Megosztás
Megjelölés
Nyomtatás
GPX
KML
Tervezz túrát ide!
Beágyazás
Fitnesz
Gyalogtúra

Elveszett világ a Börzsöny mélyén

Gyalogtúra · Budapest és Környéke · nyitva
Ennek a tartalomnak a szerzője
Magyar Természetjáró Szövetség Igazolt partner  A felfedezők választása 
  • Nagy-rét
    / Nagy-rét
    Fénykép: Dömsödi Áron, Magyar Természetjáró Szövetség
  • A turistaház
    / A turistaház
    Fénykép: Dömsödi Áron, Magyar Természetjáró Szövetség
  • Az ónos eső okozta dőlések
    / Az ónos eső okozta dőlések
    Fénykép: Dömsödi Áron, Magyar Természetjáró Szövetség
  • Patakkeresztezés a Fekete-völgyön
    / Patakkeresztezés a Fekete-völgyön
    Fénykép: Dömsödi Áron, Magyar Természetjáró Szövetség
  • Csarna-völgy
    / Csarna-völgy
    Fénykép: Dömsödi Áron, Magyar Természetjáró Szövetség
  • Fekete-völgy a kulcsosház közelében
    / Fekete-völgy a kulcsosház közelében
    Fénykép: Dömsödi Áron, Magyar Természetjáró Szövetség
  • Fekete-völgy
    / Fekete-völgy
    Fénykép: Dömsödi Áron, Magyar Természetjáró Szövetség
  • /
    Fénykép: Dömsödi Áron, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Az ónos eső okozta dőlések
    Fénykép: Dömsödi Áron, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Nagy-Hideg-hegy felé
    Fénykép: Dömsödi Áron, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Csóványos a nagy-hideg-hegyi sípályáról
    Fénykép: Dömsödi Áron, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Nagy-Hideg-hegy, turistaház
    Fénykép: Dömsödi Áron, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A Naszály felé
    Fénykép: Dömsödi Áron, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A Magas-taxi Turistaház
    Fénykép: Dömsödi Áron, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A Nagy-rét tágas lejtője
    Fénykép: Dömsödi Áron, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Elzárt, hegyekkel körbevett tisztás
    Fénykép: Dömsödi Áron, Magyar Természetjáró Szövetség
400 600 800 1000 m km 2 4 6 8 10 12 14 16 18

A Börzsöny mélységeiben, az egykori kráter által körülzárt „elveszett világban" éppoly vadregényes élményre tehetünk szert, mint jól ismert csúcsaira hágva. Persze a hegyvidék szerkezete miatt ebből a túrából sem maradhat ki a magaslati élmény, hiszen Kemencéről indulva, a Nagy-Hideg-hegy érintésével ereszkedünk le a túloldalra, Királyrétre.

nyitva
közepes
19,1 km
5:46 óra
648 m
613 m

Egyszerűsítsünk: egy kört rajzolva megkapjuk a Börzsöny egykori vulkáni kráterét. Ezen a körön sorakoznak legmagasabb csúcsai. A kör által bezárt terület pedig szűk, sötét patakvölgyekkel szabdalt, lakatlan erdővidék, ahova leginkább csak kitartó turisták teszik be lábukat, illetve a vadvilág képviselői.

A túra során - ahogy a magas-börzsönyi menetelések esetében általában - hosszas gyaloglással érjük el a hegyvidék eldugott zugainak határát: a Csarna-völgy aszfaltútját hátrahagyva követjük az elmosott kisvasútpályát, bekanyarodunk a kalderabelső közepe felé, és az amúgy természetes állapotokat idéző erdőt róva testközelből látjuk a 2014. évi ónos eső okozta tömeges jégdöntés sebhelyeit is.

A Fekete-patak völgyén átvágva felkapaszkodunk Nagy-Hideg-hegyre, hogy azt átszelve hosszasan ereszkedjünk Királyrétre, túránk végállomására.

Jó időzítéssel alkalmunk nyílik akár két kisvasutat is igénybe venni, közben pedig egy valóban ritkán járt, a civilizáció által alig zaklatott darabjával ismerkedünk meg a Börzsönynek.

A szerző tippje

- A túra elején és végén kisvasutazásra nyílik lehetőség (ehhez megfelelő időzítésre van szükség, hiszen a kisvonatok csak az év bizonyos szakaszaiban járnak). Kemencéről kb. 5-6 kilométer aszfaltsétát spórolhatunk meg a Feketevölgy Panzióig, ha a zötyögést választjuk. A túra végpontján pedig a Királyréti Erdei Vasút juttathat el minket a nagyvasútig, Kismarosra, ha nincs kedvünk buszozni.

- Az útvonal legfárasztóbb szakasza, a nagy-hideg-hegyi kaptatás után ehetünk egyet a nagy-hideg-hegyi turistaházban, de készüljünk fel a meglepően magas árakra.

outdooractive.com User
Szerző
Dömsödi Áron
Frissítés: 2018-02-08

Nehézség
közepes
Technika
Állóképesség
Élmény
Táj
Legmagasabb pont
864 m
Legalacsonyabb pont
209 m
Ajánlott időszak
jan.
febr.
márc.
ápr.
máj.
jún.
júl.
aug.
szept.
okt.
nov.
dec.

Biztonsági előírások

A túra technikai kihívást nem tartalmaz.

Hossza edzettséget kíván. Egyetlen fárasztóbb szakasza mindössze a nagy-hideg-hegyi emelkedő. Azon kívül völgyi térszíneket érintünk, illetve ereszkedünk, így ha időben elindulunk, kényelmes tempóban járhatjuk végig az útvonalat.

Vizet Nagy-Hideg-hegyig többször is vételezhetünk.

Felszerelés

Alapvető túrafelszerelések (bakancs, esőkabát, térkép).

Javaslatok és linkek

A Kemencei Erdei Vasút menetrendje: http://kisvasut.hu/view_cikk.php?id=3152

A Királyréti Erdei Vasút honlapja menetrenddel: http://kiralyret.bloglap.hu/

Nagy-Hideg-hegyről pénzért a turistabusszal is távozhatunk, ennek menetrendje a turistaház honlapján érhető el: https://nagyhideghegy.hu/

 

Kezdőpont

Kemence, buszmegálló (223 m)
Koordináták:
Geographic
48.015820, 18.888452
UTM
34U 342539 5320215

Végpont

Királyrét, buszmegálló

Útleírás

A Kemence, Fő utca 183. nevet viselő buszmegállótól visszafelé indulunk el (jobbra vegyesbolt), hogy aztán balra kanyarodva letérjünk az erdő irányába. Az utca végén újabb balkanyart veszünk, végül az első lehetőségnél, jobb oldalt megtaláljuk a patakon átívelő gyaloghidat. Az aszfalton már a kék jelzést követjük (mely nem az országos, hanem a helyi, börzsönyi kék). Üdülőket elhagyva érjük el a Csarna-völgy bejáratát, ahol a jelzés a keskenyebb aszfaltcsíkon jobbra fordít.

Az erdő egyből szebbé válik, de a Feketevölgy Panzióig még a beton koptatja bakancsunkat, miközben a bővizű, sziklagörgeteges patak és a kemencei kisvasút sínszálai kísérnek. A Panzió mellet véget ér a sín, és az összeboruló lombkoronák alatt belépünk az igazi börzsönyi vadonba, a Csarna-patak völgyébe. Különösen hangulatos szakasz ez: a sűrű erdők alján rohanó, óriási kődarabokat kerülgető patak néhány évvel ezelőtti villámáradása alámosta a vasúti síneket, így azok tehetetlenül lógnak a mederbe. A tönkrement vasúti műtárgyaknak ugyan nem sok keresnivalója van a természetben, de itt igen sajátossá, izgalmassá teszik a látványt. Ahogy a patak folyamatosan mossa alá partfalát, helyenként az ösvény is egészen szűkké válik, vagy kénytelen pár lépéssel feljebb kapaszkodni a hegyoldalon. Ha már az elveszett világ címmel illettem a túrát, ez a szakasz a leszakadt hídjaival, buja erdőivel, semmibe lógó sínpárjaival talán minimálisan tényleg emlékeztet a Jurassic Park (katasztrófa utáni) kissé posztapokaliptikus, kalandos világára. A völgy erdeit egyébként a kétezres évek vége felé le akarták termelni. Civil természetvédő szervezetek ellenállásának köszönhetjük a jelenlegi tájképet.

A Hamuházat elérve a sínekkel együtt balra kanyarodunk; a Fekete-patak völgyébe lépünk. Megfelelő időszakban rengeteg foltos szalamandrával találkozhatunk itt - feltéve, hogy hangtalanul, próbálunk haladni. Lépteink elől el a vasúti sínek korhadt deszkái közé, vagy a patak által ide cipelt sziklák hasadékaiba bújnak. Már a Csarna-völgy is meglehetősen vadregényes volt, de a Fekete-patak szurdokszerű völgye a meredek hegyoldalakkal és a természetes állapotokat idéző erdőkkel bámulatos látvány. Nyomasztóan sötét is tud lenni, de ettől érezhetjük csak igazán elrejtettnek. Ugyan tényleg a hegység közepén járunk, de a Magas-Börzsöny kevés emberi nyomainak egyikét itt találjuk: a Halyagosi kulcsosház ütött-kopott épülete nagyszerű helyen van. Még hívogatóbb lenne, ha (sok szomszédos ország hegyvidéki kunyhóihoz hasonlóan) padlásterében alkalmi menedékre lelhetnénk.

A patakot tovább kísérve hamarosan feltűnik a fák között a Nagy-rét tisztása. Érdemes felgyalogolnunk a tetejére: idilli kilátás nyílik onnan a völgyet övező hegyekre. Nehéz betelni a zárt erdőség látványával és hangulatával, de annak arculata hamarosan hirtelen és erőszakosan változik meg. A 2014 decemberében lehullott ónos eső brutálisan érintette a Magas-Börzsöny erdeit: ennek nyomai, a gyufaszálként kidőlt fatörzsek és/vagy kopár hegyoldalak még évtizedekig velünk maradnak. (Érdekes, részben környezetfilozófiai szempontokat is felvető kérdés: milyen tájkép vár itt ránk 30-50-70 év múlva? Vajon őserdő jellegű, vad erdőfoltok formálódása, vagy kezelt, "gyógyított" növényzet kialakítása kezdődik meg a jövőben?

Az öles bükkök a padló deszkaszálait idézően fekszenek egymás mellett; csak néhány példány maradt talpon. Az ösvényt viszont már megtisztították, az útvonal gond nélkül járható. Semmihez sem fogható a látvány, megvan a maga hangulata. Pár méter után, egy kanyart követően azonban romlik a helyzet: irtásfoltokra emlékeztető, szomorúan kopár hegyoldal alá érünk. Szerencsére ez az állapot nem tart sokáig, mert a völgy alsó és legfelső szakasza megúszta a pusztítást. Nem muszáj a kék kereszt jelzést egészen az országos kékbe történő csatlakozásáig követnünk, felkanyarodhatunk a sípályára is. Így a síugrósánc érintésével közelítjük meg Nagy-Hideg-hegyet - a fárasztó emelkedés végén térjünk ki jobbra, a térképen egyessel jelölt sípálya tetejére: a látványért megéri. A vágaton keresztül az innen hatalmasnak tetsző Csóványosig és Magosfáig terjed a kilátás.

Nagy-Hideg-hegyről Királyrétre sajnos nem túl jó a turistaút-választék: bármelyikre is lépünk, előbb-utóbb betonútra jutunk, hogy azon hosszasan gyalogoljunk. A legrövidebb variáció a Magas-taxi Turistaházat érintő, majd a Taxi-nyiladékot követő piros jelzés. Nagy-Hideg-hegyen, a turistaház körül szerintem indokolatlanul túlbonyolított, sokcsomópontos az úthálózat, de ha megtaláljuk a kisebb síliftet követő (és az első szakaszon elég gyéren felfestett) piros jelzést, hamar a Magas-Tax alatt búslakodó turistaház-maradvány mellett találhatjuk magunkat. Kár érte, mert pofás kis épület egy kellemes rét végében (bár jó kérdés, indokolt-e két turistaház működése ennyire közel egymáshoz).

Innen egy darabig még erdőben kanyargunk, majd elérjük a hegyre áramot szállító vezeték vágatát, és Királyrétig már lényegében azt követjük. A kellemetlen köves úton hosszas menetelés végén érjük el Királyrétet, de számítsunk rá, hogy frissítőt, élelmiszert vásárolni jó eséllyel nem lesz alkalmunk (kivéve, ha valamelyik drágább éttermet választjuk).

Tömegközlekedéssel

Tömegközlekedéssel elérhető

Kemencére Szobról indulnak autóbuszok a vasútállomás mellől. A buszok az érkező vonatokhoz csatlakozva, délelőtt kb. óránként indulnak. Egyórás utazásunk végén Kemence, Fő utca 138. megállónál érdemes leszállni.

Királyrétről Kismarosra utazhatunk busszal vagy kisvasúttal. A buszközlekedés szórványos, így előre készüljünk fel: az utolsó busz 5 perccel fél 8 előtt hagyja el az erdei telepet (2017-es információ).

Kismarosról óránként indulnak vonatok Budapestre a Nyugati pályaudvarra.

Megközelítés

Ha autóval szeretnénk végigjárni az útvonalat, érdemes járművünket Kismaroson, a vasútállomás közelében hagynunk, és tömegközlekedéssel tovább utaznunk, hogy a kirándulás végén ide térhessünk vissza.

Autóval

Kismaroson a CBA előtt található parkoló, de a faluban több helyen is letehetjük autónkat ingyenesen.

Navigáció Google Térképpel

A szerző által ajánlott kiadványok:

Börzsöny turistakalauz

A szerző által javasolt térképek:

Bármely térkép a Börzsönyről.


Kérdések és válaszok

Tedd fel az első kérdést!

Erről a tartalomról még senki nem kérdezett.


Értékelések

Írd meg az első hozzászólást!

Ezt a tartalmat még senki sem kommentelte.


A többiek fényképei


Állapot
nyitva
Nehézség
közepes
Hossz
19,1 km
Időtartam
5:46 óra
Szint +
648 m
Szint -
613 m
Tömegközlekedéssel elérhető Egyirányú túra Szakaszosan teljesíthető túra Szép kilátás Evés-ivás lehetőség Kulturális/történelmi értékek Földtani érdekességek Növénytani érdekességek Állattani érdekességek Hegyi vasút, kötélpálya megállóhely Egészséges környezet

Statisztika

: óra
 km
 m
 m
Legmagasabb pont
 m
Legalacsonyabb pont
 m
Szintprofil megjelenítése Szintprofil elrejtése
Nagyításhoz vagy kicsinyítéshez húzd össze a nyilakat!