Magyar Természetjáró Szövetség weboldalai MTSZ Turista Magazin TuristaShop TEKA-kártya Kéktúra Galyatető Turistacentrum Gerecse50 A kéktúrázás napja
nyelv kiválasztása
Megosztás
Megjelölés
Nyomtatás
GPX
KML
Túra tervezése ide A túra másolása
Beágyazás
Kalóriaszámláló
Kisvasutak

Gemenci Erdei Vasút

Kisvasutak · Duna–Dráva Nemzeti Park
A tartalmat készítette:
Magyar Természetjáró Szövetség igazolt partner  A felfedezők választása 
  • Gemenci Erdei Vasút
    / Gemenci Erdei Vasút
    Fénykép: Abelovszky Tamás, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Gemenci Erdei Vasút
    Fénykép: Abelovszky Tamás, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Gemenci Erdei Vasút
    Fénykép: Abelovszky Tamás, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Gemenci Erdei Vasút
    Fénykép: Abelovszky Tamás, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Gemenci Erdei Vasút
    Fénykép: Abelovszky Tamás, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Gemenci Erdei Vasút
    Fénykép: Abelovszky Tamás, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Gemenci Erdei Vasút
    Fénykép: Abelovszky Tamás, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Gemenci Erdei Vasút
    Fénykép: Abelovszky Tamás, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Gemenci Erdei Vasút
    Fénykép: Abelovszky Tamás, Magyar Természetjáró Szövetség
m 200 150 100 30 25 20 15 10 5 km Gemenci Erdei … megállóhely) Gemenci Erdei Vasút (Lassi állomás) Gemenci Erdei … megállóhely) Gemenci Erdei … állomás) Gemenci Erdei … megállóhely) Gemenci Erdei … állomás)

A gemenci kisvasút egyedülálló abban a tekintetben, hogy az egyetlen ártéri erdei vasút hazánkban. Bár voltak előzményei a mai 30 kilométeres vonalnak már a századfordulón is, csak az 1960-as évekre alakult ki a Pörbölytől Bárányfokig vezető vonal. A kisvasúthoz közeli számos látnivaló egész napos programot ígér annak, aki ellátogat a gemenci erdőbe.
könnyű
30,4 km
1:55 óra
59 m
63 m

Az első egyszerű, lóvontatású vasutat a 19. század legvégén fektették le a gemenci erdőben. Ez a kisvasút nem volt kifejezetten hosszú életű, bár többször is bővítették mind magát a vonalat, mind a gördülőállományt annak függvényében, hogy éppen mely erdőrészletet tervezték letermelni. A felettébb egyszerű kivitelű erdei vasút (rendes talpfák helyett tölgyfa hasítványok feküdtek durva murvával megszórt ágyazaton, és erre fektették a síneket) az 1920-as évek elejéig üzemelt. Bár 1916-ban még egy kocsiszín is épült, 1922-ben felszedték az akkor már 3301 méter hosszú pályát. A felszedett kisvasút alapja a vadászat céljait szolgáltó cserkelőút lett, a síneket sorompók készítésére használták fel. A gördülőállomány (rönkszállító és ölfaszállító kocsik) a Kalocsa-Meszes kisvasúthoz kerültek.

A kisvasút 1955-ben támadt fel hamvaiból: ekkor épült meg a Gemenc-Keselyűs vonal, amit újabb és újabb szakaszok követtek. 1963-ban épült az ebből kiágazó, Gemenc-Ásásduna felé vezető szárnyvonal a szomfovai erdőrészig, két évvel később elkészült a Pörböly és Nyárilegelő közti szakasz. Újabb egy év elteltével, 1966-ban a két különálló kisvasúti pályát összekötötték, így ekkor már Keselyűstől Pörbölyig ért a pálya. Pörbölyön nagyvasúti kapcsolat is létesült, és jó néhány mellékvonal is épült.

1982-ben elkészült a kisvasút meghosszabbítása Bárányfokig, így pár kilométerre került Szekszárd belvárosától az egyik végállomás, eközben azonban a már említett mellékvonalakat (pl. a Szomfovára és Alsógemencre vezetőket) felszámolták – egyedül a Gemenc-Dunapart állomásra vezető szárnyvonal maradt meg –, és ma csak a „fővonalon” járnak már a vonatok, azon is csak Keselyűsig, nem érintve Bárányfokot.

A kisvasút vontatójárműállománya kis C50-es mozdonyokból áll, ám egyik sem eredeti kivitelű, mindet átépítették hidraulikus erőátvitelűre, kis túlzással csak a főkeret (alváz) és tengelyek maradtak meg az eredeti mozdonyokból. A CDH08-401 pályaszámú kis mozdony például egyáltalán nem is hasonlít a C50-esre, csak a szakavatott szemeknek tűnik fel a rokonság a gépet szemlélve. A Rezét nevű gőzöst 2000-ben Romániából vásárolták, Borszéken dolgozott addig, amíg turistalátványosság nem lett belőle Gemencen.

A Duna és a Sió vonalát követő erdei vasúton a személyszállítás mellett fontos szerepet játszik a kitermelt faanyag szállítása is, azaz rendszeres a tehervonatok forgalma is a Gemenci Erdei Vasúton.

Állomások:

A *-gal jelöltek feltételes megállóhelyek, azaz a vonatok csak akkor állnak meg, ha a le- vagy felszállási szándékot jelzik az utasok.

Árak:

Teljes árú menetjegyek egy útra :

  • 0-10 km: 1000 Ft
  • 11-20 km: 1550 Ft
  • 21-30 km: 2100 Ft

Teljes árú menettérti menetjegyek:

  • 0-10 km: 1650 Ft
  • 11-20 km: 2600 Ft
  • 21-30 km: 3500 Ft

Kedvezményes menetjegyek egy útra :

  • 0-10 km: 800 Ft
  • 11-20 km: 1250 Ft
  • 21-30 km: 1700 Ft

Kedvezményes menettérti menetjegyek :

  • 0-10 km: 1300 Ft
  • 11-20 km: 2000 Ft
  • 21-30 km: 2800 Ft
    • Kedvezményes jegy igénybevételére a következők jogosultak:
      • A 4-14 éves korú gyermekek és a nappali tagozatos diákok (a diákigazolvány felmutatása jegyváltáskor kötelező)
      • A 65 év felettiek (a személyi igazolvány felmutatása jegyváltáskor kötelező)
      • A nyugdíjasok (a nyugdíjas igazolvány felmutatása kötelező)
      • Fogyatékossági támogatásban részesülők és 1 fő kísérő
      • A Magyar Természetjáró Szövetség érvényes Természetjáró Kártyájával rendelkező utasok

 

  • Kerékpár viteldíj: 500 Ft

A menetjegy megvásárlására Pörbölyön és Keselyűsön a jegypénztárban van lehetőség (a kedvezményes jegyek csak itt vásárolhatók meg), minden más megállóban történő felszállás esetén a vonaton lehet jegyet váltani.

Menetrend:

A vonatok egész évben közlekednek, a menetrend a kisvasút honlapján érhető el.

Az adatok tájékoztató jellegűek, és a 2020 szeptemberi állapotot tükrözik. Érkezés előtt mindig tájékozódj a szolgáltató honlapján, és ha eltérést találsz, írd meg nekünk!

A szerző tippje

  • Ha bringát is viszel, akkor Pörböly és Keselyűs között a gát tetején az aszfaltúton kényelmesen visszatekerhetsz a kiindulópontra.
  • Szúnyogriasztóra, hosszú nadrágra és felsőre nyáron biztosan szükséged lesz a vérszívók miatt.
  • Ha minden közeli látnivalót szeretnél megnézni a kisvasút mentén, érdemes egész napos programot tervezni.
  • Mindig tájékozódj előre az aktuális menetrendről , mert a vonatok nem közlekednek egész évben a teljes vonalon.
  • Érdemes előrendelni a jegyet a kiválasztott járatra, mert a nagy érdeklődés miatt előfordulhat, hogy lemarad, akinek nincs előrendelt jegye. A kisvasutat üzemeltető erdőgazdaság mindenkitől azt kéri, hogy éljen a helybiztosítás lehetőségével, mert nem tudja garantálni a be nem jelentkezettek számára az erdei vonatozást.
  • Magyarországi kisvasutak listája a Természetjáró.hu-n

Abelovszky Tamás profilképe
Szerző
Abelovszky Tamás
frissítve: 2020-09-28

Nehézség
könnyű
Technika
Állóképesség
Élmény
Táj
Legmagasabb pont
105 m
Legalacsonyabb pont
86 m

Biztonsági előírások

  • A vasúti sínek közt sétálva nem szabad elfelejteni, hogy különvonat vagy pályafenntartó menet bármikor érkezhet, az erdő pedig meglepően jó hangszigetelő. Mindig tarts kellő távolságot: a legnagyobb járművek szélessége elérheti a 2,5 métert, tehát mindkét oldalt 70-70 cm-re ér a sínszáltól, amihez még hozzáadódhat egy esetleg túllógó rakomány vagy nyitva felejtett ajtó is. 
  • Ne sétálj sínek közt, a váltókon és tíz méteres körzetükben: ezek környéke általában olajos, itt a talpfák is csúszósak, ráadásul a váltók sok botlásveszélyes alkatrészt tartalmaznak, amelyek különösen éjszaka vagy hó alatt rejtve maradnak.
  • Sose állíts át váltót: a súlykörte a lábadra eshet, az elmozduló csúcssín más kezét-lábát is becsípheti, a helytelen állású váltóra érkező vonat pedig balesetet szenvedhet még egészen kis sebességnél is.
  • Tarts néhány méter távolságot az álló jármű előtt vagy mögött, ha a síneket keresztezed: a vonat, vagy annak mozdonya külön jelzés nélkül is bármikor elindulhat.
  • A sínek felülete nedves időben még vékony rozsdával borított állapotában is csúszós.

Javaslatok és linkek

A Gemenci Erdei Vasút honlapja

Kezdés

Pörböly (87 m)
Koordináták:
DD (Tizedes fokok)
46.200121, 18.825816
DMS (Fokok, fokpercek és fokmásodpercek)
46°12'00.4"N 18°49'32.9"E
UTM (Univerzális Transzverzális Mercator)
34T 332257 5118580
w3w (what3words) 
///barátságos.emlősök.nagyfiú

Végpont

Keselyűs

Útleírás

A vonatok Pörbölyről indulnak, ahol a kürtszó felhangzása előtt érdemes az Ökoturisztikai Központban ismerkedni az ártéri erdő élővilágával a „Gemenc kincsei – élet az ártéri erdőben” című interaktív kiállításon. Maga a vonatra törtnő jegyvásárlás is élményszámba megy Pörbölyön, ugyanis a pénztár (illetve büfé, ajándékbolt) egyik falán vakolat helyett ablakok vannak, melyeken keresztül a mozdonyszínben pihenő gépeket lehet szemügyre venni. A gemenciek ezzel az igazán egyedi és kreatív megoldással megalkották a „látványfűtőház” fogalmát, kicsik és nagyok legnagyobb örömére.

A vonatok a csinos állomásépület előtti peron mellől indulnak, és természetesen hozzák az elvárt kisvasúti élményt: a vidám csattogás és az erdei zötykölődés elmaradhatatan velejárói az utazásnak. A vadállományáról híres gemenci erdőben érdemes folyamatosan figyelni a fák sűrűjét, be-bepillantani egy-egy nyiladékba, vagy fürkészni a keresztező utakat, ugyanis jó eséllyel felbukkan egy vaddisznócsalád vagy néhány rőtvad a távolban – vagy éppen a közelben, nem ritkán a síneken, a mozdony előtt tíz-húsz méterrel. Ahogy számos más erdei vasúton, úgy Gemencen is minden ősszel szerveznek szarvasbőgés-hallgató vonatokat, amelyekre jegyet váltva a szerencsésebbek igen közel kerülhetnek e természeti csodához.

Nem kell azonban különvonat ahhoz, hogy vadat láthasson-hallhasson, aki erre kíváncsi, ugyanis rögtön az első megállóhely Vadmegfigyelő névre hallgat, és egy elkerített területen valóban vaddisznók, őzek, gímszarvasok élnek, amelyek hozzá vannak szokva az ember közelségéhez, így tényleg alaposan meg lehet őket figyelni. Rövid időre a vonatról is láthatjuk ezeket az állatokat, sőt, az egyik vaddisznó úgy futott a vonat mellett ottjártunkkor, mintha csak egy kiskutya lenne.

A vadak mellett az egyes megállóhelyek közelében megismerhető a környéken egykor élő emberek élete is: Nagyrezét mellett a közeli erdészház melletti egykori gazdasági épületben kapott helyet a Gemenci Méhészeti Gyűjtemény, míg Lassi állomás közvetlen közelében a Halászati Kiállítás mutatja be a hagyományos mesterségeket. Természetesen a kicsik sem fognak unatkozni, Lassiban menő játszótér fogadja őket.

A kisvasúttal nagyjából párhuzamosan fut Bárányfoktól Pörbölyig az Alföldi Kéktúra egy szakasza, de bringát is lehet szállítani a kisvasúton, Keselyűsről Pörbölyre pedig jó minőségű aszfaltút vezet végig a gát tetején. A kisvasutazás a gemenci erdőben így egész napos program lehet akár egy túrázással vagy bringázással kombinálva is.

Sőt, akár vízitúrázás is szerepelhet a programban, ebben az esetben Nyárilegelő állomásig egy külön erre a célra kialakított teherkocsin utaznak a kenuk, majd a folyóparti állomáson lerakodva lehet azokkal vízre szállni a Rezéti-Dunán. A menetrendet érdemes azonban tanulmányozni indulás előtt, ugyanis a vonatok nem járnak egész évben Pörböly és Keselyűs között, előfordulhat, hogy csak Lassiig vagy Malomtelelőig juthatunk el a kis zöld szerelvényekkel. Érdemes előrendelni a jegyet a kiválasztott járatra, mert a nagy érdeklődés miatt előfordulhat, hogy lemarad, akinek nincs előrendelt jegye. A kisvasutat üzemeltető erdőgazdaság mindenkitől azt kéri, hogy éljen a helybiztosítás lehetőségével, mert nem tudja garantálni a be nem jelentkezettek számára az erdei vonatozást.

Tipp


Minden tájékoztatás a védett területekről

Tömegközlekedéssel

Tömegközlekedéssel elérhető

Pörböly

  • A kisvasút pörbölyi végállomása vasúton a Kiskunhalas-Baja-Bátaszék (-Dombóvár) vonalon érhető el,  Pörböly állomáson szálljunk le.
  • A helyközi autóbuszjáratokról Pörböly, vasúti átjáró megállóhelyen kell leszállni.

Szekszárd

  • A keselyűsi végállomáshoz a helyközi autóbuszjáratokról Szekszárd (Keselyűs), erdészház megállóhelyen kell leszállni.

Megközelítés

  • Pörböly vasútállomáson leszállva a nagyvasútról az állomásépülettel szemben a síneken átkelve egy kis kapun lehet bejutni a kisvasút végállomására.
  • A helyközi autóbuszokról Pörböly, vasúti átjáró megállóhelyen leszállva a vasúti átjáró irányába kell elindulni, majd előtte balra letérni az 55-ös útról a kisvasút végállomása felé.
  • A helyközi autóbuszjáratokról Szekszárd (Keselyűs), erdészház megállóhelyen leszállva északi irányba kell elindulni, a gát tetejéről látszik a fogadóépület a sínek mellett.

Autóval

  • Pörbölyön a kisvasúti állomás mellett kialakított parkolóban lehet megállni.
  • Keselyűsön a fogadóépület (az erdei vasút állomása) mellett lehet parkolni.

Koordináták

DD (Tizedes fokok)
46.200121, 18.825816
DMS (Fokok, fokpercek és fokmásodpercek)
46°12'00.4"N 18°49'32.9"E
UTM (Univerzális Transzverzális Mercator)
34T 332257 5118580
w3w (what3words) 
///barátságos.emlősök.nagyfiú
Navigáció Google Térképpel

Felszerelés

  • Ahhoz, hogy végigutazz a kisvasúton, nincs szükséged semmiféle különleges eszközre.
  • Ha a vasúti sínek mentén tett séta a terv, a zúzottkő ágyazat miatt mindenképpen egy erős, zárt cipőre lesz szükség.
  • Nyáron nyitott kocsikban utazhatsz, hűvösebb időben pedig zárt, fűtött kocsikból álló vonatok közlekednek.
  • Szúnyogszezonban hosszú nadrág és felső, illetve szúnyogriasztó ajánlott az utazáshoz.

Kérdések és válaszok

Tedd fel az első kérdést!

Erről a tartalomról még senki nem kérdezett.


értékelések száma

Írd meg az első hozzászólást!

Még nem szólt hozzá eddig senki.

Profilkép

A többiek fényképei


Nehézség
könnyű
Hossz
30,4 km
Időtartam
1:55óra
Szintemelkedés
59 m
Szintcsökkenés
63 m
Tömegközlekedéssel elérhető

Statisztika

  • 2D 3D
  • Tartalmak
  • mutasd a képeket képek elrejtése
: óra
 km
 m
 m
 m
 m
Nagyításhoz vagy kicsinyítéshez húzd össze a nyilakat!
Logo emmi Logo agrar Logo mol Logo otp