Megosztás
Megjelölés
Nyomtatás
GPX
KML
Túra tervezése ide A túra másolása
Beágyazás
Kalóriaszámláló
Kisvasutak

Hortobágy-halastavi kisvasút

Kisvasutak · Hortobágyi Nemzeti Park
A tartalmat készítette:
Magyar Természetjáró Szövetség igazolt partner  A felfedezők választása 
  • A hortobágyi kisvasút útvonala mellett mindenhol madárlesek állnak
    / A hortobágyi kisvasút útvonala mellett mindenhol madárlesek állnak
    Fénykép: Abelovszky Tamás, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A megállók egy részét fahidakon lehet megközelíteni a hortobágyi kisvasúton
    Fénykép: Abelovszky Tamás, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Végig vízparton zötyögnek a hortobágyi kisvasút szerelvényei
    Fénykép: Abelovszky Tamás, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Hangulatos megálló a hortobágyi kisvasúton
    Fénykép: Abelovszky Tamás, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Erdei vasutakra emlékeztető hangulat a hortobágyi kisvasúton
    Fénykép: Abelovszky Tamás, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Apró kocsikat vontat a C50-es a hortobágyi kisvasúton
    Fénykép: Abelovszky Tamás, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A hortobágyi kisvasút végig egy csatorna partján halad
    Fénykép: Abelovszky Tamás, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Kiszolgált teherkocsik a hortobágyi kisvasúton
    Fénykép: Abelovszky Tamás, Magyar Természetjáró Szövetség
m 400 300 200 100 4 3 2 1 km Hortobágy-halastavi kisvasút … állomás) Hortobágy-halastavi … megállóhely) Hortobágy-halastavi … megállóhely) Hortobágy-halastavi … megállóhely) Hortobágy-halastavi … megállóhely)

A hortobágyi „halvasút” eredetileg a környező halastavak közötti forgalom biztosítására épült, 2007 óta azonban halak helyett a környékre látogató turisták zötykölődhetnek a Halászbárka Halastavi Fogadóközponttól nyílegyenesen a Kondás-tóhoz vezető vasúti pályán.

könnyű
4,9 km
0:25 óra
2 m
1 m

A hortobágyi kisvasút eredetileg halgazdasági vasútként épült meg az 1920-as években, azaz a hortobágyi halastó-rendszer megközelítését szolgálta – az egyik irányban a halak számára szállítottak ellátmányt, a másik irányban pedig a lehalászott pikkelyeseket szállították az átrakóállomás felé. A hortobágyi halastavak létrejötte közvetetten a Tisza 19. századi szabályozásának köszönhető: ekkor a vizes élőhelyek elvesztették természetes vízutánpótlásukat, amire válaszul néhány évtizeddel később megkezdődött a halastó-, rizstelep- és öntözött gyeprendszer kiépítése.

A kisvasutunk szempontjából fontos halastórendszer kialakítása az 1970-es években fejeződött be az úgynevezett Csúnya-földön, ami a gazdálkodási szempontból legkevésbé értékes terület volt a hortobágyi pusztában. Az első tavak kialakítását követően hamar elkezdték a vágányok fektetését is, hiszen vasúton egyszerűbb volt a takarmány be-, illetve a halak kiszállítása. Egykori teljes hosszát tekintve a források elég nagy szórást mutatnak, a 35 kilométeres érték túlzásnak tűnik, talán a 33-as főút másik oldalán található, az 1980-as években megszűnt Árkusi Halgazdasági Vasút Fényes-tó és Csécs-mocsár felé vezető sínpárját is hozzászámolták a hortobágyi halvasútéhoz.

Halastavakat kiszolgáló keskenynyomközű vasút nem csak a Hortobágyon üzemel(t) egyébként – mára három ilyen típusú kisvasút maradt hírmondónak: a tömörkényi, a Fehér-tavi, illetve a hortobágyi. Tömörkényben és a Fehér-tavon ma is eredeti céljukra használják a vonatokat, míg Hortobágyon már csak turisztikai célokat szolgál a kisvasút. (A Fehér-tavon különleges alkalmakkor – például az őszi darules idején – kipróbálhatjuk a kisvasutat, ami egyébként a halgazdaság céljait szolgálja.)

Hortobágyon 2007. óta lehet utazni a kisvasúton, ahol a Sziktipró nevű, a hazai kisvasutakon jól ismert C50-es típusú mozdony cibálja a kis személykocsikat. A 2010-ben egy kilométerrel meghosszabbított, 5 kilométer hosszú vonalon kezdetben egyébként lovak vontatták a szerelvényeket, majd kis motormozdonyok, amelyek közül egy ma is működőképes, és a kisvasút napján rendszeresen elő is kerül a mozdonyszínből.

Állomások :

  • Hortobágyi Halastó
  • Lukas Hoffman mh.
  • Konrad Lorenz mh.
  • Peter Scott mh.
  • Kondás-tó / Festetics Antal mh.

Árak:

  • Teljesárú jegy: 1600 Ft/fő
  • Gyerek (3-6 év), diák (6-26 év), nyugdíjas jegy (62 év fölött): 1000 Ft/fő
  • Családi jegy (2 felnőtt, 2 gyerek): 3400 Ft/család (minden további gyermek/diák után kedvezményes árú jegy váltása lehetséges 600 Ft/fő áron)

Menetrend:

A vonatok áprilistól október végéig közlekednek.

A menetrend a Hortobágyi kisvasút oldalán érhető el.

Az adatok tájékoztató jellegűek, és a 2019 novemberi állapotot tükrözik. Érkezés előtt mindig tájékozódj a szolgáltató honlapján, és ha eltérést találsz, írd meg nekünk!

A szerző tippje

  • A kisvasutazást érdemes összekötni egy madárlessel vagy a tanösvényen tett sétával is.
  • Nyáron – főleg ha séta is szerepel a programban – célszerű megfelelő mennyiségű folyadékkal készülni.
Abelovszky Tamás profilképe
Szerző
Abelovszky Tamás
frissítve: 2019-12-20

Nehézség
könnyű
Technika
Állóképesség
Élmény
Táj
Legmagasabb pont
87 m
Legalacsonyabb pont
86 m
Ajánlott időszak
jan.
febr.
márc.
ápr.
máj.
jún.
júl.
aug.
szept.
okt.
nov.
dec.

Biztonsági előírások

  • A vasúti sínek közt sétálva nem szabad elfelejteni, hogy különvonat vagy pályafenntartó menet bármikor érkezhet, az erdő pedig meglepően jó hangszigetelő. Mindig tarts kellő távolságot: a legnagyobb járművek szélessége elérheti a 2,5 métert, tehát mindkét oldalt 70-70 cm-re ér a sínszáltól, amihez még hozzáadódhat egy esetleg túllógó rakomány vagy nyitva felejtett ajtó is. 
  • Ne sétálj sínek közt, a váltókon, és tíz méteres körzetükben: ezek környéke általában olajos, itt a talpfák is csúszósak, ráadásul a váltók sok botlásveszélyes alkatrészt tartalmaznak, amelyek különösen éjszaka vagy hó alatt rejtve maradnak.
  • Sose állíts át váltót: a súlykörte a lábadra eshet, az elmozduló csúcssín más kezét-lábát is becsípheti, a helytelen állású váltóra érkező vonat pedig balesetet szenvedhet még egészen kis sebességnél is.
  • Tarts néhány méter távolságot az álló jármű előtt vagy mögött, ha a síneket keresztezed: a vonat, vagy annak mozdonya külön jelzés nélkül is bármikor elindulhat.
  • A sínek felülete nedves időben még vékony rozsdával borított állapotában is csúszós.

Kezdőpont

Hortobágy-Halastó állomás (86 m)
Koordináták:
DD (Tizedes fokok)
47.605349, 21.069634
DMS (Fokok, fokpercek és fokmásodpercek)
47°36'19.3"N 21°04'10.7"E
UTM (Univerzális Transzverzális Mercator)
34T 505233 5272440
w3w (what3words) 
///valaha.iktatás.tettek

Végpont

Kondás-tó / Festetics Antal megállóhely

Útleírás

Az öt kilométer hosszú, a halastavak között gyakorlatilag nyílegyenesen vezető kisvasút egyik végállomása a Halászbárka Halastavi Fogadóközpont közvetlen közelében található. A jegyváltás is itt történik, ezzel pedig egyben belépésre jogosulttá válunk a Hortobágyi Nemzeti Park halastavak körülötti területére is. A fogadóközponttól 2-3 perces sétát kell tenni a kisvasút végállomásáig, ahol a kisebbek a vonat indulásáig egy játszótéren tölthetik el az időt, a nagyobbak infótáblákról tudhatnak meg többet a környékről, a vasútbarátok pedig néhány félretolt, már használaton kívüli teherkocsit vehetnek szemügyre.

A rövidke szerelvényeket a Sziktipró névre hallgató, C50-403 pályaszámú mozdony cibálja oda-vissza a vaspályán, amely a közel 2000 hektáros halastórendszer közepén vezet végig. Bár a tavak kontextusában eddig csak a halakról ejtettünk szót, a madárvilág igazán érdekes itt: Közép-Európa egyik legismertebb madárélőhelye ez, amely minden évszakban tartogat látnivalókat, de talán az októberi daruvonulás időszaka a leglátványosabb, amikor akár 40-50 ezer daru is éjszakázik a lecsapolt halastavakban. A vonaton utazva ez kevéssé figyelhető meg, de akár a sínek közvetlen közelében, akár kicsit távolabb számtalan madármegfigyelő torony várja az amatőr és profi madarászokat egyaránt.

A sínek egy kis csatorna mentén vezetnek a fogadóközponttól a Kondás-tóig, de akár az oda-, akár a visszaút megtehető gyalog is: a pallóutak élménnyé teszik a sétát, az élőhelyeket bemutató táblákról pedig mindent megtudhatunk nemcsak a madárvilágról, de a bivalyokról, halakról, hüllőkről is. A kisvasút megállói egytől-egyig neves ornitológusokról vannak elnevezve, és részeit képezik a „Nagy madarászok útján” tanösvénynek.

Tipp


Minden tájékoztatás a védett területekről

Tömegközlekedéssel

Tömegközlekedéssel elérhető

  • A Debrecen-Füzesabony vonalon közlekedő vonatokról Hortobágyi Halastó megállóhelyen kell leszállni.

Megközelítés

  • Hortobágyi Halastó megállóhelytől kb. 200 méterre található Halászbárka Halastavi Fogadóközpont felé kell elindulni, az egykori raktárépület mellett elhaladva.

Autóval

  • Parkolni a Halászbárka Halastavi Fogadóközpont parkolójában lehet.

Koordináták

DD (Tizedes fokok)
47.605349, 21.069634
DMS (Fokok, fokpercek és fokmásodpercek)
47°36'19.3"N 21°04'10.7"E
UTM (Univerzális Transzverzális Mercator)
34T 505233 5272440
w3w (what3words) 
///valaha.iktatás.tettek
Navigáció Google Térképpel

Felszerelés

  • Ahhoz, hogy végigutazz a kisvasúton, nincs szükséged semmiféle különleges eszközre.

Kérdések és válaszok

Tedd fel az első kérdést!

Erről a tartalomról még senki nem kérdezett.


értékelések száma

Írd meg az első hozzászólást!

Még nem szólt hozzá eddig senki.

Profilkép

A többiek fényképei


Nehézség
könnyű
Hossz
4,9 km
Időtartam
0:25óra
Szintemelkedés
2 m
Szintcsökkenés
1 m
Tömegközlekedéssel elérhető Család- és gyerekbarát Állattani érdekességek

Statisztika

  • 2D 3D
  • Tartalmak
  • mutasd a képeket képek elrejtése
: óra
 km
 m
 m
 m
 m
Nagyításhoz vagy kicsinyítéshez húzd össze a nyilakat!