Balatonfenyvesi kisvasút (csisztafürdői vonal)
A Balatonfenyvesi Gazdasági Vasút egészen fiatalnak mondható sok társához képest, amelyek akár már száz éve is működnek (mint az erdei vasutak általában). Az ötvenes évek elején épült kisvasút egykor majd’ 50 kilométernyi hálózaton szolgálta ki a Nagy-Bereket. Mára összezsugorodott a hálózat, de az egyik (a somogyszentpáli) vonalat, ahol van forgalom, a környékbeliek munkába, iskolába járásra használják, 2021-ban pedig a felújítást követően ismét elindultak a vonatok Csisztafürdő felé is – errefelé főleg turisták utaznak.
A Balaton délnyugati csücskétől délre elterülő kistáj, a Nagy-Berek bárki számára ismerős lehet Fekete István két regényéből, a Tüskevárból és a Téli berekből. A két könyvet a szerző ugyanabban az évtizedben írta, amikor a kisvasút is megépült Balatonfenyves központtal, az 1950-es évek első felében. A Balatontól délre eső vidék ezen a tájon valaha a tó része volt, majd a víz hullámzása gátat emelt a homokos üledékből, amely elhatárolta a déli öblöt a tó mélyebb medrétől. Az így létrejött mocsaras területet a 20. század elején kezdték lecsapolni, majd a 1950 augusztusában megalakult a Balatonnagybereki Állami Gazdaság a földművelésre a fentiek miatt korlátozottan alkalmas területen. Istállókat, majorokat építettek, és ezek kiszolgálására elhatározták egy keskenynyomközű vasút építését is.
1950 októberében indult a kisvasút építése, amely körülbelül öt évig tartott: egyre-másra épületek az egymásra általában merőleges vonalak, amelyek kezdetben a majorokat célozták, majd szépen sorban bekötötték a hálózatba a környékbeli településeket (Somogyszentpál, Táska, Csiszta) is. Az utolsó szakaszt 1956-ban Csisztapuszta felé fektették le, ahol olajkutató fúrások eredményeként 42 fokos, ásványi anyagokban gazdag, hidrokarbonátos, kénes gyógyhatású meleg víz tört a felszínre, amire rövidesen fürdő épült.
A kezdeti lóvontatást hamarosan motormozdonyok váltották, majd került ide gőzös, és természetesen minden hazai kisvasút igáslova, a C50-es mozdony néhány példánya is otthonra lelt a Balaton déli partján. A történetének csúcspontján majdnem 50 kilométer hosszúságú, 760 milliméteres nyomtávolságú vonalhálózaton elsősorban a majorságokból szállítottak mezőgazdasági terményeket - tőzeget és mésziszapot - a balatonfenyvesi vasútállomásra, de a menetrendszerinti személyszállítás megindulása sem váratott sokat magára: 1956-tól a környékbeliek közlekedési eszközévé avanzsált a kisvasút.
Az 1960-as évek végén – jelentős forgalma ellenére – a kisvasút teljes felszámolását tervezték, de szerencsére rendszeresen elhalasztották vagy a döntést vagy annak végrehajtását. Míg a teherforgalom csökkent (megszűnt a mésziszap kitermelése), a csisztai ágon a személyforgalom egyre nőtt, 1985-től még gőzössel továbbított nosztalgiavonatokat is indítottak a fürdő felé. Miközben Csiszta felé 1987-ben 600 méterrel meghosszabbították a pályát, 1990-ben közlekedett az utolsó tehervonat a Balatonfenyvesi GV-n, majd szépen lassan felhagytak egyes vonalak használatával, és ezeket idővel fel is szedték. 2002-ben megszűnt a forgalom a csisztai és táskai vonalakon, és többször lebegett a megszüntetés baljós árnya az egyedüliként megmaradt somogyszentpáli vonal felett is (2009-ben a kisvasúton szolgálatot teljesítő vasutasok már a „búcsúbulira” is bevásároltak, majd az utolsó utáni pillanatban megmenekült a berek vasútja).
2021-re azonban az elhanyagolt csisztai vonalat teljesen felújították, így Imremajortól kiváló minőségű pályán gurulnak a kis szerelvények, így ma Csisztafürdő felé összesen 13 kilométeren lehet kanyarogni a Nagy-Berekben.
Állomások:
*Imremajor megállóhelyen a vonatok csak abban az esetben állnak meg, ha van le- vagy felszálló utas. A leszállási szándékot ennek megfelelően időben jelezni kell a vonatkísérő személyzet felé, felszállás előtt pedig úgy kell elhelyezkedni a peronon, hogy az érkező vonat mozdonyvezetője időben láthassa az utasokat.
Árak:
A MÁV-Start Zrt. díjszabása szerint, amely itt érhető el.
Menetrend:
A vonatok egész évben közlekednek, a menetrend a kisvasút honlapján érhető el.
A szerző tippje
- A csisztapusztai fürdőt érdemes meglátogatni az utazás alkalmával.
Úttípusok
Szintprofil megjelenítéseBiztonsági előírások
- A vasúti sínek közt sétálva nem szabad elfelejteni, hogy különvonat vagy pályafenntartó menet bármikor érkezhet, az erdő pedig meglepően jó hangszigetelő. Mindig tarts kellő távolságot: a legnagyobb járművek szélessége elérheti a 2,5 métert, tehát mindkét oldalt 70-70 cm-re ér a sínszáltól, amihez még hozzáadódhat egy esetleg túllógó rakomány vagy nyitva felejtett ajtó is.
- Ne sétálj sínek közt, a váltókon, és tíz méteres körzetükben: ezek környéke általában olajos, itt a talpfák is csúszósak, ráadásul a váltók sok botlásveszélyes alkatrészt tartalmaznak, amelyek különösen éjszaka vagy hó alatt rejtve maradnak.
- Sose állíts át váltót: a súlykörte a lábadra eshet, az elmozduló csúcssín más kezét-lábát is becsípheti, a helytelen állású váltóra érkező vonat pedig balesetet szenvedhet még egészen kis sebességnél is.
- Tarts néhány méter távolságot az álló jármű előtt vagy mögött, ha a síneket keresztezed: a vonat, vagy annak mozdonya külön jelzés nélkül is bármikor elindulhat.
- A sínek felülete nedves időben még vékony rozsdával borított állapotában is csúszós.
Hasznos linkek és ötletek
A Balatonfenyvesi gazdasági vasút menetrendjeKezdőpont
Végpont
Útleírás
Balatonfenyves GV állomás ma is az építés korát, az ötvenes éveket idézi – szerencsére, jelenthetjük ki, hiszen ez is része a kisvasúti hangulatnak. A vonatok az állomás előtti íves vágányokról indulnak, míg a vontatási telep, ahonnan a kisvasutat kiszolgálják, egy kicsit messzebb, a nagyvasút vágányai mellett található. Az állomáson a szépen rendben tartott, gyöngykaviccsal borított peronról léphetünk fel a más kisvasutakról ismerős, négytengelyes, télen kályhával fűtött kocsikra. A balatonfenyvesi az egyetlen kisvasutunk, amely hivatásforgalmat is bonyolít (azaz munkába, iskolába járásra használják az emberek, főleg a somogyszentpáli vonalon); Csisztafürdő felé inkább turisták utaznak.
A kis szerelvények előbb a 7-es utat keresztezik, majd Balatonfenyves házai között haladnak néhány száz métert, hogy azután egy csatorna mellé kanyarodva folytassák útjukat a Nagy-Berek irányába. Az autópálya felüljáróját elhagyva hatalmas fák alatt gurul a vonat, az első két kilométeren a 2019-ben felújított pályán, így szinte elvész a kisvasúti hangulat, hiányzik a megszokott csattogás. Imremajor megállóhely után érjük el annak a csisztai vonal elágazását, amelyen a 2000-es évek elején állt le a forgalom, de 2021-ban egy komoly felújítást követően újraindultak a vonatok.
A Csisztafürdőig tartó úton különösebb izgalmakra nem kell számítani, az újjáépített pályán szinte hangtalanul gurulnak a szerelvények. Érdemes azonban mindig kifelé tekinteni az ablakon, hiszen a Nagy-Bereknek a vasúti kocsi falán fotókkal, néhány mondattal bemutatott állatvilága a szerencsések számára megmutatja magát utazás közben. A vonat látszólag teljesen értelmetlenül kanyarodik egyet itt-ott – a legtöbb esetben az eredeti hálózat térképét érdemes magunk elé képzelni, így már logikusabb a mai vonalvezetés. Az élesebb szeműek talán észrevehetik azt is például, hogy hol ágazott ki a táskai szárnyvonal (most a közelben egy forgalmi kitérőn haladnak át a szerelvények).
A táj annak ellenére, hogy lapos, változatosnak mondható: szántóföldek, ligetes erdők váltják egymást, észak felé tekintve pedig minduntalan feltűnik a Badacsony tömbje a Balaton túlpartján. Csisztafürdő állomáson érkezés után a kis mozdony gyorsan leakad a szerelvény elejéről, körüljárja azt, majd mindössze tíz percnyi tartózkodás után már indul is vissza a Balaton partjára.
Tömegközlekedéssel
Tömegközlekedéssel elérhető
- A Budapest–Székesfehérvár–Nagykanizsa vonalon közlekedő vonatokról Balatonfenyves állomáson kell leszállni.
Megközelítés
- A vonatról leszállva, az állomásépületből kilépve balra, a Kölcsey Ferenc utcán nyugati irányba indulva, majd a vasúti átjárón átkelve érhető el a kisvasút állomása, vagy pedig a gyalogos felüljárón átkelve, a Vörösmarty utcán jobbra, nyugati irányba kell indulni (kb. 250 méter séta).
Parkolás
- A közvetlenül a kisvasút állomása melletti bódésor előtt vagy a közeli szupermarket parkolójában lehet megállni.
Koordináták
Felszerelés
- Ahhoz, hogy végigutazz a kisvasúton, nincs szükséged semmiféle különleges eszközre, és mivel valamennyi kocsi fedett, esőkabát és esernyő nélkül is bevállalható. Télen fűtéssel várják az utasokat, úgyhogy nem fogsz fázni utazás közben, ellenben nyáron félig nyitott, úgynevezett kilátókocsik is közlekednek a nagyobb élmény biztosítása végett.
Statisztika
- 3 Útpontok
- 3 Útpontok
Kérdések és válaszok
Kérdeznél a szerzőtől?
Értékelések
Legyél te az első hozzászóló!
A közösség fényképei