Magyar Természetjáró Szövetség weboldalai MTSZ MTSZ térképportál Turista Magazin TuristaShop TEKA-kártya Kéktúra Galyatető Turistacentrum Gerecse50 A kéktúrázás napja
nyelv kiválasztása
Túra tervezése ide A túra másolása
Kisvasutak ajánlott túra

Felsőtárkányi Erdei Vasút

Kisvasutak · Bükkvidék
A tartalmat készítette:
Magyar Természetjáró Szövetség igazolt partner  A felfedezők választása 
  • Felsőtárkányi Erdei Vasút
    / Felsőtárkányi Erdei Vasút
    Fénykép: Abelovszky Tamás, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Felsőtárkányi Erdei Vasút
    Fénykép: Abelovszky Tamás, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Felsőtárkányi Erdei Vasút
    Fénykép: Abelovszky Tamás, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Felsőtárkányi Erdei Vasút
    Fénykép: Abelovszky Tamás, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Felsőtárkányi Erdei Vasút
    Fénykép: Abelovszky Tamás, Magyar Természetjáró Szövetség
m 340 320 300 280 260 240 220 200 5 4 3 2 1 km
A Felsőtárkányi Erdei Vasút a Bükk kitermelt faanyagának szállítására jött létre több mint száz évvel ezelőtt. Sok másik erdei vasúthoz hasonlóan sokáig újabb és újabb szárnyvonalak létesültek (ez esetben nem is csak a fa fuvarozása végett), majd a hatvanas évek végén elkezdődött a leépülés, aminek következtében a korábbi hálózathoz képest ma már csak egy nyúlfarknyi vonalon közlekednek a kis szerelvények.
könnyű
Hossz 5,3 km
0:25 óra
96 m
0 m

A kisvasút története 1915-ben kezdődött, ekkor épült meg az első, Felsőtárkánytól a Hidegkúti-völgy felé vezető vonal, majd hamarosan a Stimecz-ház felé vezető pályát is lefektették a Vöröskő-völgyben. (Részben ma is ezeken a vonalakon lehet utazni: Varróházig az elsőként, onnan a Stimecz-házig a másodikként megépült sínpáron járnak a vonatok). Ekkor még lovak adták a vonóerőt, és Felsőtárkánytól szekéren vitték tovább a faanyagot. Az első világháborút követően felértékelődött a Bükk szerepe is a fakitermelésben, és ezzel párhuzamosan a kisvasút is rohamos fejlődésnek indult: előbb Eger-Felnémetig, majd Eger-Faraktárig hosszabbították meg a pályát, ezzel megteremtve a nagyvasúti kapcsolatot is, majd egyre-másra épültek ki a szárnyvonalak a Bükk völgyeiben.

A kezdetekkor a négy gőzös mellett úgynevezett motormozdonyok is dolgoztak Felsőtárkányban, de csak hegymenetben: lefelé görpályás üzemként működött a vasút, azaz a gravitációt kihasználva gurultak le a rakott szerelvények az erdei völgyekből. Ekkor még Felsőtárkány főutcáján vezettek a sínek, így ez számtalan konfliktust eredményezett a helyi lakossággal. Kezdetben a fékezők egy kolomppal jelezték a szerelvény közeledését, majd egy ideig – a vasút hőskorát idézve – egy kürtös lovas nyargalt a vonatok előtt. Ezzel együtt azonban bekövetkezett a katasztrófa, amikor is tehéncsordát gázolt egy szerelvény 1923-ban, mire a feldühödött helyi lakosság – modern ludditák módjára – az éj leple alatt felszaggatta a síneket. Ekkor rohammunkában – néhány hét alatt – új, a falut elkerülő vasútvonalat építettek (ennek helyén ma kerékpárút vezet, így végig lehet járni).

A következő nagy lépés a kisvasút életében a kőszállítás beindulása volt: 1938-ra megépült a Berva-völgyi kőbányához vezető szárnyvonal – egyre több követ, ugyanakkor egyre kevesebb fát szállítottak a szerelvények, így 1946-ban elkezdett rövidülni az akkor 46 kilométeres hálózat.

Elsőként az Eger-Felnémet és Eger-Fatelep között szűnt meg a forgalom, ugyanakkor 1954-ben megindult a személyszállítás előbb Felnémet és a Stimecz-ház, majd Felnémet és a Berva kőbánya között, 1961-ben pedig megérkezett a kisvasútra az első dízelmozdony, amit hamarosan még három C50-es követett. Az utolsó nagy fejlesztés 1969-ben történt, amikor is a Felsőtárkány melletti Várhegyen nyitott dolomitbányához épült egy 2,5 kilométeres szárnyvonal. Ezzel egy időben elkezdődött az erdei völgyekben a sínek felszedése, a lassú leépülés leglátványosabb szakasza talán ez lehetett, amikor a Felnémet-Felsőtárkány közötti pályát elbontották.

Szerencsére Felsőtárkány és a Stimecz-ház között megmaradtak a sínek, így a két C50-es dízelmozdony valamelyike hétvégenként rója köreit a körülbelül 5 kilométer hosszúságú vonalon, évszaktól és időjárástól függően nyitott vagy zárt, négytengelyes személykocsikat vontatva, a kirándulók legnagyobb örömére.

Állomások:

Árak:

  • Felnőtt jegy: 700 Ft/fő/út (menettérti: 1200 Ft/fő)
  • Gyermek (14 éves korig vagy nappali tagozatos diákigazolvány): 400 Ft/fő/út (menettérti: 700 Ft/fő)
  • Gyermekeknek 3 éves kor alatt ingyenes
  • Kutya: 400 Ft
  • Kerékpár (az utasok zavarása nélkül szállítható): 400 Ft

Menetrend:

A vonatok március közepétől november elejéig közlekednek, a menetrend a kisvasút honlapján érhető el.

Az adatok tájékoztató jellegűek, és a 2020. júliusi állapotot tükrözik. Érkezés előtt mindig tájékozódj a szolgáltató honlapján, és ha eltérést találsz, írd meg nekünk!

 

A szerző tippje

  • Stimecz-ház felől a kisvasúttal párhuzamosan egy kényelmes kirándulás keretében gyalogosan is vissza lehet térni Felsőtárkányba, menet közben egy kicsit elidőzve a vadasparknál.
  • A Stimecz-ház és a Felsőtárkányi-tó környéke is kiválóan alkalmas piknikezésre.
  • Magyarországi kisvasutak listája a Természetjáró.hu-n

Abelovszky Tamás profilképe
Szerző
Abelovszky Tamás
frissítve: 2020-09-28
Nehézség
könnyű
Technika
Állóképesség
Élmény
Táj
Legmagasabb pont
326 m
Legalacsonyabb pont
230 m
Ajánlott időszak
jan.
febr.
márc.
ápr.
máj.
jún.
júl.
aug.
szept.
okt.
nov.
dec.

Biztonsági előírások

  •  A vasúti sínek közt sétálva nem szabad elfelejteni, hogy különvonat vagy pályafenntartó menet bármikor érkezhet, az erdő pedig meglepően jó hangszigetelő. Mindig tarts kellő távolságot: a legnagyobb járművek szélessége elérheti a 2,5 métert, tehát mindkét oldalt 70-70 cm-re ér a sínszáltól, amihez még hozzáadódhat egy esetleg túllógó rakomány vagy nyitva felejtett ajtó is. 
  • Ne sétálj sínek közt, a váltókon és tíz méteres körzetükben: ezek környéke általában olajos, itt a talpfák is csúszósak, ráadásul a váltók sok botlásveszélyes alkatrészt tartalmaznak, amelyek különösen éjszaka vagy hó alatt rejtve maradnak.
  • Sose állíts át váltót: a súlykörte a lábadra eshet, az elmozduló csúcssín más kezét-lábát is becsípheti, a helytelen állású váltóra érkező vonat pedig balesetet szenvedhet még egészen kis sebességnél is.
  • Tarts néhány méter távolságot az álló jármű előtt vagy mögött, ha a síneket keresztezed: a vonat, vagy annak mozdonya külön jelzés nélkül is bármikor elindulhat.
  • A sínek felülete nedves időben még vékony rozsdával borított állapotában is csúszós.

Kezdés

Felsőtárkány Fűtőház (229 m)
Koordináták:
DD
47.979729, 20.431942
DMS
47°58'47.0"N 20°25'55.0"E
UTM
34T 457608 5314203
w3w 
///borsos.bölcsőde.üdülés

Végpont

Stimecz-ház

Útleírás

A Fő utcán közeledve a kisvasúthoz a sínpár szinte a semmiből tűnik fel, a kis állomás egy hatalmas fenyőfa alatt húzódik meg. Aki időben érkezik, megfigyelheti a tolatási mozgásokat is, melyek egy részét a gravitáció segítségével oldják meg, azaz a kocsik a lejtős pályán a fékezők segítségével gurulnak a megfelelő helyre. Miután mindenki elfoglalta a helyét, a kis C50-es mozdony pöfögni kezd, a szerelvény átgurul a piciny vontatási telepen, majd szinte rögtön megérkezik Felsőtárkány Szikla-forrás megállóhelyre, ami tulajdonképpen egy csonkavágány vége a Felsőtárkányi-tó tőszomszédságában. Egykor a barát-völgyi vonal folytatódott innen tovább a Sziklaszurdokon keresztül a Határ-lápáig.

A kis szerelvény innen visszatolat a vontatási telep kapujáig, majd váltóállítást követően folytatja útját a Bocskai István utca házai előtt, helyenként egészen meredek részeket is leküzdve. Az utolsó házak elmaradása után a menetirány szerinti bal oldalon kinyílik a táj egy rétnek köszönhetően, és hosszan lehet gyönyörködni a Bükk magas csúcsaiban.

Egeresvölgy-Varróház megállóhelyet elhagyva jobb oldalon érdemes figyelni, egy kis vadaskertből muflonok és őzek tekintgetnek a zötyögő vonat felé, majd kezdődik az igazi erdei vasúti élmény a Vöröskő-völgybe érve. A patakkal párhuzamosan kanyargó sínpár egyre mélyebb völgyben kapaszkodik felfelé rendületlenül, miközben évszázados fák borulnak fölé, természetes alagutat képezve – az utasok legnagyobb örömére.

A Stimecz-házhoz közeledve egyszer csak egy kaszálóra ér a vonat, egy kitérőn áthaladva (itt tud körüljárni a mozdony, mielőtt visszaindulna Felsőtárkányba) már csak egy kanyar van hátra a felső végállomásig, ahol egy hangulatos kis megállóhelyen lehet leszállni. Pihenőhely, tűzrakóhelyek, jelzett turistautak várják a vándorokat, akik akár a kisvasút régi nyomvonalát is követhetik innen gyalogosan továbbhaladva.

Tipp


Minden tájékoztatás a védett területekről

Tömegközlekedéssel

Tömegközlekedéssel elérhető

  • A helyközi autóbuszjáratokról Felsőtárkány, fűtőház megállóhelyen célszerű leszállni.

Megközelítés

  • Felsőtárkány, fűtőház megállóhely közvetlenül a kisvasút állomása mellett található.

Parkolás

  • A kisvasútnak saját (korlátozott kapacitású) parkolója van – amennyiben ez megtelik, a közeli faluház parkolójában érdemes megállni.

Koordináták

DD
47.979729, 20.431942
DMS
47°58'47.0"N 20°25'55.0"E
UTM
34T 457608 5314203
w3w 
///borsos.bölcsőde.üdülés
Navigáció Google Térképpel

A szerző által javasolt térképek:

Felszerelés

  • Ahhoz, hogy végigutazz a kisvasúton, nincs szükséged semmiféle különleges eszközre.
  • Ha a vasúti sínek mentén tett séta a terv, a zúzottkő ágyazat miatt mindenképpen egy erős, zárt cipőre lesz szükség.

Hasonló túrák a környéken

 Ezek automatikusan generált javaslatok.

Kérdések és válaszok

Tedd fel az első kérdést!

Kérdeznél a szerzőtől?


Értékelések

Írd meg az első hozzászólást!

Legyél te az első hozzászóló!


A közösség fényképei


Nehézség
könnyű
Hossz
5,3 km
Időtartam
0:25 óra
Szintemelkedés
96 m
Tömegközlekedéssel elérhető Szép kilátás Család- és gyerekbarát

Statisztika

  • Tartalmak
  • mutasd a képeket képek elrejtése
Funkciók
2D 3D
Utak és térképek
Időtartam : óra
Hossz  km
Szintemelkedés  m
Szintcsökkenés  m
Legmagasabb pont  m
Legalacsonyabb pont  m
Nagyításhoz vagy kicsinyítéshez húzd össze a nyilakat!
Logo emmi Logo agrar Logo bethlen Logo mol Logo otp