Megosztás
Kilátó

Kisfaludy-kilátó

Kilátó • Balaton
Ennek a tartalomnak a szerzője:
Magyar Természetjáró Szövetség
  • A Kisfaludy-kilátó
    / A Kisfaludy-kilátó
    Fénykép: Gulyás Attila, Magyar Természetjáró Szövetség
Térkép / Kisfaludy-kilátó
Időjárás

Nehéz lenne ideálisabb helyet találni egy Balaton-felvidéki kilátónak, mint a Badacsony legmagasabb pontja. A legfölső szintről majdnem körpanorámát élvezhetünk, és a környék legszebb természeti attrakcióinak hiánytalan leltárát vehetjük szemügyre.

A Badacsony fennsíkjából éppen csak kiemelkedő, 438 méteres csúcsot (mely a hegy nevét viseli) egy 18 méteres kilátótoronnyal toldották meg 2011-ben. Az acélszerkezetet borovifenyőből készült „ruha" borítja, belül spirállépcsőn juthatunk föl a panorámaszintre.

A körkilátást csak egy rövid szakaszon szakítja meg a Badacsony erdőjének lombkoronaszőnyege. Mellvédre rögzített, fotókkal illusztrált táblák segítenek a nézelődőket körülvevő, változatos és tartalmas terep elemeinek azonosításában. Van mit nézni: kivételesen jó adottságú helyszín ez egy kilátónak, hiszen minden irányban más érdekességek színesítik a tájat. Kevéssé párás időben a Balatonnak gyakorlatilag a 2/3-át látni, Tihanytól egészen a Keszthelyi-öbölig. A parton üdülőtelepülések színes halmazai, mögöttük erdők és a Balaton-felvidék dombszerű hegyei követik egymást. Szemben Fonyód apró hegyei takarják el Somogy egy részletét.

A Káli-medence teljes egészében kibontakozik előttünk, látszik túlvégén a Fekete-hegy, éles szeműek az Eötvös Károly-kilátót is kiszúrhatják Szentbékkálla fölött. Egytől egyig felsorakoznak a tanúhegyek is: markáns méretével és bazaltorgonáival tűnik ki a Szent György-hegy, láthatjuk a Gulácsot és a Tóti-hegyet, illetve kisebb, kevésbé ismert testvéreiket is.

A Tapolcai-medencében és szegélyén sorakozó bazaltsapkás tanúhegyek a 3-5 millió évvel ezelőtti vulkanizmus hírnökei. A szerkezeti mozgások következtében elvékonyodott földkérget áttörő magma, mivel rövid utat tett meg a felszínig, forró, hígan folyós formában került a szabad levegőre. A korábbi, hevesebb kitörések anyagából képződött medencében szétterülő bazaltláva megszilárdulva kemény, ellenálló kérget vont az alatta található, üledékes kőzetekre. Az erózió a „kis erő, nagy idő" elve szerint szépen lassan, évmilliók alatt lepusztította a felszín leggyengébb alkotókőzeteit, de a bazaltsapka ellenállt: így magasodtak fokozatosan környezetük fölé az egykori felszín magasságát őrző tanúhegyek. Ha körbenézünk a kilátóból, kétféle hegyalakot láthatunk a közelben: lapos tetejűeket (pl. Badacsony, Szent György-hegy), illetve csúcsos, piramisszerűeket (pl.: Gulács, Tóti-hegy). Utóbbiaknak nincs igazi bazaltsapkája, anyaguk, „tartóoszlopuk" a vulkáni kürtőben megrekedt, ott megszilárdult bazalt.

Nyitvatartás

Nyitva

Egész évben szabadon látogatható.

Árak:

Ingyenes

outdooractive.com User
Szerző
Dömsödi Áron
Frissítés: 2018-09-19

Tömegközlekedéssel

• Három helyen szállhatunk le a vonatról a kilátó megközelítéséhez: Badacsonytördemic-Szigliget, Badacsony és Badacsonytomaj vasútállomások valamelyikén.

Megközelítés

• A Badacsony vasúti megállóból a K▲ jelzés vezet a kilátóig. A vasútállomás mögött futó Egry sétányon indulunk kelet felé, majd az első utcán balra, a hegy irányába kanyarodunk. Utunk beletorkollik a Római útba, melyen bal felé fordulunk. A jobbra kiágazó Kisfaludy Sándor utcán vágunk neki újra a hegynek. Egy nagy bal és egy jobb kanyart is tesz alattunk az út, mígnem az erdő szélére érünk. A jelzés a hegytető elérve egyesül az Országos Kéktúra K jelével. Egy esőbeállónál kissé jobbra fordulunk, és ahol a K sáv balra tér, ott a kilátó eléréséhez egyenesen kell továbbhaladnunk. (3,2 km, 330 m szintemelkedés.)
  • A Badacsonytördemic-Szigliget megállóból a K jelzést kell követnünk a kilátó felkereséséhez. Ez megmássza a Bujdosók lépcsőjét, majd több kilátópont érintésével, a hegy közepe felé visszakanyarodva éri el a K▲ kiágazását, amelyet egyenesen követve néhány perc alatt elérjük a Kisfaludy-kilátót. (3,9 km, 330 m szintemelkedés.)
  • Badacsonytomaj vasútállomásáról, mely buszmegálló is egyben, a K+ jelű turistaút kalauzol el a K sáv ösvényéig. Ezen forduljunk balra, és kövessük az Országos Kéktúrát egészen addig, míg egyszer csak csatlakozik balról a K▲ jelzése! Innen perceken belül megérkezünk a toronyhoz. (2,8 km, 330 m szintemelkedés.)
  • A badacsonytomaji Kisfaludy utcai parkolótól a K▲ jelhez kell ragaszkodnunk, hogy megtaláljuk a kilátót. (1,3 km, 193 m szintemelkedés.)

Autóval

• Autóval legközelebb akkor jutunk, ha a badacsonytomaji Kisfaludy utcán végigmegyünk. Az utca végén ingyenes parkolót találunk.
Navigáció Google Térképpel

314 m
Mutassa a térképen:

Közeli látnivalók

These suggestions were created automatically.