Belső-Somogy kevésbé ismert erdei vasútja Mesztegnyő falu határából a Boronka-melléki Tájvédelmi körzet óriási erdejének mélyébe visz.
Sok más erdei vasúthoz hasonlóan a mesztegnyőit is az erdőkben kitermelt faanyag szállítására hozták létre az 1920-as években. Nem sokkal később szárnyvonalak épültek a környéken létesített halastavakhoz, így a vasút ezek fenntartásában is döntő szerepet kapott. A hatvanas évekre a pályát kelet felé meghosszabbították az erdő apró falvaihoz közel eső Kakpusztáig: az egykori Libickozma, Háromház, Kopárpuszta, Lencsenpuszta és Cserfekvés falvak lakói ekkor kaptak először gépesített utazási lehetőséget. A falvakat viszont ez sem mentette meg, a következő évtizedekre lassan elnéptelenedtek, a járatokon ma már csak kirándulók utaznak.
A hatalmas kiterjedésű erdők rengetegében zakatoló vasút ablakából a természet ma is szó szerint karnyújtásnyi közelségbe kerül, egy kis szerencsével pedig az erdő állatait is megpillanthatjuk. A vasút menetrend szerint a nyári félévben, hétvégenként üzemel, de ősztől tavaszig is rendszeresen indulnak alkalmi, tematikus különjáratok.
Állomások:
* feltételes megállóhely
Árak:
Menetrend:
A személyvonatok munkaszüneti (szombaton és vasárnap), illetve ünnepnapokon, valamint június 1-től augusztus 31-ig szerdai napokon közlekednek az alábbiak szerint:
Az adatok csak tájékoztató jellegűek, és a 2018 júliusi állapotot tükrözik. Érkezés előtt mindig tájékozódj a szolgáltató honlapján, és ha eltérést találsz, írd meg nekünk!
Érdemes keresni az alkalmi különjáratokat, amelyekről a vasút Facebook-oldalán találhatók friss információk. Ezek a legtöbbször természetismereti vagy gyerekeknek szánt szórakoztató programokkal összekapcsolt utazások alkalmat adnak a környék egy-egy részletének megismerésére, vagy egy különleges családi programra.
A Mesztegnyői Erdei Vasút hazánk egyik legkisebb forgalmú kisvasútja, ahol esetenként előfordul, hogy egyetlen utas sem jelenik meg a végállomáson. A körülményektől függően ilyenkor megeshet, hogy nem indítják útnak az üres szerelvényt. Ezért indulás előtt, különösen nem mesztegnyői felszállásnál mindenképpen érdemes előre bejelentkezni a +36 30 9014 268 telefonszámon.
Mesztegnyő északkeleti sarkában, az egykori nagyvasúti állomás szomszédságában találjuk az erdei vasút végállomását. A 760 mm nyomközű pályán a kis forgalmú hazai erdei vasutakon megszokott járművek sorakoznak: rövid, zárt, fűthető személykocsik, néhány lapos rakfelületű faanyag-szállító teherkocsi, és az ezekből kialakított nyitott, esővédő tetővel ellátott nyári személykocsik. Továbbításukat a szintén ismerős C50 dízelmozdonyok végzik. A járművek otthona a látogatóktól elzárt terület, ahonnan csak indulás előtt teszik ki kerekeiket. Jegyet vásárolni az állomás kis pénztár-épületében lehet (illetve később a vonat kalauzánál is).
Indulás után a szerelvény keresztezi az erdőbe vezető egyik feltáró utat, majd egy második derékszögű kanyar után attól eltávolodva, szántóföldek között, egy keskeny erdősávban folytatja útját. A falu házai itt-ott még láthatók, de a civilizáció nyomai gyorsan elmaradnak, amikor a vonat az egykori Gyota-Búsvár megállóhely után bekanyarodik a Búsvári-erdőbe. A sebesség itt is, mint a teljes vonalon, 15 kilométer óránként, az ablakok előtt suhanó fák miatt mégis egyre többnek tűnik, és mire a szerelvény néhány perc után kiér a Búsvári halastó partjára, már egyenesen túl gyorsnak érződik. Ezen a különleges szakaszon a pálya egyik oldalát négyszáz méteren át a tó hullámai nyaldossák, míg túloldalt kicsit mélyebben zöldell az erdő: a pálya a tó gátján halad. Kis szerencsével az itt élő vízimadarak is szem elé kerülhetnek.
Visszatérve az erdőbe az út ismét árnyékban folytatódik, miközben a változatos faállomány az égeresektől a száraz homoki tölgyesekig változik. Egy hosszú kanyar után elhagyjuk a közelmúltban létesített Szúnyogvár megállót, ami azt jeleni, hogy lassan túl vagyunk a nyolc és fél kilométeres vonal felén – pedig a fennmaradó szakaszon már csak egyetlen kanyar van hátra. Ez azonban közel sem jelenti azt, hogy az út vége unalmas lenne, sőt, talán éppen itt kezdődik az igazi "Mesztegnyő-érzés": a mély-égeri szakasz hosszú egyenese.
A pálya mellé ismét egy homokos erdészeti út szegődik, ami mellett messzire tekinthetünk előre. A végállomásig azonban nem látni el, hiszen itt már helyi viszonyok közt igazi "hegyek" ,azaz öt-tíz méteres dombok sorakoznak egymás mellett, a vasút és az út pedig együtt követi ennek hullámait. A mozdony motorja fel-felpörög az emelkedőkön, majd elhalkul, sőt, olykor a több kocsis szerelvény végén álló fékezőnek is akad munkája. Az olyan modern huncutságok, mint a mozdonyvezető által kezelt, központi légfék, ide, a somogyi vadonba még nem jutottak el. A sínek rövidesen már nemcsak a vonat előtt, hanem mögötte is "összeérnek" a távolban, miközben az ügyes személődők láthatják az időnként őket keresztező, rohanó szarvasokat és vaddisznókat is, hiszen belőlük bőségesen akad errefelé
Miközben az előre néző tekintet továbbra is a köbb kilométerre lévő, legtávolabbi erdősávot fürkészi, jóval közelebb, szinte véletlenül kerül képbe egy kis esőbeálló a pálya mentén, majd a szerelvény lassítani kezd: háromnegyed órás út után Felsőkak végállomásra érkeztünk. A délelőtti és a délutáni járatok egyaránt fél órát időznek itt - ennek csak egy egész kis részét tölti ki motorzúgás, amíg a mozdony a szerelvényt körüljárva átáll a Mesztegnyő felőli kocsivégre. Majd következik a csend, a beszégetések, a szedvicsevés, vagy egy kis játék ideje az erdőkkel körülvett, közel focipálya méretű mezőn. Bár a környéken nincsenek kiemelkedő kilátóhelyek, forgalmas büfék vagy látványos vízesések, a természet a maga valójában mégis sokakat maradásra csábít. A végálllomás ideális helyen van azok számára is, akik a Rockenbauer Pál Dél-dunántúli Kéktúra itteni szakaszát szeretnék több darabban végigjárni. A hosszabb pihenésre vagy kisebb körtúrára nyitott utasok a délelőtti vonat érkezése és a délutáni visszaindulása között négy és fél órát tölthetnek itt.
Tömegközlekedéssel elérhető
Cartographia "Kéktúra III" turistakalauz
Ez a funkció csak regisztrált tagok számára érhető el.
Bejelentkezés
Ferenc Balázs Nagy