Megosztás
Megjelölés
Nyomtatás
GPX
KML
Tervezz túrát ide!
Beágyazás
Fitnesz
Kisvasutak

Királyréti erdei vasút

Kisvasutak • Börzsöny
Ennek a tartalomnak a szerzője:
Magyar Természetjáró Szövetség
  • /
    Fénykép: Gulyás Attila, Magyar Természetjáró Szövetség
  • /
    Fénykép: Gulyás Attila, Magyar Természetjáró Szövetség
  • /
    Fénykép: Gulyás Attila, Magyar Természetjáró Szövetség
  • /
    Fénykép: Gulyás Attila, Magyar Természetjáró Szövetség
  • /
    Fénykép: Gulyás Attila, Magyar Természetjáró Szövetség
  • /
    Fénykép: Gulyás Attila, Magyar Természetjáró Szövetség
  • /
    Fénykép: Gulyás Attila, Magyar Természetjáró Szövetség
  • /
    Fénykép: Gulyás Attila, Magyar Természetjáró Szövetség
Térkép / Királyréti erdei vasút
0 150 300 450 m km 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Időjárás

A Börzsöny legnépszerűbb erdei vasútja egész évben szállítja a kirándulókat a dunaparti Kismaros és a hegyi turistautak csomópontjában fekvő Királyrét között.

nyitva
könnyű
9,7 km
0:30 óra
149 m
1 m

A Budapestről is könnyen elérhető Kismaros számos boltjával és tömegközlekedési kapcsolataival ideális kiindulópont a Börzsöny déli részének felfedezéséhez. A legnépszerűbb továbbutazási mód innen az erdei vasút, ami már közel hetven éve veszi ki a részét a kirándulók szállításából. Az eredetileg teherszállításra épült vasút útttörővasútként is üzemelt, a kilencvenes évek óta pedig a környék erdőit is kezelő Ipoly Erdő Zrt. üzemelteti, immár kizárólag személyszállítás céljából. A hangulatos utcákon, majd tágas mezőn zakatoló szerelvény fél óra alatt ér Királyrétre.

A szerző tippje

A nyári félévben a szonbati napok általában forgalmasabbak, mint a vasárnapok, csúcsidőben a vonatok megtelhetnek. 

outdooractive.com User
Szerző
Gulyás Attila
Frissítés: 2017-10-31

Nehézség
könnyű
Technika
Állóképesség
Élmény
Táj
Magasság
258 m
109 m
Ajánlott időszak
jan.
febr.
márc.
ápr.
máj.
jún.
júl.
aug.
szept.
okt.
nov.
dec.

Biztonsági előírások

A vasúti sínek közt sétálva nem szabad elfelejteni, hogy különvonat vagy pályafenntartó járat bármikor érkezhet, a kanyarok körül növő erdő pedig meglepően jó hangszigetelő. Ráadásul Királyrét a gyorsabb kisvasutak egyike, a vonatok sebessége eléri a 30km/h-t. Mindig tarts kellő távolságot: a legnagyobb járművek szélessége elérheti a 2,5 métert, tehát mindkét oldalt 70-70 cm-re ér a sínszáltól, amihez még hozzáadódhat egy esetleg túllógó rakomány vagy nyitva felejtett ajtó is. 

Ne sétálj sínek közt a váltókon és tíz méteres körzetükben: ezek környéke általában olajos, itt a tapfák is csúszósak, ráadásul a váltók sok botlásveszélyes alkatrészt tartalmaznak, amik különösen éjszaka vagy hó alatt rejtve maradnak.

Sose állíts át váltót: a súlykörte a lábadra eshet, az elmozduló csúcssín más kezét-lábát is becsípheti, a helytelen állású váltóra érkező vonat pedig balesetet szenvedhet még egészen kis sebességnél is.

Tarts néhány méter távolságot az álló jármű előtt vagy mögött, ha a síneket keresztezed: a vonat, vagy annak mozdonya külön jelzés nélkül is bármikor elindulhat.

A sínek felülete nedves időben még vékony rozsdával borított állapotában is csúszós.

Felszerelés

A vasút végigutazása semmiféle különleges eszközt nem igényel, és mivel valamennyi kocsi fedett, esőkabát és esernyő nélkül is megkockáztatható. Télen fűtött kocsik várjék az utasokat. Ha a vasúti sínek mentén tett séta a terv, a zúzottkő ágyazat miatt mindenképp egy erős, zárt cipőre lesz sükség.

Javaslatok és linkek

A vasúttal párhuzamosan autóbuszjárat is létezik: hétvégéken a járatok egy része egészen Királyrétig, munkanapokon Szokolyáig közlekedik.

Kezdőpont

Kismaros, Szokolyai úti vasútállomás (109 m)
Koordináták:
Geographic
47.827585 N 19.013423 E
UTM
34T 351319 5299048

Végpont

Királyrét, vasútállomás

Útleírás

Kismaros, a környék legnagyobb patakvölgyének végében fekvő község számos túra kezdőpontja, de a legtöbben innen még tovább utaznak. Közös kiindulópont a falu vasúti megállóhelye: a peronok Budapest felőli részei szinte közvetlenül a Királyréti erdei vasút állomásának szomszédságában érnek véget; nem csoda, hogy a kisvasút menetrendjével is igazodott a nagyvasút közlekedési rendjéhez, így mind a hegyekbe, mind a város felé indulva 5-10 perc áll rendelkezésre az átszállásra. A kisvasút végállomása igazi multifunkciós közterület, ahol a mosdóval is felszerelt váróterem szomszédságában elegáns étterem, egyszerű kocsma, élelmiszerbolt, és kicsit odébb egy második étterem is helyet kapott.

Miután mindenki felszállt, a kalauz klasszikus sípja és menesztőtárcsájának magasba emelése jelzi a vonat indulását. Rögtön az állomás elhagyása után, ahogy a szerelvény keresztezi a Mátyás utcát, a pálya mellé ér a széles Morgó-patak, és ott, legalább is látótávolságban marad a következő kilométereken. A mozdony erősödő hangja jelzi, hogy már itt kezdetét is veszi az emelkedő, ami Királyrétig csaknem folyamatosan kitart. Az első méterek még hangulatos kiskertek és hátsó udvarok mögött vezetnek, majd megjelenik az alsó szakasz másik "kísérője", a királyrétre vezető országút is. A pálya hosszú szakaszon ennek mentén halad, jobb oldalt erdővel, balra Kismaros házaival, az úton pedig a vonatnak buzgón integető, dudáló arra járókkal: legyenek akár gyalog, biciklivel, vagy gépjárművel, az erdei vasút szerelvényének feltűnése mindenkit jó kedvre derít!

 

Egy erdős kanyar után a vonat megrkezik az első állomásra, a kis, kétvágányú Morgóra. Leszálló utasok itt nem jellemzők, bár itt is üzemel egy kiváló étterem. Az állomás célja elsósorban vonattalálkozások lebonyolítása- a budapesti zónázó vonatokhoz való csatlakozás miatt adódott úgy a menetrend, hogy a nyári, két vonatos közlekedés esetén az ellentétes irányba haladó szerelvények itt, a végállomáshoz közel térnek ki egymás elől. Tovább haladva folytatódik az úttal, erdővel, és immár többségében hétvégi házakkal kísért utazás a Börzsöny belseje felé. Rövidesen áthaladunk a környékbeli nyaralókat kiszolgáló Börzsönyliget megállóhelyen, ahol szintén kevés alkalommal van utasforgalom -pedig az ápolt, zöld fűvel, virágokkal és takaros esőbeállóval elláttt kis megálló a vasút egyik ékessége is lehetne.

A következő kilométeren lassan elfogynak a házak, a vasút keresztezi az országutat, majd egy kisebb mezőre ér. A közeli bomb tetején kastélyszerű, hatalmas nyaraló áll; a látványos, de nem hivalkodó épületet rendszeresen használják is. Közben ismét egy mellékvágány kúszik ki a kocsi alól: Hártókút állomásra érkeztünk. A szintén elsősorban vonattalálkozások lebonyolítására épült apró állomás az utolsó a sorban, ami a látnivalóktól viszonylag távol létesült. Immár az út bal oldalán haladva, sűrű erdő tövében, lassan magasságot gyűjt a pálya, és a patak túloldalán álló erdei nyaralókat egyre fentebbről láthatjuk. Aztán az erdő hirtelen véget ér, és a pálya bal oldalán végre távoli, hullámzó dombok közt lehet messzire látni. Jobb oldalon Szokolya első házainak kertjei sorakoznak. A pálya itt néhány éles kanyarral kerüli el a kerítéseket, amik fölött itt-ott már a falu központját, és a fölé emelkedő magas-Börzsönyt is megpillanthatjuk. Ahogy a házak egyre sűrűsödnek, és utca is a pálya mellé ér, már egy egészen különleges helyen találjuk magunkat: a vasút, mint egy villamos, a Kossuth Lajos utcában, a falu belterületén halad. Két megálló is követi egymást, alig háromszáz méteren belül: Szokolya-mányokin, és Szokolya felsőn  egyaránt sokszor szállnak fel-le helyi lakosok, akik a busznál élvezetesebb közlekedési eszközt választják.

 
Még néhány száz méteren át tart a különleges utcai vonatozás, majd egyik házról a másikra, egyszer csak kilépünk a faluból, egyenesen a börzsönyi táj közepébe: a Szokolyai-medence máig beépítetlen, északi részén, bő egy kilométeres mező közepén zakatolva, az addig az ablakok előtt elsuhanó táj szinte megáll, és kellemesen hosszú másodpercek maradnak a már egyre közelebb kerülő Csóványos, és a Szokolya fölötti Pap-hegy megfigyelésére- a pálya menti fák sajnos egyre több helyen korlátozzák a kilátást. Bal oldalon a jellegzetes formájú Klökki-hegy a legfőbb tájképi elem; a magas hegygerinc mögött különösen a délutáni órákban az egyre alacsonyabbra kerülő nap laposodó fényei táncolnak.

Rövidesen ismét erdő következik, jobbra a "visszatérő" királyréti országúttal, balra pedig az erdei vasút "fészkével", a paphegyi járműteleppel, ahova bekukkantva sokszor láthatók felújítás alatt álló, vagy épp épülő kisvasúti járművek is. Az út és a patak keresztezése után a vasút utlsó kilométere, és vele az első, klasszikus erdei vasúti környezet következik, ahol a szerelvény mindentől távol, a zöldben zakatol. A lombalagutat csak egy lovas tanya épületei és legelője töri meg: az itt élő patások hozzászoktak a mellettük zakatoló vonathoz. Az erdőbe visszaérve, egyszerre egy másik, még kisebbnek látszó sínpár tűnik föl, ami a vasútnál kisebb kanyarokkal kerülgeti a fákat: ez már a királyréti hajtánypálya, amin kis szerencsével a használóit, vagyis a pedálos hajtányokat hajtó kirándulókat is láthatjuk.

Az erdő szélén, több száz éves famatuzsálem társaságában, lassan befutunk Királyrét, végállomásra. Megállás után a mozdony azonnal körbe is járja szerelvényét - az addigi "alsó" kocsira csatlakozás műveletsora a forgalmas nyári napokon olykor spontán előadássá alakul. Leginkáb természetesen a gyerekek kíváncsiak a műveletre. A motorhang elmúltával aztán ők is hamar szétszélednek, hiszen visszaindulásig már csak 10-15 perc van hára, a következő lehetőség pedig 2, 4, stb. óra múlva adódik - ha nem járunk már benne a késő délutánban.

Lefelé indulva egy forrással díszített kis réten át gyorsan elérhető a hajtánypálya, míg fölfelé maga a Királyrét, az ottani pihenési és közlekedési lehetőségek sokaságával.

Tömegközlekedéssel

Tömegközlekedéssel elérhető

Kismaros, vasútállomás megközelítése:
Vonattal Kismaros megállóig: a megálló peronjának Váci végétól száz méter séta


Királyrét, végállomás megközelítése:
Autóbusszal az erdei vasúttal párhuzamos vonalon haladva, Kismarostól Királyrét végállomásig utazva

Megközelítés

Budapesztől az M2 főút 47-es likométerénél kezdődő 12-es úton érhető el Kismaros. A falu belterületén Szokolya irányába lekanyarodva néhány méter után máris a vasúti végállomás mellé érkezünk.

Autóval

Az alsó, kismarosi végállomáson ingyenes parkolási lehetőségek az állomás előtt, és a mellette lévő élelmiszerbolt parkolójában. Nyári csúcsforgalom idején ezek a parkolók sokszor megtelnek, de a szomszédos utcákban ilyenkor is hátra lehet hagyni az autót.
A felső, királyréti végállomás körzetében a parkolásért fizetni kell, az oda vezető út padkáján a megállás nem megengedett.

Navigáció Google Térképpel

A szerző által ajánlott kiadványok:

A szerző által javasolt térképek:

Közösség

 Hozzászólás
 Figyelmeztetés
Közzététel
  Vissza szerkesztéshez
Pont kijelölése a térképen
(Kattints a térképre!)
vagy
Tipp:
A pont közvetlenül a térképre helyezhető.
Törlés X
Szerkesztés
Mégsem X
Szerkesztés
Útpontok módosítása
Videók
*Kötelező mező
Közzététel
Kérlek, adj egy megnevezést!
Kérlek, adj leírást a "figyelmeztetés" alatt!
Állapot
nyitva
Nehézség
könnyű
Hossz
9,7 km
Időtartam
0:30 óra
Szint +
149 m
Szint -
1 m
Tömegközlekedéssel elérhető Szakaszosan teljesíthető túra Szép kilátás Evés-ivás lehetőség Család- és gyerekbarát Kulturális/történelmi értékek Hegyi vasút, kötélpálya megállóhely

A mai időjárás

Statisztika

: óra
 km
 m
 m
Legmagasabb pont
 m
Legalacsonyabb pont
 m
Szintprofil megjelenítése Szintprofil elrejtése
Nagyításhoz vagy kicsinyítéshez húzd össze a nyilakat!