elindulni a kisvasút felé, majd a síneket keresztezve balra kell fordulni a Ruyter utcára (körülbelül 400 métert, azaz 5 percet kell sétálni).
- Hétvezér utca/Komáromi Csipkés György tér/Ruyter utca/Debrecen, Szabadságtelep elnevezésű megállóhely a Zsuzsi Vasút Hétvezér megállója közvetlen közelében található, melyet a szabadságtelepi templom kertje mögött kell keresni.
Parkolás
- A Ruyter utcában lehet parkolni a KRESZ szabályainak betartásával.
Koordináták
Felszerelés
- Ahhoz, hogy végigutazz a kisvasúton, nincs szükséged semmiféle különleges eszközre.
- Ha a vasúti sínek mentén tett séta a terv, a zúzottkő ágyazat miatt mindenképpen egy erős, zárt cipőre lesz szükség.
Statisztika
- 11 Útpontok
- 11 Útpontok
Kérdések és válaszok
Kérdeznél a szerzőtől?
Értékelések
Legyél te az első hozzászóló!
A közösség fényképei