Megosztás
Megjelölés
Nyomtatás
GPX
KML
Túra tervezése ide A túra másolása
Beágyazás
Kalóriaszámláló
Kisvasutak

Kaszói Állami Erdei Vasút

Kisvasutak · Belső-Somogy
A tartalmat készítette:
Magyar Természetjáró Szövetség igazolt partner  A felfedezők választása 
  • Kaszói Állami Erdei Vasút
    / Kaszói Állami Erdei Vasút
    Fénykép: Abelovszky Tamás, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Kaszói Állami Erdei Vasút
    Fénykép: Abelovszky Tamás, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Kaszói Állami Erdei Vasút
    Fénykép: Abelovszky Tamás, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Kaszói Állami Erdei Vasút
    Fénykép: Abelovszky Tamás, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Kaszói Állami Erdei Vasút
    Fénykép: Abelovszky Tamás, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Kaszói Állami Erdei Vasút
    Fénykép: Abelovszky Tamás, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Kaszói Állami Erdei Vasút
    Fénykép: Abelovszky Tamás, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Kaszói Állami Erdei Vasút
    Fénykép: Abelovszky Tamás, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Kaszói Állami Erdei Vasút
    Fénykép: Abelovszky Tamás, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Kaszói Állami Erdei Vasút
    Fénykép: Abelovszky Tamás, Magyar Természetjáró Szövetség
m 500 400 300 200 7 6 5 4 3 2 1 km Kaszói Állami … állomás) Kaszói Állami … megállóhely)

A Kaszói Állami Erdei Vasút egészen fiatalnak mondható sok társához képest, amelyek akár már száz éve is működnek (mint az erdei vasutak általában). Az ötvenes évek közepén épült belső-somogyi kisvasút egykor a környékbeli erdők kitermelt faanyagának szállítását segítette, ma azonban már csak turisták élvezhetik az erdei zötyögést.
könnyű
7,3 km
0:10 óra
15 m
23 m

A kisvasutat az 1950-es évek közepén kezdték építeni, bár volt egy elődje: a közeli Somogyszobról a kaszópuszta-bördeci erdőrész felé létesült egy körülbelül 4 kilométer hosszú erdei vasút a két világháború között. A kaszói kisvasút építését is a kitermelt faanyag szállítása ösztönözte, ugyanis ekkor még nem voltak a környékbeli erdőkben használható erdészeti feltáróutak.

Háromévi építkezést követően 1955-ben a forgalom egy C50-es típusú dízelmozdonnyal indult meg, elsőként a Szenta-Nagyrinyapuszta vonalon, illetve a Bojsza-Kaszópuszta mellékvonalon, melynek kaszói végpontján épült meg a mozdonyszín, ahova hamarosan beköltözött egy gőzmozdony is 1957-ben. A gőzös érkezése annak volt köszönhető, hogy egy szélvihar kidöntött 40 000 köbméternyi fát ebben az évben, ezért megépítették a csillagpusztai vonalat az érintett erdőrészlet megközelítése végett, a C50-es azonban nem bírt egyedül a megnövekedett munkamennyiséggel. A gőzmozdony magas tengelyterhelését a homokágyra épült vékonyka sínek nem bírták, így nem sokáig volt itt üzemben: selejtezték és szétvágták rövid idő múlva.

Cserébe érkezett még két C50-es motormozdony, és 1961-től megindult a személyszállítás is: az erdészet munkatársai mellett hamar felfedezték a turisták is a kisvasutat. A három mozdony és a 41 teherkocsi fő feladata a kitermelt faanyag szállítása volt. Több vonalbővítés után a legnagyobb vonalhossz körülbelül 20 kilométer volt, mielőtt 1970-ben a rinyai vonal felszedésével meg nem kezdődött a csökkenés.

Ma mintegy 7,5 kilométer hosszan járható a pálya Kaszó és Szenta között, de a menetrend szerinti vonatok csak a nem egészen két kilométeres Kaszó-Baláta szakaszon közlekednek. A két nyitott és egy zárt vagont a két megmaradt C50-es mozdony valamelyike vontatja. 1997-ben került Kaszóra Karácsony, a resicai gőzös Romániából, mely 1998-tól pár évig közlekedett is, azonban mára csak kiállítási tárgy a kaszói végállomáson.

Állomások:

*Szenta állomásra menetrend szerinti közlekedés nincs, azonban különvonat rendelhető, illetve egyes jeles napokon (pl. a kisvasút napja) vannak meghirdetve menetrend szerint közlekedő vonatok.

Árak:

  • Teljesárú menetjegy oda-vissza útra: 1000 Ft/fő
  • Kedvezményes menetjegy (3-14 éves kor között, valamint 65 éves kor felett) oda-vissza útra: 500 Ft/fő
  • 3 éves kor alatt térítésmentes

Menetrend:

A vonatok egész évben közlekednek, a menetrend a kisvasút honlapján érhető el.

A szerző tippje

  • Vonatozás előtt vagy visszaérkezés után mindenképp járd végig a Lombkorona tanösvényt a kaszói végállomás közelében!
  • Ha gyerekekkel érkezel, szánjatok időt a kaszói végállomáson kialakított játszótér felfedezésére is!
  • Ha szeretnél végigutazni a vonalon Szentáig, érdeklődj a vasútüzemnél, hogy ez mikor lehetséges.
outdooractive.com User
Szerző
Abelovszky Tamás
frissítve: 2020-06-22

Nehézség
könnyű
Technika
Állóképesség
Élmény
Táj
Legmagasabb pont
176 m
Legalacsonyabb pont
153 m
Ajánlott időszak
jan.
febr.
márc.
ápr.
máj.
jún.
júl.
aug.
szept.
okt.
nov.
dec.

Biztonsági előírások

  • A vasúti sínek közt sétálva nem szabad elfelejteni, hogy különvonat vagy pályafenntartó menet bármikor érkezhet, az erdő pedig meglepően jó hangszigetelő. Mindig tarts kellő távolságot: a legnagyobb járművek szélessége elérheti a 2,5 métert, tehát mindkét oldalt 70-70 cm-re ér a sínszáltól, amihez még hozzáadódhat egy esetleg túllógó rakomány vagy nyitva felejtett ajtó is. 
  • Ne sétálj sínek közt a váltókon, és tíz méteres körzetükben: ezek környéke általában olajos, itt a talpfák is csúszósak, ráadásul a váltók sok botlásveszélyes alkatrészt tartalmaznak, amelyek különösen éjszaka vagy hó alatt rejtve maradnak.
  • Sose állíts át váltót: a súlykörte a lábadra eshet, az elmozduló csúcssín más kezét-lábát is becsípheti, a helytelen állású váltóra érkező vonat pedig balesetet szenvedhet még egészen kis sebességnél is.
  • Tarts néhány méter távolságot az álló jármű előtt vagy mögött, ha a síneket keresztezed: a vonat, vagy annak mozdonya külön jelzés nélkül is bármikor elindulhat.
  • A sínek felülete nedves időben még vékony rozsdával borított állapotában is csúszós.

Javaslatok és linkek

A Kaszói Erdei Vasút menetrendje

Kezdőpont

Kaszó állomás (161 m)
Koordináták:
földrajzi
46.317278, 17.220408
UTM (Univerzális Transzverzális Mercator)
33T 670944 5131696

Végpont

Baláta megállóhely

Útleírás

A kis szerelvények a rendezett kaszói végállomásról indulnak meglehetősen rövidke útjukra, mely az alig két kilométerre lévő Balátáig vezet a kaszói erdőben. „Somogy zöld szíve” a Dunántúli-dombság nagytájon belül a Nyugat-Belső-Somogy kistájhoz tartozik, jórészt szinte sík homokvidéket jelent, melyből majdnem 15 000 hektárt tesz ki az összefüggő erdőség, melynek központja Kaszópuszta.

A rinyákkal (vízfolyásokkal) szabdalt tájon Európa-hírű vadállomány él, számos védett állat- és növényfajjal egyetemben. A tanösvénytől tanösvényig haladó kisvasúton zötyögve is kellemes erdei vasutas élményben lehet részünk, ha pedig olyan napon érkezünk, amikor Szentáig elmegy a vonat, érdemes rászánni egy kis időt az utazásra.

A hosszú egyenes szakaszokat ívek szabdalják, és ha az embernek jó szeme van, felfedezhet kisebb-nagyobb vadakat az erdőben (a nyiladékokba mindenképp érdemes bepillantani, de van olyan árok is a töltés mellett, ahol vaddisznók szoktak tanyázni).

Ha a megszokott végállomásig, Balátáig közlekedik a szerelvény, egy 540 méter hosszú stégrendszeren sétálva lehet közelebbről megismerni a Baláta-tavat, de madármegfigyelő lesek segítségével is közelebb lehet kerülni az élővilághoz.

Tipp


Minden tájékoztatás a védett területekről

Tömegközlekedéssel

  • Kaszó közösségi közlekedéssel nem megközelíthető, a legközelebbi buszmegálló és vasútállomás a mintegy 8 kilométerre lévő Somogyszobon található.

Autóval

  • A kisvasút parkolójában lehet megállni.
Navigáció Google Térképpel

Felszerelés

  • Ahhoz, hogy végigutazz a kisvasúton, nincs szükséged semmiféle különleges eszközre, és mivel valamennyi kocsi fedett, esőkabát és esernyő nélkül is bevállalható. Télen fűtéssel várják az utasokat, úgyhogy nem fogsz fázni utazás közben, ellenben nyáron félig nyitott, úgynevezett kilátókocsik is közlekednek a nagyobb élmény biztosítása végett.
  • Ha a vasúti sínek mentén tett séta a terv, a zúzottkő ágyazat miatt mindenképpen egy erős, zárt cipőre lesz szükség.

Kérdések és válaszok

Tedd fel az első kérdést!

Erről a tartalomról még senki nem kérdezett.


értékelések száma

Írd meg az első hozzászólást!

Még nem szólt hozzá eddig senki.


A többiek fényképei


Nehézség
könnyű
Hossz
7,3 km
Időtartam
0:10óra
Szintemelkedés
15 m
Szintcsökkenés
23 m
Család- és gyerekbarát

Statisztika

  • 2D 3D
  • Tartalmak
  • Új pont
  • mutasd a képeket képek elrejtése
: óra
 km
 m
 m
 m
 m
Nagyításhoz vagy kicsinyítéshez húzd össze a nyilakat!