Megosztás
Megjelölés
Nyomtatás
Tervezz túrát ide!
Beágyazás
Múzeumvasút

Széchenyi Múzeumvasút és Mozdonyskanzen, Nagycenk

Múzeumvasút · Dunántúl
Ennek a tartalomnak a szerzője
Magyar Természetjáró Szövetség Igazolt partner  A felfedezők választása 
  • A nagycenki Mozdonyskanzen egyik mozdonya
    / A nagycenki Mozdonyskanzen egyik mozdonya
    Fénykép: Sasvári Zoltán, funiQ.hu
  • A Széchenyi Múzeumvasút nagycenki épülete
    / A Széchenyi Múzeumvasút nagycenki épülete
    Fénykép: Sasvári Zoltán, funiQ.hu
  • A nagycenki Mozdonyskanzen
    / A nagycenki Mozdonyskanzen
    Fénykép: Sasvári Zoltán, funiQ.hu
  • A nagycenki Mozdonyskanzen
    / A nagycenki Mozdonyskanzen
    Fénykép: Sasvári Zoltán, funiQ.hu
  • Látkép Nagycenk és Fertőboz között
    / Látkép Nagycenk és Fertőboz között
    Fénykép: Petró Liza, funiQ.hu
Térkép / Széchenyi Múzeumvasút és Mozdonyskanzen, Nagycenk

1972 óta működik Fertőboz és Nagycenk között ez a különleges múzeumvasút, ami a kisvasút és egy interaktív múzeum jellemzőit egyesíti. A Győr–Sopron vasútvonalon található fertőbozi állomástól utazhatunk a nagycenki Széchenyi-kastélyig ezen a keskeny nyomtávú vonalon, útközben pedig számos kisvasúti közlekedéssel kapcsolatos régiséget láthatunk, akár működés közben. A kisvasutazás után a kastély mellett található, régi mozdonyokat bemutató Mozdonyskanzent is érdemes felkeresni.

Ha a Fertő tó környéken járunk, érdemes beiktatni programunkba a nagycenki Fertőboztól a Széchenyi-kastélyig közlekedő kisvasutat. A vasútvonal ugyan csak 3600 méteres, de a környező táj és a pályán szolgálatot teljesítő nosztalgiaszerelvények miatt nagy népszerűségnek örvend.

1969-ben gyorsult fel a hazai keskeny nyomtávú vasúti közlekedés felszámolása, ezzel párhuzamosan merült fel a GYSEV-nél, hogy a megszüntetett vonalakról származó régi eszközöket érdemes megőrizni az utókornak, és működés közben bemutatni a nagyközönségnek. Kézenfekvő volt, hogy az akkoriban megindult nagycenki kastélyfelújításhoz kapcsolódóan a Széchenyi-kastélyt egy kisvasúttal kössék össze a Győr–Sopron vasútvonallal, és ezeket az eszközöket az itt létesítendő vasútvonalhoz használják fel. A tényleges pályaépítés 1970 nyarán indult meg, és 1972-ben lett kész; a pályát a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt. nagyrészt saját anyagi eszközeivel, valamint széles társadalmi összefogás segítségével építette meg. A vasutat azóta is a GYSEV üzemelteti.

A vasútvonal első felét, a Barátság állomásig tartó szakaszt egy meglévő töltésen alakították ki, hogy felhasználják az egykori cukorgyári vonal Ikva felett átívelő hídját. Barátság állomástól visszafordulva a vasút egy meglehetősen kacskaringós útvonalon éri el a további két állomást, Nádtelepet és Kastély végállomást.

A pályán egy „András” nevű gőzmozdony és egy „Kiscenk” nevű dízelmozdony teljesít szolgálatot. "András", mint a többi 490-es sorozatú keskeny nyomközű tehervonati gőzmozdony, elsősorban különböző bányavasutaknál szolgált. 1972 őszén, a balinkai bányavasút felszámolásával került a múzeumvasúthoz. A dízelmozdony a nagy szériájú C–50-es sorozat része, gazdasági vasutak vontatására tervezték, ma többségük hazai erdei vasutakon dolgozik. "Kiscenk" a Balatonfenyvesi Gazdasági Vasúttól 2003-ban került a múzeumvasút vonalára. 

A személykocsik a felszámolt kisújszállási és békéscsabai kisvasutak kocsiparkjaiból származnak. Kastély végállomásnál használat közben láthatjuk a régi tárcsás és karos jelzőket, az őrházi harangműveket és a karos sorompókat. A menet közben látható őrházak régi vasúti létesítmények hasonmásai.

Fertőboz állomáson a fűtőház mellett egy külön vágánydarabra állított nyolcüléses sínautó is látható, mellyel egykor a Határőrség a közúton nem megközelíthető határőrlaktanyákat látogatta. Gőzmozdonyos napokon a vendégek is vezethetik a mozdonyt (persze felügyelet mellett), az utazás végén mozdonyvezetői tudásukról tanúsító jegyet kapnak.

2019-ben nagyszabású felújítás ért véget: a múzeumvasút pályájának teljes szakaszán új al- és felépítmény, valamint zúzottkő ágyazat készült. A pályába az eredeti síneket építették vissza, és a teljes szakaszon kiépítették a vágányszabályozást. A fertőbozi és a nagycenki állomáson új peronokat építettek, Nagycenken megújult a térvilágítás és a hangos utastájékoztatás is. A pályához csatlakozó két vasúti útátjárót átépítették, és megújították az Ikva patakon átívelő acélhidat.   

Kívül-belül restaurálták a kisvasúti személykocsikat, felújították az "András"-t és a C50-es dízelmozdonyt. A fejlesztés keretében a nagycenki állomás mögötti skanzen területén játszótér, fitneszpark és tanösvény készült. 

Szombat, vasárnap és munkaszüneti napokon a kisvasúton gyerekek látják el a szolgálatot. A menetrendről a Múzeumvasút honlapjáról szerezhetünk információt.

Nyitvatartás

A kisvasút menetrend szerint 2019 tavaszától október végéig, szabad- és munkaszüneti napokon, valamint a meghirdetett hétköznapokon közlekedik.

A Mozdonyskanzen egész évben szabadon látogatható.

Árak:

Széchényi Múzeumvasút:

  • Teljes árú egy út: 590 Ft
  • Teljes árú menettérti: 990 Ft
  • Gyermek egy út: 390 Ft
  • Gyermek menettérti: 590 Ft
  • Gőzös pótjegy: 330 Ft
  • Gőzös pótjegy: 610 Ft
  • Családi jegy: 1360 Ft 
  • Családi jegy: 2400 Ft 
  • Kerékpár viteldíj: 290 Ft
  • Kerékpár viteldíj: 490 Ft

Az adatok tájékoztató jellegűek, és a 2019 márciusi állapotot tükrözik. Érkezés előtt mindig tájékozódj a szolgáltató honlapján, és ha eltérést találsz, írd meg nekünk!

Mozdonyskanzen:

  • A szabadtéri bemutatóhely a kisvasút nagycenki végállomásánál található, szabadon látogatható.

 

 

outdooractive.com User
Szerző
funiQ
Frissítés: 2019-05-02

Tömegközlekedéssel

  • A fertőbozi végállomáshoz a Győr és Sopron között közlekedő vonatról Fertőboz állomásos szálljunk le.
  • A kisvasút nagycenki végállomásához és a Mozdonyskanzenhez a buszokról a Nagycenk (85-ös főút), kastély megállónál szálljunk le.

Megközelítés

  • Fertőboz vasútállomástól a peron mentén néhány tíz méterrel odébb találjuk a kisvasút állomását.
  • Nagycenken a buszmegállótól a kastély felé induljunk el, alhaladunk a híres hársfasor előtt, majd a parkolónál jobbra találjuk a kisvasút végállomását és a mozdonyskanzent.

Autóval

  • A kisvasút mindkét végállomásán találunk parkolót.
Navigáció Google Térképpel

Questions & answers

Pose the first question

You have a question concerning the difficulty or the necessary equipment? Pose it right here.


Reviews

Write your first review

Share your experience and help others


Photos of others


Széchenyi Múzeumvasút és Mozdonyskanzen, Nagycenk

Kiscenki út 13
9485 Nagycenk
Telefon +36 99 577 244

Tulajdonságok

Ajánlott látnivaló Családoknak