Megosztás
Tervezz túrát ide!
Beágyazás
Forrás

Dobos-kút (forrás és bivakszállás)

Forrás • Központi-Cserhát
Ennek a tartalomnak a szerzője:
Magyar Természetjáró Szövetség
  • Alvásra is alkalmas esőkunyhó
    / Alvásra is alkalmas esőkunyhó
    Fénykép: Dömsödi Áron, Magyar Természetjáró Szövetség
  • A nagyobb bivakkunyhó, fölül a padlás ablaka
    / A nagyobb bivakkunyhó, fölül a padlás ablaka
  • A pihenő közepén sütögetőhelyet építettek
    / A pihenő közepén sütögetőhelyet építettek
  • A padláson alhatunk is
    / A padláson alhatunk is
  • A nagyobbik bivakház jól felszerelt
    / A nagyobbik bivakház jól felszerelt
    Fénykép: Dömsödi Áron, Magyar Természetjáró Szövetség
Térkép / Dobos-kút (forrás és bivakszállás)
Időjárás

A Cserhát legnagyobb összefüggő erdőtömbjének mélyén hűs vizű, csobogó forrás mellett meglepő épületeket találunk: két jól felszerelt bivakhelyen időzhetünk akár egy teljes éjszaka hosszáig.

A forrás

A Dobos-kút igényesen foglalt forrásából kilépő víz első métereit egy kis kővályúban teszi meg, mielőtt a Rimóc-Sipeki-patakba torkollik a hegy alján (hogy aztán vize később az Ipolyon keresztül a Dunáig jusson). Folyása mentén és a kút közelében a foltos szalamandra szaporodóhelyeit találjuk, ezért különösen fontos ügyelni rá, hogy semmilyen szennyezőanyagot ne juttassunk bele. A vízben élő rákok és kétéltűek védelme érdekében ne mossunk bele kezet, a szomszédos tűzrakónál végzett sütögetés után az edényeket ne a forrásban tisztítsuk, mert ezzel elpusztíthatjuk ezeket a kis változásokra is különösen érzékeny élőlényeket!

A természetvédelmi területen fekvő Dobos-kút a közeli, 500 méteres magasságot elérő bércsor oldalában fakad. Mivel e hegyek közt semmilyen települést vagy mesterséges létesítményt nem találunk, hűs vize teljesen tiszta, az információs tábla szerint fogyasztásra alkalmas. Ami igazán különlegessé teszi a helyszínt, az a Doboskút Baráti Társaság közösségi munkájában 2010-2011-ben kiépített bivakszállás.

A bivakszállás

A forrás egy sekély mélyedésben található, körülötte két épületet és jól kiépített tűzrakóhelyet találunk. Az egyik építmény egy esővédő tető, melynek oldalfalát is a meredek fedél adja. Polifoammal és megfelelő hálózsákkal aljában, a földön kényelmesen eltölthetjük az éjszakát. Benne helyezték el a vendégkönyvet, rajta kis faragvány hirdeti létrejöttének történetét: „Készült társadalmi munkával, sipeki jószándékú emberek segítségével. Szent Imre herceg, községünk védőszentjének tiszteletére. 2011. aug. 20-27." Nógrádsipek egyébként olyan szoros kötődést ápol a forrással, hogy a helyi focicsapatot is erről nevezték el.

A másik építmény még jobban felszerelt bivakhely: palával fedett nyeregteteje alatt elsőként egy hosszú asztalt és a hozzá tartozó fapadokat vesszük észre, de jóval több dolgot rejt a kis épület. Az oldalsó szekrények minden felszerelést tartalmaznak, amire szükségünk lehet egy sütögetés és étkezés alkalmával. Ezt a célt szolgálja a bográcsállvány, a grillrács, a nyársak és a felhasogatott tüzelőfa is. Az asztal közepénél kis padlásra mászhatunk föl, ahol 4-6 (a puritán körülményekkel kiegyező) személy alhat hálózsákban. A padlás végén nyitható ablak van. Az esti időtöltés barátságos hangulatát petróleumlámpa fokozza. A bivakkunyhó 2010. augusztus 20-án készült el, ennek megfelelően építői „Szent István király ünnepének tiszteletére" ajánlották.

Természetesen a doboskúti bivakszállásra is a megszokott szabályok érvényesek: mindent legalább olyan jó állapotban hagyjunk, amilyenben találtunk! Távozásunkkor semmiből se legyen kevesebb, mint érkezésünkkor! A pihenőhely örvendetesen jó állapotban van, rongálás nyomai nem látszanak rajta, környezetében szemetet sem találunk. A tartózkodásunk alatt keletkező hulladékot persze el kell szállítanunk a helyszínről.

Nyitvatartás

Nyitva

Egész évben szabadon látogatható.

Árak:

Ingyenes.

outdooractive.com User
Szerző
Dömsödi Áron
Frissítés: 2018-06-08

Tömegközlekedéssel

• A Nógrádsipek, autóbusz-forduló megállóba Szécsény felől érkeznek járatok.
  • Az Alsótold, vegyesbolt buszmegállóba Pásztóról utazhatunk.
  • Cserhátszentivánból indulva a több irányból is elérhető Cserhátszentiván, alsó buszmegálló van legközelebb a forráshoz.
  • Kutasói start esetén a Kutasó, iskola megállóig utazzunk!
  • A Hollókő, autóbusz-váróteremig kell utaznunk, ha a neves faluból indítjuk a túrát.

Megközelítés

• Nógrádsipekről az Országos Kéktúra K jelzésén kell elindulnunk, majd az abból jobbra kiágazó K● jelzésen jutunk föl a forráshoz. A kút a jelzésből jobbra leereszkedő ösvény végén van (2,9 km, 150 m szintemelkedés).
  • Alsótoldról a zöld 'Z' alakot formázó Zöldút jelen kell elindulnunk (követése gondot okozhat, mivel igen rapszodikusan van felfestve), majd a S+ jelzésen érjük el a S jelű turistautat. Ezen jobbra indulva a Dobogó-nyeregbe jutunk, melyről bal felé kell ereszkednünk a K● jelzésen. Jó 20 perces séta után, egy bal kanyart követően a bal oldalon lesz a kút (8,4 km, 334 m szintemelkedés).
  • Cserhátszentivánból S+ jelzésen érjük el a S jelű turistautat. Ezen jobbra indulva a Dobogó-nyeregbe jutunk, melyről bal felé kell ereszkednünk a K● jelzésen. Jó 20 perces séta után, egy bal kanyart követően a bal oldalon lesz a kút (7,9 km, 295 m szintemelkedés).
  • Kutasóról a S jelzésen induljunk északkelet felé! A Dobogó-nyeregnél térjünk át balra a K● jelzésre! E mellett, egy rövid, balra kiágazó ösvényen találjuk a forrást (8,4 km, 260 m szintemelkedés).
  • Hollókőről a K jelzésen kell délnyugat felé elhagynunk a falut. A Dobogó-nyeregben váltsunk a K● jelzésre! 20 perc séta után, bal felé, egy mélyedésben találjuk az épületeket és a forrásfoglalást (7,1 km, 299 m szintemelkedés).

Autóval

• Nógrádsipeken vagy a központban, vagy a faluszéli buszfordulónál tudunk leparkolni.
  • Alsótoldon a faluszéli Temető utca végén található temető mellett lehet parkolni.
  • Cserhátszentivánban a Béke utcán kihajthatunk a falu szélére, és a dűlőút mentén leparkolhatjuk az autót.
  • Kutasón az Arany János utca végén hagyhatjuk a járgányt.
  • Hollókőn több parkolót is találunk, a legnagyobb a központi parkoló, mely a József Attila útról leágazó Sport út mentén található. A parkolás személyautóval 600 Ft/nap.
Navigáció Google Térképpel

517 m
Mutassa a térképen:

Közeli látnivalók

These suggestions were created automatically.