Magyar Természetjáró Szövetség weboldalai MTSZ MTSZ térképportál Turista Magazin TuristaShop TEKA-kártya Kéktúra Gerecse50 A kéktúrázás napja
Túra tervezése ide A túra másolása
Gyalogtúra ajánlott túra

Nagybörzsönyi kör a kisvasutak nyomában

· 10 értékelés · Gyalogtúra · Börzsönyvidék · nyitva
A tartalmat készítette:
Magyar Természetjáró Szövetség igazolt partner  A felfedezők választása 
  • Kilátás az Ipoly felé Szlovákiára
    Kilátás az Ipoly felé Szlovákiára
    Fénykép: Dömsödi Áron, Magyar Természetjáró Szövetség
m 600 500 400 300 200 100 14 12 10 8 6 4 2 km Kisirtáspusztai hegyi … sátorhely Toboz Kulcsosház Transzbörzsönyi kisvasút … állomás)
A rövid körtúra nem hódít meg csúcsokat, hanem csak kerülgeti őket a Nagybörzsöny közelében megbújó zegzugos völgyrendszer ágait felkeresve. A két kilátópontot érintő útvonal remekül összefűzhető kisvasutazással is.
nyitva
könnyű
Hossz 14,4 km
4:35 óra
600 m
600 m
529 m
206 m

A viszonylag barátságos emelkedőket megmászó, csúcsokat nem érintő körtúránk a nagybörzsönyi vasút körül egyfajta kisvasutas emlékútként is felfogható. A letermelt börzsönyi faanyag elszállítását nagy volumenben lehetővé tevő vasutak kiépítése ezen a környéken a 20. század első éveiben kezdődött. A hálózat fontos központja volt Kisirtáspuszta, ahol a szerelőműhely is működött. A hegység utolsó vonalát is a Nagybörzsöny melléki völgyek egyikében fektették le 1952-ben - a Kereszt-völgyet meg is látogatjuk túránk során.

Nagybörzsöny környékén élénk domborzatú, közepes magasságú hegyeket fog közre a szerteágazó völgyhálózat, ennek köszönhetően zárt, hűvös mikroklímájú és sötét patakvölgyeket találunk errefelé. Két kis kopárosról is kilesünk, miközben a vasúti síneket kerülgetve magasabbra kapaszkodunk, hogy végül a Tolmács-hegy gerincén gyalogoljunk vissza a faluba. Az útvonal némileg kontrasztos: a turisták körében is népszerű, sokak által felkeresett erdei utak mellett kevéssé bolygatott részeken is csavaroghatunk.

A szerző tippje

  • A Nagybörzsöny-Szob kisvasút két megállóját is érinti túránk, ezért a kirándulást összekapcsolhatjuk kisvasutazással is - ehhez azonban üzemidőben kell érkeznünk (nyári félévben).
  • Meg is felezhetjük a túrát, ha Kisirtásról vagy Nagyirtásról kisvasúttal távozunk.
  • Előzetes egyeztetés alapján megszállhatunk vagy a
  • A Diós-kúttól kezdetben a S● jelzésen balra indulva, majd egyenesen, jelzetlen utat követve kitérőt tehetünk a Zálog-bérc tetejére, ahonnan vadregényes és tágas panoráma nyílik a Magas-Börzsöny felé.
Dömsödi Áron profilképe
Szerző
Dömsödi Áron 
frissítve: 2021-03-10
Nehézség
könnyű
Technika
Állóképesség
Élmény
Táj
Legmagasabb pont
529 m
Legalacsonyabb pont
206 m
Ajánlott időszak
jan.
febr.
márc.
ápr.
máj.
jún.
júl.
aug.
szept.
okt.
nov.
dec.

Úttípusok

Szintprofil megjelenítése

Pihenőpontok

Márianosztra-Nagyirtáspuszta kisvasút (Nagyirtás állomás)
Malomkert Panzió
Malomkert Étterem

Hasznos linkek és ötletek

  • A nagybörzsönyi kisvasút menetrendje elérhető itt.
  • Kisirtáspuszta találni információkat.
  • A kisirtási lehet informálódni.

Kezdőpont

Nagybörzsöny, községháza buszmegálló (205 m)
Koordináták:
DD
47.936053, 18.827777
DMS
47°56'09.8"N 18°49'40.0"E
UTM
34T 337765 5311476
w3w 
///sólyom.töltés.elemzők

Végpont

Nagybörzsöny, községháza buszmegálló

Útleírás

Itiner

  • Nagybörzsönyből a kisvasút felé indulunk a S jelzésen.
  • Balra a K+ jelzésre térünk a Kereszt-völgybe.
  • A völgyet jobbra, a K▲ jeleken hagyjuk magunk mögött; a lejtő aljában a S▲ jelzésre váltva ereszkedünk Kisirtáspusztáig.
  • Kisirtásról a P+ jelzés vezet Nagyirtásra.
  • Nagyirtásról jobbra, a S+ jelű turistaúton megyünk tovább.
  • A Tolmács-hegyre a S▲ jelzés kalauzol föl.
  • Ismét a S+ jelzésre váltunk, ami visszavezet Nagybörzsöny szélére.
  • A főtérre a S jelzésen (balra) térünk vissza.

A túra részletes leírása

Nagybörzsöny

A napjainkban kissé ütött-kopott Nagybörzsönynek nemcsak nevében, hanem múltjában is megtalálni a nagyságot. Amint a térképeken feltüntetett német elnevezés („Deutschpilsen") is utal rá, jelentős arányban lakták (több hullámban) betelepített szászok - rájuk a nemesfémbányászatban volt szükség, mely a vulkanikus hegyek alatt rejtőző érceket hozta a felszínre egészen a 18. századig. Emellett a következő évszázadban az országon végigsöprő filoxéravész előtt a bortermelés is fontos bevételi forrása volt a robotmentes, mezővárosi címig jutott Nagybörzsönynek.

Amikor a S jelzésen kifelé indulunk a házak közül, a tetők fölött látni a falu mai vonzerejét: a Börzsöny hatalmas erdővidékét. Bár a határ és a hegyek közti szűk folyosóba szorult, eldugott elhelyezkedés nem a legkedvezőbb, az ökoturizmus szép lassan felrázni látszik a települést. E folyamat egyik fő mozgatórugója a felújított kisvasút, mely mára egészen a Dunáig kanyarog a bércek között. A síneket itt, a Börzsöny nyugati végein a 20. század elején kezdték el lefektetni (Kisirtástól a ma Szlovákiához tartozó Ipolypásztó nagyvasúti állomásáig), a hálózat terjeszkedésének pedig a trianoni határváltozások keltette extra faigény újabb lökést adott. Emiatt aztán az 1920-as évek első felében épült meg a később felszedett, a 2010-es évekre újjáépült szobi kapcsolat. Ami 100 éve a kitermelést volt hivatott gyorsítani, mára a védett, nemzeti parki erdők látogatását segíti elő.

Felszedett kisvasutak nyomában

A Hosszú-völgyben mellénk szegődő sínszálak a patakvölgyet követik, mely népszerű kirándulási útvonal, ezért gyakori látvány errefelé a turista. Amikor egy kis tisztásnál a K+ jelzés balra, a Kereszt-völgybe hív, már jóval elhagyatottabb terepre váltunk. A széles, helyenként némileg elmosott dózerút először átkel a patak andezitgörgeteges gázlóján, majd magasabbról kíséri a néhol szurdokszerűvé váló medret. A szűk völgyben haladva balról a Rustok-hegy meredek letörése, jobbról az impozáns méretű Hegyes-hegy szintén nagy szögben lefutó lejtője von körénk itt-ott sziklás oldalfalakat.

Geológiailag érdekes területen járunk: a fölénk magasodó Hegyes-hegy-orom valószínűleg a Magas-Börzsöny elmozdult darabkája. A Börzsöny vulkáni vidéke kb. 16,5 millió éve kelt életre, és 13 millió évvel ezelőtt csendesedett el; a két időszak között különböző működési szakaszok, típusok váltották egymást. A Nagybörzsöny környéki bányászatot éltető ércesedésért a kőzettömeg repedéseit átjáró hidrotermás oldatok voltak felelősek, melyek erős mállasztó hatással is bírtak. A Magas-Börzsöny roppant tűzhányó-struktúrája délnyugati oldalán e mállott kőzetekre épült, és súlyát egy idő után a meggyengült talapzat nem bírta el: a vulkáni kúp ebben az irányban óriási erővel lecsuszamlott. Az elmozdulás hegytömbnyi hírmondója lehet a Hegyes-hegy-orom kúpja is, mely nem került nagyon távol eredeti helyétől. A gyorsan pusztuló, mállott kőzetek ekkor felszínre kerültek, őket pedig a folyóvízi erózió viszonylag könnyen vágta át - ez magyarázza a terület mély, sűrű völgyhálózatát.

A sötét völgyben egyre magasabbra emelkedve jobbról csatlakozik egy vízszintes, látszólag felhagyott keréknyom: Kisirtáspuszta felől, a Hegyes-hegyet kerülve kisvasútvonal futott erre. Ennek felső ági folytatása volt a Börzsönyben utolsóként (1952-ben) épített szárny, mely a Nagy-Hideg-hegy oldalába, a Kammerhofra kanyargott fel. A kanyargás szó használata teljesen indokolt, hiszen a nagy magasságkülönbség leküzdését tucatnyi csúcsfordító, azaz a szerelvények előre-hátra közlekedését igénylő, Z alakú váltós elágazás tette lehetővé. (A Kammerhofról egy idős bükkállományt hordtak le a vonatok, ennek helyén (egyelőre) életerős, vadregényes fenyvesfolt suhog.)

Kisirtáspuszta felé

A völgy jobbra hajlik; egy villanyvezeték pásztájánál, a kisvasút egykori rakodójának közelében el is hagyjuk azt (itt kezdődött az utolsóként épített szárnyvonal). Jobb felé, a K▲ jelzésen mászunk ki a mélyedésből. Széldöntésektől menedékes talajszintű erdőben, hangulatosan elhagyatott helyszínen járunk, ahol mély vízmosások szabdalják a terepet. A zárt bükkös fölötti Diós-kút mellőzése után a Száraz-fa-bérc csúcsánál érjük el a gerincet, ahonnan dél felé, a korábbi (uralkodóan) gyertyános-bükkös erdőt felváltó tölgyesben ereszkedünk. Mielőtt azonban lefelé indulnánk, tegyünk rövid kitérőt balra a csatlakozó dózerúton! Erről hamarosan jobbra ágazik ki a fák mögötti tisztásra vezető csapás. A kis kopárosról a Nagy-Inóc és a Nagy-Hideg-hegy erdős oldalára látunk rá, tarvágásoknak szerencsére nyoma sincs, erdei vadonban érezhetjük magunkat.

Visszagyalogolva a jelzésre, hamarosan keresztezzük a villanyvezetéket, és egyre meredekebbé váló ösvényen érkezünk le Kisirtáspusztára - az emelkedő utolsó szakaszán már a S▲ jelzésen. Ma lényegében három kulcsos szálláshelyet találunk itt különböző komfortfokozatokkal, illetve a kisvasút állomását. A nagybörzsönyi kisvasúthálózat életében kulcsfontosságú helyszín volt a négy völgy találkozásában fekvő hegyi katlan: itt működött a javítóműhely, ahol a gördülő állományt karbantartották. A kezdetekkor a mozdonyokat helyettesítő lovak patkolása is Kisirtáson folyt. Az állomáson megfigyelhető a csúcsfordító egyik ága, ahová a vonatok begurulnak, majd a másik ágon, ellenkező irányban (a mozdony pozíciójának függvényében akár „tolt menetben", azaz tolatva) távoznak. A nagy szintkülönbségek legyőzését biztosító műszaki megoldás ma ipari műemlékként védettséget élvez; nincs belőle még egy az országban.

A nagyirtási kisvasutak története

A P+ jelzésen nekivágunk a völgynek Nagyirtáspuszta felé, majd jobbra felkapaszkodunk az egyik oldalsó lejtőn. Átlépünk a síneken, és a Börzsöny erdővilágát bemutató tanösvény táblái között érkezünk föl Nagyirtáspusztára, a fenyves árnyékolta vasúti megálló rétjére. Hétvégéken, amikor a vonat is jár, kis erdei büfében frissülhetünk föl.

A klímaváltozás által kikezdett egészségű, ezért kivágás előtt álló fenyvesek a terület múltjáról tanúskodnak: Nagyirtás erdőigazgatási központ volt az esztergomi érsekség nagybörzsönyi erdőbirtokának központjában. Ma a hotel mellett a kisvasút Nagyirtás ütőere. Érdekes kontrasztban áll ez a kezdetekkel, amikor a hálózat munkahely-megszüntető hatásától és a földjeik kisajátításától félő helyiek olyan hevesen tiltakoztak az építési munkák ellen, hogy a csendőrség beavatkozása még emberéletet is követelt. Emellett az építőkre is támadtak baltával, sőt fegyverrel is. Utóbb egyértelművé vált, hogy a félelmek - legalábbis számszerűen - alaptalanok voltak: a vasút és a nagyobb volumenű fakitermelés több munkát adott, mint amennyit elvett. Aztán az 1960-as években megindult a börzsönyi feltáróutak építése, hiszen a motorizáció a rugalmasabb és gazdaságosabb közúti szállítást helyezte előtérbe - ez pedig a sínek csaknem maradéktalan felszedéséhez, a pályák megszüntetéséhez vezetett.

A nagybörzsönyi síneken az 1960-as évek legvégétől a '80-as évek közepéig, majd 1987-től újabb 5 évig folyt személyforgalom; ezt az időszakot hosszú hanyatlás követte. Csak a 2000-es években indult meg a pálya helyreállítása és a menetrendszerinti közlekedés. Több ütemben a Dunától Nagybörzsönyig tartó vonal teljes, turisztikai célú újjáépítését sikerült elérni. Azóta a nyári félév hétvégéin nagy népszerűségnek örvendenek a zakatolva döcögő szerelvények.

A Hosszú-bérc gerincén

Nagyirtástól a S+ jelzésen búcsúzunk. Eleinte még szép szálerdőben emelkedünk, később sajnos kevésbé esztétikus tájon folytatódik túránk. A Hosszú-bérc gerincén, mely a Hosszú-völgy és a Farkas-völgy közt emel falat kiélt erdővel, sok vágásfolttal találkozunk. Üde színfolt a Tolmács-hegy csúcsa, melyre (az S▲ jelzésen) egy különösen vékony gerincnyakon lódulhatunk neki. A meredek ösvény végén egy kis tisztásról a Gömbölyű-kő kopárosa és a szomszédos, peremi erdőségek felé nyílik korlátozott kilátás.

Keresztezzük a nagyirtási feltáróutat, majd sok helyen cserjés területek, máshol irtásaik miatt panorámás oldalak közt közelítjük meg Nagybörzsönyt. Végül elhagyjuk az erdei keréknyomot, és ösvényen ereszkedünk le a kisvasúti végállomás közelébe. Ha nem vonattal távozunk, akkor a balra tartó S jelzésen kereshetjük fel a faluközpontot, ahol a buszmegálló és a bolt is fogad.

Tipp


Minden tájékoztatás a védett területekről

Tömegközlekedéssel

Tömegközlekedéssel elérhető

  • A Nagybörzsöny, községháza buszmegállóig kell utaznunk.
  • Érkezhetünk Nagybörzsönybe a Szob - Nagybörzsöny kisvasúttal is a nyári félév menetrendi napjain.
  • A túrát kezdhetjük Kisirtáspuszta vagy Nagyirtáspuszta kisvasútállomásától is.

Megközelítés

  • A túra a buszmegállóból indul és oda érkezik vissza.
  • Ha kisvasúttal érkeznénk, visszafelé kell elindulnunk a S jelzésen, és ezzel már az útvonalon járunk.
  • Kisirtásról és Nagyirtásról is indulhatunk; mindkét esetben a vasútállomástól indul a túra.

Parkolás

  • Nagybörzsönyben a főtéren, vagy a kisvasút végállomásánál tudunk parkolni.

Koordináták

DD
47.936053, 18.827777
DMS
47°56'09.8"N 18°49'40.0"E
UTM
34T 337765 5311476
w3w 
///sólyom.töltés.elemzők
Navigáció Google Térképpel

A szerző által ajánlott kiadványok:

  • A Börzsöny és az Ipoly völgye turistakalauz
  • A Börzsöny - Vadregényes erdőtáj (könyv)

A szerző által javasolt térképek:

Felszerelés

Alapvető túrafelszerelés: bejáratott túracipő, az évszaknak megfelelő öltözet, ivóvíz, élelem. A navigáláshoz Természetjáró app.


Kérdések és válaszok

Tedd fel az első kérdést!

Kérdeznél a szerzőtől?


Értékelések

4,7
(10)
G. Kerek Kriszta
2022-02-27 · Közösség
A könnyűnél, kicsit nehezebb a túra, a végén figyelni kell nagyon a jelzéseket, mert kopottak, de nagyon szép az útvonal. Az elején sokszor kell átszelni a patakot-gyerekesek váltócuccot hozzanak:))
Mutass többet!
Horváth Petra
2022-01-22 · Közösség
Télen inkább közepesnek jelölném, mi hóban mentünk, és nem volt egyszerű, de gyönyörű! :)
Mutass többet!
Mikor voltál a túrán? 2022-01-22
Fénykép: Horváth Petra, Közösség
Fénykép: Horváth Petra, Közösség
Fénykép: Horváth Petra, Közösség
Fénykép: Horváth Petra, Közösség
Fénykép: Horváth Petra, Közösség
Fénykép: Horváth Petra, Közösség
Fénykép: Horváth Petra, Közösség
Fénykép: Horváth Petra, Közösség
Becsei Dániel
2021-10-23 · Közösség
Mikor voltál a túrán? 2021-09-04
Fénykép: Becsei Dániel, Közösség
Fénykép: Becsei Dániel, Közösség
Fénykép: Becsei Dániel, Közösség
Fénykép: Becsei Dániel, Közösség
Fénykép: Becsei Dániel, Közösség
Fénykép: Becsei Dániel, Közösség
Fénykép: Becsei Dániel, Közösség
Fénykép: Becsei Dániel, Közösség
Fénykép: Becsei Dániel, Közösség
Az összes értékelés mutatása

A közösség fényképei

+ 39

Állapot
nyitva
Értékelés
Nehézség
könnyű
Hossz
14,4 km
Időtartam
4:35 óra
Szintemelkedés
600 m
Szintcsökkenés
600 m
Legmagasabb pont
529 m
Legalacsonyabb pont
206 m
Tömegközlekedéssel elérhető Körtúra Szakaszosan teljesíthető túra Kulturális/történelmi értékek Földtani érdekességek Növénytani érdekességek Fauna Hegyi vasút, kötélpálya megállóhely Tipp Egészséges környezet

Statisztika

  • Saját térkép
  • Tartalmak
  • mutasd a képeket képek elrejtése
Funkciók
2D 3D
Utak és térképek
  • 11 Útpontok
  • 11 Útpontok
Hossz  km
Időtartam : óra
Szintemelkedés  m
Szintcsökkenés  m
Legmagasabb pont  m
Legalacsonyabb pont  m
Nagyításhoz vagy kicsinyítéshez húzd össze a nyilakat!
Logo hm Logo agrar Logo bethlen Logo mol Logo otp