Megosztás
Megjelölés
Nyomtatás
Tervezz túrát ide!
Beágyazás
Múzeumvasút

Széchenyi Múzeumvasút és Mozdonyskanzen, Nagycenk

Múzeumvasút • Dunántúl
Ennek a tartalomnak a szerzője
Magyar Természetjáró Szövetség
  • A nagycenki Mozdonyskanzen egyik mozdonya
    / A nagycenki Mozdonyskanzen egyik mozdonya
    Fénykép: Sasvári Zoltán, funiQ.hu
  • A Széchenyi Múzeumvasút nagycenki épülete
    / A Széchenyi Múzeumvasút nagycenki épülete
    Fénykép: Sasvári Zoltán, funiQ.hu
  • A nagycenki Mozdonyskanzen
    / A nagycenki Mozdonyskanzen
    Fénykép: Sasvári Zoltán, funiQ.hu
  • A nagycenki Mozdonyskanzen
    / A nagycenki Mozdonyskanzen
    Fénykép: Sasvári Zoltán, funiQ.hu
  • Látkép Nagycenk és Fertőboz között
    / Látkép Nagycenk és Fertőboz között
    Fénykép: Petró Liza, funiQ.hu
Térkép / Széchenyi Múzeumvasút és Mozdonyskanzen, Nagycenk

1972 óta működik Fertőboz és Nagycenk között ez a különleges múzeumvasút, ami a kisvasút és egy interaktív múzeum jellemzőit egyesíti. A Győr–Sopron vasútvonalon található fertőbozi állomástól utazhatunk a nagycenki Széchenyi-kastélyig ezen a keskeny nyomtávú vonalon, útközben pedig számos kisvasúti közlekedéssel kapcsolatos régiséget láthatunk, akár működés közben. A kisvasutazás után a kastély mellett található, régi mozdonyokat bemutató Mozdonyskanzent is érdemes felkeresni.

Ha a Fertő tó környéken járunk, érdemes beiktatni programunkba a nagycenki Fertőboztól a Széchenyi-kastélyig közlekedő kisvasutat. A vasútvonal ugyan csak 3600 méteres, de a környező táj és a pályán szolgálatot teljesítő nosztalgiaszerelvények miatt nagy népszerűségnek örvend.

1969-ben gyorsult fel a hazai keskeny nyomtávú vasúti közlekedés felszámolása, ezzel párhuzamosan merült fel a GYSEV-nél, hogy a megszüntetett vonalakról származó régi eszközöket érdemes megőrizni az utókornak, és működés közben bemutatni a nagyközönségnek. Kézenfekvő volt, hogy az akkoriban megindult nagycenki kastélyfelújításhoz kapcsolódóan a Széchenyi-kastélyt egy kisvasúttal kössék össze a Győr–Sopron vasútvonallal, és ezeket az eszközöket az itt létesítendő vasútvonalhoz használják fel. A tényleges pályaépítés 1970 nyarán indult meg, és 1972-ben lett kész; a pályát a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt. nagyrészt saját anyagi eszközeivel, valamint széles társadalmi összefogás segítségével építette meg. A vasutat azóta is a GYSEV üzemelteti.

A vasútvonal első felét, a Barátság állomásig tartó szakaszt egy meglévő töltésen alakították ki, hogy felhasználják az egykori cukorgyári vonal Ikva felett átívelő hídját. Barátság állomástól visszafordulva a vasút egy meglehetősen kacskaringós útvonalon éri el a további két állomást, Nádtelepet és Kastély végállomást.

A pályán egy „András” nevű gőzmozdony és egy „Kiscenk” nevű dízelmozdony teljesít szolgálatot. "András", mint a többi 490-es sorozatú keskeny nyomközű tehervonati gőzmozdony, elsősorban különböző bányavasutaknál szolgált. 1972 őszén, a balinkai bányavasút felszámolásával került a múzeumvasúthoz. A dízelmozdony a nagy szériájú C–50-es sorozat része, gazdasági vasutak vontatására tervezték, ma többségük hazai erdei vasutakon dolgozik. "Kiscenk" a Balatonfenyvesi Gazdasági Vasúttól 2003-ban került a múzeumvasút vonalára. 

A személykocsik a felszámolt kisújszállási és békéscsabai kisvasutak kocsiparkjaiból származnak. Kastély végállomásnál használat közben láthatjuk a régi tárcsás és karos jelzőket, az őrházi harangműveket és a karos sorompókat. A menet közben látható őrházak régi vasúti létesítmények hasonmásai.

Fertőboz állomáson a fűtőház mellett egy külön vágánydarabra állított nyolcüléses sínautó is látható, mellyel egykor a Határőrség a közúton nem megközelíthető határőrlaktanyákat látogatta. Gőzmozdonyos napokon a vendégek is vezethetik a mozdonyt (persze felügyelet mellett), az utazás végén mozdonyvezetői tudásukról tanúsító jegyet kapnak.

Szombat, vasárnap és munkaszüneti napokon a kisvasúton gyerekek látják el a szolgálatot. A menetrendről a Múzeumvasút honlapjáról szerezhetünk információt.

Nyitvatartás

2018-ban megkezdődött a Nagycenki Széchenyi Múzeumvasút teljes körű felújítása. A munkálatok ideje alatt a Múzeumvasút közlekedése szünetel, várhatóan 2019 májusától üzemel újra. Indulás előtt mindenképpen tájékozódjunk az üzemeltető honlapján!

A kisvasút menetrend szerint 2019 tavaszától október végéig, szabad- és munkaszüneti napokon, valamint a meghirdetett hétköznapokon közlekedik.

A Mozdonyskanzen egész évben szabadon látogatható.

Árak:

Széchényi Múzeumvasút:

  • Teljes árú egy út: 590 Ft
  • Teljes árú menettérti: 990 Ft
  • Gyermek egy út: 390 Ft
  • Gyermek menettérti: 590 Ft
  • Gőzös pótjegy: 330 Ft
  • Gőzös pótjegy: 610 Ft
  • Családi jegy: 1360 Ft 
  • Családi jegy: 2400 Ft 
  • Kerékpár viteldíj: 290 Ft
  • Kerékpár viteldíj: 490 Ft

Az adatok tájékoztató jellegűek, és a 2019 márciusi állapotot tükrözik. Érkezés előtt mindig tájékozódj a szolgáltató honlapján, és ha eltérést találsz, írd meg nekünk!

Mozdonyskanzen:

  • A szabadtéri bemutatóhely a kisvasút nagycenki végállomásánál található, szabadon látogatható.

 

 

outdooractive.com User
Szerző
funiQ
Frissítés: 2019-04-01

Tömegközlekedéssel

  • A fertőbozi végállomáshoz a Győr és Sopron között közlekedő vonatról Fertőboz állomásos szálljunk le.
  • A kisvasút nagycenki végállomásához és a Mozdonyskanzenhez a buszokról a Nagycenk (85-ös főút), kastély megállónál szálljunk le.

Megközelítés

  • Fertőboz vasútállomástól a peron mentén néhány tíz méterrel odébb találjuk a kisvasút állomását.
  • Nagycenken a buszmegállótól a kastély felé induljunk el, alhaladunk a híres hársfasor előtt, majd a parkolónál jobbra találjuk a kisvasút végállomását és a mozdonyskanzent.

Autóval

  • A kisvasút mindkét végállomásán találunk parkolót.
Navigáció Google Térképpel

Közösség

 Hozzászólás
outdooractive.com User
Közzététel

Széchenyi Múzeumvasút és Mozdonyskanzen, Nagycenk

Kiscenki út 13
9485 Nagycenk
Telefon +36 99 577 244

Tulajdonságok

Ajánlott látnivaló Családoknak