Magyar Természetjáró Szövetség weboldalai MTSZ MTSZ térképportál Turista Magazin TuristaShop TEKA-kártya Kéktúra Gerecse50 A kéktúrázás napja
Túra tervezése ide A túra másolása
Kisvasutak ajánlott túra

Kemencei Erdei Múzeumvasút

· 1 értékelés · Kisvasutak · Börzsöny
A tartalmat készítette:
Magyar Természetjáró Szövetség igazolt partner  A felfedezők választása 
  • Kemencei Erdei Múzeumvasút
    Kemencei Erdei Múzeumvasút
    Fénykép: Abelovszky Tamás, Magyar Természetjáró Szövetség
m 300 250 200 3,5 3,0 2,5 2,0 1,5 1,0 0,5 km Kemencei Erdei … állomás) Kemencei Erdei … megállóhely) Kemencei Erdei … állomás) Kemencei Erdei … állomás)
A Börzsöny kivételes hegység hazánkban a kisvasutak szempontjából, hiszen három sínpáron zakatolnak vonatok az erdőben. A Kemencei Erdei Múzeumvasút különlegességét 600 milliméteres nyomtávja mellett az adja, hogy lelkes vasútbarátok üzemeltetik.
könnyű
Hossz 4 km
0:25 óra
95 m
0 m
304 m
208 m

A kemencei kisvasút – mint annyi másik is hazánkban – az erdőben kitermelt faanyag szállításának köszönheti létét. Az Ipoly menti földek mellett mindig is inkább az erdőgazdálkodás jelentette a megélhetési lehetőséget a környékbelieknek, így nem csoda, hogy az 1910-es években megkezdődött a kisvasút építése, mégpedig a Kemence-Királyháza-Királykút vonallal. Az első 11 kilométert hamar további több tucat kilométernyi pálya kiépítése követte. Sokáig nem volt rendszeres személyszállítás a vonalon, az első „rendes” személykocsit az esztergomi érsek látogatására készítették (az „érseki kocsi” ma is megvan Kemencén).

A 600 milliméteres nyomtávú kisvasút görpályaként épült meg, azaz a felső végállomásokról Kemence felé csak fékezésre volt szükség, a kocsik mozgatását a gravitáció oldotta meg – a másik irányban pedig nagyon sokáig lóvontatással jutottak fel a kocsik rendeltetési helyükre. A kisvasút fénykorát a 1960-70-es években élte, ekkor már javarészt dízelüzemként. Az 1990-es évek elejére leromlott állapotú pályát két nagy árvíz rombolta tovább, szinte teljesen felemésztve azt. Szerencsére a Kisvasutak Baráti Köre nevű egyesület az Ipolyerdő Zrt. támogatásával kezébe vette a kisvasút ügyét, és 2000-ben újraindulhatott a vasútüzem, ráadásul egy kis múzeumot is létrehoztak a kemencei végállomáson. A gondos kezeknek köszönhetően mind a múzeum, mind a vasútüzem folyamatosan bővült az elmúlt két évtizedben.

Állomások:

Árak: 

  • Teljes árú
    • Egy útra
      • 5 km: 1000 Ft
      • 2 km: 500 Ft
    • Oda-vissza
      • 5 km: 1400 Ft
  • Kedvezményes
    • Egy útra
      • 5 km: 800 Ft
      • 2 km: 400 Ft
    • Oda-vissza
      • 5 km: 1100 Ft

Látogatójegy :

  • Teljes árú: 300 Ft
  • Kedvezményes: 150 Ft

A látogatójeggyel megtekinthető az erdészeti, vasút- és helytörténeti kiállítás, kültéri járműkiállítás, használható a hajtánypálya, a piknikező rét és a játszótér, valamint a látogatóközpont szociális helyiségei (wc, pelenkázó). A vonatjegyet váltó utasok számára a Kemencei vasúti múzeum és járműkiállítás megtekintése díjmentes, a megváltott vonatjegy tartalmazza a látogatójegy díját is.

Menetrend:

A vonatok áprilistól októberig csak hétvégén és ünnepnapokon közlekednek, egyéb időpontokban különvonat igényelhető előzetes egyeztetés alapján.

 

Az adatok tájékoztató jellegűek, és a 2021 augusztusi állapotot tükrözik. Érkezés előtt mindig tájékozódj a szolgáltató honlapján, és ha eltérést találsz, írd meg nekünk!

A szerző tippje

  • A kemencei kisvasúti múzeumra mindenképp hagyj időt – a különféle járművek megtekintése mellett elsősorban a börzsönyi kisvasutak történetéről tájékozódhatsz.
  • Feketevölgy állomásról indulva a Csóványosra vezető K, majd K+ turistaúton túrázva megfigyelheted a kisvasút régi nyomvonalának maradványait.
  • Magyarországi kisvasutak listája a Természetjáró.hu-n

Abelovszky Tamás profilképe
Szerző
Abelovszky Tamás
frissítve: 2021-08-26
Nehézség
könnyű
Technika
Állóképesség
Élmény
Táj
Legmagasabb pont
304 m
Legalacsonyabb pont
208 m
Ajánlott időszak
jan.
febr.
márc.
ápr.
máj.
jún.
júl.
aug.
szept.
okt.
nov.
dec.

Úttípusok

Szintprofil megjelenítése

Biztonsági előírások

  • A vasúti sínek közt sétálva nem szabad elfelejteni, hogy különvonat vagy pályafenntartó menet bármikor érkezhet, az erdő pedig meglepően jó hangszigetelő. Mindig tarts kellő távolságot: a legnagyobb járművek szélessége elérheti a 2,5 métert, tehát mindkét oldalt 70-70 cm-re ér a sínszáltól, amihez még hozzáadódhat egy esetleg túllógó rakomány vagy nyitva felejtett ajtó is. 
  • Ne sétálj a sínek közt, a váltókon, és tíz méteres körzetükben: ezek környéke általában olajos, itt a talpfák is csúszósak, ráadásul a váltók sok botlásveszélyes alkatrészt tartalmaznak, amelyek különösen éjszaka vagy hó alatt rejtve maradnak.
  • Sose állíts át váltót: a súlykörte a lábadra eshet, az elmozduló csúcssín más kezét-lábát is becsípheti, a helytelen állású váltóra érkező vonat pedig balesetet szenvedhet még egészen kis sebességnél is.
  • Tarts néhány méter távolságot az álló jármű előtt vagy mögött, ha a síneket keresztezed: a vonat, vagy annak mozdonya külön jelzés nélkül is bármikor elindulhat.
  • A sínek felülete nedves időben még vékony rozsdával borított állapotában is csúszós.

Hasznos linkek és ötletek

Kezdőpont

Kemence állomás (208 m)
Koordináták:
DD
48.013320, 18.894160
DMS
48°00'48.0"N 18°53'39.0"E
UTM
34U 342957 5319926
w3w 
///lóhere.átad.feltűnő

Végpont

Feketevölgy állomás

Útleírás

A Kemencei Erdei Múzeumvasút végállomását a névadó falu déli végén, a Csarnavölgyi utcában találjuk. A csinos kis fogadóépület pénztár és amolyan múzeumbolt is egyben, a kocsiszínek, műhelyek felé haladva pedig egy kis játszótér csalogatja a kisebbeket. Valószínű azonban, hogy a gyerekek is inkább a kiállított vontató- és vontatott járműveket fogják előbb szemügyre venni. A legnépesebb flottát az 1950-es években gyártott MD-40-es mozdonyok alkotják, de két BM-50-es bányamozdony és számos „kuli” is megcsodálható a kis kiállításon. Az egykori műhelyben ma egy kis tárlaton ismerkedhetünk a kemencei kisvasút történetével – szóval érdemes legalább jó fél órával a vonat indulása előtt megérkezni.

A vonatok a múzeum melletti peron mellől indulnak, a teljes személyzetet lelkes vasútbarátok adják (akik egyébként két kezük munkájával javítják, alakítgatják, csinosítgatják a járműveket, illetve tartják karban a pályát). A telepről kicsattogva az útátjáró után Csarnapuszta rendben tartott kertjei, hétvégi házai előtt, a Királyháza-Diósjenő felé tartó aszfaltúttal párhuzamosan haladnak a játékvasútra hasonlító szerelvények. Szédítő sebességre senki ne számítson, de a kisvasutazás nem is erről szól.

A szemrevaló dácsákat magunk mögött hagyva érjük el Kőrózsa megállóhelyet, ahol egy panzió és étterem található az egyik oldalon, a másikon pedig – a patakon túl – egy egykori sípálya nyomai vehetők ki a domboldalban. A pálya aljában lévő kis felvonóházban talán még ma is megvannak a szebb napokat látott tárcsás vagy csákányos eszközök. Hamarosan Godóvár állomásra érünk – amikor 2000-ben újraindult a kisvasút, idáig jártak a szerelvények. Miután elhagyjuk a kétvágányos állomást, ami mellett nyáron a Nagyvölgyi strand kínál felfrissülést, először keresztezzük a Csarna-patakot. Nehéz elképzelni a békésen csörgedező vízfolyásról, hogy mekkora pusztítást tud végezni egy-egy áradáskor. (Aki a felső végállomáson a szerelvényről leszállva akár csak egy rövidebb túrára indul az egykori nyomvonalon, maga is láthatja azonban, mire képes a természet ereje.)

Godóvártól igazi erdei környezetben, fák alkotta alagút belsejében vezetnek tovább a sínpárok. Valaha itt ágazott el a királyházi és csarna-völgyi vonal. Ha itt leszállnánk, a közelben találnánk a börzsönyi szintezési főalappontot, amely egy, az Adriai-tenger feletti magasságot jelző térképészeti fixpont. A folyamatosan emelkedő vaspálya ismét az erdészeti aszfaltúttal párhuzamosan vezet a jelenlegi végállomásig, Feketevölgyig. Itt egy étteremmel is rendelkező panzió várja a vendégeket, továbbá számos turistaút, amelyen tovább lehet indulni, akár az egykori nyomvonalak felfedezésére – de persze a Börzsöny vad rengetegében számos jelzett útvonalon lehet elindulni hosszabb-rövidebb túrákra.

Tipp


Minden tájékoztatás a védett területekről

Tömegközlekedéssel

Tömegközlekedéssel elérhető

  • Busszal Szob vagy Drégelypalánk irányából érkezve a Kemence, községháza megállónál kell leszállni, ahonnan a faluban a K, S és Z turistajelzés vezet a Kemencei Erdei Vasút végállomásához.

Megközelítés

  • Kemence, községháza buszmegállótól a K, S és Z turistajelzés vezet a Kemencei Erdei Vasút végállomásához; körülbelül 1 kilométeres sétát kell tenni a faluban.

Parkolás

  • A kemencei múzeum előtt a Csarnavölgyi utcán lehet parkolni, a vasútüzem többi megállóhelye, állomása pedig a kisvasúttal párhuzamosan futó aszfaltúton érhető el.

Koordináták

DD
48.013320, 18.894160
DMS
48°00'48.0"N 18°53'39.0"E
UTM
34U 342957 5319926
w3w 
///lóhere.átad.feltűnő
Navigáció Google Térképpel

A szerző által javasolt térképek:

  • A Börzsöny térképe

Felszerelés

  • Ahhoz, hogy végigutazz a kisvasúton, nincs szükséged semmiféle különleges eszközre.
  • Ha a vasúti sínek mentén tett séta a terv, a zúzottkő ágyazat miatt mindenképpen egy erős, zárt cipőre lesz szükség.

Kérdések és válaszok

Tedd fel az első kérdést!

Kérdeznél a szerzőtől?


Értékelések

5,0
(1)
Balázs Beniczki profilképe
Balázs Beniczki
2019-10-26 · Közösség
A legjobb hely a világon, kiváló emberekkel ☺️
Mutass többet!
2019. október 26., szombat 15:24:32
Fénykép: Balázs Beniczki, Közösség

A közösség fényképei


Értékelés
Nehézség
könnyű
Hossz
4 km
Időtartam
0:25 óra
Szintemelkedés
95 m
Legmagasabb pont
304 m
Legalacsonyabb pont
208 m
Tömegközlekedéssel elérhető Kulturális/történelmi értékek

Statisztika

  • Saját térkép
  • Tartalmak
  • mutasd a képeket képek elrejtése
Funkciók
2D 3D
Utak és térképek
  • 6 Útpontok
  • 6 Útpontok
Hossz  km
Időtartam : óra
Szintemelkedés  m
Szintcsökkenés  m
Legmagasabb pont  m
Legalacsonyabb pont  m
Nagyításhoz vagy kicsinyítéshez húzd össze a nyilakat!
Logo hm Logo agrar Logo bethlen Logo mol Logo otp