Veszprém-Alsóörs vasútvonal emlékműve
A 19. század végén, amikor még nem létezett az északi parti vasútvonal, különféle tervek születtek a Balaton-felvidék és a tópart bekapcsolására a vasúti forgalomba. Tervezték összekötni Veszprémet Kővágóörsön keresztül Keszthellyel, avagy (Balaton)Kövesden keresztül az északi parton át szintén Keszthellyel, de felmerült egy Veszprém-Alsóörs-Balatonfüred helyiérdekű villamosvasút építése is.
A nagy tervek egyikéből sem lett semmi, de 1907-ben – nagyrészt a balatonalmádi illetőségű Dr. Óvári Ferenc képviselő munkájának köszönhetően – törvényt fogadtak el a „balaton-vidéki vasút” építéséről, ami az északi parti vonal mellett magában foglalta a Veszprém-Alsóörs mellékvonal megépítését is.
Az események felgyorsultak, és a Szabadbattyán-Tapolca vonal 1909. július 1-jei átadását egy héttel követően a Veszprém-Alsóörs vonalon is megindultak a szerelvények – ezzel gyakorlatilag az ország északi része számára is könnyen elérhetővé vált a Balaton a Győr-Veszprém vonallal. A 22 kilométer hosszú vasútvonalon a tópartról Veszprém felé nem lehetett egyszerű a fűtők élete a gőzöskorszakban, egészen komoly emelkedőket kellett leküzdeni Balatonalmádi és Szentkirályszabadja érintésével a megyeszékhelyig.
Bár komoly forgalmat bonyolított a vonal, az 1968-as közlekedéspolitikai koncepció gazdaságtalannak ítélte a működtetését, így 1972-ig két részletben megszüntették forgalmát. Az egykori vaspálya helyén ma kerékpárút húzódik hosszan, és számos vasúti épületet (állomásépületek, őrházak) fel lehet fedezni a vonal mentén. Alsóörs állomása is aránytalanul nagynak tűnik a mai forgalom mellett, de több mint száz évvel ezelőtt elágazóállomásnak épült, még fordítókorongja is volt (a korongmedence ma is megvan).
Maga az emlékmű egy, a Balaton-felvidékre oly jellemző permi vörös homokkőből épült híd, illetve az azon kiállított 375,680 pályaszámú gőzmozdony együttese. A 375-ösök a gőzöskorszak igazi mellékvonali igáslovai voltak: 1907 és 1959 között összesen 596 darabot gyártottak belőle előbb a Ganz, majd a Ganz-MÁVAG üzemeiben (ezek nagy része a MÁV-nál állt üzembe) – az utolsó Magyarországon gyártott gőzmozdony a 375,1032 pályaszámú gépezet volt.
A 375-ösök mellett a vonal végnapjaiban a dízelmozdonyok is megjelentek a vonalon, és alkalmanként négytengelyes személykocsikat is be kellett vetni a nagy forgalom miatt - már csak ezért is érthetetlen, hogy az alacsony kihasználtságra hivatkozással szüntették meg a vasúti közlekedést. Bár a közelmúltban is felmerült a vasútvonal esetleges visszaépítésének terve, nem túl valószínű, hogy a Balaton-felvidéken valaha vonatfüttyöt hallhatunk még az északi parti vonalon kívül.
Nyitvatartás
vasárnap | 00:00–24:00 |
hétfő | 00:00–24:00 |
kedd | 00:00–24:00 |
szerda | 00:00–24:00 |
csütörtök | 00:00–24:00 |
péntek | 00:00–24:00 |
szombat | 00:00–24:00 |
Árak:
Ingyenes.Tömegközlekedéssel
- A Székesfehérvár-Tapolca vonalon közlekedő vonatokról Balatonalmádi állomáson kell leszállni.
- A helyközi autóbuszokról Balatonalmádi, autóbusz-állomás megállóhelyen kell leszállni.
Megközelítés
- Balatonalmádi vasútállomásról az aluljárón át a város felé indulva menj át a 71-es út alatt, majd a Petőfi Sándor utcán haladj egyenesen az autóbusz-állomásig. Itt fordulj balra, a Jókai Mór utcára, majd folytasd egyenesen az utadat a dr. Óvári Ferenc utcán. A Dr. Lenkei Vilmos utcát elérve fordulj jobbra, innen egyenes út vezet az emlékműig (700 m).
- Az autóbusz-állomást hagyd el a Petőfi Sándor utcán átkelve a Jókai Mór utcába jutva, majd folytasd egyenesen az utadat a dr. Óvári Ferenc utcán. A Dr. Lenkei Vilmos utcát elérve fordulj jobbra, innen egyenes út vezet az emlékműig (550 m).
Parkolás
- A Töltés utcán tudsz megállni az emlékmű melletti kis placcon.
Koordináták
Ajánlatok a környéken
A Balaton és a környező dombok miatt nem csak nyáron érdemes ellátogatni a magyar tenger mellé: bármelyik évszakban lehet egy jót bringázni a ...
A Felső-hegyet és a Csere-hegyet is megmászó, könnyed túra témája a vörös homokkő, valamint a balatoni panorámák. Előbbi a teljes útvonalon ...
A Balaton legkeletibb csücskében, Balatonfűzfő nádasaiban egy szuper, tartalmas és végig akadálymentes körtúra várja a kerekesszékes túrázókat.
A Csopakról Felsőörsre tartó, közepesen hosszú családi túra legfőbb célpontja az őskori festékbánya. A kilátóval és forrással is színesített ...
A Füredi ősz teljesítménytúrák legkisebbeknek szóló távja a közkedvelt Koloska-forrástól indul, bejárja a Koloska-völgyi kirándulóhely ...
Balatonfüreden bújik meg a Balaton-felvidék egyik legnépszerűbb völgye, amely üdeségével, árnyas erdeivel, madárkórusával és vadasparkjával vonzza ...
Hangulatos, a könnyű navigációnak köszönhetően szinte meditatív futás, amelynek utolsó emelkedője olyan, mintha a fülünk mellett csapna össze a ...
A Balaton-felvidék talán legszebb patakvölgyébe invitál ez a rövid, mégis sokrétű útvonal. A Koloska-völgy patakcsörgéstől hangulatos, jól ...
Mutass mindent
Veszprém-Alsóörs vasútvonal emlékműve
8220 Balatonalmádi
Tulajdonságok
- 8 Közeli túrák
Kérdések és válaszok
Kérdeznél a szerzőtől?
Értékelések
Legyél te az első hozzászóló!
A közösség fényképei