Magyar Természetjáró Szövetség weboldalai MTSZ Turista Magazin TuristaShop TEKA-kártya Kéktúra Galyatető Turistacentrum Gerecse50 A kéktúrázás napja
nyelv kiválasztása
Megosztás
Megjelölés
Nyomtatás
GPX
KML
Túra tervezése ide A túra másolása
Beágyazás
Kalóriaszámláló
Gyalogtúra

A vasfüggöny és katonái nyomában

Gyalogtúra · Soproni-hegység · nyitva
A tartalmat készítette:
Magyar Természetjáró Szövetség igazolt partner  A felfedezők választása 
  • A mucki vörösfenyvesben itt fordulunk jobbra
    / A mucki vörösfenyvesben itt fordulunk jobbra
    Fénykép: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Letermelt terület turistajelzésekkel a mucki erdőben
    Fénykép: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Jobbra haladunk tovább a sífutóúton
    Fénykép: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Napfényes út a mucki erdőben
    Fénykép: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A magaslesnél déli irányba haladunk tovább
    Fénykép: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Út a vörösfenyvesen át a mucki erdőben
    Fénykép: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
m 800 700 600 500 3,0 2,5 2,0 1,5 1,0 0,5 km

Könnyű és rövid, ám történelmi kalandokkal teli körséta az egész családnak, hogy felfedezzük az egykori műszaki határzár és az azt őrzők emlékeit.
nyitva
könnyű
3,3 km
1:00 óra
98 m
98 m
A volt mucki határőrlaktanya fontos szerepet játszott az egykori vasfüggöny helyi szakaszának őrzésében. A Muck-ház helyén a közeljövőben több épületből álló komplexum kialakítását tervezik. A majdani Erdő Háza Ökoturisztikai Látogatóközponttól induló családi túra egy kis szeletet jár be a környék erdőségeiből. Kisgyerekekkel is bátran nekivághatunk, mivel a teljes kör hossza mindössze 3,3 km, szintemelkedése gyakorlatilag nincs. Az útvonal egy parkerdő jellegű kocsánytalan tölgyesen és gyantaillatú vörösfenyvesen keresztül halad - emellett az erdő születésébe is bepillanthatunk egy kefesűrű tölgyújulat mellett sétálva.

A szerző tippje

A P jelzésen balra fordulva az államhatáron álló magasfigyelőhöz jutunk.

Dr. Szentes Szilárd profilképe
Szerző
Dr. Szentes Szilárd
frissítve: 2020-08-07

Nehézség
könnyű
Technika
Állóképesség
Élmény
Táj
Legmagasabb pont
517 m
Legalacsonyabb pont
477 m
Ajánlott időszak
jan.
febr.
márc.
ápr.
máj.
jún.
júl.
aug.
szept.
okt.
nov.
dec.

Kezdés

Sopron, Muck-ház (509 m)
Koordináták:
DD (Tizedes fokok)
47.649976, 16.526592
DMS (Fokok, fokpercek és fokmásodpercek)
47°38'59.9"N 16°31'35.7"E
UTM (Univerzális Transzverzális Mercator)
33T 614643 5278526
w3w (what3words) 
///tepsik.magazinok.hattyú

Végpont

Sopron, Muck-ház

Útleírás

 Itiner  

  • A Muck-ház épületétől északkelet felé indulunk a K jelzésű Récényi úton.
  • 100 m múlva jobbra fordulunk a Z jelzésre.
  • A vadkerítés sarkánál ismét jobbra kanyarodunk egy jelzetlen szakaszra.
  • A Z (és P) jelzésen északnyugat felé fordulunk.
  • 200 m múlva, a mucki parkolót érintve, balra fordulva a K jelzés is csatlakozik hozzánk.
  • 400 m múlva jobbra, ismét jelzetlen útra térünk.
  • A nagy kereszteződésben jobbra fordulunk a Z jelzésre, ami az egykori műszaki határzár nyomvonalán halad.
  • Az aszfaltos út kereszteződésében a K jelzésen jobbra fordulva érünk vissza a kiindulási pontunkra.

A túráról részletesen

Muck

A németes hangzású Muck helynév a „soproni erdők atyja” néven is ismert, a cseh Szudéta-vidékről származó Muck Endrére emlékezik, aki 1874-ben sikerrel pályázta meg Sopron város erdőgondnoki állását. A város 7000 holdnyi erdőbirtokán addig főleg sarjaztatással újították fel az erdőket, ami így csak tüzelőnek használható faanyagot adott. Muck 1886-ban elkészítette a soproni erdők első üzemtervét, ami a rendszeres erdőgazdálkodás alapjává vált. A Várhelyen és a Kecske-patak mentén már 1881-ben fenyőtelepítésbe kezdett, amivel egy majdani egészséges, hosszabb vágásfordulót megélő tölgy- és bükkállománynak kívánta előkészíteni a termőhelyet. Telepítései korát meghaladó méretűek voltak, így például 1910-ben közel 400 000 csemetét telepítettek, és mellette 80 kg jegenyefenyőmagot is elvetettek. 35 évnyi erdőtiszti szolgálata alatt a sarjerdőket fokozatosan szálerdővé alakította, miközben az addigi 15-20 éves vágásfordulót 40, majd 60 évre növelte.

Hivatása mellett meghatározó szerepe volt a Soproni Városszépítő Egyesület és a Dunántúli Turista Egyesületnek a város környékének bejárhatóságát célzó törekvéseiben. Munkásságának köszönhetően 1906-ra már 335 km jelzett turistaút hálózta be a Soproni-hegységet. Elkészítette annak turistatérképeit, amiket a Romwalter Károly megbízásából készített „Illustrierter Führer durch Oedenburg und seine Umgebungen” című (első) soproni útikalauz mellékleteként adtak közre. Tagja volt a Lövér-bizottságnak, és szervezte a Villa sor nyaralótelepét.

Az egykor itt álló mucki határőr laktanya helyén 2021-ben készül el a tervek szerint az Erdő Háza Ökoturisztikai Látogatóközpont, ahol egy állatsimogató is várja majd a gyerekeket.

A vasfüggöny mentén

Az épületektől északkelet felé indulunk a Récényi úton a K jelzésen. Hamarosan, mintegy 100 m múlva jobbra fordulunk az egykori műszaki határzár nyomvonalán haladó Z jelzésre.

A vasfüggöny kialakulása 1945-1948 közé tehető; ettől kezdve évtizedeken át hermetikusan elzárta Nyugat-Európától a tőle keletre élőket. A műszaki zár- és erődrendszer mellett felállították az előbb határvadász-, majd határőrszervezeteket, a nyugati és a déli határszakaszt pedig átfogóan lezárták. 1950 végére az osztrák és a jugoszláv határszakaszon már 1000 km drótakadályt építettek ki, melyből 871 km-t aknásítottak is. A védelmi munkák összköltsége közel 7 milliárd forint volt.

1955 októbere és 1956 október 20-a között a nemzetközi feszültség csökkenésére megtörtént a nyugati határszakasz mentesítése; az október 23.-ai forradalom után azonban a lehetséges fegyveres konfliktus Ausztria felé helyeződött át, így 1957-ben újra elrendelték az országhatár ezen részének lezárását. A 282 km új típusú drótakadály mellé több mint 1 millió aknát telepítettek. A következő ütemben 1970-ig történt az SZ-100 elektromos jelzőrendszerre (EJR) való átállás, ami a biztonság növelése mellett is fokozta az állomány leterheltségét, mert műszaki-technikai hibákra és állatok okozta jelzésekre is reagált.

Végül a határőrség országos parancsnoka 1989. március 19-én előterjesztette a jelzőberendezés lebontását; április 18-án meg is kezdték a munkálatokat, így a vonatkozó kormányhatározat megjelenésekor már 150 km-nyi szakaszon meg is történt a felszámolás. A határőrség a Belügyminisztérium tervéhez képest egy évvel korábban, 1989 augusztusára véglegesen lebontotta a vasfüggönyt. 

Vissza a mucki parkolóhoz

A széles, sorompóval lezárt úton a vadkerítés sarkáig egyenesen megyünk, majd jobbra fordulunk a jelzetlen keréknyomokon. Az újulat mellett a következő kereszteződésig egyenesen megyünk tovább, majd kb. 20 méterre egy kissé benőtt úton (sífutóút) jobbra fordulunk. A gyepes aljú kocsánytalan tölgyesben könnyű a haladás, a park jellegű rész után egy vörösfenyveshez érünk, majd egy üdébb kis mélyedés következik, ahol a környező fák alagútszerűen borulnak az út fölé, fejlett gyepszintjében pedig egy-egy csalán is megcsiklandozhatja a lábunkat.

A 8-as felső köre

Hamarosan elérjük az együtt haladó Z és P jelzést, amin északnyugat felé fordulunk. Kb. 200 m múlva érintjük a mucki parkolót, majd balra fordulunk - itt a K jelzés is csatlakozik hozzánk. Tarvágott rész mellett indulunk tovább a széles, kavicsos úton, ahol az eddigi erdőt egy vörösfenyves váltja fel. Ennek a lombhullató, soktűs fenyő fajnak kora tavasszal piros nőivarú virágzatai nyújtanak különlegesen szép látványt, ősszel pedig sárguló lombja.

Mintegy 400 m múlva egy nagy kanyar előtt jobbra kell térnünk. Legyünk figyelmesek, mivel jelzetlen szakaszról van szó, ne vétsük el! Széles, füves, jól karbantartott nyiladékon indulunk tovább, majd egy kisebb emelkedőn elegyes fenyvesen át egy kereszteződéshez érünk, ahol jobbra fordulunk a Z jelzésre. A hosszú, széles nyílegyenes úton az erdőt szegélyező mocsári aszatok mellett haladva érjük el a Récényi utat, amin jobbra kanyarodva, ismét a K jelzéshez csatlakozva érünk vissza a kiindulópontunkhoz.

Tipp


Minden tájékoztatás a védett területekről

Tömegközlekedéssel

Figyelem! A túra kiindulópontja tömegközlekedéssel nem közelíthető meg, csak hosszabb gyaloglással egybekötve!

  • A túra kezdőpontjához legközelebb a Görbehalom, Fehér híd nevű buszmegálló esik, ahova a soproni helyi járat 3 és 3Y jelű járművein utazhatunk.

Megközelítés

  • A buszmegállóból északkeleti irányba indulva teszünk néhány lépést a Brennbergi úton a S jeleken, majd rögtön jobbra térünk a K jelzésre, ami 4,3 km sétával a kezdőponthoz kalauzol bennünket.

Autóval

  • A helyszínt autóval Sopron felől a Récényi úton érjük el.
  • A kiindulóponton a KRESZ szabályainak megfelelően most is ingyenesen parkolhatunk, de a közeljövőben (2021-ben) parkoló építését is tervezik a helyszínen.

Koordináták

DD (Tizedes fokok)
47.649976, 16.526592
DMS (Fokok, fokpercek és fokmásodpercek)
47°38'59.9"N 16°31'35.7"E
UTM (Univerzális Transzverzális Mercator)
33T 614643 5278526
w3w (what3words) 
///tepsik.magazinok.hattyú
Navigáció Google Térképpel

A szerző által javasolt térképek:

Soproni-hegység turistatérkép

A régióról szóló kiadványok:

Mutass többet!

Felszerelés

  • Alapvető túrafelszerelés: kényelmes cipő, az évszaknak megfelelő öltözet, ivóvíz, élelem.
  • A navigáláshoz TERMÉSZETJÁRÓ APP

Kérdések és válaszok

Tedd fel az első kérdést!

Erről a tartalomról még senki nem kérdezett.


értékelések száma

Írd meg az első hozzászólást!

Még nem szólt hozzá eddig senki.

Profilkép

A többiek fényképei


Állapot
nyitva
Nehézség
könnyű
Hossz
3,3 km
Időtartam
1:00óra
Szintemelkedés
98 m
Szintcsökkenés
98 m
Körtúra Evés-ivás lehetőség Család- és gyerekbarát Kulturális/történelmi értékek Növénytani érdekességek Állattani érdekességek Tipp Egészséges környezet

Statisztika

  • 2D 3D
  • Tartalmak
  • mutasd a képeket képek elrejtése
: óra
 km
 m
 m
 m
 m
Nagyításhoz vagy kicsinyítéshez húzd össze a nyilakat!
Logo emmi Logo agrar Logo mol Logo otp