Gyermekvasút
Ma már Hűvösvölgy és a Budai-hegyek szerves része a Gyermekvasút (leánykori nevén Úttörővasút), pedig annak idején komoly vita folyt arról, hogy inkább a Margitszigeten építsék meg, de felmerült lehetséges helyszínként a Népliget, sőt még a Gödöllői kastély parkja is. A munkálatok 1948 áprilisában kezdődtek. A beruházás akkori fontosságát jelzi, hogy rohamtempóban, alig három hónap alatt elkészültek az első, a Széchenyi-hegytől a Virágvölgy állomásig tartó három kilométeres szakasszal – manapság ennyi idő alatt még egy jó kis közbeszerzést se írnak ki a kivitelezésre. A második ütemben a János-hegy és a Szépjuhászné közötti szakaszt adták át, Hűvösvölgyig pedig 1950-ben jutott el a kisvasút, és jött létre a ma is használt, nagyjából 11 kilométeres pálya.
Kezdetben csak három szerelvény közlekedett a vonalon, amelyek közül mindössze egy, a Kis Piri becenevű készült kifejezetten az Úttörővasút számára. Egy Ganz motorkocsi a lillafüredi kisvasútról érkezett, egy dízelmozdonyt pedig Békéscsabáról hoztak át a Budai-hegyekbe. A pálya hosszával együtt a géppark is arányosan nőtt: 1950-ben két vadonatúj Ganz motorvonat állt szolgálatba, majd a '60-as, '70-es években Mk48-as és Mk49-es dízelmozdonyok is használatban voltak.
A jelenleg is üzemelő hat darab piros-fehér Mk45-ös dízelmozdony Romániában készült; 1973-óta dübörögnek a vonalon. Ezeket 2010-ben kezdték felújítani, egyebek mellett a régi (MB836 típusú) motorokat sokkal korszerűbb és kisebb fogyasztású, Caterpillar gyártmányú erőforrásokra cserélték.
A rendszerváltást követően az Úttörővasút nevet nyomban lecserélték, a lényeg azonban nem változott, mert továbbra is 10–14 éves gyerekek teljesítenek szolgálatot a járatokon és az állomásokon. Teszik mindezt felnőtt állomásfőnökök és vonatvezetők felügyelete mellett, de a technikai hátteret is képzett MÁV-dolgozók biztosítják, tehát kiskorú kazánfűtővel például garantáltan nem fogunk találkozni. Gyermekvasutas bárki lehet, feltéve, hogy jól tanul, engedélyt kap rá az iskolában, megfelel az orvosi alkalmassági vizsgán, valamint elvégez egy négy hónapos tanfolyamot.
Megállók :
- Széchenyi-hegy végállomás
- Normafa állomás
- Csillebérc állomás
- Virágvölgy állomás
- János-hegy állomás
- Szépjuhászné állomás
- Hárs-hegy állomás
- Hűvösvölgy végállomás
Árak :
- Felnőtt menetjegy: 800 Ft
- Gyerek menetjegy: 400 Ft
- Felnőtt átszállójegy: 1400 Ft
- Gyerek átszállójegy: 700 Ft
Egyéb jegyárakról a Gyermekvasút honlapján lehet tájékozódni. Fontos, hogy a pénztárakban és a vonaton csak készpénzzel lehet fizetni!
Menetrend :
A vonatok az év minden napján közlekednek (ünnepnapokon is), kivéve a hétfői tanítási napokon szeptember 1. és április 30. között. Aktuális menetrend elérhető a honlapon.
Az adatok tájékoztató jellegűek, és a 2020 szeptemberi állapotot tükrözik. Érkezés előtt mindig tájékozódj a szolgáltató honlapján, és ha eltérést találsz, írd meg nekünk!
A szerző tippje
Érdemes felkeresni a vonal mentén a látnivalókat, összekötni az utazást egy kirándulással. Íme egy kis ízelítő:
Széchenyi-hegy megállóból :
- Ördög-orom a Z▲ jelzésen
- Széchenyi-emlékmű a Z jelzésen
Normafa állomásról :
- Normafa
Virágvölgy állomásról :
- Anna-rét
- Normafa játszótér
- Csacsi-rét
- Makkosmária a Mária-út ᵯ jelzésen
János-hegy állomásról :
- Erzsébet-kilátó a P jelzésen
- Libegő a P jelzésen
Szépjuhászné állomásról:
- Budaszentlőrinci pálos kolostor romjai
- Kaán Károly-kilátó a S jelzésen
- Makovecz Imre-kilátó a Z↺ jelzésen, majd a S▲ jelzésen
Hárs-hegy állomásról:
- Makovecz Imre-kilátó a S jelzésen
Hűvösvölgy végállomásról:
- Gyermekvasutas Múzeum
- Nagyrét a K jelzésen
Úttípusok
Szintprofil megjelenítésePihenőpontok
Normafa rétes és piknik büféGyermekvasút (Szépjuhászné állomás)
Biztonsági előírások
- Az utazás nem tartalmaz technikai kihívásokat - gyerekekkel, nagyszülőkkel is elindulhatunk.
Hasznos linkek és ötletek
- Sokan nem tudják, pedig életmentő lehet, ha pont indulásra esünk be egy megállóba, hogy a kalauzoktól is lehet jegyet venni (csak készpénzért). Bátran felpattanhatunk a vonatra, így nem kell a pénztárból nézni, hogy elpöfög a szerelvény.
- A kisvasúttal kapcsolatban minden információt megtaláltok a honlapján.
Kezdőpont
Végpont
Útleírás
Tömegközlekedéssel
Tömegközlekedéssel elérhető
Széchenyi-hegy végállomás :
- Fogaskerekűvel a végállomásig utazzunk (Széchenyi-hegy, Gyermekvasút).
Szépjuhászné állomás:
- A Széll Kálmán térről induló 22-es buszokkal érhető el, a Szépjuhászné, Gyermekvasút megállónál kell leszállni.
Hűvösvölgy végállomás :
- 56, 56A, 59B, 61-es villamossal vagy 29, 57, 63, 64, 64A, 157, 157A, 164, 257, 264-es buszokkal a Hűvösvölgy megállóig.
Megközelítés
Széchenyi-hegy végállomás:
- A Rege úti parkolótól, illetve a Fogaskerekű végállomásától 200 méter séta a Golfpálya úton az állomás.
Szépjuhászné állomás:
- A busz és a parkoló is közvetlenül az állomás közelében van
Hűvösvölgy végállomás:
- A villamos- és buszmegállóból a fedett lépcsősoron felmegyünk, majd a Gyermekvasúthoz vezető úton balra kanyarodunk (250 m).
- A Bátori utcai parkolótól kb. 180 méter séta a megálló.
Parkolás
Széchenyi-hegy végállomás:
- A vasút épülete előtt csak néhány autónak van hely, ezért célszerű a fogaskerekű végállomással szemben, a Rege úti parkolóban letenni az autót.
Szépjuhászné állomás:
- Tágas, ingyenes parkoló található az állomás és az út között.
Hűvösvölgy végállomás:
- Az állomáshoz legközelebb a Bátori László utcán keresztül elérhető parkolóban van lehetőség megállni (fizetős).
- Az állomással átellenben, a Hűvösvölgyi út túloldalán ingyenes parkoló van.
Koordináták
A szerző által ajánlott kiadványok:
A szerző által javasolt térképek:
Felszerelés
- A kisvasúton való utazás nem igényel külön felszerelést. Kényelmes ruházat, némi harapnivaló és innivaló elegendő.
- Ha kirándulást is tervezünk, nem árt túracipőbe bújni.
Statisztika
- 16 Útpontok
- 16 Útpontok
Kérdések és válaszok
Kérdeznél a szerzőtől?
Értékelések
A közösség fényképei