Cuha-kör Csesznekről
A Bakony legvonzóbb látványosságai sziklás szurdokai, melyek közül hosszával, impozáns méreteivel, formakincsével és kiépítettségével kitűnik a Cuha-patak völgyének középső szakasza. A rohanó vízfolyásokkal, gázlókkal, fejünk fölé tornyosuló, mohos mészkő- és dolomitormokkal ékesített, hűs szurdokvölgyet az ország legkülönlegesebb vasútvonalának viaduktjai, támfalai és alagútjai is színesítik.
A mészkő és dolomit fennsíkjára érkező patak hordalékával lassan egyre mélyebbre fűrészelte magát - egy olyan völgyben, melynek helyét részben egy szerkezeti árok jelölte ki. A szurdok oldalában kőfülkék és barlangok nyílnak, alján sétaút, oldalában, néhol a turisták feje fölött vasúti sínek kanyarognak. A sebes és bővizű Cuha festői áttörése a látható formák, a táj hangulata és kiépítettsége okán egyedi kirándulóhelye az országnak. Itt kivételesen sokrétű kínálat és jó infrastruktúra szolgálja az ökoturizmust: a völgy alján sétány és tanösvény fut végig, számos turistajelzés tárja fel az erdőséget, vasalt mászóutak hívnak a sziklákra. Mindezek kapujában, Vinyén pedig a szálláskínálat és az étkezési lehetőségek is adottak. Ráadásul a helyszín tömegközlekedéssel is jól megközelíthető (egy páratlanul látványos vasútvonalon).
A szerző tippje
- A Vinye és Csesznek közti S jelzés egy ponton szántó sarkához ér; itt elvesznek a felfestett jelek. A turistaút bozótos, nehezen járható, bosszantó ösvényen vezet tovább, amit nem tanácsos végigjárni. Ellenben a szántó szélén vezető földút kényelmes alternatíva, válasszuk ezt! A szántó túlfelén jobbra kanyarodva perceken belül visszacsatlakozunk a S jelzésbe, ami innentől már a dűlőutat követi. A leíráshoz tartozó, letölthető GPX-track praktikus okokból a jelzést elhagyva, a szántó szélén vezet - követéséhez a Természetjáró app ajánlott.
- A túra elsősorban azok számára ajánl kellemesen sportos, félnapos időtöltést, akik Cseszneken töltenek néhány napot. A közeli Cuha-szurdok a Bakony ékessége; meglátogatása maradandó élmény. A túra a szurdok legszebb - jól kiépített, semmilyen különleges felszerelést nem igénylő - részét járja végig, és a legrövidebb megközelítési és elhagyási lehetőségeket használja.
- Az út kétharmadánál, Vinyén büfé és étterem kínál felfrissülési lehetőséget.
- A Cuha-völgyben vasalt mászóutak (via ferraták) működnek. Ha van időnk és felszerelésünk (bérlésről a linkeknél megadott honlapon lehet informálódni), ezekkel is kiegészíthető a túra.
- A túrának több lehetséges kezdő- és végpontja is van: Porva-Csesznek vasútállomása, vagy Vinye telepe.
- A Cuha áradásai idején a szurdok gázlói járhatatlanná válhatnak, ez meghiúsíthatja a túrát.
- Cseszneken nem nagy kitérő a Kőmosó-szurdok felkeresése, ha a túra végén még lenne 1 óránk rá, semmiképp se hagyjuk ki!
Úttípusok
Szintprofil megjelenítéseBiztonsági előírások
- A Cuha bővizű patak, gázlóin esős időszak vagy hóolvadás után, esetleg a téli hótakaró alatt nem könnyű az átkelés - időnként pedig egyenesen lehetetlen. Túránk tervezésekor ezt is vegyük figyelembe!
Hasznos linkek és ötletek
- A cuha-völgyi vasalt mászóutakról itt találni információkat.
Kezdőpont
Végpont
Útleírás
Itiner
- A suttonyi buszmegállótól a Z jelzésen indulunk útnak a faluval ellentétes irányban.
- Áttérünk a S jelzés bal oldali ágára, amit egészen a Cuha-völgyig követünk.
- A Cuha-völgyben jobbra fordulunk a P jelzésre, amin Vinyéig gyalogolunk.
- Vinyétől a S jelzésen indulunk Csesznek felé.
- Az út végén ismerős szakaszon, a Z jelzésen érkezünk a felüljáróhoz, ahol a buszmegálló van.
A túráról részletesen
Át a Cuha-völgybe
Cseszneknek hátat fordítva, a Z után a S jelzésen kezdünk kapaszkodni a kis platók közti völgyben, hogy a Cuha-patak irányába eredjünk. A Bakony medencéiben szétteregetett poranyag eleme, a lösz a jégkorszaki szelek hírmondója. Egy alagútszerű löszmélyút-szakasz után érintjük a fatelepet, majd élesen balra elhagyva az erdei utat a sűrűbe fordít a jelzés. Az emelkedő nem tartogat különösebb izgalmakat. Villanyvezeték alá szegődünk, és sűrű, marasztaló bozót kísér mindkét oldalon - nyáron itt jól jön a hosszúnadrág a derékig érő csalán miatt. Szerencsére a fatelep után 1 km-rel megérkezünk a nyeregpontba, ahonnan kis kitérő Károlyháza, az egykori vadász-, mai erdei vendégház.
Jobbra a szálbükkös hívogat, de a jelzés lefelé indul a villanyvezeték kietlen pásztáján. Néhol röviden belesünk az erdőbe, mélyutakon keresztezünk egy elegyes fenyvesfoltot, majd alaposan megritkított bükkös sarkát érintjük. Végül fiatalos takarásában érjük el a Cuha-völgy sétányát. Itt még egyáltalán nem mutatja látványos arcát a völgy, a hordalékát kerülgető, azaz meanderező patakot széles, vizenyős rétek szegélyezik. Jobbra, a P jelzésen kell Vinye felé indulnunk.
A Cuha-patak mentén
Szép erdei sétányon gyalogolunk, hangulatos utunk még nem is sejteti a ránk váró tájképi izgalmakat. A ligetes, tisztásokkal szaggatott erdő egyre jobban záródik, sötét lombtetője alatt egyszer csak a patak gázlója teszi próbára ügyességünket. (Ezeken a pontokon áradás idején visszafordulásra is kényszerülhetünk.) Ahogy haladunk egyre lejjebb, látványosan megnő a mederben heverő sziklák sűrűsége, és a völgy is szűkül. A Cuha a szláv eredetű „szuha" szó változata, jelentése száraz - utalva ezzel a nyáron kiszáradó, vagy alacsony vízhozamú patak egyik jellemző tulajdonságára. Újabb gázlók után átkelünk a vasúti sínek alatt (melyek éppen egy alagútból bújnak elő), és a vízfolyás mellé szorulunk. A tanösvény tábláit olvasva részletes információkat szerezhetünk a terület sajátosságairól.
A szurdok
Ha átkelünk a patakon, hogy a sínek közeléből körbenézzünk, kis kőbányák üregei foltozzák a sziklásodó hegyoldalt - anyagukat vörös, vasas bemosódások színezik. A turistaút eléri a szurdokot, összezárnak a falak, jobboldalt hangosan zúg a bukdácsoló, utat kereső patakvíz. A gázlókat 2021-ben „tipegőkkel”, azaz a mederben rögzített kövekkel tették biztonságosabban járhatóvá. A túloldalon érdekes műtárgy tűnik fel a lejtőn a zöld lombfüggöny túloldalán: a „félalagútnak" tűnő, lejtő felőli oldalán lyukas cső az ország egyetlen omlásvédő boltozata, egy a cuha-völgyi vasútvonal bravúros mérnöki megoldásainak sorából. A magasban zord dolomitszirtek bújnak elő a növényzet takarásából, amikor a víz (és vele a turistaút) nagy hurokkal kerüli a sziklakiszögelléseket.
A vasútvonal
A kanyar túlvégén az alagútból előtűnő sínek magas viadukton keresztezik a patakot. A híd fehér mészkőből rakott pillérei alatt sétálunk tovább. A cuha-völgyi vasútvonal a 19. század vége óta működik, amikor a Budapest-központú, sugaras szerkezetű hálózaton a mellékvonalak építése is megkezdődött. A pálya Dombóvárt kötötte össze Győrrel, és a sziklás, szűk hegyi környezet miatt kiemelkedő műszaki teljesítményt követelt a mérnököktől. A kihívások nehézségét jelzi, hogy egyikük, Gubányi Károly az itt szerzett tapasztalatok birtokában néhány évvel később a transzbajkáli vasút mandzsúriai szakaszának építési munkáit irányíthatta. A pálya elkészültéhez számos robbantással alakították át annak közvetlen környezetét, alagutakat fúrtak, hidakat, viaduktokat emeltek. A vonal kissé leromlott állapotban (és természetesen több felújításon átesve) ellenállt a szeszélyes patak időszakos tombolásának, az aláhulló köveknek, és bár csekély (főleg turisztikai célú) forgalma miatt egyszer már bezárásra ítélték, megoldásai és környezete miatt ma ipari műemlék.
Hűs szurdokút
A következő kanyar után esőbeálló és pihenőhely ad lehetőséget a felfrissülésre, mellette a patak egyik partján masszív sziklafalat ostromol - fölnézve felfedezhetjük a mészkő vastag padjait. Gázlót gázló követ, a szurdok leghangulatosabb, és érezhetően hűvös részén járunk: a vízfolyás lehúzza a hőmérsékletet, a nehéz, hideg levegő beszorul a szűk völgybe. Varázslatos, sziklagörgeteges szakaszon járunk, a nap csak ritkán, hosszú pásztákban színezi meg a lombokat. Szerencsére a 19. század végén beton helyett még a helybéli mészkőből építkeztek, ezért a vasút hosszú támfalait szépen elrejti az életterét megtaláló, sötét mohalepel. A vadregényes szurdok sétánya néhányszor még keresztezi a patakot, végül egy kiszélesedő ponton pihenő jelzi a cuha-völgyi turistaút végét. Mindegy, hogy maradunk a jelzésen, vagy átkelünk a patakon (a vízbe gázolva vagy egy kis hidacskát igénybe véve), perceken belül Vinye erdei telepén találjuk magunkat.
Vinye
A széles tisztás a turistautak csomópontja; számos szálláslehetőség kínálja az erdei időtöltés lehetőségét. Egy időben az Esterházy család birtoka volt, erre azonban ma már semmi sem emlékeztet - azon ritka helyeink egyike, ahol láthatóan az erdő nyugalmát kereső turizmus a meghatározó. Vinyét a S jelzésű turistaúton hagyjuk el keleti irányban, rövidesen mellőzzük a Kőpince-barlang 14 méter hosszú üregét - a kemény mészkőből az erózió kipusztította a puhább, betelepült kőzeteket, így keletkezett a kis járat. Fölfelé egy víz oldotta kürtő tör a felszínre.
Vissza Csesznekre
Utunk jellegtelen, szétzilált erdőfoltokon át emelkedik, majd éles balkanyar után kijut egy tágas szántó szélére. A jelzés itt lényegében elvész - valójában egy bozótos, benövényesült sávra tér, melyet kihívás megtalálni, és bosszantó végigjárni. Érdemes inkább a szántó széli földutat követni, a túlvégén derékszögben jobbra fordulni, így visszajutunk a turistaút - már járható - szakaszára. Hosszan hullámoznak a bakonyi lankák, az erdős hátak alatt művelt területek mozaikja foglalja el a fennsíki terepet.
Az utolsó kilométereket ismét erdőben tesszük meg: szép, középkorú szálbükkös peremén vezet a Dornyay Béláról, a Bakony első turistakalauzának szerzőjéről elnevezett turistaút. A hosszas vándorlás végén visszacsatlakozunk a Z jelzésbe, melynek bal ágán, a már ismerős löszmélyúton leereszkedhetünk a suttonyi buszmegállóhoz.
Tömegközlekedéssel
Tömegközlekedéssel elérhető
- A túrát a Csesznek, Suttony buszmegállóból tudjuk indítani.
- A körtúrát a Porva-Csesznek vasúti megállóhelyen is kezdhetjük, ill. végezhetjük.
- Szintén ideális kezdő- és végpont Vinye vasúti megállóhelye.
- Vinyét a Vinye, vasútállomás buszmegállón keresztül is elérhetjük.
Megközelítés
- A túra kezdő- és végpontja az autóút mellett lelépcsőzve, az aluljáró erdő felőli részén található. A turistaút innen indul.
- Ha a Porva-Csesznek vasútállomásról startolnánk, a túrába úgy tudunk becsatlakozni, hogy az állomásépület mögött hídon átkelve balra fordulunk a P jelzésre, amely mintegy 5-10 perc alatt rávezet a nyomvonalra.
- Vinyéről indulva a síneken kell átkelni, és a S jeleket követve máris a turistaúton vagyunk.
Parkolás
- Cseszneken a vár alatt találunk parkolót, innen a Z jelzésen közelíthető meg a túra kezdőpontja kb. 10-15 perc sétával.
- Vinyén a vasútállomás mellett találni parkolót.
Koordináták
A szerző által ajánlott kiadványok:
- Bakony turistakalauz
A szerző által javasolt térképek:
- Bármely Bakony-turistatérkép
- A Cartographia Bakony (Észak) c. térképe ábrázolja a területet.
A régióról szóló kiadványok:
Felszerelés
Alapvető túrafelszerelés: bejáratott túracipő, az évszaknak megfelelő öltözet, ivóvíz, élelem. A navigáláshoz Természetjáró app.
Statisztika
- 3 Útpontok
- 3 Útpontok
Kérdések és válaszok
Értékelések
A közösség fényképei