Hortobágy-halastavi kisvasút
A hortobágyi „halvasút” eredetileg a környező halastavak közötti forgalom biztosítására épült, 2007 óta azonban halak helyett a környékre látogató turisták zötykölődhetnek a Halászbárka Halastavi Fogadóközponttól nyílegyenesen a Kondás-tóhoz vezető vasúti pályán.
A Hortobágy-halastavi kisvasút is kedvezményekkel várja a Természetjáró Kártya tulajdonosokat. Tudj meg többet a Természetjáró Kártyáról (TEKA), a kedvezményekért kattints ide!
A hortobágyi kisvasút eredetileg halgazdasági vasútként épült meg az 1920-as években, azaz a hortobágyi halastó-rendszer megközelítését szolgálta – az egyik irányban a halak számára szállítottak ellátmányt, a másik irányban pedig a lehalászott pikkelyeseket szállították az átrakóállomás felé. A hortobágyi halastavak létrejötte közvetetten a Tisza 19. századi szabályozásának köszönhető: ekkor a vizes élőhelyek elvesztették természetes vízutánpótlásukat, amire válaszul néhány évtizeddel később megkezdődött a halastó-, rizstelep- és öntözött gyeprendszer kiépítése.
A kisvasutunk szempontjából fontos halastórendszer kialakítása az 1970-es években fejeződött be az úgynevezett Csúnya-földön, ami a gazdálkodási szempontból legkevésbé értékes terület volt a hortobágyi pusztában. Az első tavak kialakítását követően hamar elkezdték a vágányok fektetését is, hiszen vasúton egyszerűbb volt a takarmány be-, illetve a halak kiszállítása. Egykori teljes hosszát tekintve a források elég nagy szórást mutatnak, a 35 kilométeres érték túlzásnak tűnik, talán a 33-as főút másik oldalán található, az 1980-as években megszűnt Árkusi Halgazdasági Vasút Fényes-tó és Csécs-mocsár felé vezető sínpárját is hozzászámolták a hortobágyi halvasútéhoz.
Halastavakat kiszolgáló keskenynyomközű vasút nem csak a Hortobágyon üzemel(t) egyébként – mára három ilyen típusú kisvasút maradt hírmondónak: a tömörkényi, a Fehér-tavi, illetve a hortobágyi. Tömörkényben és a Fehér-tavon ma is eredeti céljukra használják a vonatokat, míg Hortobágyon már csak turisztikai célokat szolgál a kisvasút. (A Fehér-tavon különleges alkalmakkor – például az őszi darules idején – kipróbálhatjuk a kisvasutat, ami egyébként a halgazdaság céljait szolgálja.)
Hortobágyon 2007. óta lehet utazni a kisvasúton, ahol a Sziktipró nevű, a hazai kisvasutakon jól ismert C50-es típusú mozdony cibálja a kis személykocsikat. A 2010-ben egy kilométerrel meghosszabbított, 5 kilométer hosszú vonalon kezdetben egyébként lovak vontatták a szerelvényeket, majd kis motormozdonyok, amelyek közül egy ma is működőképes, és a kisvasút napján rendszeresen elő is kerül a mozdonyszínből.
Állomások :
- Hortobágyi Halastó
- Lukas Hoffman mh.
- Konrad Lorenz mh.
- Peter Scott mh.
- Kondás-tó / Festetics Antal mh.
Árak (menettérti):
- Teljesárú jegy: 1600 Ft/fő
- Gyerek (3-6 év), diák (6-26 év), nyugdíjas jegy (62 év fölött): 1000 Ft/fő
- Családi jegy (2 felnőtt, 2 gyerek): 3400 Ft/család (minden további gyermek/diák után kedvezményes árú jegy váltása lehetséges 600 Ft/fő áron)
20% menetdíj kedvezmény jár a Természetjáró Kártya tulajdonosok számára.
Menetrend:
A vonatok áprilistól október végéig közlekednek.
A menetrend a Hortobágyi kisvasút oldalán érhető el.
Az adatok tájékoztató jellegűek, és a 2020 szeptemberi állapotot tükrözik. Érkezés előtt mindig tájékozódj a szolgáltató honlapján, és ha eltérést találsz, írd meg nekünk!
A szerző tippje
- A kisvasutazást érdemes összekötni egy madárlessel vagy a tanösvényen tett sétával is.
- Nyáron – főleg ha séta is szerepel a programban – célszerű megfelelő mennyiségű folyadékkal készülni.
Úttípusok
Szintprofil megjelenítéseBiztonsági előírások
- A vasúti sínek közt sétálva nem szabad elfelejteni, hogy különvonat vagy pályafenntartó menet bármikor érkezhet, az erdő pedig meglepően jó hangszigetelő. Mindig tarts kellő távolságot: a legnagyobb járművek szélessége elérheti a 2,5 métert, tehát mindkét oldalt 70-70 cm-re ér a sínszáltól, amihez még hozzáadódhat egy esetleg túllógó rakomány vagy nyitva felejtett ajtó is.
- Ne sétálj sínek közt, a váltókon, és tíz méteres körzetükben: ezek környéke általában olajos, itt a talpfák is csúszósak, ráadásul a váltók sok botlásveszélyes alkatrészt tartalmaznak, amelyek különösen éjszaka vagy hó alatt rejtve maradnak.
- Sose állíts át váltót: a súlykörte a lábadra eshet, az elmozduló csúcssín más kezét-lábát is becsípheti, a helytelen állású váltóra érkező vonat pedig balesetet szenvedhet még egészen kis sebességnél is.
- Tarts néhány méter távolságot az álló jármű előtt vagy mögött, ha a síneket keresztezed: a vonat, vagy annak mozdonya külön jelzés nélkül is bármikor elindulhat.
- A sínek felülete nedves időben még vékony rozsdával borított állapotában is csúszós.
Kezdőpont
Végpont
Útleírás
Az öt kilométer hosszú, a halastavak között gyakorlatilag nyílegyenesen vezető kisvasút egyik végállomása a Halászbárka Halastavi Fogadóközpont közvetlen közelében található. A jegyváltás is itt történik, ezzel pedig egyben belépésre jogosulttá válunk a Hortobágyi Nemzeti Park halastavak körülötti területére is. A fogadóközponttól 2-3 perces sétát kell tenni a kisvasút végállomásáig, ahol a kisebbek a vonat indulásáig egy játszótéren tölthetik el az időt, a nagyobbak infótáblákról tudhatnak meg többet a környékről, a vasútbarátok pedig néhány félretolt, már használaton kívüli teherkocsit vehetnek szemügyre.
A rövidke szerelvényeket a Sziktipró névre hallgató, C50-403 pályaszámú mozdony cibálja oda-vissza a vaspályán, amely a közel 2000 hektáros halastórendszer közepén vezet végig. Bár a tavak kontextusában eddig csak a halakról ejtettünk szót, a madárvilág igazán érdekes itt: Közép-Európa egyik legismertebb madárélőhelye ez, amely minden évszakban tartogat látnivalókat, de talán az októberi daruvonulás időszaka a leglátványosabb, amikor akár 40-50 ezer daru is éjszakázik a lecsapolt halastavakban. A vonaton utazva ez kevéssé figyelhető meg, de akár a sínek közvetlen közelében, akár kicsit távolabb számtalan madármegfigyelő torony várja az amatőr és profi madarászokat egyaránt.
A sínek egy kis csatorna mentén vezetnek a fogadóközponttól a Kondás-tóig, de akár az oda-, akár a visszaút megtehető gyalog is: a pallóutak élménnyé teszik a sétát, az élőhelyeket bemutató táblákról pedig mindent megtudhatunk nemcsak a madárvilágról, de a bivalyokról, halakról, hüllőkről is. A kisvasút megállói egytől-egyig neves ornitológusokról vannak elnevezve, és részeit képezik a „Nagy madarászok útján” tanösvénynek.
Tipp
Tömegközlekedéssel
Tömegközlekedéssel elérhető
- A Debrecen-Füzesabony vonalon közlekedő vonatokról Hortobágyi Halastó megállóhelyen kell leszállni.
Megközelítés
- Hortobágyi Halastó megállóhelytől kb. 200 méterre található Halászbárka Halastavi Fogadóközpont felé kell elindulni, az egykori raktárépület mellett elhaladva.
Parkolás
- Parkolni a Halászbárka Halastavi Fogadóközpont parkolójában lehet.
Koordináták
Felszerelés
- Ahhoz, hogy végigutazz a kisvasúton, nincs szükséged semmiféle különleges eszközre.
Statisztika
- 5 Útpontok
- 5 Útpontok
Kérdések és válaszok
Kérdeznél a szerzőtől?
Értékelések
Legyél te az első hozzászóló!
A közösség fényképei