Megosztás
Megjelölés
Nyomtatás
GPX
KML
Tervezz túrát ide!
Beágyazás
Fitnesz
Kisvasutak

Szilvásváradi erdei vasút

Kisvasutak • Bükk-vidék
  • /
    Fénykép: Attila Gulyás, Magyar Természetjáró Szövetség
  • /
    Fénykép: Attila Gulyás, Magyar Természetjáró Szövetség
  • /
    Fénykép: Attila Gulyás, Magyar Természetjáró Szövetség
  • /
    Fénykép: Attila Gulyás, Magyar Természetjáró Szövetség
Térkép / Szilvásváradi erdei vasút
150 300 450 600 750 m km 0.5 1 1.5 2 2.5 3
Időjárás

Hazánk legrövidebb, legmeredekebb és legforgalmasabb erdei vasútja a szilvásváradi Szalajka-völgyben szállítja a kirándulókat a falu szélső utcái és a híres Fátyol-vízesés fölötti tisztás között.

nyitva
könnyű
3,2 km
0:15 óra
110 m
4 m

Szilvásvárad, az északi Bükk egyik gyöngyszeme minden évben százezreket vonz. Különleges fekvése, jó levegője és természeti látványosságai egész évben várják a látogatókat a falu központjától egészen a néhány kilométerre fekvő Bükk-fennsíkig. A kettő között pedig a legrövidebb út a Szalajka-völgyön át vezet. Az alján kanyargó, jól kiépített erdei sétaút mellett fut az erdei vasút pályája is, időnként csak karnyújtásnyira a pataktól, máskor több emelet magasban, a völgy szikláinak tetején. A bő három kilométer hosszú vasút leginkább fölfelé menet népszerű, hiszen száz méteres szintkülönbséget küzd le, de előszeretettel utaznak rajta a hegység belsejébe tartó, illetve az onnan érkező kirándulók is. Jeles alkalmakkor Szilvi, a vasút apró, ötven lóerős gőzmozdonya is szerepet kap.

A szerző tippje

Nyári és őszi hétvégéken érdemes a reggeli első vonatokkal útnak indulni: a még csendes, párába burkolózó völgy mesebeli látványt nyújt. 

outdooractive.com User
Szerző
Attila Gulyás
Frissítés: 2017-10-31

Nehézség
könnyű
Technika
Állóképesség
Élmény
Táj
Magasság
467 m
356 m
Ajánlott időszak
jan.
febr.
márc.
ápr.
máj.
jún.
júl.
aug.
szept.
okt.
nov.
dec.

Biztonsági előírások

A vasúti sínek közt sétálva nem szabad elfelejteni, hogy különvonat vagy pályafenntartó járat bármikor érkezhet, a kanyarok körül növő erdő pedig meglepően jó hangszigetelő. Mindig tarts kellő távolságot: a legnagyobb járművek szélessége elérheti a 2,5 métert, tehát mindkét oldalt 70-70 cm-re ér a sínszáltól, amihez még hozzáadódhat egy esetleg túllógó rakomány vagy nyitva felejtett ajtó is. 

Ne sétálj sínek közt a váltókon és tíz méteres körzetükben: ezek környéke általában olajos, itt a tapfák is csúszósak, ráadásul a váltók sok botlásveszélyes alkatrészt tartalmaznak, amik különösen éjszaka vagy hó alatt rejtve maradnak.

Sose állíts át váltót: a súlykörte a lábadra eshet, az elmozduló csúcssín más kezét-lábát is becsípheti, a helytelen állású váltóra érkező vonat pedig balesetet szenvedhet még egészen kis sebességnél is.

Tarts néhány méter távolságot az álló jármű előtt vagy mögött, ha a síneket keresztezed: a vonat, vagy annak mozdonya külön jelzés nélkül is bármikor elindulhat.

A sínek felülete nedves időben még vékony rozsdával borított állapotában is csúszós.

Felszerelés

A Szilvásváradi Erdei vasút főleg nyitott kocsikkal közlekedik, így egy kisebb záportól csak az esőkabátjuk védheti meg az utasokat.

Tavasszal és ősszel ugyan munkába áll a korlátozott számú fedett, illetve teljesen zárt kocsi is, de forgalmas időszakban nem mindenkinek jut bennük hely, így ilyenkor is előkerülhetnek a nyári járművek.
Ha a vasúti sínek mentén tett séta a terv, a zúzottkő ágyazat miatt mindenképpen egy erős, zárt cipőre lesz szükség.

Javaslatok és linkek

Jó idő esetén a közlekedési szezon sokszor már március közepén elkezdődik, és egyedi meghirdetés alapján, egészen november első-második hétvégéjéig tarthat. Nyilvános különjáratok, például mikulás alkalmából télen is rendszeresen útnak indulnak.

Kezdőpont

Szilvásvárad, Szalajka-úti erdei vasút állomás (356 m)
Koordináták:
Geographic
48.095472 N 20.392596 E
UTM
34U 454774 5327090

Végpont

Fátyolvízesés végállomás

Útleírás

A vasúti szállítás fénykorában, a XX. század közepén Szilvásváradnak két erdei vasútja is volt. A falu határában lévő fatelepről a Szalajka- és Tófalu-völgyben gőzvontatású szerelvények közlekedtek fel és le, megrakodva a Bükk legértékesebb kincseivel: a hatalmas bükkfa-törzsekkel, valamint vasérccel, mely főleg a trianoni határok megszületése után lettek igazán értékes. Több mint négyszáz méterrel magasabban, a Bükk-fennsík északi szélén egy teljesen más vasúti hálózat vékonyabb - és csak 600 mm nyomtávú - sínpárja kanyargott, ahol a zömmel fával rakott kocsikat lovakkal vontatták. 

A két hálózatot eleinte csak egy fapálya kötötte össze egymással, de ennek helyét hamarosan különleges műszaki megoldás vette át: az azonos nyomvonalon épült sikló közel negyven fokban lejtő, 760 mm nyomtávú sínpárján drótkötéllel vontatták az alsó hálózat teherkocsijait. A második világháború utáni években a Bükk-fennsík vonalát is átépítették 760 mm nyomtávúra, ls kibővítették Bánkút felé is, így a fennsíkon kitermelt faanyag már átrakás nélkül juthatott el egészen a szilvásváradi MÁV állomásig. A hálózat megszüntetése viszonylag rövid idő alatt, 1967-ben következett be: az erdei feltáróutak megépítése és nagy teljesítményű teherautók szolgálatba állása után a fennsík vasútját és a siklót elbontották, a Szalajka-völgyi vasutat pedig a kirándulóforgalom kiszolgálására rendezték be. Ekkor álltak munkába a ma közlekedő járművek is.

Az azóta eltelt időben a vasúton nem sok változást történt, pedig körülötte Szilvásvárad idegenforgalma hatalmas fejlődésen ment át. Az egykori fatelep helyét autóparkoló foglalta el, a vasúthoz vezető utcában pedig egymás után nyíltak a kisebb-nagyobb vendéglők, ajándékbltok, és éttermek, kiszolgálva az ide érkező tömegeket. Így aki ma a vasúthoz érkezik, már szinte városias környezet szélén találja a végállomást. Jegyváltás után a legtöbbször még rövid várakozás vár az utasokra, mert a járműveket általában csak az indulás előtti percekben nyitják meg.

Viszont ha már idáig jutottunk, egyben azt is jeleni, hogy eljött az utazás ideje! Az eddigi lassú nézelődés után igencsak határozott hangulatváltást hoz, amikor a mozdony egyik percről a másikra teljes sebességre kapcsol, és az állomás körüli épületeket már a "szédítő" 25Km/h utazósebességgel, igazi erdei menetszéllel hagyjuk el, majd rövidesen be is futunk a lombok közé.
A pálya mellett a Szalajka-völgy aszfaltozott útja, azon túl pedig a Szalajka-patak látszik a fák között. Ami a térképen csak egy-egy szorosan egymás mellé rajzolt kék, sárga, és fekete vonal, most itt van a lábunk alatt és mellett, amint kanyarról kanyarra követik egymást. 

A pálya rövidesen az útnál magasabbra emelkedik, majd egy éles kanyarral a vonat "átrepül" a patak túloldalára. Híd sem itt, sem máshol nem épült, az egyenletes vízjárású patak fölött elegendőek a széles töltések, az aljukban egy-egy nagyobb vasbeton csőáteresszel. 


Az ív után Szalajka-halastó állomásra érkezünk, amelynek vágányai már a következő kanyaron túl veztnek. Itt, félúton általában alig van leszálló, pedig aki gyorsan szeretné elérni a völgy alsó felének nevezetességeit, mint például az erdészeti múzeumot, a szabadtéri szarvassimogatót, vagy a Sáfrány Pisztrángudvart, innen érdemes indulnia. Leszállók híján viszont a szerelvény általában nem is áll meg itt.

A folyamatos haladással megőrzött lendület azonban jól jön, mert már az állomás után elkezdődik hazánk legmeredekebb, 60 ezrelék esésű (közúton: 6%) pályaszakasza, és ki is taer a következő egy kilométeren. A motorok hangosan dolgoznak, de a sebesség a könnyű, nyitott kocsikkal alig csökken. Pedig egy három kocsis, utasokkal teli szerelvény összsúlya mozdonnyal együtt már a negyven tonnát közelíti, amire szűk 200 lóerő teljesítmény jut, vagyis tonnánként egy robogó ereje. A vasút viszont nem véletlenül az egyik leghatékonyabb közlekedési mód, így ennyi is elegendő a húsz kilométer per órára csökkent sebesség tartásához. 

Amíg a fejekben a számok folynak, a sínek mellől lasssan eltűnik a patak, a helyébe pedig a mellette növő fák lombkoronája kerül: egyre inkább felülről szemlélhetjük a völgyet. Az út talán itt a leglátványosabb, az éles kanyarok helyett kisebb sziklabevágások, lent tekintélyes mélysé, fent pedig a Bükk fölénk meredő csúcsainak lassan kibontakozó látványa színesíti az utazást. Aztán a következő kanyarban hirtelen megérkezünk a völgy tetejéhez: visszazárul az erdő, jobbra pedig kis állomásből lett büfé, majd a mögötte előtűnő, hatalmas tisztás uralja a táj képét. A vonat egy utolsó, gyors fordulóval a rét bal szélére fordul, és rövidesen be is fut a közelmúltban alaposan felújított Fátyolvízesés végállomásra. Bár korábban itt a kocsi lépcsőjéről egyenesen a mező pázsitjára lehetett leszállni, az egyre növekvő forgalom kiszolgálására 2012-re "rendes" állomás épült, babakocsival is megközelíthető peronnal, mosdókkal és esőbeállóval. A jvarészt természetesen betonból álló építmény a tervezők gondosan válogatott kövekkel burkolták, míg a nem teherhoró szerkezetek, korlátok és oszlopok fából épültek, összességében igazán ízlésesen csomagolva a létesítményt.

 

 

Tömegközlekedéssel

Tömegközlekedéssel elérhető

Szilvásvárad, Szalajka-völgy megközelítése:

Vasúttal Egerből Szalajkavölgy megállóhelyig, onnan a település utcáin egy kilométer séta

Távolsági és helyközi busszal "Szilvásvárad, szalajkavölgyi elágazás" megállóból, elsősorban Eger irányából közelíthető meg kényelmes és sűrűn közlekedő járatokkal, köztük közvetlen budapesti buszokkal is.

Megközelítés

Eger felől, a 25-ös úton, a Szarvaskő utáni elágazásnál Szilvásvárad/Mónosbél felé haladva, 15 kilométer után érkezünk Szivásváradra. A falu főutcájának kanyarjában, közvetlenül a lovasstadion után egyenesen továbbhaladva érhetők el a vasúthoz legközelebbi parkolóhelyek

Autóval

A Szalajka-völgy aljában, a falu több pontján is kialakítottak közepes méretű parkolókat. Ezek közül a legjelentősebb, a lovasstadion oldalában lévő, amely az építési munkák alatt, 2017 végéig csak korlátozottan üzemel. A többi helyszínről általánosan elmondható, hogy a nyári csúcsszezon idején zsúfoltak, némelyikük ilyenkor fizetőssé válik, a hidegebb napokon viszont nem okoz gondot helyet találni. A belső parkolók telítődése esetén a közeli Dózsa György és Akácfa utcákban érdemes hátrahagyni az autót.

Navigáció Google Térképpel

Közösség

 Hozzászólás
 Figyelmeztetés
Közzététel
  Vissza szerkesztéshez
Pont kijelölése a térképen
(Kattints a térképre!)
vagy
Tipp:
A pont közvetlenül a térképre helyezhető.
Törlés X
Szerkesztés
Megszakítás X
Szerkesztés
Útpontok módosítása
Videók
*Kötelező mező
Közzététel
Kérlek, adj egy megnevezést!
Kérlek, adj leírást a "figyelmeztetés" alatt!
Mutass többet!

Nem található figyelmeztetés a környéken.
Állapot
nyitva
Nehézség
könnyű
Hossz
3,2 km
Időtartam
0:15 óra
Szint +
110 m
Szint -
4 m
Tömegközlekedéssel elérhető Evés-ivás lehetőség Család- és gyerekbarát Kulturális/történelmi értékek Földtani érdekességek Növénytani érdekességek Állattani érdekességek Hegyi vasút, kötélpálya megállóhely

A mai időjárás

Statisztika

: óra
 km
 m
 m
Legmagasabb pont
 m
Legalacsonyabb pont
 m
Magasságprofil megjelenítése Magasságprofil elrejtése
Nagyításhoz vagy kicsinyítéshez húzd össze a nyilakat!