A Tokaji-hegy erdei ösvényein
Maga a tény is érdekes, hogy miért pont itt, a vulkáni vonulatok végpontjánál találkozik az Kárpátok északkeleti szegletének két nagy folyója, a Tisza és a Bodrog. A Tokaj-Eperjesi-hegylánc hozzávetőleg száz kilométer hosszan sorakozó ívének a Tokaji-hegy a felszínen lévő legfiatalabb tagja. Tömegével a hegy az egész aljzatot besüllyesztette, így környezetének legmélyebb pontjával vonzza magához a Bodrogot és a Tiszát. Ezért aztán e folyók Tokajnál még egyszer, utoljára körbeölelik szülőanyjuk, a Kárpátok „lábujját".
Az Alföld és a hegyvidék találkozási pontján több melegkedvelő növény- és állatkülönlegességnek adnak otthont a hegy napsütötte lejtői. Közel húsz orchideafaj, valamint számos védett virág él itt: leánykökörcsin, tavaszi hérics, apró nőszirom virít a felhagyott szőlők helyén elvadult réteken. A gyapjas őszirózsa egyedül itt fordul elő hazánkban. Rengeteg gólyának nyújt táplálékot a gazdag mocsárvilág közelsége - ők a hegy körül fészkelnek, és a fokozottan védett fekete gólya is jelen van a a területen. A bányák falán költ legnagyobb bagolyfélénk, az uhu, míg a rengeteg löszfal gyurgyalagtelepeket rejt.
Tokaj történelme is rendkívül gazdag és mozgalmas, pusztulással és felvirágzással teli. Itt kelt át Batu kán tatár hada; a császári seregek többször feldúlták, felgyújtották a települést, sanyargatták lakosságát. Ennek ellenére történelmünk számos nagy alakjának életútja fonódott össze a bor városával. Tokajban választották királlyá Szapolyait, majd a Báthoriak, Bethlen, Bocskai, később Thököly és a Rákócziak alatt vált erőssé és híressé a város.
Tokaj a fénykorát a 16.-17. században élte, amikor a török elől menekülő, kiterjedt kereskedelmi hálózattal rendelkező görög kereskedők szállították a helyi bort Észak- és Nyugat-Európába. Közel egy évszázadon keresztül az orosz cári udvarnak is volt itt borfelvásárló bizottsága. A tokaji aszúra használt „királyok bora, borok királya” megnevezés XIV. Lajos francia király udvarából származik. A Habsburgok később elűzték a görög kereskedőket, akiknek helyét a zsidók vették át. A II. világháború végén deportált zsidó közösség a város akkori lakosságának ötödét tette ki.
A belvárosban e sokszínű népesség épületeit a letűnt fénykornak megfelelő ornamentika díszeiben láthatjuk. Jellegzetes hegyaljai kőkapuk, copf stílusú házak, az összes megtalálható felekezet temploma, kúriák, kastélyok, a borméréseket és foglalkozásokat hirdető cégérek, szobrok és emlékművek sorakoznak a belvárosban – lépten-nyomon a történelem jegyeibe botlunk.
A szerző tippje
-
Ha hosszabb időt kívánunk eltölteni a városban a helyi gasztronómia és történelem megismerésével, akkor érdemes a túrát az ellentétes irányba bejárni, és az Aranyos-árkon egyből Tokaj belvárosába tartani, ahol a templomok, múzeumok és természetesen a leghíresebb pincék és éttermek is találhatók.
-
A túra elején vagy végén érdemes a hídfő feletti Finánc-dombi kilátóba felsétálni a Taverna mögötti lépcsősoron. Innen látjuk legszebben a Tisza és a Bodrog összefolyását és az Erzsébet királyné Tisza-hidat.
-
Ha Tokajban járunk, kihagyhatatlan a borkóstolás és a tiszai halászlé. A leghangulatosabb, ha valamelyik pincében kóstolunk. Igen híres a főtéren található Rákóczi-pince, ahol Szapolyait királlyá választották, de az is nagy élmény, ha valamelyik helyi gazdánál, egy kis, nemespenészes pincében élvezzük a hegy zamatát, a borkóstolás hangulatát. A tábla szerint a híd túloldalán, a Halászcsárdában ehetjük a környék legjobb halászlevét, ami nyáron lugasos terasszal, télen kandalló mellett várja az éhes vendégeket.
-
Érdemes a várost, a környéket jobban felfedezni. Erre szánjunk legalább egy hétvégét, így a túra után lesz időnk akár a túlparti Tisza-strandon a hegy látványával fürdeni a folyóban, este bort kóstolni, sétálni a belvárosban. Az aktívabbak a Tisza kempingben bérelhetnek kenut, és a folyó felől is felfedezhetik a várost, illetve a Bodrog árterét.
-
A város gazdag történelmét több írott mű dolgozta fel (pl. Papp Miklós – A Tokaji), amiket érdemes olvasni, áttanulmányozni tokaji sétánk előtt, ha fogékonyak vagyunk a történelem összefüggéseinek kutatására.
Úttípusok
Biztonsági előírások
- A Tokaji-hegyre felvezető ösvény sok helyen görgeteges, a löszös útszakaszokat többnyire mélyen bevágódó vízmosások osztják ketté. Óvatosan közlekedjünk a barázdált terepen, mert könnyen megcsúszhatunk, eleshetünk. Érdemes túrabottal stabilizálni haladásunkat.
Kezdés
Végpont
Útleírás
Itiner:
- Tokaj vasútállomásától a Z jelzést követjük a belváros felé.
- A pincesor végéről a P jelzésen szeljük át a történelmi belvárost.
- A Jézus szíve templomtól a Z jelzést követjük a Szeles-tető nyergébe.
- A nyeregből jobbra indulunk P jelzésen.
- Egy elágazásból balra, a P▲ jelzéseken kapaszkodunk fel a hegycsúcsra.
- A P▲, majd a P jelzésen ereszkedünk vissza az elágazáshoz.
- A nyeregből jobbra, a Z jelzésen sétálunk vissza a vasútállomásra.
A túra részletes leírása:
Tokaj történelmi belvárosában
A vasútállomás épületével ellentétes oldalon, a belváros felé kezdjük túránkat a Z jelzésen, ami a Szerelmi pincesoron vezet keresztül. Ennek végétől a P jelzés kalauzol minket a centrumba. A körforgalomnál, a Tisza és a Bodrog összefolyásánál találjuk az évezredes átkelőhelyet, az Erzsébet királynéról elnevezett Tisza-hidat. Érdemes egy kicsit besétálni rajta és eltöprengeni, hogy a Kárpátok ívéből befelé tartó vizek mintegy harmada folyik alattunk. A Bodrog ugyanis a Tapoly, az Ung, a Latorca és a Laborc folyók egyesülésével Kelet-Szlovákia és Kárpátalja északi hegyeinek vizeit gyűjti össze, míg a Tisza itt már a Szamos vizét is szállítva a maradék kárpátaljai és észak-erdélyi folyókat egyesíti. Ennek megfelelően láthatjuk néha a Tiszát vagy a Bodrogot áradni attól függően, hogy a Kárpátok melyik vidékén esett tartós csapadék vagy olvadt a hó.
A fontos szállítási útvonalak találkozásában, és a történelmi átkelőhely szerepnek megfelelően Tokaj belvárosában gazdag épített műemlékegyüttessel találkozunk. A körforgalom után hangulatos sétálóutcára, a Rákóczi útra jutunk, ami kávézók, éttermek, italmérések között kanyarog. Elérjük a központi Kossuth teret, ahol Bacchus hordón ülő szobra emeli poharát a szemközti katolikus templomra. A szobor mögött nyílik a Rákóczi pince bejárata, amelyben 1,5 kilométernyi járatot rejt a hegy mélye. A fáma szerint 1526-ban a pince központi termében tartott gyűlésen döntöttek Szapolyai János királlyá választásáról - így aztán patinás helyen kóstolhatjuk a környék legdrágábban mért borát.
A tér után immár a Z jelzésen, a Bethlen Gáborra keresztelt utcán érintjük a Tokaji Múzeumot, ahol a múlt század derekáig megmaradt történelmi relikviákat gyűjtötték össze. Az utca végén balra fordulunk a hegy felé, a sziklafalba harapó, egykori bánya irányába.
Az Aranyos-árok mentén
A várost északnyugati irányban hagyjuk el, utunk a fesztiválkatlanná átalakított kőfejtő és a Tarmag-bánya között ékelődik a hegy északkeleti oldalába. A falakon jól látható a Tokaji-hegyet felépítő vulkáni kőzet rozsdásszürke tömege, és a felette kibukkanó aranysárga löszréteg, ami a hegy alsó régióit borítja. Ez a kettősség a Tokaji-hegy és Hegyalja szőlészetének alapja: a szőlő mélybe törő gyökerei a tápanyagban gazdag löszréteg alatt a savas vulkáni kőzet málladékáig hatolnak.
Az Aranyos-árokban sűrű növényzettel szegélyezett úton, lankásan kapaszkodunk. Néhol jól kivehető az oldalról bemosódott löszréteg, ahogy az út bevágódik a világossárga, porhanyós üledékbe. Ha a ránézésre kemény, tömör anyagot kézzel is tudjuk morzsolni, illetve ha a kezünkön visszamaradó, csillámló sárga por olyan finom, hogy az ujjlenyomatunk barázdáiban is megmarad, akkor lösszel van dolgunk. A völgy alján vezető, löszös úton a Hideg-oldalt kerülve kapaszkodnunk, az utolsó szakaszon már fákkal teljesen benőtt, dácitgörgetegekkel övezett nyomon, magasfeszültségű vezeték alatt jutunk egy nyeregbe. Innen pár száz métert oldalazunk felhagyott, elvadult szőlők között, és megérkezünk a P jelzés elágazásához, a Szeles-tetőre.
Fel a Tokaji-hegyre
Innen pár kilométeres kitérőt teszünk a Tokaji-hegy (avagy a Nagy-Kopasz) csúcsára, majd utána ugyanide fogunk visszaérkezni. A P jelzésen jobbra térve már öregebb, kevert erdőben haladunk. Sajnos a tájidegen fenyő és a Hegyalján a szőlők karózásához előszeretettel használt akác meghatározó a hegyen. A telepített erdők visszaszorították az értékes sztyeppréteket, amik a hegy eredeti, melegkedvelő lágyszárú növényeinek és állatainak nyújtottak életteret. Maradványaikkal a csúcsra vezető úton és közvetlenül a csúcson már csak foltokban találkozhatunk.
A csúcsrégió utolsó pár száz méterén a P▲ csúcsjelzést követjük a hegy legtetejéig. Ez a kiemelkedés leghangulatosabb erdője: a Tokaji-hegy felső részén természetesebb képet festő állományokat alkotnak az egymással elegyedő, őshonos fafajok. Öreg hársak, szilfák, gyertyánok, kőrisek és tölgyek árnyékában oldalaz az ösvény.
Közvetlenül a csúcs előtt a tévétoronyig vezető aszfaltúthoz csatlakozik a jelzés, így a végső métereket már az antennák árnyékában tesszük meg. Sajnos a legjobb kilátópontot az épület és annak lezárt területe foglalja el, de a bejárattal szemben egy széles mezőt találunk, ahonnan rálátunk a hegy déli lábára és a Taktaközre. Alattunk a régi (folyószabályozás előtti) Tisza megannyi lefűződött kanyarulata csillog a róna végtelenjébe mosódva.
Azonos ösvényen ereszkedünk vissza az elágazáshoz, csak most az együtt haladó P és Z jelzésen folytatjuk sétánkat az oldalgerincen pár száz méter hosszan. Mély árkokat vágott a csapadékvíz a löszös útba, és a kemény sziklafelszín is kimosódott pár helyen, ezért óvatosan kell haladni. A lösz lemosódása a hegyről a tokaji szőlőművelés Achillesz-ina. Régebben az utak mentén gödröket ástak az üledék felfogására, és azt hátihordóval vitték vissza a szőlőkbe. Sokfelé láthatunk a löszbe több méter mélyen bevágódott utakat.
A Szeles-tető és az annak folytatásaként enyhén kimagasló Tehéntánc-tető közötti nyeregből, egy tágas, bokros rétről remek kilátásunk nyílik Tokajra és a Bodrogzugra. Alattunk, a Palota névre keresztelt, igen meredek letörés katlanjában, mint a hegy óvó tenyerében ül a középkori városmag, míg a fasor jelölte Bodrog túloldalán az egykori vár romja található( a kicsiny, ártéri erdőben).
A nyeregben hangulatos, tölgyfás ligetben pihenőhely vár, amelyet a hegyre vezető legrövidebb és legmeredekebb útról, a temető mögötti P jelzésről érkező túrázók mindig kihasználnak. Előttünk már csak egy kényelmes, lankás ereszkedés áll a Z jelzésen, a Lencsés-árokban.
A szőlők között a hegy lábánál
A nyeregből jobbra visszafordít a Z jelzés a déli lejtőn enyhén ereszkedő szekérútra. Több felhagyott kőfejtő mellett is elhaladunk, amik a Tokaji-hegy egy másik fontos termékét szolgáltatták régebben. Egyrészt a szőlőterületek kialakításához a meredek lejtőkre sok támfalat építettek a vulkáni kőzetből, másrészt a Tisza közelsége remek szállítási lehetőséget jelentett az Alföld nyersanyagban hiányos területe felé.
A Lencsés-árok akácos, bokros aljában el is haladunk egy régi, felhagyott szőlő mellett, aminek szélét kövekből rakott, magas támfal rajzolja ki. Az árnyékos völgy végén, egy nagyobb kőfejtőnél érkezünk a tőkék közé, és utunk enyhén felkapaszkodik balra. Innen remek kilátás nyílik a Tokaji-hegy csúcsára, illetve a lábánál sorakozó szőlőkre.
A szemközti hegyoldalt Hétszőlőnek hívják, és kiváló fekvése, védettsége, lejtőszöge révén ez a hegy egyik legjobb és legértékesebb területe. A II. világháború utáni korszakra jellemző, hogy hagyták leromlani és kipusztulni ezeket a szőlőket: parlagon állt a déli lankák nagyra becsült területe. Szerencsére mára szépen ültetett, gondozott tőkéket látunk az egész lejtőn.
A hegy tövében murvás szekérútra érünk, és a vasútállomás felé, balra kanyarodunk. A Szerelmi pincesornál érünk utunk végpontjához, a trianoni emlékműhöz, amit a hegyoldal egy teraszán alakítottak ki, panorámával Kistokajra. Innen már látszik a szemközti vasútállomás.
Tipp
Tömegközlekedéssel
Tömegközlekedéssel elérhető
- Vonattal érkezve a Tokaj vasútállomáson szálljunk le, és onnan is tudunk távozni.
- Buszjáratokkal érkezve a hídfőhöz legközelebb, a Tokaj, gimnázium buszmegállónál érdemes leszállni.
Megközelítés
- A túra a vasútállomásról indul, és ott is ér véget.
- A buszmegállóból startolva a P jelzésen kezdjük túránkat.
Parkolás
- A hídfőhöz közel találunk fizetős parkolókat, de célszerű a vasútállomásnál parkolni.
Koordináták
A szerző által ajánlott kiadványok:
- Zempléni-hegység turistakalauz
A szerző által javasolt térképek:
- Zempléni-hegység (déli rész) turistatérkép
- Bármely turistatérkép a hegység déli részéről
Felszerelés
Túracipő, időjárásnak megfelelő öltözet, innivaló, navigáláshoz TERMÉSZETJÁRÓ App.
Statisztika
- 2 Útpontok
- 2 Útpontok
Kérdések és válaszok
Értékelések
A közösség fényképei