Mesztegnyői erdei vasút
Belső-Somogy kevésbé ismert erdei vasútja Mesztegnyő falu határából a Boronka-melléki Tájvédelmi körzet óriási erdejének mélyébe visz. FIGYELEM! KORSZERŰSÍTÉS MIATT ÁTMENETILEG NEM ÜZEMEL!
A Mesztegnyői Erdei Vasút is kedvezményekkel várja a Természetjáró Kártya tulajdonosokat. Tudj meg többet a Természetjáró Kártyáról (TEKA), a kedvezményekért kattints ide!
Sok más erdei vasúthoz hasonlóan a mesztegnyőit is az erdőkben kitermelt faanyag szállítására hozták létre az 1920-as években. Nem sokkal később szárnyvonalak épültek a környéken létesített halastavakhoz, így a vasút ezek fenntartásában is döntő szerepet kapott. A hatvanas évekre a pályát kelet felé meghosszabbították az erdő apró falvaihoz közel eső Kakpusztáig: az egykori Libickozma, Háromház, Kopárpuszta, Lencsenpuszta és Cserfekvés falvak lakói ekkor kaptak először gépesített utazási lehetőséget. A falvakat viszont ez sem mentette meg, a következő évtizedekre lassan elnéptelenedtek, a járatokon ma már csak kirándulók utaznak.
A hatalmas kiterjedésű erdők rengetegében zakatoló vasút ablakából a természet ma is szó szerint karnyújtásnyi közelségbe kerül, egy kis szerencsével pedig az erdő állatait is megpillanthatjuk. A vasút menetrend szerint a nyári félévben, hétvégenként üzemel, de ősztől tavaszig is rendszeresen indulnak alkalmi, tematikus különjáratok.
Állomások:
- Mesztegnyő
- Búsvár*
- Szúnyogvár*
- Mélyéger*
- Felsőkak
* feltételes megállóhely
Árak:
- A teljes árú vasúti menetjegy irányonként 500 Ft
- Nyugdíjasok és diákok félárú jegyet válthatnak, 4 éves kor alatt az utazás ingyenes
Menetrend:
A személyvonatok munkaszüneti (szombaton és vasárnap), illetve ünnepnapokon, valamint június 1-től augusztus 31-ig szerdai napokon közlekednek az alábbiak szerint:
- Mesztegnyőről Felsőkak felé 10:00 és 14:00 órakor.
- Felsőkakról Mesztegnyő felé 11:15 és 15:15 órakor.
20% menetdíj-kedvezmény jár a Természetjáró Kártya tulajdonosok számára.
Az adatok csak tájékoztató jellegűek, és a 2019 augusztusi állapotot tükrözik. Érkezés előtt mindig tájékozódj a szolgáltató honlapján, és ha eltérést találsz, írd meg nekünk!
A szerző tippje
- Érdemes keresni az alkalmi különjáratokat, amelyekről találhatók friss információk. Ezek a legtöbbször természetismereti vagy gyerekeknek szánt szórakoztató programokkal összekapcsolt utazások alkalmat adnak a környék egy-egy részletének megismerésére, vagy egy különleges családi programra.
Biztonsági előírások
- A vasúti sínek közt sétálva nem szabad elfelejteni, hogy különvonat vagy pályafenntartó járat bármikor érkezhet, a kanyarok körül növő erdő pedig meglepően jó hangszigetelő. Mindig tarts kellő távolságot: a legnagyobb járművek szélessége elérheti a 2,5 métert, tehát mindkét oldalt 70-70 cm-re ér a sínszáltól, amihez még hozzáadódhat egy esetleg túllógó rakomány vagy nyitva felejtett ajtó is.
- Ne sétálj sínek közt a váltókon és tíz méteres körzetükben: ezek környéke általában olajos, itt a talpfák is csúszósak, ráadásul a váltók sok botlásveszélyes alkatrészt tartalmaznak, amelyek különösen éjszaka vagy hó alatt rejtve maradnak.
- Sose állíts át váltót: a súlykörte a lábadra eshet, az elmozduló csúcssín más kezét-lábát is becsípheti, a helytelen állású váltóra érkező vonat pedig balesetet szenvedhet még egészen kis sebességnél is.
- Tarts néhány méter távolságot az álló jármű előtt vagy mögött, ha a síneket keresztezed: a vonat, vagy annak mozdonya külön jelzés nélkül is bármikor elindulhat.
- A sínek felülete nedves időben még vékony rozsdával borított állapotában is csúszós.
Hasznos linkek és ötletek
A Mesztegnyői Erdei Vasút hazánk egyik legkisebb forgalmú kisvasútja, ahol esetenként előfordul, hogy egyetlen utas sem jelenik meg a végállomáson. A körülményektől függően ilyenkor megeshet, hogy nem indítják útnak az üres szerelvényt. Ezért indulás előtt, különösen nem mesztegnyői felszállásnál mindenképpen érdemes előre bejelentkezni a +36 30 9014 268 telefonszámon.Kezdés
Végpont
Útleírás
Mesztegnyő északkeleti sarkában, az egykori nagyvasúti állomás szomszédságában találjuk az erdei vasút végállomását. A 760 mm nyomközű pályán a kis forgalmú hazai erdei vasutakon megszokott járművek sorakoznak: rövid, zárt, fűthető személykocsik, néhány lapos rakfelületű faanyag-szállító teherkocsi, és az ezekből kialakított nyitott, esővédő tetővel ellátott nyári személykocsik. Továbbításukat a szintén ismerős C50 dízelmozdonyok végzik. A járművek otthona a látogatóktól elzárt terület, ahonnan csak indulás előtt teszik ki kerekeiket. Jegyet vásárolni az állomás kis pénztár-épületében lehet (illetve később a vonat kalauzánál is).
Indulás után a szerelvény keresztezi az erdőbe vezető egyik feltáró utat, majd egy második derékszögű kanyar után attól eltávolodva, szántóföldek között, egy keskeny erdősávban folytatja útját. A falu házai itt-ott még láthatók, de a civilizáció nyomai gyorsan elmaradnak, amikor a vonat az egykori Gyota-Búsvár megállóhely után bekanyarodik a Búsvári-erdőbe. A sebesség itt is, mint a teljes vonalon, 15 kilométer óránként, az ablakok előtt suhanó fák miatt mégis egyre többnek tűnik, és mire a szerelvény néhány perc után kiér a Búsvári halastó partjára, már egyenesen túl gyorsnak érződik. Ezen a különleges szakaszon a pálya egyik oldalát négyszáz méteren át a tó hullámai nyaldossák, míg túloldalt kicsit mélyebben zöldell az erdő: a pálya a tó gátján halad. Kis szerencsével az itt élő vízimadarak is szem elé kerülhetnek.
Visszatérve az erdőbe az út ismét árnyékban folytatódik, miközben a változatos faállomány az égeresektől a száraz homoki tölgyesekig változik. Egy hosszú kanyar után elhagyjuk a közelmúltban létesített Szúnyogvár megállót, ami azt jeleni, hogy lassan túl vagyunk a nyolc és fél kilométeres vonal felén – pedig a fennmaradó szakaszon már csak egyetlen kanyar van hátra. Ez azonban közel sem jelenti azt, hogy az út vége unalmas lenne, sőt, talán éppen itt kezdődik az igazi "Mesztegnyő-érzés": a mély-égeri szakasz hosszú egyenese.
A pálya mellé ismét egy homokos erdészeti út szegődik, ami mellett messzire tekinthetünk előre. A végállomásig azonban nem látni el, hiszen itt már helyi viszonyok közt igazi "hegyek" ,azaz öt-tíz méteres dombok sorakoznak egymás mellett, a vasút és az út pedig együtt követi ennek hullámait. A mozdony motorja fel-felpörög az emelkedőkön, majd elhalkul, sőt, olykor a több kocsis szerelvény végén álló fékezőnek is akad munkája. Az olyan modern huncutságok, mint a mozdonyvezető által kezelt, központi légfék, ide, a somogyi vadonba még nem jutottak el. A sínek rövidesen már nemcsak a vonat előtt, hanem mögötte is "összeérnek" a távolban, miközben az ügyes személődők láthatják az időnként őket keresztező, rohanó szarvasokat és vaddisznókat is, hiszen belőlük bőségesen akad errefelé
Miközben az előre néző tekintet továbbra is a köbb kilométerre lévő, legtávolabbi erdősávot fürkészi, jóval közelebb, szinte véletlenül kerül képbe egy kis esőbeálló a pálya mentén, majd a szerelvény lassítani kezd: háromnegyed órás út után Felsőkak végállomásra érkeztünk. A délelőtti és a délutáni járatok egyaránt fél órát időznek itt - ennek csak egy egész kis részét tölti ki motorzúgás, amíg a mozdony a szerelvényt körüljárva átáll a Mesztegnyő felőli kocsivégre. Majd következik a csend, a beszégetések, a szedvicsevés, vagy egy kis játék ideje az erdőkkel körülvett, közel focipálya méretű mezőn. Bár a környéken nincsenek kiemelkedő kilátóhelyek, forgalmas büfék vagy látványos vízesések, a természet a maga valójában mégis sokakat maradásra csábít. A végálllomás ideális helyen van azok számára is, akik a Rockenbauer Pál Dél-dunántúli Kéktúra itteni szakaszát szeretnék több darabban végigjárni. A hosszabb pihenésre vagy kisebb körtúrára nyitott utasok a délelőtti vonat érkezése és a délutáni visszaindulása között négy és fél órát tölthetnek itt.
Tipp
Tömegközlekedéssel
Tömegközlekedéssel elérhető
- Mesztegnyő, vasútállomás megközelíthető a 68-as főút Marcali és Böhönye közti szakaszán közlekedő távolsági autóbuszokkal Mesztegnyő, hosszúvízi elágazás megállóban leszállva.
- Felsőkak, végállomás távolsági autóbusszal a közeli Nadalos faluban lévő, Újvárfalva, Nadalos forduló buszmegállóból egy hosszabb gyalogtúrával érhető el.
Megközelítés
- Mesztegnyőről a buszmegálló mellől induló, a falu főutcájára merőleges, névtelen utcán, a S jelzésen Hosszúvíz felé 700 m séta vezet a használaton kívüli normál nyomközű vasút átjárójáig; itt a sínek után balra fordulva, egyben a turista útjelzést is elhagyva, további száz métert kell sétálni az erdei vasút állomásig.
- Nadalos központjából a nyugatra tartó, névtelen utcán végighaladva, majd jobbra fordulva, három kilométer után érjük el a kakpusztai tanösvényt, amely a vasút erdei, Felsőkak nevű végállomására vezet (7 km)
Parkolás
- Mesztegnyő erdei vasúti állomásán murvás, árnyékos, ingyenes parkolóhelyet találunk.
- Felsőkak személyautóval nem érhető el, a legközelebbi település Nadalos, 7 kilométerre.
Koordináták
A szerző által javasolt térképek:
Felszerelés
- Ahhoz, hogy végigutazz a kisvasúton, nincs szükséged semmiféle különleges eszközre, és mivel valamennyi kocsi fedett, esőkabát és esernyő nélkül is bevállalható. Télen fűtéssel várják az utasokat, úgyhogy nem fogsz fázni utazás közben.
- Ha a vasúti sínek mentén tett séta a terv, a zúzottkő ágyazat miatt mindenképpen egy erős, zárt cipőre lesz szükség.
Kérdések és válaszok
Kérdeznél a szerzőtől?
Értékelések
A közösség fényképei