Megosztás
Kilátó

Eötvös Károly-kilátó

Kilátó • Balaton
Ennek a tartalomnak a szerzője
Magyar Természetjáró Szövetség
  • Az Eötvös Károly-kilátó a Fekete-hegyen
    / Az Eötvös Károly-kilátó a Fekete-hegyen
    Fénykép: Farkas Péter, Magyar Természetjáró Szövetség
  • Panoráma az Eötvös Károly-kilátóból. Balról jobbra közel Köveskált, a távolban Kővágóörsöt, jobbra Mindszentkállát, alattunk Szentbékkállát láthatjuk. A horizonton a Hegyestű, a Badacsony, a Tóti-hegy, a Gulács, a Szigligeti vár, a Szent György-hegy és a Csobánc sorakozik, sőt a Balaton túlpartján a Fonyódi-hegy is kiszúrható.
    / Panoráma az Eötvös Károly-kilátóból. Balról jobbra közel Köveskált, a távolban Kővágóörsöt, jobbra Mindszentkállát, alattunk Szentbékkállát láthatjuk. A horizonton a Hegyestű, a Badacsony, a Tóti-hegy, a Gulács, a Szigligeti vár, a Szent György-hegy és a Csobánc sorakozik, sőt a Balaton túlpartján a Fonyódi-hegy is kiszúrható.
  • A Szent György-hegy és a Csobánc, tetején a várral, az Eötvös Károly-kilátóból. Alattunk Szentbékkálla
    / A Szent György-hegy és a Csobánc, tetején a várral, az Eötvös Károly-kilátóból. Alattunk Szentbékkálla
  • A Csobánc, tetején a várral, az Eötvös Károly-kilátóból
    / Az Országos Kéktúra K jelzésén az Eötvös Károly-kilátó alatt
Térkép / Eötvös Károly-kilátó
Időjárás

Vitán felül a fekete-hegyi Eötvös Károly-kilátóból csodálhatjuk meg a Káli-medence legszebb, legteljesebb panorámáját. Felcsillannak a medence aprócska tavai, de közeli látványelem a Balaton is.

A kissé kopott kilátótorony tetőszintjéről egészen sajátos látképben lehet részünk: a Káli-medence alján kis méretű tavak csillognak (pl. Kornyi-tó), peremén alacsony hegyek emelkednek. A leglátványosabb a tanúhegyek tömbjeinek sora: a Badacsony, a Gulács, a Csobánc és kisebb társaik. De a háttérben a Szent György-hegy és Szigliget magaslatai is megtalálhatók, éppen úgy, ahogy a Keszthelyi-hegység lapos vonulata. Ügyesebbek kiszúrhatják a Hegyes-tű bányászattól felsebzett ormát is. A partmenti dombsor alacsonyabb szakaszai mögött szűk sávban látjuk a Balatont, és a túloldalon Fonyód kettős hegykúpját is. Érdekes megfigyelni, hogy a széles lapály ellenére milyen apró falvak alkotják a Káli-medence településszerkezetét. Úgy tűnik, a Balaton partjától hátrébb elterülő, sok helyen vizenyős aljú, rossz lefolyású terület nem kedvezett a nagyobb méretű falvak kialakulásának.

Szerencsés esetben fantasztikus élmény megfigyelni innen egy gyorsan átvonuló balatoni vihart, ahogy sötétbe öltözteti az egész partvidéket, és baljós függönyként takarja el a tanúhegyeket.

A Fekete-hegy vulkanikus eredetű fennsíkjának peremére először 1950-ben, bazaltból építettek kilátót. 1978-ban ezt cserélte le a ma látható, vörösfenyőből emelt torony. A kilátó 369 méteres magasságban áll. A 2000-es évek végéig egy emelettel magasabb volt, de egy villámcsapásban súlyosan megsérült - 2010-ben mentették meg, ehhez azonban a legfölső szintet kénytelenek voltak elbontani. Névadója, a neves politikus, Eötvös Károly 1900-ban írta meg beszámolóját balatoni körútjáról „Utazás a Balaton körül" címmel.

Nyitvatartás

Nyitva

Egész évben szabadon látogatható.

Árak:

Ingyenes.

outdooractive.com User
Szerző
Dömsödi Áron
Frissítés: 2018-08-01

Tömegközlekedéssel

• A Szentbékkálla, Petőfi utca buszmegálló közvetlenül Tapolcáról vagy Révfülöpről érhető el busszal.
  • A Köveskál, városkút buszmegállóba Tapolcáról és Révfülöpről utazhatunk.
  • A Balatonhenye, autóbusz-váróterem megállóhoz Révfülöpről vagy a valamivel távolabbi Tapolcáról érkezhetünk.

Megközelítés

• Szentbékkálláról az Országos Kéktúra K jelzésén jutunk föl a kilátóhoz. A buszmegállótól a faluszéli bekötőúton kelet felé sétálunk, majd a szőlők mentén balra fordulunk. 300 méter után ismét jobbra indulunk, aztán a szőlők közt kanyarogva, hurkot téve érjük el az erdőszélt. Mélyúton érkezünk meg a hegytetőre, ahol a kilátót találjuk. (2,9 km, 200 m szintemelkedés.)
  • Köveskálon észak felé indulunk a Városkút utcán a buszmegállótól, és a K+ jelzést követjük. A templomnál balra fordulunk (továbbra is a Városkút utcát követjük), az út kivezet a faluból a szőlők közé. Az erdőkig emelkedünk, ahol elágazáshoz érünk: itt forduljunk balra a K▲ jelzésen! Legyünk résen, mert a rosszul jelzett turistaút 300 méterrel később hirtelen jobbra tér, be, a fák közé! A rövid, de meredek emelkedő végén az Országos Kéktúra K jelzésével találkozunk, ezen balra fordulva perceken belül a kilátó alatt állhatunk. (3 km, 192 m szintemelkedés.)
  • Balatonhenyén észak felé indulunk fő utcán (Kossuth utca), majd az első elágazásnál bal felé térünk le a K jelzést követve. Ahol a Petőfi utca jobbra kanyarodik, mi bal felé hagyjuk el a települést. Felhagyott legelőket keresztezünk, a kanyargós ösvény egy rövid szakaszra a szőlők közé is betér, majd a Vaskapu vízmosta völgyénél 90 fokban jobbra fordul. Felkaptatunk a hegy platójára, ahol bal felé folytatjuk utunkat. Kisebb tavak, vizenyős mélyedések mentén haladunk el, mire megérkezünk az Eötvös Károly-kilátóhoz. (4,5 km, 200 m szintemelkedés.)

Autóval

• Szentbékkállán a táblák iránymutatását követve egészen az Öreg-hegyi-kútig autózhatunk, ahol az utca szélén le tudjuk parkolni az autót.
  • Köveskálon a Városkút utcán végighaladva, a faluszélen leparkolhatjuk az autót. A földúton tovább is hajthatunk a szőlők közé, de a dűlőutak rendszere meglehetősen szövevényes, így eltévedni sem nehéz.
  • Balatonhenyén, a Kossuth utca (a falu főutcája) középső szakaszán, az italbolt mellett ingyenes parkolót találunk.
Navigáció Google Térképpel

1390 m
Mutassa a térképen:

Közeli látnivalók

These suggestions were created automatically.