Megosztás
Megjelölés
Nyomtatás
GPX
KML
Túra tervezése ide A túra másolása
Beágyazás
Kalóriaszámláló
Gyalogtúra

Források, bányák, vonatok bűvöletében

· 2 értékelés · Gyalogtúra · nyitva
A tartalmat készítette:
Magyar Természetjáró Szövetség igazolt partner  A felfedezők választása 
  • A Kékesi TV torony
    / A Kékesi TV torony
    Fénykép: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Útban a Kalló-völgy felé
    Fénykép: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A Cserkőbánya, távolban a Nyugati-Mátra csúcsai
    Fénykép: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Textúrák a Cserkőbányában
    Fénykép: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Biciklisek az Ilona-kút közelében
    Fénykép: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Andezit sziklák között csörgedezik a Nagy-patak
    Fénykép: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Erdei béka a Farkas-kútnál
    Fénykép: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Mesebeli gombaerdő a Farkas-kút és a Sás-tó között
    Fénykép: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Sereges tintagomba a Farkas-kútnál
    Fénykép: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Kőtenger az Erős-oldalban
    Fénykép: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A Kékesi Tv torony a Körtvélyes oldalából
    Fénykép: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Naplemente a Sás-tói kilátóból
    Fénykép: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
m 700 600 500 400 300 12 10 8 6 4 2 km High-Tech Sportok Bázisa 1. Mátravasút (Mátrafüred állomás) Lajosházi Panzió High-Tech Sportok Bázisa 1. Sástói kilátó Mátravasút (Lajosháza állomás)

Jó infrastruktúrájú, kellemes erdei körtúra Mátrafüredről Lajosházán át a Cserkő-bánya, a Farkas-kút és a Sástói-kilátó érintésével.
nyitva
könnyű
12,7 km
3:40 óra
449 m
449 m
Ezen a nem túl jelentős szintemelkedést tartogató útvonalon szép erdőkön és egy néhai fáslegelőn át jutunk el Lajosháza egykor forgalmas vasútállomására. Meglátogatjuk a szép, színes falakkal megörvendeztető Cserkő-bányát, amelyben miocén andezitet, vörös andezittufát és riolitot fejtenek. Utunk során több forrást is érintünk, például a kisebb jelentőségű Tarma- és Ilona-kutat, vagy a bővizű Farkas-kutat. Utóbbi egy fontos erdei pihenőhely is egyben, ahol megismerkedhetünk a hegység forrásaival. A Sás-tó eredetileg olajfúró toronynak szánt hatalmas, 53 m magas kilátójából szép körpanoráma nyílik a környékre; tiszta időben akár a Budai-hegységig is ellátni. Az alatta fekvő tó régóta közkedvelt kirándulóhely fejlett infrastruktúrával, ahonnan gyorsan vissza lehet érni Mátrafüred központjába.

A szerző tippje

  • A túra elején egy kis kitérővel könnyedén elérhető a Mátra egyik jelképe, a Kozmáry-kilátó. A S▲ jelzésre (Üdülősor u, Kilátó u.) kell kanyarodni a park előtt, ami a Dobogó-hegy 398 m-es csúcsán keresztül vezet vissza a Z jelzésre.
  •  Lajosházára erdei vasúttal is eljuthatunk.

  • A Cserkő-bánya után balra fordulva, az erdőn keresztül könnyen eljuthatunk Kis-Hidas-folyás fölött egykor magasodó, Solymosy Dezső által építtetett Dezsővárhoz, amit először egy 1320-ban kelt oklevél említ - a család kihalását követően egy évszázadra rá el is pusztult. Ma csak a rövid sáncárok mutatja a hajdani vár helyét. Leereszkedve a Kis-Hidas-folyáshoz, a patakot követve a Mátravasút mentén találjuk a felhagyott Felső-Cserkő-bányát. A bányaudvar kis rétje kiváló piknikező hely. A mély tavacska akkor keletkezett, amikor a fejtés megbontott egy vízzáró réteget, ahonnan olyan erővel tört a felszínre a víz, hogy a bányászati eszközök is a tó mélyén maradtak. A tóban fürödni tilos!
  • Közvetlenül a Sás-tói parkoló előtt, ahol a S+ jelzés keresztezi a széles utat, amin a tanösvény haladt, jobbra indul egy kis ösvény be az erdőbe. Ezen az úton lehet elérni a Nyár-tó feltöltődő medrét. Ha továbbmegyünk egyenesen a jól követhető ösvényen, az Eremény-tetőre érünk. A hegyről gyönyörű kilátás nyílik a Mátraaljára (Havas, Káva, Világos-hegy, Tót-hegyese...), a Bárdos-hegyre és a Nyerges-tetőre. Az alattunk levő sziklák alatt sáncmaradványok bújnak meg az erdőben. Ezek pontos rendeltetése nem ismert. A leghosszabb közülük 900 m hosszan követhető az Eremény-tető és a Kis-hegy között. Mivel régészeti lelet nem került elő a területről, a sáncok jellegéből, az általuk határolt terület nagyságából és a hegy magas fekvésből csak valószínűsíteni lehet, hogy a hegyen egy késő bronzkori telep erődítései láthatóak. Innen az eddig megtett úton visszatérve folytatható a túra.
outdooractive.com User
Szerző
Dr. Szentes Szilárd
frissítve: 2020-06-12

Nehézség
könnyű
Technika
Állóképesség
Élmény
Táj
Legmagasabb pont
599 m
Legalacsonyabb pont
315 m
Ajánlott időszak
jan.
febr.
márc.
ápr.
máj.
jún.
júl.
aug.
szept.
okt.
nov.
dec.

Biztonsági előírások

  • A Sástói-kilátó esős időben csúszós lehet.

Kezdőpont

Mátrafüred, autóbusz-váróterem (351 m)
Koordináták:
DD
47.831122, 19.969929
DMS
47°49'52.0"N 19°58'11.7"E
UTM (Univerzális Transzverzális Mercator)
34T 422911 5298044
w3w 
///kagyló.kukták.szalámi

Végpont

Mátrafüred, autóbusz-váróterem

Útleírás

Itiner

  • A buszmegállótól nyugat felé indulunk a Béke utcán a Z jelzésen.
  • Lajosházánál a S◼ jelzésen először balra kanyarodunk a vasútállomásra, majd visszafordulunk rajta és követjük a Tölgyfa-laposi kereszteződésig.
  • Jobbra térünk a bicikliúttal párhuzamosan kanyargó S● jelzésre.
  • A Farkas-kútnál jobbra fordulunk a S+ jelzésen.
  • A Sás-tónál átkelünk a hídon a nyugati parton álló Sástó-kilátóhoz (jelzetlen szakasz).
  • A tavat dél felé kerülve a S▲ jelzést követjük a Z jelzésig.
  • A Z jelzésen balra fordulva érünk vissza a buszmegállóhoz.

 A túráról részletesen

Mátrafüredről Lajosházára

A buszmegállótól nyugat felé indulunk a Béke utcán a Z jelzésen, amit egészen Lajosházáig fogunk követni. Egy kis parkon át érünk be az erdőbe, ahol a betonlapos útról hamarosan jobbra kanyarodunk, majd kicsivel odébb keresztezzük az egykori Varsa-folyás medrét. A melegkedvelő tölgyesből a Tarma egykori fáslegelőjének szélére érünk ki, melynek túlsó végénél egy elhagyott ház áll az erdő szélén. Ez alatt egy kis pihenőt és a Gárdony-folyás forrását fedezhetjük fel. A következő, Haluskás nevű réten egy magasles áll, amiből szép kilátást kapunk a Sár-hegyre és Gyöngyös keleti részére. Nem sokkal előtte jobbra találjuk a kis kitérővel elérhető Tarma-kúthoz vezető ösvényt. A gyér vízhozamú, 1956-ban foglalt forrást 2000-ben a Tarma-kút Baráti Kör újította fel. A Sástó-folyás után a Z+ becsatlakozásánál jobbra fordulunk a dózerúton, amin kb. 100 m múlva érünk a Gyöngyös Sástói-bánya helyett 1980-ban nyitott Cserkő-bányához. A ma is működő, több szintes kőbányában miocén andezitet, vörös andezittufát és riolitot fejtenek.

Az alattunk lévő látványos, színes bányafalak élménye után széles földúton térünk vissza az erdőbe, és a gyertyános-kocsánytalan tölgyesben haladva átkelünk a Kis-Hidas-folyáson. A Bárdos-hegy oldalában hosszan, egyenesen sétálunk a friss vizű Ilona-kútig, amelynek környéke fokozottan védett terület. A forrás után kis tisztásra érünk, amit szeptemberben az őszi kikerics rózsaszín virágtengerré változtat. Az erdőből egy meredekebb balos kanyarral ereszkedünk le a Nagy-patakhoz, melynek partján találkozik a Z és a S◼ jelzés. Mielőtt azonban az utóbbin továbbmennénk, érdemes átkelni a meder túlpartjára, és megnézni a csak 200 m-re levő vasútállomást.

 Lajosháza

 A Mátravasútnak ezen a vonalán először 1906-ban létesült egy lóvontatású, 600 mm nyomtávolságú, nyírjesi vonalnak nevezett gazdasági vasút, amely Gyöngyössolymostól Lajosházán át északkeletre, a Nagy-völgyön keresztül vezetett. Ma ezen az útvonalon halad a Z+ jelzés jelentős szakasza. 1907-ben Lajosháza elágazó állomása lett. Ekkor épültek ki a Szén-patak völgyéből szétágazó Blokkházi- és Cseternási vonalak. 1917-ben Gyöngyös és Gyöngyössolymos között is új szakasz épült. Ekkor a lovakat gőzmozdonyok váltották fel, és pár éven belül a gyöngyössolymosi erdőket 15,4 km vasútvonal kötötte össze a gyöngyösi MÁV állomással.

A nyírjesi vonalat a mai 760 mm nyomtávúra 1925-ben építették át. Az általános személyforgalmat 1968-ban vezették be; ezután a mátrai kisvasút idegenforgalmi szerepe igen jelentős lett. Legsikeresebb időszaka az 1970-es évekre tehető, amikor sokszor előfordult, hogy egy év alatt több mint félmillió fő személyforgalmat bonyolítottak le a Mátravasút vonalai. Ezzel párhuzamosan a teherforgalom csökkenni kezdett, és 1978-tól a fa, 1980-tól pedig a kő szállítása is megszűnt, így a nyomvonal Lajosházáig rövidült vissza. A kisvasúti teherfuvarozást végül teljes egészében felváltotta a tehergépkocsival történő szállítás. 2009-ben a Szalajkaházig ismét visszaépült vasúti pálya, de a 2010-es árvizek miatt a Lajosháza - Szalajka-ház közötti vonalszakaszon hamarosan vágányzár volt érvényben. A károk rendezése után 2012 szeptembere óta érhető el újra a Szalajka-ház vonattal. Legutóbb 2018-ban kezdték meg a vonal felújítását. Jelenleg csak időszakos személyszállítás folyik a tavaszi üzemindítástól az őszi üzemzárásig. A Gyöngyös–Lajosháza–Szalajkaház vonalat az Egererdő Zrt. vasútüzeme üzemelteti.

Lajosházáról a Farkas-kútig

Visszatérve a Nagy-patakhoz a meredeken induló S◼ jelzésen folytatjuk utunkat, majd a kőtenger után, a Tölgyfa-laposnál jobbra fordulunk a bicikliúttal párhuzamosan kanyargó S● jelzésre. Ezt követjük a száraz tölgyesben egészen a S+ jelzés mellett fakadó a Farkas-kútig. Az 1961-ben foglalt forrás két ágon lép felszínre. Kedveltségét mutatja, hogy a Gyöngyös Város Óvodái 2013-ben örökbe fogadták. A pihenőben esőbeálló és tűzrakó hely is szolgálja a kényelmünket. A Farkas-kút vízjárása a Mátra legtöbb forrásához hasonlóan ciklikus, hóolvadás és hosszabb csapadékos időszakokat követően élénkül meg. Mivel az andezit, mint tározókőzet vízoldhatósága nagyon kicsi, a víz ásványianyag-tartalma csekély. A forrás a Sástói tanösvény utolsó állomása, amivel együtt haladunk a S+ jelzésen Mátrafüred felé. Az út mellett információs táblák és különböző szabadtéri játékok mutatják be a Mátra természeti értékeit és érdekességeit. Az erdőből kiérve egy szépen kialakított játszótérrel és tűzrakó helyekkel felszerelt, családi programokhoz kiváló rétre érünk.

A Sás-tó és Mátrafüred

Innen már csak egy-két percre van hazánk legmagasabban, 507 m-en fekvő állóvize, a Sás-tó. A közel 2 hektár nagyságú, erősen feltöltődött tavat 1953-ban lecsapolták és kitisztították. Egybenyitották a korábbi medreket, valamint kialakították benne a jelenlegi szigeteket. Az erős bolygatás miatt az addig itt honos életközösségek egy része sérült, illetve eltűnt. A tó átlagos mélysége 1 méter. Nyáron csónakázni, télen korcsolyázni lehet a vizén, fürödni viszont nem szabad benne. Hazánk első hegyvidéki kempingje is itt létesült 1961-ben.

A tó nyugati partján áll az Romániában gyártott, és eredetileg Algyő mellé olajfúró toronynak szánt 53 m magas Sástó-kilátó, melyről Galyatető, a Kékes és a Mátra déli lankái, a Sár-hegy, az adrenalin park és a visontai erőmű kéményei vonzzák a tekintetet. Tiszta időben akár a Budai-hegység is látható. Az első emeleti teraszon madárfelismerést segítő rajzok és faragott madarak, a felsőbb szinteken a látnivalók beazonosítását megkönnyítendő feliratos tájképek és távcső található.

A Sás-tóhoz visszatérve dél felé indulunk tovább a S▲ jelzésen az aszfaltozott Farkas úton. Mielőtt kiérnénk a 24. sz. főútra, jobbra kanyarodik a jelzés, és egy fejlett cserjeszintű kocsánytalan tölgyesen át vezet a keskeny ösvény. Az egyik kis tisztáson egy panorámás padon pihenhetünk meg. A Kékesre és a Sástó-kilátóra lehet rálátni innen, közöttük az adrenalin parkkal. Hamarosan egy kereszteződéshez érünk, ahol balra kell fordulni. A szánkópálya, az esőbeálló és Kun Miklós Széchenyi-díjas történész, egyetemi tanár kopjafája után már csak 100 m-re van a Z jelzés, amin balra fordulva érünk vissza Mátrafüredre.

Tipp


Minden tájékoztatás a védett területekről

Tömegközlekedéssel

Tömegközlekedéssel elérhető

  • A többségében Gyöngyösről induló távolsági buszról a Mátrafüred, autóbusz-váróterem nevű megállóban szálljunk le!
  • A helyszínt akár a Mátravasúttal is megközelíthetjük Gyöngyösről; a Mátrafüred állomásig utazzunk!

Megközelítés

  • A túra a buszmegállótól indul és ugyanoda érkezik vissza.
  • A kisvasút megállójától néhány métert kell északi irányban megtennünk a túra kiindulópontjáig.

Autóval

  • Mátrafüred központjában, a túra kiindulópontján számos kiépített parkolót találunk.

Koordináták

DD
47.831122, 19.969929
DMS
47°49'52.0"N 19°58'11.7"E
UTM (Univerzális Transzverzális Mercator)
34T 422911 5298044
w3w 
///kagyló.kukták.szalámi
Navigáció Google Térképpel

A szerző által ajánlott kiadványok:

Mátra turistakalauz

A szerző által javasolt térképek:

Felszerelés

  • Alapvető túrafelszerelés: túracipő, az évszaknak megfelelő öltözet, ivóvíz, élelem, meleg napokon bőséges folyadék ellátás.
  • A navigáláshoz Természetjáró app. 

Kérdések és válaszok

Tedd fel az első kérdést!

Erről a tartalomról még senki nem kérdezett.


értékelések száma

4,0
(2)
Molnár-Katona Szabina
2020-07-05 · Közösség
2020. július 5., vasárnap 16:56:03
Fénykép: Molnár-Katona Szabina, Közösség
2020. július 5., vasárnap 16:56:27
Fénykép: Molnár-Katona Szabina, Közösség
2020. július 5., vasárnap 16:56:39
Fénykép: Molnár-Katona Szabina, Közösség
2020. július 5., vasárnap 16:57:19
Fénykép: Molnár-Katona Szabina, Közösség

A többiek fényképei


Állapot
nyitva
Értékelés
Nehézség
könnyű
Hossz
12,7 km
Időtartam
3:40óra
Szintemelkedés
449 m
Szintcsökkenés
449 m
Tömegközlekedéssel elérhető Körtúra Szép kilátás Evés-ivás lehetőség Kulturális/történelmi értékek Földtani érdekességek Növénytani érdekességek Állattani érdekességek Tipp Egészséges környezet

Statisztika

  • 2D 3D
  • Tartalmak
  • mutasd a képeket képek elrejtése
: óra
 km
 m
 m
 m
 m
Nagyításhoz vagy kicsinyítéshez húzd össze a nyilakat!