Magyar Természetjáró Szövetség weboldalai MTSZ Turista Magazin TuristaShop TEKA-kártya Kéktúra Galyatető Turistacentrum Gerecse50 A kéktúrázás napja
nyelv kiválasztása
Túra tervezése ide A túra másolása
Kisvasutak ajánlott túra

Balatonfenyvesi kisvasút

Kisvasutak · Balaton-medence
A tartalmat készítette:
Magyar Természetjáró Szövetség igazolt partner  A felfedezők választása 
  • Indulásra várva Balatonfenyvesen
    / Indulásra várva Balatonfenyvesen
    Fénykép: Abelovszky Tamás, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Erdei vasutakra emlékeztető hangulat a balatonfenyvesi kisvasúton
    Fénykép: Abelovszky Tamás, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A Balatonfenyvesi GV-n a megszokott kisvasúti kényelemben lehet részünk
    Fénykép: Abelovszky Tamás, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A balatonfenyvesi kisvasútról északkelet felé tekintve minduntalan feltűnik a Badacsony tömbje
    Fénykép: Abelovszky Tamás, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Imremajor megállóhelyen sok helyi utas száll le vagy fel a vonatra
    Fénykép: Abelovszky Tamás, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A balatonfenyvesi kisvasút leghosszabb hídja
    Fénykép: Abelovszky Tamás, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Minden kanyarban új arcát mutatja a táj a Nagy-Berek kisvasútján
    Fénykép: Abelovszky Tamás, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A Nagy-Berek csatornáinak vízszintjét a kisvasút kulisszáját adó vízház szabályozza
    Fénykép: Abelovszky Tamás, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Balatonfenyvesi kisvasút, háttérben a Fonyódi-hegy
    Fénykép: Abelovszky Tamás, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Balatonfenyvesi kisvasút, háttérben a Badacsony
    Fénykép: Abelovszky Tamás, Magyar Természetjáró Szövetség
m 200 150 100 12 10 8 6 4 2 km Balatonfenyvesi kisvasút … állomás) Balatonfenyvesi kisvasút … megállóhely) Balatonfenyvesi kisvasút … állomás) Balatonfenyvesi kisvasút … megállóhely) Balatonfenyvesi kisvasút … megállóhely)
A Balatonfenyvesi Gazdasági Vasút egészen fiatalnak mondható sok társához képest, amelyek akár már száz éve is működnek (mint az erdei vasutak általában). Az ötvenes évek elején épült kisvasút egykor majd’ 50 kilométernyi hálózaton szolgálta ki a Nagy-Bereket. Mára összezsugorodott a hálózat, de az egyetlen vonalat, ahol van forgalom, a környékbeliek munkába, iskolába járásra használják, 2021-ben pedig az újjáépítést követően ismét elindultak a vonatok Csisztafürdő felé is.
könnyű
Hossz 12,7 km
0:40 óra
9 m
7 m

A Balaton délnyugati csücskétől délre elterülő kistáj, a Nagy-Berek bárki számára ismerős lehet Fekete István két regényéből, a Tüskevárból és a Téli berekből. A két könyvet a szerző ugyanabban az évtizedben írta, amikor a kisvasút is megépült Balatonfenyves központtal, az 1950-es évek első felében.

A Balatontól délre eső vidék ezen a tájon valaha a tó része volt, majd a víz hullámzása gátat emelt a homokos üledékből, amely elhatárolta a déli öblöt a tó mélyebb medrétől. Az így létrejött mocsaras területet a 20. század elején kezdték lecsapolni, majd 1950 augusztusában megalakult a Balatonnagybereki Állami Gazdaság a földművelésre a fentiek miatt korlátozottan alkalmas területen. Istállókat, majorokat építettek, és ezek kiszolgálására döntöttek egy keskenynyomközű vasút építéséről is.

1950 októberében indult a kisvasút építése, amely körülbelül öt évig tartott: egyre-másra épületek az egymásra általában merőleges vonalak, amelyek kezdetben a majorokat célozták, majd szépen sorban bekötötték a hálózatba a környékbeli településeket (Somogyszentpál, Táska, Csiszta) is. Az utolsó szakaszt 1956-ban Csisztapuszta felé fektették le, ahol olajkutató fúrások eredményeként 42 fokos, ásványi anyagokban gazdag, hidrokarbonátos, kénes gyógyhatású melegvíz tört a felszínre, amire rövidesen fürdő épült.

A kezdeti lóvontatást hamarosan motormozdonyok váltották, majd került ide gőzös is, és természetesen minden hazai kisvasút igáslova, a C50-es mozdony néhány példánya is otthonra lelt a Balaton déli partján. A történetének csúcspontján majdnem 50 kilométer hosszúságú, 760 milliméteres nyomtávolságú vonalhálózaton elsősorban a majorságokból szállítottak mezőgazdasági terményeket, tőzeget és mésziszapot a balatonfenyvesi vasútállomásra, de a menetrendszerinti személyszállítás megindulása sem váratott sokat magára.

1956-tól a környékbeliek közlekedési eszközévé avanzsált a kisvasút.

Az 1960-as évek végén – jelentős forgalma ellenére – a kisvasút teljes felszámolását tervezték, de szerencsére rendszeresen elhalasztották a döntést vagy annak végrehajtását. Míg a teherforgalom csökkent (mivel a mésziszap kitermelése lassan megszűnt), a csisztai ágon a személyforgalom egyre nőtt, 1985-től még gőzössel továbbított nosztalgiavonatokat is indítottak a fürdő felé.

Miközben Csiszta felé 1987-ben 600 méterrel meghosszabbították a pályát, 1990-ben közlekedett az utolsó tehervonat a Balatonfenyvesi GV-n, majd szépen lassan felhagytak egyes vonalak használatával, és ezeket idővel fel is szedték. 2002-ben megszűnt a forgalom a csisztai és táskai vonalakon, és többször lebegett a megszüntetés baljós árnya az egyedüliként megmaradt somogyszentpáli vonal felett is (2009-ben a kisvasúton szolgálatot teljesítő vasutasok már a „búcsúbulira” is bevásároltak, majd az utolsó utáni pillanatban megmenekült a berek vasútja). A Csisztafürdő felé vezető vonalat 2021 júliusára azonban teljesen újjáépítették, és az év minden napján indulnak menetrend szerinti vonatok a fürdőhöz.

Ma Somogyszentpál felé összesen 14, Csisztafürdő felé további 8 kilométeren lehet kanyarogni a Nagy-Berekben az általában C50-es típusú mozdonyokkal továbbított vonatokon (a nagyobb Mk48-asok rendszerint a nyári szezonban kerülnek elő, hosszabb vonatok élére). 2013-tól kerékpár szállítására is alkalmas személykocsik álltak munkába.

2019-ben Balatonfenyves és Somogyszentpál között részben felújították a pályát, 2021-re elkészült a csisztai vonal felújítása is, így ismét el lehet jutni kisvasúttal a fürdőbe a Balaton partjáról.

Állomások:

Imremajor, Pálmajor és Somogyszentpál felső megállóhelyeken a vonatok csak abban az esetben állnak meg, ha van le- vagy felszálló utas. A leszállási szándékot ennek megfelelően időben jelezni kell a vonatkísérő személyzet felé, felszállás előtt pedig úgy kell elhelyezkedni a peronon, hogy az érkező vonat mozdonyvezetője időben láthassa az utasokat.

Árak:

A MÁV-Start Zrt. díjszabása szerint, amely itt érhető el. Ez alapján a két végállomás közti, 15 km-es útra a teljes árú menetjegy 235 Ft.

Menetrend:

A vonatok egész évben közlekednek, a menetrend a kisvasút honlapján érhető el.

 

Az adatok tájékoztató jellegűek, és a 2020 szeptemberi állapotot tükrözik. Érkezés előtt mindig tájékozódj a szolgáltató honlapján, és ha eltérést találsz, írd meg nekünk!

A szerző tippje

Abelovszky Tamás profilképe
Szerző
Abelovszky Tamás
frissítve: 2021-08-09
Nehézség
könnyű
Technika
Állóképesség
Élmény
Táj
Legmagasabb pont
110 m
Legalacsonyabb pont
101 m
Ajánlott időszak
jan.
febr.
márc.
ápr.
máj.
jún.
júl.
aug.
szept.
okt.
nov.
dec.

Biztonsági előírások

  • A vasúti sínek közt sétálva nem szabad elfelejteni, hogy különvonat vagy pályafenntartó menet bármikor érkezhet, az erdő pedig meglepően jó hangszigetelő. Mindig tarts kellő távolságot: a legnagyobb járművek szélessége elérheti a 2,5 métert, tehát mindkét oldal 70-70 cm-re ér a sínszáltól, amihez még hozzáadódhat egy esetleg túllógó rakomány vagy nyitva felejtett ajtó is. 
  • Ne sétálj sínek közt, a váltókon és tíz méteres körzetükben: ezek környéke általában olajos, itt a talpfák is csúszósak, ráadásul a váltók sok botlásveszélyes alkatrészt tartalmaznak, amelyek különösen éjszaka vagy hó alatt rejtve maradnak.
  • Sose állíts át váltót: a súlykörte a lábadra eshet, az elmozduló csúcssín más kezét-lábát is becsípheti, a helytelen állású váltóra érkező vonat pedig balesetet szenvedhet még egészen kis sebességnél is.
  • Tarts néhány méter távolságot az álló jármű előtt vagy mögött, ha a síneket keresztezed: a vonat vagy annak mozdonya külön jelzés nélkül is bármikor elindulhat.
  • A sínek felülete nedves időben még vékony rozsdával borított állapotában is csúszós.

Kezdés

Balatonfenyves GV állomás (107 m)
Koordináták:
DD
46.712489, 17.479185
DMS
46°42'45.0"N 17°28'45.1"E
UTM
33T 689486 5176199
w3w 
///sztorik.lejátszás.zabpehely

Végpont

Somogyszentpál állomás

Útleírás

Balatonfenyves GV állomás ma is az építés korát, az ötvenes éveket idézi – szerencsére, jelenthetjük ki, hiszen ez is része a kisvasúti hangulatnak. A vonatok az állomás előtti íves vágányokról indulnak, míg a vontatási telep, ahonnan a kisvasutat kiszolgálják, egy kicsit messzebb, a nagyvasút vágányai mellett található. Az állomáson a szépen rendben tartott, gyöngykaviccsal borított peronról léphetünk fel a más kisvasutakról ismerős négytengelyes, télen kályhával fűtött kocsikra.

A balatonfenyvesi az egyetlen kisvasutunk, amely hivatásforgalmat is bonyolít (azaz munkába, iskolába járásra használják az emberek), és az itt szolgálatot teljesítő személyzet létszáma sem túl nagy, családias hangulatban lehet részünk, mindenki ismer mindenkit. A messzebbről érkezőket is szívesen fogadják, miután ottjártamkor a mozdonyvezető megtudta, hogy fotózni szeretném a vonatot, az indulás előtti időben szorgosan törölgette a kis mozdonyt, hogy az minél szebb arcát mutathassa a kamerának.

A kis szerelvények előbb a 7-es utat keresztezik, majd Balatonfenyves házai között haladnak néhány száz métert, hogy aztán egy csatorna mellé kanyarodva folytassák útjukat a Nagy-Berek irányába. Az autópálya felüljáróját elhagyva hatalmas fák alatt gurul a vonat, az első két kilométeren 2019-ben felújított pályán, így szinte elvész a kisvasúti hangulat, hiányzik a megszokott csattogás.

Imremajor megállóhely után érjük el a csisztai vonal elágazását, amelyen a 2000-es évek elején állt le a forgalom, de 2021-ben egy komoly felújítást követően újraindultak a vonatok.

Az egykori állami gazdaság területét megkerülve nyugat felé fordul a sínpár. Különösebb izgalmakra nem kell számítani, a kerekek kiszámíthatóan csattognak, végtelen nyugalom szállja meg a kis szerelvényt. Érdemes azonban mindig kifelé tekinteni az ablakon, hiszen a Nagy-Berek kocsi falán fotókkal, néhány mondattal bemutatott állatvilága a szerencsések számára megmutatja magát utazás közben. (Ottjártunkkor szarvasok, róka és fácán szerepeltek a repertoáron a vágányok közvetlen közelében.) A vonat látszólag teljesen értelmetlenül kanyarodik egyet itt-ott – a legtöbb esetben az eredeti hálózat térképét érdemes magunk elé képzelni, így már logikusabb a mai vonalvezetés.

A táj annak ellenére, hogy lapos, változatosnak mondható: szántóföldek, ligetes erdők váltják egymást, csatornákat keresztez a vaspálya, északkelet felé tekintve pedig minduntalan feltűnik a Badacsony tömbje a Balaton túlpartján. A nyári időszakon kívül nyugodtan lehet szemlélődni, egyes reggeli és délutáni vonatokon van nagyobb számú utas, akik Imremajorból vagy Somogyszentpálról utaznak Balatonfenyves felé, majd vissza. („Megyek Majorkára” – hangzott a mondat a vonaton egy Imremajor felé tartó hölgy szájából.)

Pálmajor egyetlen állandó utasa 2020 elején elhunyt, de ettől még persze a vonatok kérésre megállnak ebben a megállóban is.

Somogyszentpálon érkezés után a kis mozdony gyorsan leakad a szerelvény elejéről, körüljárja azt, majd mindössze öt percnyi tartózkodás után már indul is vissza a Balaton partjára.

Tipp


Minden tájékoztatás a védett területekről

Tömegközlekedéssel

Tömegközlekedéssel elérhető

  • A Budapest-Székesfehérvár-Nagykanizsa vonalon közlekedő vonatokról Balatonfenyves állomáson kell leszállni.

Megközelítés

  • A vonatról leszállva, az állomásépületből kilépve balra, a Kölcsey Ferenc utcán nyugati irányba indulva, majd a vasúti átjárón átkelve érhető el a kisvasút állomása, vagy pedig a gyalogos felüljárón átkelve, a Vörösmarty utcán jobbra, nyugati irányba kell indulni (kb. 250 méter séta).

Parkolás

  • A közvetlenül a kisvasút állomása melletti bódésor előtt, vagy a közeli szupermarket parkolójában lehet autóval megállni.

Koordináták

DD
46.712489, 17.479185
DMS
46°42'45.0"N 17°28'45.1"E
UTM
33T 689486 5176199
w3w 
///sztorik.lejátszás.zabpehely
Navigáció Google Térképpel

Felszerelés

  • Ahhoz, hogy végigutazz a kisvasúton, nincs szükséged semmiféle különleges eszközre, és mivel valamennyi kocsi fedett, esőkabát és esernyő nélkül is bevállalható. Télen fűtéssel várják az utasokat, úgyhogy nem fogsz fázni utazás közben, ellenben nyáron félig nyitott, úgynevezett kilátókocsik is közlekednek a nagyobb élmény biztosítása végett.
  • Ha a vasúti sínek mentén tett séta a terv, a zúzottkő ágyazat miatt mindenképpen egy erős, zárt cipőre lesz szükség.

Kérdések és válaszok

Tedd fel az első kérdést!

Kérdeznél a szerzőtől?


Értékelések

Írd meg az első hozzászólást!

Legyél te az első hozzászóló!


A közösség fényképei


Nehézség
könnyű
Hossz
12,7 km
Időtartam
0:40 óra
Szintemelkedés
9 m
Szintcsökkenés
7 m
Tömegközlekedéssel elérhető Család- és gyerekbarát

Statisztika

  • Tartalmak
  • mutasd a képeket képek elrejtése
Funkciók
2D 3D
Utak és térképek
Időtartam : óra
Hossz  km
Szintemelkedés  m
Szintcsökkenés  m
Legmagasabb pont  m
Legalacsonyabb pont  m
Nagyításhoz vagy kicsinyítéshez húzd össze a nyilakat!
Logo emmi Logo agrar Logo bethlen Logo mol Logo otp