Magyar Természetjáró Szövetség weboldalai MTSZ MTSZ térképportál Turista Magazin TuristaShop TEKA-kártya Kéktúra Gerecse50 A kéktúrázás napja
Túra tervezése ide A túra másolása
Gyalogtúra ajánlott túra

Cuha-kör Csesznekről

· 20 értékelés · Gyalogtúra · Bakonyvidék · nyitva
A tartalmat készítette:
Magyar Természetjáró Szövetség igazolt partner  A felfedezők választása 
  • A Cuha patak
    A Cuha patak
    Fénykép: Dömsödi Áron, Magyar Természetjáró Szövetség
A hírneves Cuha-völgy legszebb szakaszára látogat körtúránk, mely Csesznekről kínál sportos, egész napos kikapcsolódást. Végigjárásával felfedezhetőek a Cuha-patak sziklái, gázlói és a szokatlan vonalvezetésű vasútvonal viaduktjai.
nyitva
könnyű
Hossz 13,6 km
4:05 óra
426 m
426 m
390 m
257 m

A Bakony legvonzóbb látványosságai sziklás szurdokai, melyek közül hosszával, impozáns méreteivel, formakincsével és kiépítettségével kitűnik a Cuha-patak völgyének középső szakasza. A rohanó vízfolyásokkal, gázlókkal, fejünk fölé tornyosuló, mohos mészkő- és dolomitormokkal ékesített, hűs szurdokvölgyet az ország legkülönlegesebb vasútvonalának viaduktjai, támfalai és alagútjai is színesítik.

A mészkő és dolomit fennsíkjára érkező patak hordalékával lassan egyre mélyebbre fűrészelte magát - egy olyan völgyben, melynek helyét részben egy szerkezeti árok jelölte ki. A szurdok oldalában kőfülkék és barlangok nyílnak, alján sétaút, oldalában, néhol a turisták feje fölött vasúti sínek kanyarognak. A sebes és bővizű Cuha festői áttörése a látható formák, a táj hangulata és kiépítettsége okán egyedi kirándulóhelye az országnak. Itt kivételesen sokrétű kínálat és jó infrastruktúra szolgálja az ökoturizmust: a völgy alján sétány és tanösvény fut végig, számos turistajelzés tárja fel az erdőséget, vasalt mászóutak hívnak a sziklákra. Mindezek kapujában, Vinyén pedig a szálláskínálat és az étkezési lehetőségek is adottak. Ráadásul a helyszín tömegközlekedéssel is jól megközelíthető (egy páratlanul látványos vasútvonalon).

A szerző tippje

  • A Vinye és Csesznek közti S jelzés egy ponton szántó sarkához ér; itt elvesznek a felfestett jelek. A turistaút bozótos, nehezen járható, bosszantó ösvényen vezet tovább, amit nem tanácsos végigjárni. Ellenben a szántó szélén vezető földút kényelmes alternatíva, válasszuk ezt! A szántó túlfelén jobbra kanyarodva perceken belül visszacsatlakozunk a S jelzésbe, ami innentől már a dűlőutat követi. A leíráshoz tartozó, letölthető GPX-track praktikus okokból a jelzést elhagyva, a szántó szélén vezet - követéséhez a Természetjáró app ajánlott.
  • A túra elsősorban azok számára ajánl kellemesen sportos, félnapos időtöltést, akik Cseszneken töltenek néhány napot. A közeli Cuha-szurdok a Bakony ékessége; meglátogatása maradandó élmény. A túra a szurdok legszebb - jól kiépített, semmilyen különleges felszerelést nem igénylő - részét járja végig, és a legrövidebb megközelítési és elhagyási lehetőségeket használja.
  • Az út kétharmadánál, Vinyén büfé és étterem kínál felfrissülési lehetőséget.
  • A Cuha-völgyben vasalt mászóutak (via ferraták) működnek. Ha van időnk és felszerelésünk (bérlésről a linkeknél megadott honlapon lehet informálódni), ezekkel is kiegészíthető a túra.
  • A túrának több lehetséges kezdő- és végpontja is van: Porva-Csesznek vasútállomása, vagy Vinye telepe.
  • A Cuha áradásai idején a szurdok gázlói járhatatlanná válhatnak, ez meghiúsíthatja a túrát.
  • Cseszneken nem nagy kitérő a Kőmosó-szurdok felkeresése, ha a túra végén még lenne 1 óránk rá, semmiképp se hagyjuk ki!
Dömsödi Áron profilképe
Szerző
Dömsödi Áron 
frissítve: 2021-04-14
Nehézség
könnyű
Technika
Állóképesség
Élmény
Táj
Legmagasabb pont
390 m
Legalacsonyabb pont
257 m
Ajánlott időszak
jan.
febr.
márc.
ápr.
máj.
jún.
júl.
aug.
szept.
okt.
nov.
dec.

Úttípusok

Szintprofil megjelenítése

Biztonsági előírások

  • A Cuha bővizű patak, gázlóin esős időszak vagy hóolvadás után, esetleg a téli hótakaró alatt nem könnyű az átkelés - időnként pedig egyenesen lehetetlen. Túránk tervezésekor ezt is vegyük figyelembe!

Hasznos linkek és ötletek

Kezdőpont

Csesznek, Suttony buszmegálló (284 m)
Koordináták:
DD
47.353803, 17.873441
DMS
47°21'13.7"N 17°52'24.4"E
UTM
33T 717001 5248486
w3w 
///felnevelt.dolgozik.sajtó

Végpont

Csesznek, Suttony buszmegálló

Útleírás

Itiner

  • A suttonyi buszmegállótól a Z jelzésen indulunk útnak a faluval ellentétes irányban.
  • Áttérünk a S jelzés bal oldali ágára, amit egészen a Cuha-völgyig követünk.
  • A Cuha-völgyben jobbra fordulunk a P jelzésre, amin Vinyéig gyalogolunk.
  • Vinyétől a S jelzésen indulunk Csesznek felé.
  • Az út végén ismerős szakaszon, a Z jelzésen érkezünk a felüljáróhoz, ahol a buszmegálló van.

A túráról részletesen

Át a Cuha-völgybe

Cseszneknek hátat fordítva, a Z után a S jelzésen kezdünk kapaszkodni a kis platók közti völgyben, hogy a Cuha-patak irányába eredjünk. A Bakony medencéiben szétteregetett poranyag eleme, a lösz a jégkorszaki szelek hírmondója. Egy alagútszerű löszmélyút-szakasz után érintjük a fatelepet, majd élesen balra elhagyva az erdei utat a sűrűbe fordít a jelzés. Az emelkedő nem tartogat különösebb izgalmakat. Villanyvezeték alá szegődünk, és sűrű, marasztaló bozót kísér mindkét oldalon - nyáron itt jól jön a hosszúnadrág a derékig érő csalán miatt. Szerencsére a fatelep után 1 km-rel megérkezünk a nyeregpontba, ahonnan kis kitérő Károlyháza, az egykori vadász-, mai erdei vendégház.

Jobbra a szálbükkös hívogat, de a jelzés lefelé indul a villanyvezeték kietlen pásztáján. Néhol röviden belesünk az erdőbe, mélyutakon keresztezünk egy elegyes fenyvesfoltot, majd alaposan megritkított bükkös sarkát érintjük. Végül fiatalos takarásában érjük el a Cuha-völgy sétányát. Itt még egyáltalán nem mutatja látványos arcát a völgy, a hordalékát kerülgető, azaz meanderező patakot széles, vizenyős rétek szegélyezik. Jobbra, a P jelzésen kell Vinye felé indulnunk.

A Cuha-patak mentén

Szép erdei sétányon gyalogolunk, hangulatos utunk még nem is sejteti a ránk váró tájképi izgalmakat. A ligetes, tisztásokkal szaggatott erdő egyre jobban záródik, sötét lombtetője alatt egyszer csak a patak gázlója teszi próbára ügyességünket. (Ezeken a pontokon áradás idején visszafordulásra is kényszerülhetünk.) Ahogy haladunk egyre lejjebb, látványosan megnő a mederben heverő sziklák sűrűsége, és a völgy is szűkül. A Cuha a szláv eredetű „szuha" szó változata, jelentése száraz - utalva ezzel a nyáron kiszáradó, vagy alacsony vízhozamú patak egyik jellemző tulajdonságára. Újabb gázlók után átkelünk a vasúti sínek alatt (melyek éppen egy alagútból bújnak elő), és a vízfolyás mellé szorulunk. A tanösvény tábláit olvasva részletes információkat szerezhetünk a terület sajátosságairól.

A szurdok

Ha átkelünk a patakon, hogy a sínek közeléből körbenézzünk, kis kőbányák üregei foltozzák a sziklásodó hegyoldalt - anyagukat vörös, vasas bemosódások színezik. A turistaút eléri a szurdokot, összezárnak a falak, jobboldalt hangosan zúg a bukdácsoló, utat kereső patakvíz. A gázlókat 2021-ben „tipegőkkel”, azaz a mederben rögzített kövekkel tették biztonságosabban járhatóvá. A túloldalon érdekes műtárgy tűnik fel a lejtőn a zöld lombfüggöny túloldalán: a „félalagútnak" tűnő, lejtő felőli oldalán lyukas cső az ország egyetlen omlásvédő boltozata, egy a cuha-völgyi vasútvonal bravúros mérnöki megoldásainak sorából. A magasban zord dolomitszirtek bújnak elő a növényzet takarásából, amikor a víz (és vele a turistaút) nagy hurokkal kerüli a sziklakiszögelléseket.

A vasútvonal

A kanyar túlvégén az alagútból előtűnő sínek magas viadukton keresztezik a patakot. A híd fehér mészkőből rakott pillérei alatt sétálunk tovább. A cuha-völgyi vasútvonal a 19. század vége óta működik, amikor a Budapest-központú, sugaras szerkezetű hálózaton a mellékvonalak építése is megkezdődött. A pálya Dombóvárt kötötte össze Győrrel, és a sziklás, szűk hegyi környezet miatt kiemelkedő műszaki teljesítményt követelt a mérnököktől. A kihívások nehézségét jelzi, hogy egyikük, Gubányi Károly az itt szerzett tapasztalatok birtokában néhány évvel később a transzbajkáli vasút mandzsúriai szakaszának építési munkáit irányíthatta. A pálya elkészültéhez számos robbantással alakították át annak közvetlen környezetét, alagutakat fúrtak, hidakat, viaduktokat emeltek. A vonal kissé leromlott állapotban (és természetesen több felújításon átesve) ellenállt a szeszélyes patak időszakos tombolásának, az aláhulló köveknek, és bár csekély (főleg turisztikai célú) forgalma miatt egyszer már bezárásra ítélték, megoldásai és környezete miatt ma ipari műemlék.

Hűs szurdokút

A következő kanyar után esőbeálló és pihenőhely ad lehetőséget a felfrissülésre, mellette a patak egyik partján masszív sziklafalat ostromol - fölnézve felfedezhetjük a mészkő vastag padjait. Gázlót gázló követ, a szurdok leghangulatosabb, és érezhetően hűvös részén járunk: a vízfolyás lehúzza a hőmérsékletet, a nehéz, hideg levegő beszorul a szűk völgybe. Varázslatos, sziklagörgeteges szakaszon járunk, a nap csak ritkán, hosszú pásztákban színezi meg a lombokat. Szerencsére a 19. század végén beton helyett még a helybéli mészkőből építkeztek, ezért a vasút hosszú támfalait szépen elrejti az életterét megtaláló, sötét mohalepel. A vadregényes szurdok sétánya néhányszor még keresztezi a patakot, végül egy kiszélesedő ponton pihenő jelzi a cuha-völgyi turistaút végét. Mindegy, hogy maradunk a jelzésen, vagy átkelünk a patakon (a vízbe gázolva vagy egy kis hidacskát igénybe véve), perceken belül Vinye erdei telepén találjuk magunkat.

Vinye

A széles tisztás a turistautak csomópontja; számos szálláslehetőség kínálja az erdei időtöltés lehetőségét. Egy időben az Esterházy család birtoka volt, erre azonban ma már semmi sem emlékeztet - azon ritka helyeink egyike, ahol láthatóan az erdő nyugalmát kereső turizmus a meghatározó. Vinyét a S jelzésű turistaúton hagyjuk el keleti irányban, rövidesen mellőzzük a Kőpince-barlang 14 méter hosszú üregét - a kemény mészkőből az erózió kipusztította a puhább, betelepült kőzeteket, így keletkezett a kis járat. Fölfelé egy víz oldotta kürtő tör a felszínre.

Vissza Csesznekre

Utunk jellegtelen, szétzilált erdőfoltokon át emelkedik, majd éles balkanyar után kijut egy tágas szántó szélére. A jelzés itt lényegében elvész - valójában egy bozótos, benövényesült sávra tér, melyet kihívás megtalálni, és bosszantó végigjárni. Érdemes inkább a szántó széli földutat követni, a túlvégén derékszögben jobbra fordulni, így visszajutunk a turistaút - már járható - szakaszára. Hosszan hullámoznak a bakonyi lankák, az erdős hátak alatt művelt területek mozaikja foglalja el a fennsíki terepet.

Az utolsó kilométereket ismét erdőben tesszük meg: szép, középkorú szálbükkös peremén vezet a Dornyay Béláról, a Bakony első turistakalauzának szerzőjéről elnevezett turistaút. A hosszas vándorlás végén visszacsatlakozunk a Z jelzésbe, melynek bal ágán, a már ismerős löszmélyúton leereszkedhetünk a suttonyi buszmegállóhoz.

Tömegközlekedéssel

Tömegközlekedéssel elérhető

  • A túrát a Csesznek, Suttony buszmegállóból tudjuk indítani.
  • A körtúrát a Porva-Csesznek vasúti megállóhelyen is kezdhetjük, ill. végezhetjük.
  • Szintén ideális kezdő- és végpont Vinye vasúti megállóhelye.
  • Vinyét a Vinye, vasútállomás buszmegállón keresztül is elérhetjük.

Megközelítés

  • A túra kezdő- és végpontja az autóút mellett lelépcsőzve, az aluljáró erdő felőli részén található. A turistaút innen indul.
  • Ha a Porva-Csesznek vasútállomásról startolnánk, a túrába úgy tudunk becsatlakozni, hogy az állomásépület mögött hídon átkelve balra fordulunk a P jelzésre, amely mintegy 5-10 perc alatt rávezet a nyomvonalra.
  • Vinyéről indulva a síneken kell átkelni, és a S jeleket követve máris a turistaúton vagyunk.

Parkolás

  • Cseszneken a vár alatt találunk parkolót, innen a Z jelzésen közelíthető meg a túra kezdőpontja kb. 10-15 perc sétával.
  • Vinyén a vasútállomás mellett találni parkolót.

Koordináták

DD
47.353803, 17.873441
DMS
47°21'13.7"N 17°52'24.4"E
UTM
33T 717001 5248486
w3w 
///felnevelt.dolgozik.sajtó
Navigáció Google Térképpel

A szerző által ajánlott kiadványok:

  • Bakony turistakalauz

A szerző által javasolt térképek:

A régióról szóló kiadványok:

Mutass többet!

Felszerelés

Alapvető túrafelszerelés: bejáratott túracipő, az évszaknak megfelelő öltözet, ivóvíz, élelem. A navigáláshoz Természetjáró app.


Kérdések és válaszok

Nagy Gábor profilképe
Nagy Gábor kérdése · 2022-10-31 · Közösség
Gábor Hegedűs kérdése · 2021-09-01 · Közösség
Sziasztok! Volt valaki mostnában ezen a túrán? Járható az útvonal?
Mutass többet!
Szabó István válasza · 2021-09-01 · Közösség
Szia! Kb. 3 hete voltunk, abszolút könnyen járható volt.
Még 1 hozzászólás
Szászi Kati kérdése · 2021-06-27 · Közösség
Kedves Túratársak! Járható e most a Cuha szurdok?
Mutass többet!
Szászi Kati válasza · 2021-06-30 · Közösség
Persze! Végigjártuk!

Értékelések

4,5
(20)
Nagy Gábor profilképe
Nagy Gábor
2022-10-31 · Közösség
Szaladós László
2022-10-12 · Közösség
Mikor voltál a túrán? 2022-07-16
agent k
2022-09-09 · Közösség
A Cuha patak völgye csillagos ötös. Viszont az oda és onnan elvezető út katasztrófális. Mellmagasságig érő csalánban és szederben kell haladni. Beérve a völgybe úgy gondoltuk mégis megérte az út. Vinye után az út meredek kaptatóba kezd. Az innen letöltött nyomvonalhoz nem tudtunk igazodni, mert ott nincs út. Kis bolyongás után meglett a meredek, túristaútnak nem nevezhető csapás ahol újból mellmagasságig érő szederben és csalánban mentünk előre. Ahogy a leírásban is olvasható, ez után a mezőn kell menni, mert a túraút járhatatlan. Az egész vonalvezetésre jellemző, hogy eléggé gyérek a jelzések, több helyen csak sejteni lehet, hogy a jobb vagy bal oldali elágazást kell választani. A túra látnivalókban nem bővelkedik, kissé az az érzésem, hogy a 14 km-ből 10km csak azért került bele, hogy Csesznekről lehessen indulni és oda visszatérni. Egyszerűbb lett volna Vinyéről elgyalogolni a völgy kezdetéig és vissza. Szebb is lett volna és nem árnyékolja be az a tudat, hogy tök feleslegesen mentünk ennyit, hiszen maga a látnivaló csak 4km. Tényleg a többi egyszerűen csak töltelék. Nincs benne semmi élvezeti faktor.
Mutass többet!
Mikor voltál a túrán? 2022-09-09
Az összes értékelés mutatása

A közösség fényképei

+ 75

Állapot
nyitva
Értékelés
Nehézség
könnyű
Hossz
13,6 km
Időtartam
4:05 óra
Szintemelkedés
426 m
Szintcsökkenés
426 m
Legmagasabb pont
390 m
Legalacsonyabb pont
257 m
Tömegközlekedéssel elérhető Körtúra Szakaszosan teljesíthető túra Evés-ivás lehetőség Földtani érdekességek Növénytani érdekességek Tipp Egészséges környezet

Statisztika

  • Saját térkép
  • Tartalmak
  • mutasd a képeket képek elrejtése
Funkciók
2D 3D
Utak és térképek
  • 3 Útpontok
  • 3 Útpontok
Hossz  km
Időtartam : óra
Szintemelkedés  m
Szintcsökkenés  m
Legmagasabb pont  m
Legalacsonyabb pont  m
Nagyításhoz vagy kicsinyítéshez húzd össze a nyilakat!
Logo hm Logo agrar Logo bethlen Logo mol Logo otp