Panorámavadászat a Dunakanyarban
A Börzsöny és a folyó túlpartján a Visegrádi-hegység vulkáni tömbje régen szoros egységet képezett. Kétmillió évvel ezelőtt, amikor a tenger visszavonult erről a területről, az Ős-Duna utat talált magának a két vonulat között, és folyamatos koptató-csiszoló munkájával napjainkra kettéfűrészelte a szerkezetileg egységes tájat. A vulkáni kőzetet, a szürkés színű andezitet gyakran megfigyelhetjük a túra során.
Útvonalunk első része a Szent Mihály-hegy oldalában halad. Némi kitérőért cserébe lépten-nyomon előbukkanó, lenyűgöző panoráma-darabkákat kapunk. Javasoljuk, hogy ha egyben szeretnétek látni az S alakban kanyargó Duna vonalát, keressétek fel a túloldali Prédikálószék csúcsán álló kilátót!
A kőfejtő andezitdarabkáin áthaladva érünk a Remete-barlanghoz, ahol a középkorban szerzetesek éltek. Hazánkban ezen kívül még két helyen, Tihanyban és Szentkúton ismerünk olyan mesterségesen kialakított üregeket, amelyek remeték lakhelyéül szolgáltak.
A Hegyes-tető kaptatóján több mély, gigantikus kútgyűrűre hasonlító üreggel találkozunk. Ezek kutatóaknák, amelyekben az 1970-es évek elején érceket bányásztak. A mára felhagyott területet lassan visszafoglalja az erdő, a lyukak mélysége egyre csökken, mégsem ajánlatos a kerítésen belülre merészkedni. A gödör szélén laza a talaj, könnyű beleesni, kimászni a megfelelő felszerelés nélkül pedig szinte lehetetlen.
A panorámák királyát túránk legmagasabb pontján, a Hegyes-tető csúcsán zsebelhetjük be a Julianus-kilátóból. Első pillantásra szokatlan és meglepő, hogy keleti és nyugati irányból is a panoráma dekoratív elemét adja a Duna. A patkó alakú kanyarulat déli részét kitakarja a Szent Mihály-hegy tömbje. Tőle jobbra, a lejárat irányába Szob házait láthatjuk, balra pedig Nagymaros háztetői vannak közel. A folyó túlpartján a festői Fellegvárban gyönyörködhetünk. A kőtornyot 1939-ben építtette az Encián Turista Egyesület.
Zebegénybe ereszkedve a Nagy-Kerek-hegy oldalában álló Kós Károly-kilátóba kapaszkodhatunk fel. A faépítmény őrtoronyra hasonlító formája nem véletlen: emléket állít az egykor itt húzódó római védvonal-rendszernek, a limesnek. A kilátószintről a lábunk előtt heverő Zebegénytől a túlparti Pilismarótot is szemügyre vehetjük.
A szerző tippje
- A panorámapontokra rövid kitérőkkel juthatunk. Ne hagyjunk ki egyet sem, hiszen ezek adják a túra esszenciáját!
- Bár az útvonal nem hosszú, egyrészt a terepviszonyok, másrészt a számtalan kilátópont miatt érdemes jóval több időt szánni a körre. A Julianus-kilátóban könnyen beazonosíthatjuk a panoráma elemeit egy térkép segítségével.
- Egy meleg nyári napon érdemes lesétálni a zebegényi strandra (a vasútállomástól 200 méterre van), és a túra végén megmártózni a Dunában.
- Nagymaroson pillantsunk rá a telefonfülke-könyvtárra! Ha igazán „finoman” szeretnénk indítani a túrát, betérhetünk a vele szemben lévő cukrászdába is.
- A túra után Zebegényből akár hajóval is hazajuthatunk a MAHART Budapest és Esztergom között közlekedő kirándulóhajójával.
Úttípusok
Biztonsági előírások
Az út helyenként meredek, nehezen járható. Száraz időszakban az apró kőmorzsa könnyen kigördül a talpunk alól, csapadékos időszakban pedig a meredek felületeken a csúszós sár nehezíti meg a haladást. Legyünk óvatosak!
Pici gyerekkel, bizonytalan egyensúlyérzékkel ne induljunk el ezen az útvonalon!
Kezdés
Végpont
Útleírás
Itiner
- A Duna partjáról a K és S jelzéseken jutunk a vasútállomásra.
- A sínek túloldalára térve a S◼ jelzésen hagyjuk el Nagymarost.
- Az elágazásban a jobbra térő S és S+ jelzéseket kövessük, amelyek felfelé vezetnek az emelkedőn. A Gánti-kilátóhely kitérőjét tábla mutatja.
- Az Y elágazáshoz érve térjünk balra a SΩ jelzésre a Remete-barlangig! A kilátópontok mindig balra ágaznak ki az útból.
- A barlangtól a KΩ jelzéseken kapaszkodunk fel a Szent Mihály-hegy nyergébe.
- A nyeregtől északi irányba kövessük a K és S jelzéseket, melyek a kutatóaknák érintésével a Julianus-kilátóig vezetnek bennünket.
- A kilátótól a S jelzéseket követve ereszkedünk Zebegénybe.
- A Kós Károly kilátót a kálváriák mentén felsétálva vagy a S▲ jelzésen egy rövid kitérővel érhetjük el.
- A S jelzések a zebegényi vasútállomásig kísérnek bennünket.
A túráról részletesen
A Duna partjáról a Magyar utcán jutunk el Nagymaros vasúti megállójáig 300 méternyi sétával a P és az Országos Kéktúra K jelzéseit követve. A vasúti felüljáró alatt átbújva a S◼ jelzésekre váltunk, melyek kivezetnek bennünket a faluból. A Dózsa György út és a Német utca kereszteződése után érdemes rápillantani egy helyi kezdeményezésre, a telefonfülke-könyvtárra, ahonnan mindenki becsületkasszára kölcsönözhet magának olvasnivalót. Vele szemben a környék legjobb cukrászdájában szerezhetjük be az előttünk álló nehéz terephez szükséges plusz kalóriákat. A Szív utca elágazásában Árpádházi Szent Erzsébet szobránál érdemes megállnunk. A Szamaras utcára térve ódon pincék, hétvégi házak között visz az utunk. Ahogy kikopik a lábunk alól az aszfalt, megenyhül az emelkedő, beérünk egy fiatalos erdőbe. Az előttünk keresztbe futó S és S+ jelzés jobb oldali ágán kellemes séta vár ránk a lombok árnyékában.
Egy jobbkanyarban a Gánti emléktábla felirat mutatja a kitérő irányát első panorámapontunkhoz. 200 méternyi plusz sétáért cserébe a Rigó-hegy oldalából, dr. Gánti Tibor vegyészmérnök kedvelt pihenőhelyéről szemlélhetjük a Dunakanyar látképét. A sziklacsipkés hegyoldalból jobbra Dömös háztetői pöttyözik a Visegrádi-hegység szoknyáját. Az itt gyakran megpihenő, a természetet igen kedvelő Gánti kiváló tudósként az élő és élettelen elválasztásával, az élet keletkezésével foglalkozott. Munkásságával megalapozta az élet mesterséges előállításának elméleti alapjait. 1982-ben Herman Otto-díjjal, 1986-ban MTESZ-díjjal, 1989-ben Pro Natura, 2006-ban Pest Megye tudományos díjjal tüntették ki.
A terepviszonyok akkor változnak, amikor balra térünk a SΩ jelzésre. A meredek, morzsalékos, nehezen járható ösvényen az Ördög-hegy oldalába kapaszkodunk, majd az Ördög-gerincre érünk, ahol három helyen is kikukkanthatunk a fák közül. A balra térő ösvényeket könnyű észrevenni, de akár a track alapján is tájékozódhatunk. Érdemes megfigyelni, hogy a kilátópontok közel vannak ugyan egymáshoz, a szemünk előtt kibontakozó táj mégis más-más képet mutat. Az Ördög-gerincen a Kuntner Gábor pihenőnél rálátunk a Dömös mögött hullámzó Visegrádi-hegység tagjaira, amibe mélyen behorpad a Malom-patak által kifűrészelt Rám-szakadék szurdokvölgye. A kanyargó Duna vonalától jobbra, az alattunk húzódó mélyedés túloldalán felfedezhetjük a barlanghoz vezető utat a Remete-hegy oldalában.
A kőfejtőhöz ereszkedve úgy tűnik, mintha a fejünk fölé magasodó hegyből kiharaptak volna egy jókora darabot. Az út menti sötétszürke andezittömbök bizonyítékként szolgálnak a hegység vulkanikus eredetére. A kőzet aprózódott darabkáin egyensúlyozva vágunk neki a combos emelkedőnek, amely a Remete-barlanghoz vezet. A szerzetesek a 11. században vájták a sziklába az üregeket, és egészen a török korig éltek itt a kutatások szerint. A barlang védelmet nyújt szél és eső ellen, akár bivakolásra is alkalmas. A panoráma bentről nézve sem utolsó, de megéri egészen a lukacsos sziklatömb jobb széléig elsétálni a még fenségesebb látványért.
Innen visszafelé indulunk a SΩ és a KΩ közös szakaszán, majd a hirtelen meredeken balra térő KΩ jelzésen nekivágunk a túra legtechnikásabb kaptatójának. Amikor találkozunk a balra kiágazó S+ jelzéssel, szinte felüdülésként hat a 100 méternyi kitérővel elérhető Dobozi-orom lejtője. A kilátóhely árnyas fája alatt újabb panoráma-részletet zsebelhetünk be, ahol első ízben jelenik meg a Duna vonalától beljebb eső Pilismarót.
A KΩ jelzésre visszatérve egy ideig az S+ jelzés is együtt halad velünk. A kettő elágazásánál a KΩ jelzésen folytatjuk az utat, amely a Szent Mihály-hegy csúcsát megkerülve szintben halad a Szent Mihály-hegy nyergéig. Itt balra térünk a S jelzésre, mely egészen a túra végéig fog vezetni bennünket. Ahogy nekivágunk a Hegyes-tetőnek, elhaladunk néhány bekerített, óriási kútra hasonlító feltáróakna mellett. A középkorban csákánnyal mélyítették ki ezeket az üregeket nemesfémek (ezüst, arany), ólom és tellúr után kutatva. A bányászok fából ácsolt létrán jutottak a mélybe, a kitermelt nyersanyagot pedig kötéllel húzták fel bőrtömlőbe csomagolva egy csiga segítségével.
A Hegyes-tető 482 m magas csúcsán nyerjük el a túra "fődíját", amikor felmászunk az 1939-ben épült Julianus-kilátóba. Lélegzetelállító panorámát kapunk innen a Dunakanyarra, aminek egy részébe "belelóg" a Szent Mihály-hegy kúpja. A korláttól picit kihajolva a Zebegényi-szigetet is kiszúrhatjuk a folyó vonalán. A kilátó bejáratától néhány méternyire a hegység keletkezéséről olvashatunk, a túloldalon pedig tűzrakó hely, asztal és padok várják a piknikezni vágyókat.
A hegycsúcsról továbbindulva pihentető lejtmenet vár ránk a S jelzésen Zebegényig. A településsel egy vonalba érve ugyan átsejlenek a háztetők a fákkal benőtt hegyoldalban, de ha rövid kitérőt teszünk a S▲ jelzésen, vagy felsétálunk a temetővel szemben induló kálvária stációi mentén, a 2015-ben átadott, római őrtoronyra hasonlító formavilágú Kós Károly-kilátó faépületéhez jutunk. Innen szemügyre vehetjük a lábaink előtt heverő Zebegényt a Dőry-kastéllyal. A Kálvária-domb tetején rövid sétával elérhető az Országzászló, a Hősök emlékműve, a Kálvária-kápolna és a Trianoni emlékmű is.
A S jelzésre visszatérve a temető bejáratánál találunk egy nyomós kutat, amely tökéletes szomjoltásra, ha elfogyott a vízkészletünk. Innen a falu festői, hangulatos házai között ereszkedünk a lakott területre. Zebegény számos látnivalója közül útvonalunk a Hajózástörténeti múzeumot, a Vasmúzeumot, a Nepomuki Szent János kápolnát és a Havas Boldogasszony-kápolnát érinti; végül a vasútállomásra vezet.
Tipp
Tömegközlekedéssel
Tömegközlekedéssel elérhető
- A túra kezdőpontját a Budapest-Vác-Szob között közlekedő vonatokkal érhetjük el. A szerelvényről a Nagymaros-Visegrád vasúti megállóhelyen kell leszállni.
- Ha komppal, hajóval vagy evezőssel érkezünk, a nagymarosi kompkikötőből vagy a hajókikötőből is indíthatjuk a túrát.
- A túra végpontjáról Zebegény vasútállomáson tudunk vonatra szállni.
- Nagymaroson és Zebegényben, a túra kezdő- és végpontja közelében is van MAHART hajóállomás, így akár hajóval is érkezhetünk, vagy azzal fejezhetjük be a túrát.
Megközelítés
- A Nagymaros-Visegrád vasúti megállóhelytől délknyugati irányba induljunk a S◼ jelzéseket követve!
- Ha a vízpartról startolunk, a K és P jelzések vezetnek bennünket a vasúti megállóhelyig nyugat felé indulva. A sínek alatti aluljáró után térjünk a S◼ jelzésekre!
- A túraútvonal végpontja a zebegényi vasútállomás.
Parkolás
- A túra kezdő- és végpontja a Vácot Szobbal összekötő 12-es úton található.
- Ha autóval érkezünk, érdemes a vasúti megállóhely mellett leparkolni. A túra végén vonattal pár perc alatt visszajuthatunk a kezdőpontra.
- A vasúti megállóhely mellett ingyenesen parkolhatunk.
Koordináták
A szerző által javasolt térképek:
- Börzsöny turistatérkép
- A túra teljes útvonala megtalálható a Visegrádi-hegység turistatérképen is!
A régióról szóló kiadványok:
Felszerelés
- A meredek szakaszok miatt csakis zárt, a bokát jól tartó túracipőben vágjunk neki az útnak! Fontos, hogy bordázott talpa legyen, ami nem csúszik meg!
- Az egyensúly megőrzésében sokat segít a túrabot.
- Az útvonal első szakasza technikás, meredeken emelkedik, vízvételi lehetőség útközben sehol nincs (a túra eljén és végén találunk csak kutat és boltokat), ezért bőségesen vigyünk magunkkal folyadékot!
- A navigáláshoz Természetjáró app ajánlott.
Statisztika
- 12 Útpontok
- 12 Útpontok
Kérdések és válaszok
Értékelések
A közösség fényképei