Megosztás
Megjelölés
Nyomtatás
GPX
KML
Tervezz túrát ide!
Beágyazás
Fitnesz
Kisvasutak

Pálházi Erdei Vasút

Kisvasutak · Tokaj-Zempléni-hegyvidék
Ennek a tartalomnak a szerzője
Magyar Természetjáró Szövetség Igazolt partner  A felfedezők választása 
  • Kisvasúti szerelvény a pálházi malom közelében
    / Kisvasúti szerelvény a pálházi malom közelében
    Fénykép: Abelovszky Tamás, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Pálházi kisvasút, háttérben az Áfonyás-tóval
    Fénykép: Abelovszky Tamás, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Kishuta főutcáján zakatol a Pálházi Erdei Vasút szerelvénye
    Fénykép: Abelovszky Tamás, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Kék ég, zöld mozdonyok Pálháza közelében
    Fénykép: Abelovszky Tamás, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Őszi hangulat a Pálházi Erdei Vasúton
    Fénykép: Abelovszky Tamás, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Kőkapu alagútjához közeledik a kisvasút szerelvénye (Pálházi Erdei Vasút)
    Fénykép: Abelovszky Tamás, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A kőkapui vadászkastély alatti alagútból bújik ki a Pálházi Erdei Vasút vonata
    Fénykép: Abelovszky Tamás, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Kisvasúti szerelvény a pálházi malom közelében
    Fénykép: Abelovszky Tamás, Magyar Természetjáró Szövetség
0 150 300 450 m km 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Pálházi Erdei Vasút (Pálháza állomás) Pálházi Erdei Vasút (Pálháza-Ipartelep állomás) Pálházi Erdei Vasút (Kishuta megállóhely)

A pálházi erdei vasút mai vonala a Nyíregyházától Füzérkomlósig vezető vaspálya egyik szárnyvonalaként valaha Magyarország egyik leghosszabb kisvasútjának része volt. Ma tavasztól őszig 7 kilométer hosszan koptatják a síneket a kis szerelvények a Zemplén vadregényes sűrűjében, és még egy alagúton is átbújnak rövid útjuk során.

könnyű
9,1 km
0:40 óra
102 m
8 m

A pálházi hazánk legrégebben (1888 óta) működő kisvasútja. Károlyi István gróf a zempléni erdőkben kitermelt faanyag szállítására építtette a 7 kilométeres, akkor még 700 milliméteres nyomtávval üzemelő pályát (ma hat centiméterrel távolabb vannak egymástól a sínek) Kőkaputól Pálházáig. A vonal négy kilométeres meghosszabbítását lehetővé tevő alagút csak egy bő évtizeddel később készült el: a szerelvények az 1900-as évek elejétől haladnak át a festői környezetben található vadászkastély alatt.

A kezdetben lóvontatással, görpályaként működő vasútüzem számára 1924-ben kezdett kinyílni a világ, amikor megépült a Sátoraljaújhelyet Füzérkomlóssal összekötő Hegyközi Kisvasút, amit három évvel később összekötöttek a Bodrogközi Kisvasúttal, majd újabb három év múlva – a Balsa és Kenézlő közötti Tisza-híd megépítésével – a Nyírvidékivel is. Fénykorában a kisvasút összekötötte a Zemplént a Nyírséggel, de a második világháború idején Királyhelmecre is el lehetett jutni a hálózaton. Nyíregyházáról Sátoraljaújhelyre gyorsmotorkocsi közlekedett, akár 60 km/órás sebességgel hasítva az alföldi pályaszakaszokon. (Nyíregyháza és Sóstó között egészen egyedülálló módon ráadásul villamosként üzemelt a kisvasút.) A Tisza-híd rövid életű volt, 1944-ben felrobbantották a németek, és soha nem is épült újjá, majd 1980-ban teljesen megszűnt a forgalom a Hegyközi kisvasúton.

Jó néhány emléket fel lehet kutatni a tágabban vett környéken: Sátoraljaújhelyről Füzérkomlósra a kerékpárút a kisvasút nyomvonalán halad, Füzérkomlóson az egykori rakodó helyén egy kiállított Mk45-ös mozdony dacol az idővel (a típus a Gyermekvasúton kívül csak itt volt üzemben Magyarországon), Sárospatak mellett még áll a kisvasút hídja a Bodrog felett – és persze működik a Pálházi Erdei Vasút is.

A kisvasút mai formáját az 1990-es években nyerte el – szerencsére itt az „üzemszünet” nem a megszüntetést jelentette, hiszen kilenc év után, 1989. augusztus 15-én újraindult a forgalom, majd felújították az alagutat és a pályát is, így egy évvel később Rostallóig közlekedtek a vonatok, 1996-ban pedig visszaépítették a Pálháza-Ipartelep és Pálháza közötti 1,2 kilométeres szakaszt is. Ma a C50-es motormozdonyok által továbbított vonatok márciustól októberig közlekednek, remek lehetőséget teremtve egy kellemes kiránduláshoz a Zemplén erdeiben.

Állomások:

  • Pálháza
  • Pálháza-Ipartelep (a vonatok itt nem állnak meg)
  • Kishuta
  • Kemencepatak (a vonatok itt nem állnak meg)
  • Kőkapu
  • Rostalló

Árak:

  • Teljesárú jegy: 800 Ft/fő
  • Kedvezményes jegy (gyerekek 3-14 éves korig, nappali tagozatos diákok, 65 év feletti magyar állampolgárok): 600 Ft/fő
  • Csoportos kedvezmény (óvodások, iskolások / 65 év feletti magyar állampolgárok 20 fő felett, illetve 20 főnként 1 fő kísérő): 500 Ft/fő
  • Kerékpárjegy: 800 Ft

Menetrend:

A vonatok márciustól október végéig közlekednek.

A menetrend a Pálházi ÁEV oldalán érhető el.

Az adatok csak tájékoztató jellegűek, és a 2019 decemberi állapotot tükrözik. Érkezés előtt mindig tájékozódj a szolgáltató honlapján, és ha eltérést találsz, írd meg nekünk!

A szerző tippje

  • Ahogy a többi erdei vasút, úgy a pálházi is pompás lehetőség egy kisvasutazással egybekötött kirándulásra, túrázásra.
  • A telefont akár otthon is hagyhatod, mivel Pálházát elhagyva gyakorlatilag sehol nincs térerő a Kemence-patak völgyében – ha mobilmentes kirándulást tervezel, jó helyen jársz tehát.
outdooractive.com User
Szerző
Abelovszky Tamás
Frissítés: 2019-12-20

Nehézség
könnyű
Technika
Állóképesség
Élmény
Táj
Legmagasabb pont
258 m
Legalacsonyabb pont
155 m
Ajánlott időszak
jan.
febr.
márc.
ápr.
máj.
jún.
júl.
aug.
szept.
okt.
nov.
dec.

Biztonsági előírások

  • A vasúti sínek közt sétálva nem szabad elfelejteni, hogy különvonat vagy pályafenntartó menet bármikor érkezhet, az erdő pedig meglepően jó hangszigetelő. Mindig tarts kellő távolságot: a legnagyobb járművek szélessége elérheti a 2,5 métert, tehát mindkét oldalt 70-70 cm-re ér a sínszáltól, amihez még hozzáadódhat egy esetleg túllógó rakomány vagy nyitva felejtett ajtó is. 
  • Ne sétálj sínek közt, a váltókon és tíz méteres körzetükben: ezek környéke általában olajos, itt a talpfák is csúszósak, ráadásul a váltók sok botlásveszélyes alkatrészt tartalmaznak, amelyek különösen éjszaka vagy hó alatt rejtve maradnak.
  • Sose állíts át váltót: a súlykörte a lábadra eshet, az elmozduló csúcssín más kezét-lábát is becsípheti, a helytelen állású váltóra érkező vonat pedig balesetet szenvedhet még egészen kis sebességnél is.
  • Tarts néhány méter távolságot az álló jármű előtt vagy mögött, ha a síneket keresztezed: a vonat, vagy annak mozdonya külön jelzés nélkül is bármikor elindulhat.
  • A sínek felülete nedves időben még vékony rozsdával borított állapotában is csúszós.

Felszerelés

  • Ahhoz, hogy végigutazz a kisvasúton, nincs szükséged semmiféle különleges eszközre.

Kezdőpont

Pálháza állomás (160 m)
Koordináták:
Geographic
48.470655, 21.514116
UTM
34U 538000 5368741

Végpont

Rostalló állomás

Útleírás

Pálházáról indulva az első kilométeren az erdei vasút az egykori Hegyközi Kisvasút nyomvonalán halad. Ma már nehéz elképzelni is, hogy egykor Nyíregyháza és Királyhelmec is elérhető volt Pálházáról kisvasúton – mégis, a Sátoraljaújhelyről Füzérkomlósra vezető kerékpárút ennek mementójaként szinte végig a vaspálya nyomvonalára épült. Két-háromszáz méter megtétele után a sínektől balra feltűnik egy kis tavacska, mellette pedig egy csinos épület: ez egy régi vízimalmot rejt, amely természetesen látogatható is. Hamarosan Pálháza-Ipartelep állomásra érünk, amely ma a kisvasút központja: innen áll munkába a három C50-es mozdony, és – időjárástól függően – a nyitott vagy fedett személykocsik. A néhány itt árválkodó teherkocsi is szerepet kap néha egy-egy, kifejezetten vonatfotósoknak szervezett utazás alkalmával.

Pálháza-Ipartelep állomást elhagyva jól látható a már említett, a hajdani vasútra épült kerékpárút (az elágazás nagyon jól látszik műholdképeken is), majd egy egykori fűrészüzem ma már romos épületei mellett halad el a kis szerelvény. A délkeletre eső hegyoldalban hatalmas külszíni fejtés látszik a Som-hegy oldalában: 1959 óta itt perlitet bányásznak  – a viszonylag magas víztartalmú, speciális vulkanikus kőzet (riolit- vagy dácitváltozat) megfelelő hevítés hatására megduzzad, így elsősorban szigetelőanyagként használják az építőiparban. Az ipartelepen áthaladva beér a vonat a Kemence-patak mellé az erdőbe, majd rövidesen Kishután zötyög át. A település neve arra utal, hogy valaha üveghuta működött itt; a falut a 18. században szlovák üveghuta-munkások népesítették be.

Kishutát elhagyva kezdődik az igazi erdei vasutazás: a patak mentén, fák között, néha réteket átszelve kaptat a kis mozdony vontatta szerelvény Kőkapu irányába. Két helyen néhány lakóház mellett is elhalad az aszfaltutat keresztezve, mielőtt felbukkanna az Áfonyás-tó, mely a Kemence-patak felduzzasztásával jött létre. A tó mellett haladva érkezik a szerelvény minden gyerek kedvencéhez, az alagúthoz. A hegybe vájt pálya feletti sziklán áll a Kőkapu Vadászkastély, mely garantáltan wifi- és mobilmentes helyként hirdeti magát – térerő valóban nincs Pálháza óta, a környezet pedig mindent megad egy kütyüktől mentes pihenéshez. Az alagúton áthaladva érjük el Kőkapu megállóhelyet, ahol a peron egyben egy étterem terasza is: kiváló párosítás. Innen már csak néhány száz méter a Rostalló névre hallgató végállomás, ahonnan Telkibányára, Regécre vagy Háromhutára is el lehet jutni az erdőn keresztül a jelzett turistautakon.

Tömegközlekedéssel

Tömegközlekedéssel elérhető

  • A helyközi autóbuszokról Pálháza, autóbusz-váróterem megállóhelyen kell leszállni.

Megközelítés

  • Pálháza, autóbusz-váróterem megállóhelytől kb. 100 métert kell sétálni a Dózsa György utcán keleti irányba.

Autóval

  • Parkolni a kisvasút végállomásánál található parkolóban (fizetős a hét minden napján), vagy kicsit távolabb, a Dózsa György úton lehet.

Navigáció Google Térképpel

A szerző által javasolt térképek:


Kérdések és válaszok

Tedd fel az első kérdést!

Erről a tartalomról még senki nem kérdezett.


Értékelések

Írd meg az első hozzászólást!

Ezt a tartalmat még senki sem kommentelte.


A többiek fényképei


Nehézség
könnyű
Hossz
9,1 km
Időtartam
0:40 óra
Szint +
102 m
Szint -
8 m
Tömegközlekedéssel elérhető Evés-ivás lehetőség Család- és gyerekbarát

Statisztika

: óra
 km
 m
 m
Legmagasabb pont
 m
Legalacsonyabb pont
 m
Szintprofil megjelenítése Szintprofil elrejtése
Nagyításhoz vagy kicsinyítéshez húzd össze a nyilakat!