Magyar Természetjáró Szövetség weboldalai MTSZ MTSZ térképportál Turista Magazin TuristaShop TEKA-kártya Kéktúra Gerecse50 A kéktúrázás napja
nyelv kiválasztása
Túra tervezése ide A túra másolása
Kisvasutak ajánlott túra

Almamelléki Állami Erdei Vasút

· 1 értékelés · Kisvasutak · Mecsek vidéke
A tartalmat készítette:
Magyar Természetjáró Szövetség igazolt partner  A felfedezők választása 
  • Almamellék, erdei vasút
    Almamellék, erdei vasút
    Fénykép: Abelovszky Tamás, Magyar Természetjáró Szövetség
m 250 200 150 5 4 3 2 1 km Almamelléki ÁEV (Erdei iskola mh.) Almamelléki ÁEV (Lukafai elágazás mh.) Almamelléki ÁEV (Sasrét mh.) Almamelléki ÁEV (Almamellék állomás) Almamelléki ÁEV (Jámborka mh.) Almamelléki ÁEV (Szentmártonpuszta mh.)

A Zselic szelíd lankái között több mint egy évszázada bújik meg a „Zselici Csühögő”, azaz az Almamelléki Erdei Vasút, amely 1901 óta szolgálja a környéket. Különlegessége, hogy a mindössze 600 milliméteres nyomtávon a kezdetektől zajlik menetrend szerinti személyforgalom is – napjainkban főleg kirándulók, turisták veszik igénybe a kisvasutat.

Az Almamelléki Állami Erdei Vasút is kedvezményekkel várja a Természetjáró Kártya tulajdonosokat. Tudj meg többet a Természetjáró Kártyáról (TEKA), a kedvezményekért kattints ide!

könnyű
Hossz 5,6 km
0:25 óra
25 m
4 m
156 m
131 m

A kisvasút történetének kezdete a nagyvasúthoz kapcsolódik: 1900. november 9-én adták át a forgalomnak a Kaposvár-Szigetvár vasútvonalat, melynek egyik állomása volt Almamellék. A környékbeli erdők akkori birtokosa, Biedermann Rezső hamar meglátta a nagyvasút adta áruszállítási lehetőséget, és rögtön a következő évre, azaz 1901-re kisvasutat építtetett az almamelléki állomás és a mára eltűnt Németlukafa között. Főleg a kitermelt faanyagot szállította a kisvasút, de a németlukafai hamuzsír-égető boksa és üveghuta termékeit is a kisvasúton fuvarozták. Mindemellett a kezdetektől a kisvasút szállította a báró által Sasréten létesített iskola diákjait is.

Az erdei vasutakra jellemző módon hol újabb, rövidke szárnyvonalak épültek a hét kilométeres fővonal mellé, hol elbontottak egyet-egyet, ahogy az erdőgazdálkodás érdekei megkívánták. Több mint ötven éven keresztül a lóvontatás dominált a lankás terepen, az első motormozdony Kemencéről érkezett 1955-ben. Az ötvenes-hatvanas években folyamatosan fejlődött a járműállomány – tulajdonképpen ma is azok a mozdonyok és vagonok szolgálják a forgalmat, amelyeket akkor szereztek be. Ebben az időszakban került az Almamelléki Erdei Vasútra a ma is üzemelő Csepel motoros hajtány, az első C50-es típusú mozdony, vagy éppen a személyszállítást szolgáló, akkoriban kifejezetten korszerűnek számító „Dunakeszi-kocsi”.

Mindeközben folyamatosan változott a kisvasút környezete: 1970-ben bezárt a sasréti iskola, 1976. december 31-én elment az utolsó személyvonat a Kaposvár-Szigetvár vonalon, ennek köszönhetően erősen visszaesett az áruforgalom (1991-ben meg is szűnt az áruszállítás); Lukafáról az utolsó lakó is elköltözött az 1990-es évek elején. A kisvasút valószínűleg annak köszönheti fennmaradását, hogy számos kiránduló látogatja a környék erdejeit, Sasréten a vadászkastély szálláshelyként üzemel, a sasréti iskolát pedig erdei iskolaként nyitották újra. Ma már csak a sasréti vonalon járnak menetrend szerint a vonatok, de a Lukafa felé vezető sínpár is használható, különvonat rendelhető az egykori faluba.

Állomások:

*: feltételes megállóhely

Árak:

1 útra:

  • Felnőtt: 700 Ft
  • Gyermek/Nyugdíjas: 400 Ft

Menettérti:

  • Felnőtt: 1400 Ft
  • Gyermek/nyugdíjas: 800 Ft

A menetjegy árából 20% kedvezmény jár Természetjáró Kártya tulajdonosok számára. 

Menetrend:

A vonatok áprilistól október végéig közlekednek, a menetrend a kisvasút honlapján érhető el.

Az adatok tájékoztató jellegűek, és a 2020 szeptemberi állapotot tükrözik. Érkezés előtt mindig tájékozódj a szolgáltató honlapján, és ha eltérést találsz, írd meg nekünk!

A szerző tippje

Abelovszky Tamás profilképe
Szerző
Abelovszky Tamás
frissítve: 2021-05-05
Nehézség
könnyű
Technika
Állóképesség
Élmény
Táj
Legmagasabb pont
156 m
Legalacsonyabb pont
131 m
Ajánlott időszak
jan.
febr.
márc.
ápr.
máj.
jún.
júl.
aug.
szept.
okt.
nov.
dec.

Úttípusok

Szintprofil megjelenítése

Biztonsági előírások

  • A vasúti sínek közt sétálva nem szabad elfelejteni, hogy különvonat vagy pályafenntartó menet bármikor érkezhet, az erdő pedig meglepően jó hangszigetelő. Mindig tarts kellő távolságot: a legnagyobb járművek szélessége elérheti a 2,5 métert, tehát mindkét oldalt 70-70 cm-re ér a sínszáltól, amihez még hozzáadódhat egy esetleg túllógó rakomány vagy nyitva felejtett ajtó is. 
  • Ne sétálj sínek közt, a váltókon, és tíz méteres körzetükben: ezek környéke általában olajos, itt a talpfák is csúszósak, ráadásul a váltók sok botlásveszélyes alkatrészt tartalmaznak, amelyek különösen éjszaka vagy hó alatt rejtve maradnak.
  • Sose állíts át váltót: a súlykörte a lábadra eshet, az elmozduló csúcssín más kezét-lábát is becsípheti, a helytelen állású váltóra érkező vonat pedig balesetet szenvedhet még egészen kis sebességnél is.
  • Tarts néhány méter távolságot az álló jármű előtt vagy mögött, ha a síneket keresztezed: a vonat, vagy annak mozdonya külön jelzés nélkül is bármikor elindulhat.
  • A sínek felülete nedves időben még vékony rozsdával borított állapotában is csúszós.

Hasznos linkek és ötletek

Az Almamelléki erdei vasút menetrendje

Kezdés

Almamellék vá. (133 m)
Koordináták:
DD
46.167750, 17.889480
DMS
46°10'03.9"N 17°53'22.1"E
UTM
33T 723058 5116745
w3w 
///helyközi.felelet.portörlő
Mutasd a térképen

Végpont

Sasrét mh.

Útleírás

Az almamelléki állomás csinos épületében lehet jegyet váltani a vonatra – érdemes egyúttal a kis múzeumot is megtekinteni. A peron egy deltavágány egyik szárnyán helyezkedik el, de vonatra szállás előtt egy-két érdekesség még megfigyelhető az állomáson. A delta három ága közül egy a nyílt vonalra vezet, kettő pedig egy-egy mozdony- és kocsiszín elérését szolgálja, utóbbiak környezetében megfigyelhetők az éppen nem üzemelő járművek. A peron végénél egy, a hazai kisvasutakon ritka műszaki megoldást, egy úgynevezett angol váltót is felfedezhetnek az élesebb szemű látogatók.

A vonat indulás után előbb egy ligetes részen vág át, majd hamar nyíltabb terepre ér. Egy hosszú ív után máris az Almás-patak széles, lankás dombok által határolt völgyében döcög tovább a nyáron nyitott, tavasszal és ősszel fedett kocsikkal közlekedő, kis C50-es mozdonnyal vontatott szerelvény. A Szentmártoni-halastó gondozott partján horgászok integetnek a kisvonatnak, miközben az továbbzötyög Sasrét irányába. A tavat elhagyva egy egészen komoly műtárgy, az Ibafára vezető út felüljárója alatt halad át a vonat, majd hosszan halad kiszáradt tavak nádassal benőtt medre mellett.

Az út komolyabb izgalmakat nem tartogat, de éppen a nyugalom miatt érdemes felkeresni a Zselicséget. A széles völgyben egyszer csak balra kanyarodik a szerelvény – a Lukafai elágazás megállóhely igazából csak egy kitérő, melyen egyenesen haladva Lukafára vezetnek a sínek. A kitérő irányban haladó vonatnak nem kell sok idő, hogy elérje előbb az Erdei iskola (Kikerics) megállóhelyet, majd a végállomást, Sasrétet. A vonatról leszállva megtekinthető a közeli vadászkastély, az erdei iskola mellől induló tanösvény, a gyerekek az iskola melletti játszóteret próbálhatják ki, a visszaút pedig akár gyalogosan is megtehető.

Tipp


Minden tájékoztatás a védett területekről

Tömegközlekedéssel

A helyközi autóbuszjáratokról Almamellék, erdei vasút megállóhelyen kell leszállni.

Megközelítés

Almamellék, erdei vasút megállóhelytől kb. 100 méterre található a kisvasút Almamellék állomása.

Parkolás

A vasútállomás régi rakodójának helyén kialakított parkolóban lehet megállni autóval.

Koordináták

DD
46.167750, 17.889480
DMS
46°10'03.9"N 17°53'22.1"E
UTM
33T 723058 5116745
w3w 
///helyközi.felelet.portörlő
Mutasd a térképen
Navigáció Google Térképpel

A szerző által javasolt térképek:

Zselic turistatérkép

Felszerelés

  • Ahhoz, hogy végigutazz a kisvasúton, nincs szükséged semmiféle különleges eszközre.
  • Ha a vasúti sínek mentén tett séta a terv, a zúzottkő ágyazat miatt mindenképpen egy erős, zárt cipőre lesz szükség.

Kérdések és válaszok

Tedd fel az első kérdést!

Kérdeznél a szerzőtől?


Értékelések

3,0
(1)
Zsolt Balog
2020-10-05 · Közösség
Klassz hely, csak mi éppen rossz időben voltunk ott :-)))))))))
Mutass többet!

A közösség fényképei


Értékelés
Nehézség
könnyű
Hossz
5,6 km
Időtartam
0:25 óra
Szintemelkedés
25 m
Szintcsökkenés
4 m
Legmagasabb pont
156 m
Legalacsonyabb pont
131 m
Család- és gyerekbarát

Statisztika

  • Tartalmak
  • mutasd a képeket képek elrejtése
Funkciók
2D 3D
Utak és térképek
  • 8 Útpontok
  • 8 Útpontok
Hossz  km
Időtartam : óra
Szintemelkedés  m
Szintcsökkenés  m
Legmagasabb pont  m
Legalacsonyabb pont  m
Nagyításhoz vagy kicsinyítéshez húzd össze a nyilakat!
Logo emmi Logo agrar Logo bethlen Logo mol Logo otp